Sequence 119 from 26-03-2024

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.24

Ce rapoarte și dări de seamă urmează a fi prezentate de către rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației?

     Rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației prezintă următoarele rapoarte și dări de seamă fiscale:
     a) Nota de informare privind plăţile salariale efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajaților (Forma ISAPTI17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor cu privire la aprobarea formularelor dărilor de seamă ce vizează impozitul unic datorat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației nr.135 din 06.11.2017 (anexa nr.3 la ordin);
    b) Informația privind plăţile salariale efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajatului (anexa nr. 5 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.135 din 06.11.2017);
     c) Darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC21) Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate și a Instrucțiunii cu privire la modul de completare a formularului nominalizat nr.126 din 04.10.2017;
     d) Declarația cu privire la impozitul unic (Forma IU17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.135 din 06.11.2017 (anexa nr.1 la ordin).
    Totodată, menționăm că potrivit art. 374 alin. (2) din Codul fiscal, dările de seamă, declarațiile, alte rapoarte aferente impozitelor, contribuțiilor, altor plăți obligatorii la buget care nu intră în componența impozitului unic se prezintă autorităților corespunzătoare în modul general stabilit.
[Modificările operate în temeiul aprobării Ordinului Ministerului Finanţelor nr.51 din 18.04.2022, în vigoare 01.05.2022]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.18

Cum se calculează impozitul unic?

     Conform prevederilor art. 370 din Codul fiscal, impozitul unic se calculează lunar prin aplicarea cotei de 7% asupra venitului din vânzări, înregistrat lunar în evidența contabilă, dar nu mai puțin de suma minimă - care se va determina pentru fiecare angajat și va constitui 30% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul la care se referă perioada fiscală.
    De asemenea, conform art. 371 din Codul fiscal, perioadă fiscală pentru impozitul unic se consideră luna calendaristică, iar impozitul unic se determină lunar, reieșind din mărimea obiectului impunerii, înregistrat în evidența contabilă pe parcursul lunii de gestiune, fără a lua în considerare datele cumulative înregistrate de la începutul anului calendaristic.
    Astfel, calculul și raportarea impozitului unic se efectuează lunar prin completarea și prezentarea Declarației cu privire la impozitul unic (Forma IU 17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.135 din 06.11.2017, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune.

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.26

Este obligată Administrația parcului să prezinte Serviciului Fiscal de Stat informații privind înregistrarea companiilor ca rezidenți ale parcului pentru tehnologia informației?

    Potrivit pct. 18 din Regulamentul de înregistrare a rezidenților parcului pentru tehnologia informației ”Moldova IT park”, anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.1144 din 20.12.2017, рână la sfârşitul lunii în care a fost înregistrat rezidentul, Administraţia prezintă câte o copie a extrasului din Registrul de evidenţă a rezidenţilor Parcului către Serviciul Fiscal de Stat, Casa Naţională de Asigurări Sociale, Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi autorităţile administraţiei publice locale din circumscripţia în care se află sediul central (adresa juridică) al rezidentului.
[Modificările operate în temeiul aprobării Hotărîrei Guvernului. nr.212 din 30.09.2021, în vigoare 08.11.2021]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.41

Întrebare transmisă în arhivă.
Ordin nr. 616, din 10.12.2020
Care este valoarea maximă a creditului pentru agenții economici rezidenți ai parcurilor IT, în raport cu care poate fi realizat dreptul la subvenționare conform Regulamentului aprobat prin Ordinul nr.66 din 20 mai 2020?
    Potrivit prevederilor pct.8 din Regulamentul privind modul de subvenționare a dobânzilor la creditele bancare şi/sau nebancare contractate în perioada 01 mai 2020 – 31 decembrie 2020, aprobat prin Ordinul Ministerului finanțelor nr.66 din 20 mai 2020 (în continuare – Regulament), valoarea maximă a creditului/creditelor, în raport cu care poate fi realizat dreptul la subvenționare conform Regulamentului, constituie suma cumulativă a plăţilor salariale declarate de beneficiari la Serviciul Fiscal de Stat pentru lunile septembrie 2019 – februarie 2020.
   Reieșind din prevederile pct.8 și pct.9 lit.b) din Regulamentul menționat, modalitatea determinării sumei cumulative a plaților salariale pentru rezidenții parcurilor IT constituie totalul plăților salariale reflectate în Declarația pe propria răspundere.
    Astfel, în cazul solicitării subvenţionării pentru perioadele până la luna iulie 2020, informația dată va fi completată pentru lunile decembrie 2019, ianuarie 2020 şi februarie 2020, iar în cazul solicitării subvenţionării pentru perioadele începând cu luna iulie 2020, pentru lunile septembrie 2019 – februarie 2020.
    Prin urmare, rezidenții parcurilor IT, pentru a realiza dreptul la subvenționare, urmează să prezinte Declarația pe proprie răspundere a solicitantului subvenționării a dobânzilor la creditele bancare şi/sau nebancare (anexa nr.3 la Regulament), întocmită în baza informației din documentele contabile care confirmă achitarea plăților salariale.
  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.8

În Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajaților se va indica suma anuală brută sau netă obținută de către angajat?

    În conformitate cu art. 374 alin. (1) din Codul fiscal, în afară de darea de seamă menționată la art. 373, rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației vor prezenta și nota informativă privind salariul și alte plăți efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajaților.
   Nota în cauză se prezintă Serviciului Fiscal de Stat anual, până la data de 25 ianuarie a anului următor anului calendaristic în care au fost efectuate plăți în folosul angajaților, şi are scop informativ.
   Menționăm că prin Nota în cauză urmează a fi declarate plățile salariale brute care sunt efectiv achitate angajaților, fără rețineri.
  Formularul Notei de informare privind plăţile salariale efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informaţiei în folosul angajaţilor (Forma ISAPTI 17), precum şi modul de completare a acestuia a fost aprobat de către Ministerul Finanțelor prin ordinul nr. 135 din 6 noiembrie 2017.
[Modificările operate în temeiul aprobării Ordinului Ministerului Finanţelor nr.51 din 18.04.2022, în vigoare 01.05.2022]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.5

Ce impozite, taxe și contribuții se includ în componența impozitului unic?

     În conformitate cu prevederile art. 372 alin. (1) din Codul fiscal, în componenţa impozitului unic sunt incluse următoarele impozite, taxe şi contribuții:
a) impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător;
b) impozitul pe venit din salariu;
c) contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajatori;
d) primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi;
e) taxele locale;
f) impozitul pe bunurile imobiliare;
g) taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 297-301 din 10.08.2023 , în vigoare 01.01.2024]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.7

Care este regimul fiscal aplicat de către rezidenții parcului IT asupra veniturilor achitate persoanelor fizice pentru prestarea serviciilor?

     Potrivit art. 372 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, în componența impozitului unic nu se include impozitul pe venit reținut la sursa de plată, stabilit în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (5), art. 89, 90, 901 şi 91, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistență medicală calculate/reținute la efectuarea plăților în folosul persoanelor fizice, altele decât plățile salariale.
    Astfel, veniturile persoanei fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, obținute din prestarea serviciilor și/sau lucrărilor (art. 88 alin. (5) din Codul fiscal), nu se vor include în componența impozitului unic și se vor impozita în modul general stabilit.

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.29

Au obligația de a prezenta Nota de Informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (forma IALS21), rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației?

    Potrivit Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 135 din 06.11.2017, angajatorii rezidenți ai parcului IT, până la 25 ianuarie a anului următor anului calendaristic în care au fost efectuate plăți în folosul angajaților, prezintă Serviciului Fiscal de Stat - Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației în folosul angajaților (forma ISAPTI17).
    Cât privește veniturile supuse regimului general de impozitare, achitate de rezidentul parcului pentru tehnologia informației, acestea urmează a fi declarate prin Darea de seamă (Forma IPC 21) la codurile sursei de venit impozabile corespunzător tipului de venit achitat.
    Totodată, menționăm că potrivit art. 374 alin. (2) din Codul fiscal, dările de seamă, declarațiile, alte rapoarte aferente impozitelor, contribuțiilor, altor plăți obligatorii la buget care nu intră în componența impozitului unic în conformitate cu prevederile art. 372 alin. (2) din Codul fiscal, se prezintă autorităților corespunzătoare în modul general stabilit.
    Prin urmare, la efectuarea plăţilor în folosul persoanelor fizice altele decît plăţile salariale, impozitul pe venit reţinut la sursa de plată, stabilit în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (5), art.89, 90, 901 şi 91, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate/reţinute nu se includ în componenţa impozitului unic.
    Astfel acestea urmează a fi reflectate în Nota de informare (forma IALS 21), care urmează a fi prezentată Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal.

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.27

Au obligația angajații rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației de a prezenta Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit?

     Potrivit art. 141 alin. (2) din Codul fiscal, plăţile salariale efectuate angajaţilor sau în folosul acestora de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei în baza legislaţiei muncii şi actelor normative ce conţin norme ale dreptului muncii nu generează obligaţii suplimentare privind impozitul pe venit aferent acestor plăţi conform titlului II din Codul fiscal, impozitul în cauză fiind inclus în componenţa impozitului unic reglementat de cap.1 titlul X din Codul fiscal.
     De asemenea, obligația completării și prezentării Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit se stabilește pentru contribuabilii care întrunesc condițiile prevăzute la art. 83 alin. (2) din Codul fiscal.
    Concomitent, plățile salariale obținute de angajații rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației sunt considerate ca fiind impozitate final, fără necesitatea declarării și achitării adiționale a impozitului pe venit (art.377 alin.(1) din Codul fiscal).
     De asemenea, conform art. 351 din Codul fiscal, persoanele fizice care, pe parcursul perioadei fiscale, au obţinut venituri impozitate conform cap. 1 al titlului X sunt private de dreptul de a folosi scutirile conform art.33, 34 şi 35 pentru perioada în care încasează venituri impozitate conform regimului special de impozitare. Scutirile se aplică proporţional lunilor de activitate în regimul standard de impozitare.
     Pentru perioada aplicării impozitului unic nu pot fi acordate, conform art. 33–36 din Codul fiscal, scutiri și alte deduceri referitoare la plățile salariale achitate de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației. Scutirile neutilizate în acest caz nu pot fi transmise către soție (soț) (art. 377 alin. (2) din Codul fiscal).
    Astfel, pentru plățile salariale obținute de către angajații rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației nu urmează a fi completată și prezentată Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET 18). Pentru celelalte venituri impozabile, angajații sunt obligați să prezinte declarația respectivă în corespundere cu prevederile art.83 din Codul fiscal.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.43

Cum va fi impozitat venitul obținut de către ucenic în perioada de formare profesională în cadrul agentului economic rezident al parcului pentru tehnologii informaționale? În perioada menționată cum se prezintă suma achitată ucenicilor în Informația (forma IRM19) și în Darea de seamă (forma IPC21)?

   Potrivit art. 141 alin. (2) din Codul fiscal, plăţile salariale efectuate angajaţilor sau în folosul acestora de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei în baza legislaţiei muncii şi actelor normative ce conţin norme ale dreptului muncii nu generează obligaţii suplimentare privind impozitul pe venit aferent acestor plăţi conform prezentului titlu, impozitul în cauză fiind inclus în componenţa impozitului unic reglementat de cap.1 titlul X.
    Totodată, potrivit art. 372 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, în componența impozitului unic nu se include impozitul pe venit reținut la sursa de plată, stabilit în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (5), art. 89, 90, 901 şi 91, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistență medicală calculate/reținute la efectuarea plăților în folosul persoanelor fizice, altele decât plățile salariale.
    Astfel, veniturile persoanei fizice ucenic, obținute conform contractului de ucenicie, nu poate fi asimilată cu activitatea salariatului prin contract individual de muncă, respectiv îndemnizația achitată nu se va include în componența impozitului unic și urmează a fi impozitate potrivit art. 90 din Codul fiscal.
  Cu referire la includerea ucenicilor, în Informația privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (forma IRM19), menționăm că, potrivit pct. 3 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a Informaţiei date (Anexa nr. 4 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017), Forma IRM19 se completează în corespundere cu ordinele întocmite de către angajator pentru situaţiile ce ţin de raporturile de muncă.
   Reieșind din prevederile expuse anterior, ucenicul nu este angajat, respectiv nu se include în Informația privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (forma IRM19).
   În partea ce ține de reflectarea sumei remunerației achitate ucenicilor în Darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) menționăm că, aceasta urmează a fi indicată la codul 31 col. 4 (codul sursei de venit PL)– suma veniturilor din care se reţine în prealabil impozitul pe venit, conform art. 90 din Codul fiscal.
[Modificare operată în temeiul scrisorii Ministerului Finanțelor nr.15/2-13/249 din 15.08.2023]

  • 37 Impozitul unic aferent rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației

37.44

Urmează a fi impozitate veniturile obținute de către Administrația parcului pentru tehnologia informației?

    Articolul 514 din Codul fiscal prevede că, sunt scutite de impozit pe venit sursele de venit ale administraţiei parcului pentru tehnologia informaţiei prevăzute la art.6 alin.(3) din Legea nr. 77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei.
    Potrivit art. 6 alin. (3) din Legea menționată, sursele de venit ale Administraţiei parcului se constituie din cotizaţiile obligatorii ale rezidenţilor parcului, veniturile rezultate din atribuţiile prevăzute la art. 13 lit. h) şi l), precum şi alte venituri din exercitarea de către Administraţie a atribuţiilor sale. Mărimea cotizaţiilor obligatorii ale rezidenţilor parcului este stabilită de către Administraţia parcului în conformitate cu regulamentul acesteia, în funcţie de numărul rezidenţilor parcului şi venitul acestora obţinut din vânzări.
    Conform art. 13 lit. h) și l) din Legea nr. 77/2016, Administrația parcului, la solicitarea rezidenţilor parcului, precum şi a potenţialilor rezidenţi, are atribuția de a le oferi servicii de consultanţă pe bază de contract, precum și de a implementa proiecte/programe privind dezvoltarea industriei tehnologiei informaţiei şi a ecosistemului pentru inovare digitală.
[Modificare operată în temeiul Legii nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]

news-events