În contextul conștientizării de către cetățeni că activitatea de colectare a veniturilor la buget este în interesul comun, fiind principala sursă de finanțare a programelor de importanță socială, IFS pe raionul Ungheni a desfășurat în perioada 23 mai - 31 mai 2016 diverse acțiuni cu scopul conformării fiscale benevole a contribuabililor, precum și educarea agenților economici nou-înregistrați. Astfel, pe 24 mai 2016 a fost organizată o ședință cu agenții economici restanțieri, la care au fost invitați și reprezentanți ai Casei Naționale de Asigurări Sociale și ai Agenției Teritoriale Vest a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină. Scopul întrunirii: examinarea modalităților de sporire a disciplinei fiscale în rândul contribuabililor din teritoriu.
Pe ordinea de zi a figurat:
Reflectarea situației în domeniul restanțelor la momentul actual la contribuabilii restanțieri.
De asemenea, au fost analizate posibilitățile de achitare a 15 agenți economici restanțieri, fiind luată în considerare situația fiecăruia în parte. De către reprezentanții agenților au fost expuse explicații referitoare la faptul admiterii restanțelor și au fost atenționați în același timp despre aplicarea măsurilor de executare silită în cazul neonorării benevole a obligațiilor. S-a mai atras atenția că, pentru a crea condiții echitabile în desfășurarea activității de întreprinzător, contribuabilii trebuie să-și înțeleagă drepturile de care beneficiază în raporturile lor cu Serviciul Fiscal de Stat.
Este de menționat că, având ca scop acordarea de recomandări și soluții practice contribuabililor, în sala de ședințe a IFS Ungheni pe 31 mai curent, a avut loc ședința cu agenții economici nou-înregistrați. De fapt, întrunirea s-a transformat într-un dialog cu agenții economici, axat pe familiarizarea cu Ghidul ,,Asistență în lansarea afacerilor”, fiind luate în dezbatere: 1. Acțiunile persoanelor fizice și juridice nou-înregistrate în raport cu organul fiscal; 2. Utilizarea serviciilor electronice fiscale; 3. Prezentarea Ghidului de asistență în lansarea afacerii; 4. Monitorizarea actelor legislative și normative; 5. Aspecte legate de ținerea evidenței contabile; 6. Conformarea voluntară a contribuabililor etc.
În același context, agenții economici nou-înregistrați au fost informați despre SIA ,,Contul curent al contribuabilului”, precum și despre alte module ale serviciului fiscal electronic pe site-ul oficial –
www.fisc.md.
Totodată, tinerii antreprenori au fost familiarizați cu noțiunile de evaziune fiscală, fraudă fiscală, activitate fictivă, responsabilitatea pe care și-o asumă în cazul acceptării de a participa la desfășurarea unei activități frauduloase, neimplicarea lor în acte de corupție.
În perioada de referință, IFS pe raionul Ungheni a remis scrisori în adresa celor 33 de primării, solicitând respectuos implicarea în acțiunile de informare a cetățenilor ce vizează beneficierea de dreptul la reducerea în mărime de 15% din suma impozitului pe bunurile imobiliare și impozitul funciar, ce urmează a fi achitat până la 30 iunie prin atragerea perceptorilor fiscali în procesul de diseminare a informației la subiectul menționat, plasarea afișelor informative, repartizarea pliantelor.
Axându-se pe instruirea funcționarilor fiscali la locul de muncă, IFS Ungheni a mai organizat un seminar, la data 23 mai, cu genericul:
• impozitul funciar și pe bunurile imobiliare;
• particularitățile administrării de către SCITL din cadrul primăriilor a impozitului pe bunurile imobiliare prin intermediul SIA Cadastru Fiscal;
• indicații metodice și instructive ale IFPS;
• aspecte ale combaterii fenomenului de corupție, neacceptarea implicării în acte de corupție și/sau provocarea la intenția lor.
In afară de subiectele programate, s-a pus ca sarcină implicarea tuturor funcționarilor în acțiunile de popularizare a aspectului ce ține de beneficierea de dreptul la reducerea în mărime de 15%din suma impozitului pe bunurile imobiliare și impozitul funciar, respectiv plasarea materialelor de publicitate în sectoarele de administrare fiscală, în piețe, supermarketuri, locuri aglomerate, distribuirea lor în cutiile poștale din blocurile locative. Concomitent, a fost pusă în discuție și situația creată la momentul actual, stabilindu-se un șir de sarcini concrete pentru redresarea situației privind restanța la BPN.
În scopul încasării restanțelor formate la BPN, pentru cei care nu se conformează voluntar, angajați ai Secției urmărirea plăților din cadrul DAF a IFS pe r. Ungheni, au aplicat măsuri de executare silită prevăzute de legislația Republicii Moldova:
• au fost înaintate 82 ordine incaso, executate în sumă de 201,0 mii lei;
• au fost ridicate mijloace bănești în numerar din casieriile a 14 contribuabilii restanțieri, în sumă de 41,0 mii lei;
• au fost suspendate operațiunile bancare la 3 agenți economici restanțieri.
Foto: www.fisc.md