Sequence 145 from 28-02-2025

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.52

Care sînt acțiunile persoanei fizice, în cazul încetării activități în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal și la care subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, urmează să se adreseze?

      La încetarea activității, persoana fizică rezidentă care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal, depune la orice  subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, Cererea privind încetarea activității desfășurate de persoana fizică rezidentă în domeniul achizițiilor produselor agricole din horticultură și fitotehnie și alte obiecte ale regnului vegetal (Anexa nr.3 la Ordinul SFS nr.623 din 31.12.2019), Confirmarea (în original, actualizată după caz) privind luarea la evidență fiscală a persoanei fizice rezidente care desfășoară activitate în domeniul achizițiilor produselor agricole din horticultură și fitotehnie și alte obiecte ale regnului vegetal (Anexa nr.4 la Ordinul SFS nr.623 din 31.12.2019) și Confirmarea privind modificarea datelor aferente numelui persoanei fizice rezidente care desfășoară activitate în domeniul achizițiilor produselor agricole din horticultură și fitotehnie și alte obiecte ale regnului vegetal (Anexa nr.5 la Ordinul SFS nr.623 din 31.12.2019). De asemenea, va fi prezentat și Borderoul de achiziție a producției din fitotehnie și/sau horticultură și/sau a obiectelor regnului vegetal.

 

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.1

Ce se înțelege prin noțiunea de obligaţie fiscală?

       Obligaţie fiscală este obligaţie a contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă (art. 129 pct. 6) din Codul fiscal).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.16

Majorarea de întârziere (penalitatea) se consideră obligație fiscală?
      Conform prevederilor art. 129 pct. 6) din Codul fiscal, obligaţie fiscală este obligaţie a contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat, majorare de întârziere (penalitate) şi/sau amendă.
      Prin urmare, potrivit normei menționate, majorarea de întârziere (penalitatea) se consideră obligație fiscală.
      Totodată, în cazul neachitării, majorarea de întârziere (penalitatea) devine restanță, în conformitate cu art. 129 pct. 13) din Codul fiscal.
 
  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.55

Care este modalitatea de achitare a taxei de la investitori sau proprietarii construcțiilor pentru elaborarea documentelor normative în construcție?
       Potrivit prevederilor Ordinului Ministrului Finanțelor cu privire la modul de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, aprobat anual, taxa de la investitori sau proprietarii construcţiilor pentru elaborarea documentelor normative în construcţie (cod ECO 114425) se va vira de către contribuabili la codul IBAN: MD90TRGAAA11442501000000 indiferent de localitatea unde are loc construcţia.
 
  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.56

Se consideră subdiviziune dispozitivul electronic de tip terminal de plată în numerar, terminal cash-in, aparat de schimb valutar, bancomat, precum și altele ce dispun de un program de aplicație dedicat și identificabil? 


        Potrivit art. 5 pct. 29) din Codul fiscal, prin subdiviziune se înțelege unitatea structurală a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (reprezentanţă, sucursală, secţie, magazin, depozit, etc.), situată în afara locului ei de reşedinţă de bază, care exercită unele din atribuţiile acesteia. Excepţie constituie dispozitivele electronice (de tip terminal de plată în numerar, terminal cash-in, aparat de schimb valutar, bancomat, precum şi altele ce dispun de un program de aplicaţie dedicat şi identificabil), inclusiv spaţiul pentru amplasarea acestor dispozitive.
       Totodată, conform art. 161 alin. (8) din Codul fiscal, la adoptarea deciziei despre schimbarea sediului şi/sau despre constituirea subdiviziunii, contribuabilul, în termen de 60 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate (posesie, locaţiune), informează Serviciul Fiscal de Stat despre schimbarea sediului său şi/sau prezintă informaţiile iniţiale, iar ulterior informează despre modificările cu privire la sediul subdiviziunii sale, precum şi despre suspendarea/încetarea activităţii subdiviziunii.
      Respectiv, dispozitivele electronice de tip terminal de plată în numerar, terminal cash-in, aparat de schimb valutar, bancomat, precum și altele ce dispun de un program de aplicație dedicat și identificabil nu corespund noțiunii de subdiviziune și, prin urmare, nu sunt supuse declarării conform prevederilor stabilite de art. 161 alin. (8) din Codul fiscal.
 
  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.57

Care este modalitatea de achitare din străinătate a impozitului pe venit, precum și a oricărui alt tip de impozit sau taxă?


Achitarea de peste hotarele țării a impozitului pe venit sau a oricărui alt tip de impozit sau taxă, se efectuează în valută străină (EUR/USD), conform următoarelor date bancare:
  1. În dolari SUA:
Beneficiary: Ministry of Finance of RM – State Treasury
Account of institution: IBAN
SWIFT: NBMDMD2X
Correspondent Bank of the NBM:
  • FEDERAL RESERVE BANK OF NEW YORK, NEW YORK
  • SWIFT BIC: FRNYUS33
  • ACCOUNT NO: 021087125
Details of payment: Please indicate full beneficiary′s name, treasury account number, payment′s destination in conformity with budget classification, beneficiary′s IDNO (1006601000037).
  1. În EURO:
Beneficiary: Ministry of Finance of RM – State Treasury
Account of institution: IBAN
Beneficiary Bank: National Bank of Moldova
SWIFT: NBMDMD2X
Correspondent Bank of the NBM:
  • RAIFFEISEN BANK INTERNATIONAL AG VIENNA
  • SWIFT: RZBAATWW
  • IBAN: AT953100000155096770
Details of payment: Please indicate full beneficiary′s name, treasury account number, payment′s destination in conformity with budget classification, beneficiary′s IDNO (1006601000037).
La perfectarea documentului de plată, în rubrica „Account of institution” se va indica codul IBAN, după cum urmează:
a) generat pe pagina web a Ministerului Finanţelor mf.gov.md, prin selectarea codului Clasificaţiei economice, raionului în care se află contribuabilul şi codului statistic al localităţii contribuabilului conform clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale (CUATM);
b) pentru plăţile efectuate de către subiecţii impozabili prevăzuţi în art. 94 lit. d) din Codul fiscal, aferente taxei pe valoarea adăugată la mărfurile produse şi serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova (cod ECO 114110), se indică codul IBAN: MD04TRGAAA11411001000000. La perfectarea documentului de plată se va indica obligatoriu în destinaţia plăţii codul fiscal/codul TVA atribuit prin intermediul SIA „e-Commerce VAT”;
De asemenea, achitarea impozitelor și taxelor persoanelor fizice poate fi efectuată on-line prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay (www.mpay.gov.md) sau serviciului „Achitarea on-line a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” disponibil pe portalul www.sfs.md.

 

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.2

    Evidența fiscală a nerezidenților

32.2.3

Care este procedura scoaterii din evidență fiscală a organizaţiilor cu statut de persoană fizică nerezidentă, care deţin obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale – codul fiscal atribuit de SFS?

    Conform art. 187 alin. (31) din Codul fiscal și pct. 54 din Instrucțiunea privind evidența contribuabililor, aprobată prin Ordinul SFS nr. 352/2017 (în continuare - Instrucțiune), dacă contribuabilul luat la evidenţă fiscală, de către SFS, îşi încetează activitatea pe parcursul anului fiscal, persoana responsabilă a acestuia este obligată, în termen de 60 de zile de la luarea deciziei de încetare a activităţii, să prezinte SFS copia de pe avizul privind iniţierea procedurii de încetare a activităţii, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu anexa nr. 18 la Instrucţiune.
     Contribuabilul aflat în proces de lichidare este obligat să prezinte toate dările de seamă fiscale și să achite toate obligațiile în condițiile stabilite de art. 1881 din Codul fiscal.
     Totodată, potrivit pct. 74 din Instrucțiune, procedura scoaterii din evidenţa fiscală a persoanelor juridice nerezidente care deţin obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale se va efectua la cererea depusă de contribuabil (anexa nr.2 la Instrucţiune), la care se vor anexa:
a) copia documentului eliberat de către persoana juridică nerezidentă ce confirmă încetarea activităţii reprezentanţei permanente;
b) extrasul din registrul comerţului naţional din ţara de origine ce confirmă că conform legislaţiei sale naţionale nerezidentul şi-a încetat activitatea şi nu mai este persoană juridică;
c) certificatul de atribuire a codului fiscal.
     Prin urmare, în cazul stingerii de către contribuabil a tuturor obligațiilor fiscale față de bugetul public naţional și prezentării documentelor menționate, subdiviziunea SFS, conform razei de deservire va efectua înscrierile despre anularea codului fiscal în Registrul fiscal de stat (pct. 78 din Instrucțiune).
news-events