Conducerea Serviciului Fiscal de Stat (SFS) a avut o întrevedere cu reprezentanții Asociației Naționale a Restaurantelor și a localurilor de agrement din Republica Moldova (Asociația MĂR), în cadrul căreia au fost trecute în revistă rezultatele programului de conformare voluntară în privința contribuabililor din domeniul HORECA, desfășurat în perioada aprilie-decembrie 2023.
Directorul adjunct al SFS, dl Petru Griciuc a mulțumit reprezentanților Asociației pentru deschidere și cooperare în vederea promovării conformării voluntare la respectarea legislației fiscale de către agenții economici din domeniul HORECA. Totodată, dl Griciuc a accentuat importanța unui dialog permanent, pentru a înțelege atât punctele forte, cât și cele slabe ale acțiunilor de conformare, astfel încât prin acțiuni comune să fie atinși indicatorii scontați.
În cadrul programului de conformare, au fost monitorizați 63 de contribuabili din domeniul hotelier, 325 de contribuabili din domeniul alimentație publică. Activitățile angajaților autorității fiscale au constat în:
- ieșiri la subdiviziunile înregistrate privind prestarea serviciilor în domeniul HoReCa
- efectuarea vizitelor fiscale, cu reflectarea în raportul vizitei fiscale a datelor identificate/colectate în cadrul ieșirii la fața locului și contrapunerea cu cele reflectate în evidența contabilă
- monitorizarea subdiviziunilor entităților prin ieșirea la fața locului, pentru o perioadă de 2 luni cu ieșirea la fața locului cel puțin 4 ori.
În context, directorul adjunct al SFS, dl Valeriu Vlas a declarat că rezultatele obținute în cadrul acțiunilor de conformare benevolă sunt modeste, menționând despre necesitatea impulsionării cooperării bilaterale și identificarea unor noi metode de încurajare a contribuabililor din domeniu pentru a se alinia la prevederile legislației fiscale, prin declararea în volum deplin a veniturilor și achitarea în termen a impozitelor aferente.
Directoarea executivă a Asociației MĂR, dna Olga Calmîș a exprimat disponibilitatea de a oferi suportul necesar în vederea diminuării fenomenului muncii ne(sub)declarate, creșterea volumului impozitelor și taxelor la buget achitate de către contribuabilii din domeniu.
De asemenea, în cadrul ședinței au fost discutate și aspecte metodologice precum ar fi modificările efectuate în legislația fiscală privind cota TVA pentru domeniul HORECA, precum și eventuala conectare a agenților economici din domeniu la Sistemul Informațional Automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor” – parte componentă a Sistemului Informațional al Serviciului de Stat care asigură recepționarea și evidența informației despre tranzacțiile efectuate prin intermediul echipamentelor de casă și de control deținute de agentul economic.