Seminarele informative reprezintă un instrument de informare și perfecționare pentru agenţii economici şi, în același timp, o oportunitate de comunicare între participanţi în vederea găsirii soluţiilor ce ar facilita aplicarea modificărilor și completărilor parvenite în legislaţia fiscală. Astfel, pe 19 aprilie curent , în scopul popularizării legislaţiei fiscale, Direcția Administrare Fiscală din cadrul IFS Ungheni a desfăşurat un seminar informativ pentru contribuabilii din raza de deservire cu genericul ”Munca nedeclarată și achitarea salariilor la plic”. În cadrul seminarului au fost puse în discuţie următoarele subiecte:
• Prevenirea muncii la negru și achitarea salariilor la plic;
• Noi posibilități în utilizarea serviciilor electronice;
• Conformarea benevolă a agenților economici;
• Monitorizarea noutăţilor legislative.
Contribuabilii au fost informați despre faptul că SFS monitorizează în permanență gradul de conformare fiscală a contribuabililor. S-a atras o atenție deosebită asupra faptului că anumiți contribuabili nu au renunțat la practicile ilegale de a-și ascunde veniturile reale și că aceste practici au loc sub diferite forme, cea mai răspândită fiind indicarea în contabilitate a unor salarii mici, în timp ce salariu mediu este cu mult mai mare. De aceea e necesar de conștientizat că evoluția salariului minim are impact pozitiv asupra bugetului.
Totodată, în cadrul seminarului s-a pus în discuţie și s-au prezentat în practică modalitățile de accesare și utilizare a serviciilor fiscale destinate contribuabililor, precum „Declarația electronică”, „Declarația rapidă”, „Registrul general electronic al facturilor fiscale”, „e-Factura”, „Comanda on-line a formularelor tipizate”, „Acces avansat la informații despre contribuabil”, „Diseminare mesaje”, „e-Cerere”, „Descarcă formulare”, „Informații despre contribuabil”, „Verificarea facturii fiscale”, „Calendarul fiscal extins”.
Agenţii economici au fost informaţi că, odată înregistraţi la serviciul „e-Factura”, contribuabilul va obţine acces şi va putea folosi factura electronică. Acest serviciu este menit să înlocuiască mecanismul curent de eliberare şi verificare a facturilor fiscale și facturilor în format tradiţional pe hârtie cu un mecanism modern bazat pe tehnologiile informaţionale. În acest sens va creşte operativitatea în partea ce ţine de documentarea tranzacţiilor efectuate, va creşte productivitatea muncii și vor fi excluse riscurile de pierdere a formularelor facturilor sau facturilor fiscale. În plus, sistemul oferă siguranța corectitudinii datelor și reduce riscul falsificării facturilor fiscale.
Pe final au avut loc dezbateri asupra problemelor ce apar în desfășurarea activității de întreprinzător şi, desigur, s-a pus accentul pe onorarea obligațiilor fiscale faţă de BPN.
Pentru majorarea nivelului de conformare voluntară la prevederile legislaţiei în vigoare în rândul contribuabililor-restanțieri şi în continuare se vor aplica, în primul rând, metode eficiente de interacţiune şi comunicare, astfel încât liberul acces la consultaţii şi echitate să se manifeste în toate acţiunile întreprinse de organul fiscal.
În cadrul seminarului contribuabilii au fost îndemnați să nu accepte implicarea în acte de corupţie şi/sau să le provoace la intenţia lor, deoarece, conform prevederilor Legii nr.325 din 23.12.2013 “Privind testarea integrităţii profesionale”, orice tentativă de corupere, fie din partea contribuabilului, fie din partea funcţionarului fiscal, urmează în mod obligatoriu a fi comunicată organelor competente.
Menționăm că, pentru confirmarea procesului educațional, în această perioadă au fost efectuate vizite în opt sectoare de administrare fiscală ale raionului Ungheni, contribuabilii din raza acestor sectoare au fost informați despre modalitatea de desfăşurare a activităţii de întreprinzător în concordanţă cu Legislaţia Republicii Moldova.
În perioada nominalizată, în conformitate cu sloganul ”Funcționarul fiscal-în serviciul contribuabilului!”, angajații DAF Ungheni au mai efectuat opt vizite fiscale:
- 2 - la înregistrarea în calitate de plătitor a TVA;
- 2 - la primirea facturilor fiscale la contribuabilii înregistraţi în calitate de plătitor a TVA din grupa de risc;
- 1 - la verificarea adresei juridice;
- 3 - la stațiile de testare a autovehiculelor, având ca scop verificarea corectitudinii achitării taxei pentru folosirea drumurilor de către proprietarii autovehiculelor înmatriculate în RM;
• Au fost radiate din oficiu 78 de gospodării țărănești, care nu au trecut procedura de reînregistrare;
• Au fost înregistrate 25 de subdiviziuni ale contribuabililor;
• Au fost înregistrate 25 de MCC;
• Au fost examinate și executate peste 80 de cereri privind restituirea impozitului pe venit ale persoanelor fizice.
De asemenea, în această perioadă Secţia urmărirea plăţilor a Direcţiei administrare fiscală a IFS pe raionul Ungheni a efectuat o analiză amplă a tuturor agenților economici restanțieri și, ca urmare, au fost întreprinse un şir de măsuri de executare silită, prevăzute de Codul fiscal al Republicii Moldova:
• au fost înaintate somații la 56 de agenți economici;
• au fost înaintate ordine incaso la conturile bancare ale contribuabililor și ridicate mijloace bănești de la contribuabili, în sumă de 192,0 mii;
• au fost ridicate mijloace băneşti în numerar din casieriile contribuabililor restanţieri, în sumă de 67,1 mii lei;
• au fost suspendate operațiunile la conturile bancare a doi agenţi economici.