În temeiul art.23 alin.(2) din Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală nr. 1593/2002, persoanele fizice, incluse la începutul anului de gestiune în una din categoriile de plătitori prevăzute în anexa nr.2, care pe parcursul anului se includ în una din categoriile de plătitori prevăzute la pct.2 din anexa nr.1 şi care confirmă achitarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă pentru anul respectiv vor achita prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi la alte recompense pentru perioada respectivă, cu posibilitatea de a solicita restituirea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă achitată, în cuantum proporţional numărului de zile din anul de gestiune în care acestea au făcut parte din categoriile de plătitori prevăzute la pct.2 din anexa nr.1 la Legea nominalizată.
În acest context, din salariul persoanei angajate pe parcursul anului care, la angajare, a confirmat achitarea integrală sau cu o reducere stabilită de legislație a primei stabilite în sumă fixă pentru anul de gestiune, este necesar de a reține prima de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de contribuție procentuală la salariu şi la alte recompense.
În același timp, conform anexei nr.2 pct.4) din Legea nominalizată, categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual sunt străinii neangajați cărora li s-a acordat dreptul de ședere provizorie pe teritoriul Republicii Moldova pentru reîntregirea familiei, pentru studii, pentru activități umanitare, de voluntariat sau religioase, dacă tratatele internaționale nu prevăd altfel.
Conform art.20 alin.(1) din Legea nr.81/2004 cu privire la investițiile în activitatea de întreprinzător, întreprinderea cu investiții străine poate transfera contribuții în fondul de asigurare socială doar pentru salariații străini care au manifestat dorința de a beneficia de asistență medicală și socială în Republica Moldova. Această dispoziție este aplicabilă și în cazul depunerii contribuțiilor în fondul de pensii, conform legislației Republicii Moldova.
Astfel, din salariul și alte recompense achitate în folosul angajatului străin, care activează în baza unui contract individual de muncă în Republica Moldova, entitatea urmează să calculeze primele de asigurare obligatorie de asistență medicală în modul prevăzut ca pentru angajații din Republica Moldova, iar contribuții de asigurări sociale urmează a fi calculate doar la dorința angajaților menționați.
Totodată, potrivit art.5 alin.(3) din Legea nr.100/2017 privind actele normative, normele juridice speciale sunt aplicabile în exclusivitate anumitor categorii de raporturi sociale sau subiecţi strict determinaţi. În caz de divergenţă între o normă generală şi o normă specială, care se conţin în acte normative de acelaşi nivel, se aplică norma specială.
Dat fiind faptul, că Legea nr.81/2004 cu privire la investițiile în activitatea de întreprinzător este un act legislativ special, prevederile acestuia prevalează asupra Legii nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale.
Astfel, întreprinderea cu capital străin cade sub incidența legii speciale și, respectiv, declară și achită contribuții de asigurări sociale de stat obligatorii doar pentru salariații străini care au manifestat dorința de a beneficia de asistență medicală și socială în Republica Moldova (explicațiile CNAS nr.01-1635 din 10 mai 2017).