Sequence 402 from 20-03-2017

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.3

În care cazuri obligațiile nu se consideră restante?

Suma neachitată a obligaţiilor fiscale în cuantum de pînă la 100 de lei inclusiv nu se consideră restanţă faţă de bugetul public naţional în scopul:
  a) beneficierii de reducere cu 50% a amenzii pentru încălcarea fiscală;
  b) neprezentării şi/sau anulării dispoziţiei de suspendare a operaţiunilor la contul bancar al contribuabilului, emisă pentru asigurarea încasării restanţelor;
  c) atestării lipsei restanţelor faţă de bugetul public naţional ale agenţilor economici;
  d) asigurării executării art.13 pct.8) din Legea nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi;
  e) asigurării executării art.131 alin.(7) din Codul fiscal.
În conformitate cu prevederile art. 206 din Codul fiscal obligaţiile fiscale luate la evidenţă fiscală specială nu se consideră restanţe pe perioada aflării la evidenţa fiscală specială, cu excepţia obligaţiilor fiscale aferente contribuabililor aflaţi în procedură de insolvabilitate, procedura falimentului sau procedura simplificată a falimentului (art. 129 alin. 13) din Codul fiscal).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.1

Ce se înțelege prin noțiunea de obligaţie fiscală?

    Obligaţie fiscală este obligație a contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă, a cărei stingere este reglementată de legislaţia fiscală şi a cărei evidenţă ţine de competenţa Serviciului Fiscal de Stat (art. 129 alin. 6) din Codul fiscal, pct. 2 din anexa la Ordinul IFPS nr. 400 din 14 martie 2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.2

Ce se înțelege prin restanță?

    Restanţă este suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii. Totodată, obligaţia fiscală care reprezintă obiectul concilierii al contractului încheiat conform art.180 din Codul fiscal devine restanţă după expirarea termenului modificat în conformitate cu contractul respectiv (art. 129 alin. 13) din Codul fiscal).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.6

Cînd se achită impozit/taxă, în cazul în care data achitării este zi liberă?

     Termenul de stingere a obligaţiei fiscale reprezintă perioada, stabilită conform legislaţiei fiscale, în care trebuie să fie executată obligaţia fiscală, incluzînd şi ultima sa zi în orele de program ale Serviciului Fiscal de Stat. Dacă ultima zi a perioadei este una de odihnă, se va considera o ultimă zi prima zi lucrătoare, care urmează după ziua de odihnă (art. 129 alin. 8) din Codul fiscal).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.5

Ce este o dare de seamă fiscală?

    Dare de seamă fiscală se consideră orice declaraţie, informaţie, calcul, notă informativă, alt document, care sînt prezentate sau trebuie să fie prezentate organului fiscal, privind calcularea, achitarea, reţinerea impozitelor, taxelor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi/sau amenzilor ori privind alte fapte ce ţin de naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale în anumită perioadă fiscală (art. 129 alin. 9) din Codul fiscal).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.9

Ce înseamnă definiția cont al contribuabilului (contul curent/personal al contribuabilului)?

   Cont al contribuabilului (contul curent/personal al contribuabilului) este un raport structurat selectat din sistem corespunzător codului fiscal al contribuabilului, care reflectă naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei faţă de bugetul public naţional (pct. 2 din anexa la Ordinul IFPS nr. 400 din 14 martie 2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget).

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.4

Care sumă se consideră ca suma plătită în plus (supraplată)?

   Sumă plătită în plus (supraplată) se consideră suma plătită ca impozit, taxă, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă prin vărsare sau încasare, inclusiv prin executare silită, în cuantum mai mare decît cel prevăzut în conformitate cu legislaţia fiscală.

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.8

Care sînt modalitățile de stingere a obligației fiscale?

În conformitate cu art. 170 din Codul fiscal, obligaţia fiscală se consideră stinsă în cazul achitării, anulării, prescripţiei, scăderii, compensării sau executării silite.

  • 32 Metodologia evidenţei fiscale
  • 32.1 Dispoziţii generale

32.1.10

Ce înseamnă document fiscal intern a Serviciului Fiscal de Stat?

    În conformitate cu pct. 2 din anexa la Ordinul IFPS nr. 400 din 14 martie 2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget document fiscal intern se consideră document emis de Serviciul Fiscal de Stat, în modul stabilit de legislația în vigoare.
    Documentul respectiv se completa automatizat prin utilizarea SIA „Documente fiscale interne” (Ordinul IFPS nr. 1172 din 14.11.2016), în scopul reflectării în sistem înscrierii în conturile contribuabilului, aferent cărora se reflectă naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei, pentru care contribuabilul nu are obligaţiunea de a prezenta dare de seamă fiscală.

news-events