Sequence 134 from 01-04-2024

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.16

întrebarea transferată în arhivă
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.19

Este  în drept subiectul impozabil să solicite restituirea TVA aferentă procurărilor efectuate, atît pînă la 1 mai 2015 cît și după această dată, utilizate la efectuarea investițiilor capitale în clădire, care este dată în exploatare după 1 mai 2015?
Potrivit prevederilor art.1011 alin.(11) din Codul fiscal, prin derogare de la prevederile alin.(1), agenţii economici care sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA şi care, începînd cu 1 mai 2015, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în clădiri utilizate în procesul de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări au dreptul la restituirea sumei TVA.
Restituirea TVA nu se efectuează pentru clădiri cu destinaţie de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări care se află în curs de execuţie sau conservare, ci doar pentru clădirile cu destinaţie de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări care sînt date în exploatare şi utilizate conform destinaţiei lor finale.
Totodată, conform art.93 pct.18) din Codul fiscal, investiţii (cheltuieli) capitale reprezintă costuri şi cheltuieli suportate de către agentul economic în legătură cu reparaţia capitală, crearea şi/sau procurarea mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale destinate utilizării în procesul de producţie (prestare servicii/executare lucrări), care nu se reflectă în rezultatele perioadei curente, dar urmează a fi atribuite la majorarea valorii mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale.
Luînd în considerație cele expuse, se admite spre restituire TVA doar pentru cheltuielile suportate după 1 mai 2015.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.6

Se permite ca suma restituirii TVA să fie îndreptată la stingerea obligaţiilor fiscale ale creditorilor?
Potrivit prevederilor art. 101 alin. (8) din Codul fiscal, restituirea TVA se efectuează numai subiectului impozabil care dispune de decizie de restituire a TVA în contul stingerii datoriilor faţă de bugetul public naţional, iar în lipsa datoriilor, la cererea subiectului impozabil, în contul viitoarelor obligaţii ale acestuia faţă de bugetul public naţional sau la contul bancar şi/sau contul de plăţi al subiectului impozabil respectiv.
Se interzice restituirea TVA în contul stingerii datoriilor creditorilor subiectului impozabil care dispune de decizie de restituire a TVA, inclusiv persoanelor juridice şi fizice cesionari.         
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.7

Este necesar aplicarea ştampilelor organelor vamale ale statelor limitrofe pe formularul CMR, pentru a putea beneficia de restituirea TVA?
Potrivit prevederilor pct.32 subpct.4) din Regulamentul privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.93 din 01.02.2013, la efectuarea controlului fiscal privind restituirea TVA aferent serviciilor de transport şi expediţie internaţională de mărfuri, la solicitarea funcţionarilor fiscali urmează să depună: contractul sau comanda ori copiile lor privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, documentele de plată/extrasele de cont (în lipsa documentelor de plată) ce confirmă achitările pentru serviciile prestate, factura/factura fiscală de transport internaţional auto – CMR (expeditorul prezintă CMR în copie), cu înscrierea sosirii mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa ştampilelor organului vamal al Republicii Moldova, cu excepţia cazurilor în care transportul se efectuează fără trecerea frontierei ţării;
Prin urmare, pe formularul CMR nu este necesară aplicarea ştampilelor organelor vamale ale statelor limitrofe.  
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.11

Se examinează cererea de restituire a TVA dacă aceasta a fost depusă într-o altă perioadă fiscală decît cea în care a fost prezentată Declaraţia privind TVA în care s-a reflectat TVA spre restituire în boxa 24?
În conformitate cu prevederile punctului 8 al Regulamentului privind restituirea TVA aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 93 din 01.02.2013 şi Modul de completare a Declaraţiei privind TVA, aprobat prin ordinul IFPS nr.1164 din 25.10.2012, suma TVA solicitată spre restituire indicată în cererea depusă la organul fiscal trebuie să corespundă cu suma reflectată în boxa 24 „TVA spre restituire” din Declaraţia privind TVA.
Totodată, conform modului de completare a Declaraţiei privind TVA, completarea boxei 24 se efectuează în Declaraţia privind TVA prezentată în perioada fiscală în care a fost depusă cererea de restituire.         
Astfel, nerespectarea termenului de prezentare a cererii de restituire a TVA, precum şi necorespunderea sumelor solicitate spre restituire indicate în cerere şi Declaraţia corespunzătoare privind TVA poate servi drept temei pentru respingerea cererii fără examinare.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.8

Se permite restituirea TVA în baza art. 1011 din Codul fiscal, la investiţiile (cheltuielile) capitale în active biologice imobilizate inclusiv şi cele imature?
Restituirea TVA la investiţii capitale este reglementată de art.1011 din Codul fiscal şi Regulamentul privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.93 din 01.02.2013. 
Potrivit art. 93 pct. 18) din Codul fiscal, investiţiile (cheltuielile) capitale reprezintă costuri şi cheltuieli suportate de către agentul economic în legătură cu reparaţia capitală, crearea şi/sau procurarea mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale destinate utilizării în procesul de producţie (prestare servicii/executare lucrări), care nu se reflectă în rezultatele perioadei curente, dar urmează a fi atribuite la majorarea valorii mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale.
În conformitate cu prevederile art.4 din S.N.C. ,,Imobilizări Necorporale şi Corporale” aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 06.08.2013 privind aprobarea Standardelor Naţionale de Contabilitate, imobilizări corporale sunt imobilizări sub formă de mijloace fixe, terenuri, imobilizări corporale în curs de execuţie, investiții imobiliare și resurse minerale.       
  
Conform prevederilor pct.13 subpct.1) din S.N.C. ,,Particularitățile contabilității în agricultură”, active biologice imobilizate sunt activele biologice mature care asigură obţinerea multiplă a produselor agricole şi/sau a activelor biologice adiționale pe parcursul unei perioade ce depășește un an (de exemplu, viile, livezile, plantaţiile de pomușoare roditoare, culturi multianuale de flori, de furaje, legumicole, vacile, ovinele, porcinele, cabalinele adulte) precum şi activele biologice imature care se află în perioada de pregătire spre utilizare după destinaţie (de exemplu, viile şi livezile plantate, pînă la transferarea lor în categoria pe rod).     
    
Totodată, potrivit prevederilor pct.15 din Standardul menționat, costurile de plantare, creştere şi îngrijire a plantaţiilor perene pînă la transferarea pe rod se contabilizează ca majorare a activelor biologice imobilizate în curs de execuţie şi diminuare a stocurilor, costurilor activităţilor auxiliare, costurilor indirecte de producţie, majorare a datoriilor curente şi amortizării imobilizărilor necorporale şi corporale etc.  
       
Reieșind din noțiunile reglementate nemijlocit în Titlul III al Codului fiscal, în vederea atribuirii cheltuielilor suportate la investiții (cheltuieli) capitale, este necesar să se respecte cumulativ următoarele condiții:         
- costurile şi cheltuieli sunt suportate de către agentul economic în legătură cu reparaţia capitală, crearea şi/sau procurarea mijloacelor fixe;
- mijlocul fix este destinat utilizării în procesul de producție (prestare servicii/executare lucrări);         
- costurile şi cheltuielile suportate nu se reflectă în rezultatele perioadei curente;         
- costurile și cheltuielile urmează a fi atribuite la majorarea valorii mijloacelor fixe și imobilizărilor necorporale.   
      
 Astfel, restituirea TVA aferentă investițiilor (cheltuielilor) capitale în active biologice imobilizate inclusiv şi cele imature nu va fi acceptată în cazul în care costurile şi cheltuielile suportate în legătură cu crearea şi/sau procurarea acestora nu vor corespunde cerințelor specificate mai sus.         
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.18

Se va restitui  TVA în cazul investițiilor capitale efectuate în clădiri?
Conform prevederilor art.1011 alin.(1) din Codul fiscal, restituirea TVA la investiţii (cheltuieli) capitale se extinde asupra subiecţilor impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2012, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale, cu excepţia investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri şi în mijloace de transport (de la poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333), şi sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA.         
Totodată potrivit prevederilor art.1011 alin.(11) din Codul fiscal, prin derogare de la prevederile alin.(1), agenţii economici care sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA şi care, începînd cu 1 mai 2015, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în clădiri utilizate în procesul de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări au dreptul la restituirea sumei TVA.
Restituirea TVA nu se efectuează pentru clădiri cu destinaţie de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări care se află în curs de execuţie sau conservare, ci doar pentru clădirile cu destinaţie de producţie, prestare de servicii sau executare de lucrări care sînt date în exploatare şi utilizate conform destinaţiei lor finale.
  • 40 Regulile speciale de aplicare a legislației fiscale urmare a stării de urgență
  • 40.7

    Programul de rambursare a TVA pentru producătorii agricoli în baza Legii 337/2022 

40.7.3

Care este modul de solicitare a rambursării TVA conform Programului de rambursare a TVA?

Conform pct.4 din Regulamentul privind rambursarea TVA pentru producătorii agricoli, aprobat prin Ordinul MF nr.3 din 13 ianuarie 2023 (publicat în MO nr.10-13 din 19.01.2023), solicitarea rambursării TVA se efectuează prin depunerea unei cereri semnată electronic la adresa de e-mail a Serviciului Fiscal de Stat (mail@sfs.md), conform modelului stabilit în anexa nr.1 și/sau anexa nr.11 la Regulamentul menționat, pentru perioadele fiscale începând cu:
a) luna aprilie 2022 şi până în luna iunie 2023 inclusiv;
b) luna iulie 2023 şi până în luna iunie 2024 inclusiv.
Termenul de solicitare a rambursării TVA este reglementat de prevederile art.266 din Codul fiscal al Republicii Moldova.
Conform art.266 alin.(1) din Codul fiscal, cererea de compensare ori de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării şi/sau apariţiei lor.
  • 40 Regulile speciale de aplicare a legislației fiscale urmare a stării de urgență
  • 40.7

    Programul de rambursare a TVA pentru producătorii agricoli în baza Legii 337/2022 

40.7.4

Cum se determină suma TVA spre rambursare conform Programului de rambursare?

Conform pct.19 din Regulamentul privind rambursarea TVA pentru producătorii agricoli, aprobat prin Ordinul MF nr.3 din 13 ianuarie 2023 (publicat în MO nr.10-13 din 19.01.2023), suma destinată rambursării TVA se apreciază în modul următor:
1) Se determină suma TVA spre deducere în perioada ulterioară, înregistrată pentru ultima perioadă fiscală privind TVA, pentru care se solicită rambursarea;
2) Se determină pentru perioadele fiscale ce se includ în perioada de rambursare a TVA (separat pentru perioada aprilie 2022 – iunie 2023 inclusiv și perioada iulie 2023 – iunie 2024 inclusiv) suma cumulativă a următorilor indicatori:
a) suma impozitului pe venit declarat prin reflectarea la codul 11 col.5 ce corespunde codului sursei de venit SAL din Tabelul nr.1 al Dării de seamă fiscale forma IPC21;
b) suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator declarate prin reflectarea în rândul Total col.11 din Tabelul nr.2 al Dării de seamă forma IPC21;
c) suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de salariat declarate prin reflectarea la codul 11 col.6 ce corespunde codului sursei de venit SAL din tabelul nr.1 al Dării de seamă fiscale forma IPC21;
d) suma impozitului funciar, declarată către plată pentru terenurile cu destinaţie agricolă pentru anul 2022 sau 2023 (în dependență de perioada de rambursare a TVA), reflectată în Calculul impozitului pe bunurile imobiliare (Forma BIJ17) sau calculată de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriilor;
3) Se determină suma TVA destinată deducerii în perioada fiscală ulterioară, reflectată în boxa 21 a declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2022. La determinarea sumei respective, se va lua în calcul suma TVA, reflectată în Declaraţia privind TVA pentru luna decembrie 2022, depusă pînă la momentul intrării în vigoare a Legii privind Programul de rambursarea TVA producătorilor agricoli nr.337/2022. În cazul modificării sumei TVA destinate deducerii în perioada ulterioară, specificate în boxa 21 a Declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2022, drept urmare a rezultatelor controlului fiscal, la aprecierea limitei maxime a rambursării în cadrul Programului de rambursare a TVA se va lua în consideraţie suma TVA destinate deducerii în perioada fiscală ulterioară din decembrie 2022 stabilită în cadrul controlului fiscal.
4) Se acceptă spre rambursare mărimea cea mai mică dintre sumele determinate conform subpunctelor 1) şi 2), în limitele sumei specificate la subpunctul 3).
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.30

Este obligatoriu aplicarea ștampilei întreprinderii pe copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire TVA?

Conform pct.25 din Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.93/2013, copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, la care Serviciul Fiscal de Stat nu are acces prin intermediul resurselor informaţionale ale altor instituţii, conform acordurilor interinstituţionale, sau nu consumă datele prin platforma de interoperabilitate, iar în cazurile specificate la punctului 32 subpunctul 9) – registrele de vânzări, cusute într-un dosar special, numerotate şi autentificate de contribuabil, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu decizia de restituire, se arhivează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat care a efectuat controlul. Copia contractului în baza căruia s-au efectuat livrări scutite de TVA cu drept de deducere, anexat la materialele privind restituirea TVA, este confirmată prin indicarea numelui, prenumelui, semnăturii și data aplicării acesteia lîngă inscripţia „copia corespunde originalului”.
Prin urmare, lipsește obligația aplicării ștampilei întreprinderii pe copiile documentelor.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.31

Care sînt subiecții care pot să beneficieze de dreptul la restituirea depășirii sumei TVA aferentă procurărilor față de suma TVA aferentă livrărilor?

Potrivit legislației fiscale, de restituirea sumelor TVA pot beneficia subiecții impozabili cu TVA:
  • ce produc pîine şi produse de panificație, exploatațiile de producție a laptelui şi întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu articolul 96 litera b) prima liniuța din Codul fiscal (art.101 alin.(3) din Codul fiscal);
  • care efectuează livrările scutite de TVA cu drept de deducere, în conformitate cu articolul 104 literele a), b), c1), f), f1), g), şi i) din Codul fiscal şi articolul 4 alineatul (13), alineatul (134) litera a), alineatul (135) litera a), alineatul (136), alineatul (137) şi alineatul (138) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal (art.101 alin.(5) din Codul fiscal);
  • ce desfășoară activitate de leasing, pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing financiar şi/sau operațional (art.101 alin.(6) din Codul fiscal);
  • care efectuează investițiile (cheltuielile) capitale, conform articolului 1011 din Codul fiscal (în redacția Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.267/2011, nr.71/2015 și Legii cu privire la modificarea unor acte normative nr.257/2020) și articolului 1014 din Codul fiscal;
  • care dispun de depășirea sumei TVA aferentă procurărilor (inclusiv TVA aferentă importurilor), față de suma TVA aferentă livrărilor, pentru tranzacțiile înregistrate începând cu 1 ianuarie 2023, documentate prin Sistemul informațional automatizat „e-Factura” şi/sau prin bonuri fiscale emise de echipamentele de casă şi control conectate la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor” (art.1016 din Codul fiscal).
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.22 Restituirea TVA

28.22.32

Se permite restituirea depășirii sumei TVA aferentă procurărilor față de suma TVA aferentă livrărilor, în cazul în care nu se efectuează livrări scutite cu drept de deducere?

În conformitate cu prevederile art.1016 alin.(2) din Codul fiscal, se acceptă spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală, separat, suma TVA determinată ca diferență între suma TVA aferentă procurărilor şi suma TVA aferentă livrărilor efectuate, în limitele sumei şi condițiilor stabilite de Guvern.
Aceste prevederi se extind asupra subiecților impozabili, înregistrați în calitate de plătitori de TVA, ce documentează tranzacțiile prin Sistemul informațional automatizat „e-Factura” şi/sau prin bonuri fiscale emise de echipamentele de casă şi control conectate la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, prin care dispun de depășirea sumei TVA aferente procurărilor (inclusiv TVA aferentă importurilor), față de suma TVA aferentă livrărilor, pentru tranzacțiile înregistrate începând cu 1 ianuarie 2023.
news-events