29.1.8.22
Întrebare transmisă în arhivă.29.1.8.4
Întrebare transmisă în arhivă.29.1.8.15
29.1.8.16
29.1.8.6
Întrebare transmisă în arhivă.29.1.8.29
Va avea oare dreptul la deducerea cheltuielilor, prevăzute în art. 352 alin.(1) și (2) din Codul fiscal, persoana fizică, care este angajată în cadrul unei companii a cărei activitate de bază este realizarea de programe? În conformitate cu prevederile art. (24) alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlului I și II al Codului fiscal, se consideră venit impozabil venitul lunar a cărui mărime nu depășește 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv, pentru angajații agenților economici a căror activitate de bază este realizarea de programe și corespunde activităților din anexa nr. 1 la Legea citată, dacă sunt întrunite cumulativ condițiile specificate în articolul citat.
Prin urmare, potrivit prevederilor legii menționate și prin derogare de la prevederile generale prevăzute la art. 12 pct. 4 din Codul fiscal, expres este stabilit ce reprezintă venit impozabil pentru angajații respectivi.
Astfel, cota impozitului pe venit, prevăzută în art.15 lit. a) din Codul fiscal, urmează a fi aplicată direct asupra venitului impozabil, fără a deduce din acesta suma scutirilor sau deducerilor.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 297-301 din 10.08.2023 , în vigoare 01.01.2024]
29.1.8.12
Întrebare transmisă în arhivă.29.1.8.5
Întrebare transmisă în arhivă.29.1.4.6
Cum se va acorda scutirea personală și scutirea pentru persoană întreținută la care are dreptul persoana fizică în cazul în care, pe parcursul anului de gestiune, aceasta revine din concediul de maternitate? În conformitate cu prevederile art. 33 din Codul fiscal, fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire personală anuală, în mărimea indicatorului prevăzut la articolul menționat.
Totodată, potrivit art. 35 din Codul fiscal, contribuabilul (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire anuală pentru fiecare persoană întreţinută, în mărimea indicatorului prevăzut la articolul dat, dacă aceasta întrunește cumulativ cerințele stabilite la alin. (2) al articolului menționat.
Regimul fiscal şi modalitatea determinării impozitului pe venit din salariu şi din alte plăti efectuate de către patron în folosul angajatului este prevăzut în Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.
Prin urmare, potrivit pct. 17 și 18 din Regulamentul menționat, în scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată persoanei fizice rezidente, aceasta, nu mai târziu de data stabilită pentru începerea lucrului/învățământului dual în calitate de salariat/student stagiar/elev, trebuie să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia la care are dreptul, conform modelului prevăzut la anexa nr.6, anexând la ea copiile documentelor ce confirmă acest fapt.
Scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.
Concomitent, potrivit pct. 48 din Regulamentul menționat, în cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plăţile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plăţile achitate ulterior se reţine reieşind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăţilor pentru concediul de maternitate.
Astfel, ţinînd cont de faptul că angajata planifică să iasă din concediul de maternitate şi doreşte să beneficieze de scutirea personală și scutirea pentru persoana întreţinută, aceasta are obligaţia de a prezenta patronului o nouă cerere, care va conţine informaţia referitoare la scutirile solicitate.
Totodată, prin depunerea Declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit contribuabilul va putea beneficia de cuantumul total al scutirilor la care are dreptul.
[Modificările operate în temeiul aprobării HG nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
29.1.4.4
Salariatul a prezentat angajatorului pe parcursul anului cererea pentru a beneficia de scutirea pentru soție/soț, în cazul dat, începând cu care lună persoana va avea dreptul la scutirea menționată? Conform prevederilor art.34 alin.(2) și (3) din Codul fiscal, persoana fizică rezidentă aflată în relații de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) are dreptul la o scutire suplimentară anual, cu condiția că soția (soțul) nu beneficiază de scutire personală.
Prevederile menționate se vor aplica din luna următoare lunii în care au apărut circumstanţele necesare pentru exercitarea dreptului specificat în acestea.
De asemenea, în conformitate cu prevederile pct.18 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum și din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate și/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014, scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.
Totodată, menționăm că contribuabilul este în drept să utilizeze scutirea în cuantumul total prevăzut la art. 34 alin. (2) din Codul fiscal, prin depunerea Declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit aferente perioadei fiscale în cauză.
[Modificările operate în temeiul Legii nr.204 din 24.12.2021, în vigoare 01.01.2022 și HG nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
29.1.4.3
În cazul achitării dobînzilor în folosul persoanei fizice, agentul economic va avea dreptul să-i acorde scutiri la impozitul pe venit sau nu? În conformitate cu prevederile art. 89 din Codul fiscal, fiecare plătitor, menţionat la art. 90, de dobînzi în folosul persoanelor fizice, cu excepţia celor efectuate în folosul întreprinzătorilor individuali şi al gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), este obligat să reţină din fiecare dobîndă şi să achite ca parte a impozitului o sumă egală cu 12% din plată.
Potrivit prevederilor pct. 9 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu și din alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum și din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate și/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014 (cu modificările şi completările ulterioare), scutirile la care are dreptul contribuabilul (persoană fizică rezidentă) se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul, fie la locul prestării serviciilor, fie la locul exercitării formării profesionale prin învăţământ dual.
Prin urmare, pentru venitul din dobînzi achitat persoanei fizice întreprinderea va reține un impozit în mărime de 12%, fără acordarea scutirilor la impozitul pe venit.
[Modificările operate în temeiul aprobării HG nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
29.1.4.15
Cum se acordă scutirea personală a angajatului dacă, pe parcursul anului, acestuia i se stabilește grad de dizabilitate. Este în drept acesta să solicite scutire personală în mărimea stabilită la art. 33 alin. (2) din Codul fiscal? Conform art. 33 din Codul fiscal, fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire personală în mărimea prevăzută la alin. (1) sau (2) al articolului menționat.
Potrivit pct. 18 și 22 din Regulamentul cu privire la reținerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăti efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plățile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin HG nr.697 din 22.08.2014, dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă sau intervin anumite modificări în datele generale ale acesteia (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), persoana fizică rezidentă este obligată să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexând copiile documentelor justificative corespunzătoare.
Scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art. 33 din Codul fiscal.
Astfel, angajatul căruia i se stabilește gradul de dizabilitate severă sau accentuată este în drept să solicite, prezentînd cererea, scutire personală în mărimea stabilită la art. 33 alin. (2) din Codul fiscal. Lista documentelor confirmative este expusă la pct. 32 din Regulamentul menționat.
[Modificările operate în temeiul aprobării HG nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
29.1.8.45
Care sunt condițiile de recunoaștere a provenienței din zona economică liberă a mărfurilor (serviciilor) livrate către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export, în scopul aplicării facilităților stabilite la art. 49 lit. a), c) - f) din Codul fiscal?
Potrivit prevederilor pct. 82 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Anexa nr.1 a Hotărîrii de Guvern nr.693/2018, în scopul aplicării art. 49 din Cod, aplicarea facilităţilor fiscale pentru agenţii economici care livrează mărfuri (servicii) obţinute în zona economică liberă ca rezultat al activităţii prevăzute la art.6 alin.(10) lit.a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) respective orientate spre export se va asigura prin următoarele documente:
1) declaraţia în formă arbitrară, care va conţine informaţia despre participanţii tranzacţiei, mărfurile şi serviciile obţinute în zona economică liberă ca rezultat al activităţii prevăzute la art.6 alin. (10) lit. a) din Legea nr. 440/2001 cu privire la zonele economice libere livrate pentru obţinerea mărfurilor (serviciilor) orientate spre export;
2) contractele de livrare a mărfurilor (serviciilor) pentru obţinerea mărfurilor (serviciilor) orientate spre export;
3) facturile fiscale aferente.
Contribuabilii pot beneficia de facilităţile prevăzute la art. 49 lit. c) şi d) din Cod în mod repetat, la îndeplinirea condiţiilor stabilite.
Facilităţile fiscale stabilite la art. 49 din Cod nu se aplică pentru Aeroportul Internaţional Liber "Mărculeşti" şi Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti".
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.428 din 28.12.2023, în vigoare 01.01.2024 și HG nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]