Ordin SFS nr. 586 din 26.11.2020

SERVICIUL FISCAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

 

O R D I N

privind modificarea şi completarea Regulamentului cu privire la

sistemul  informaţional  automatizat de  creare  şi  circulaţie  a

facturilor fiscale electronice "e-Factura", aprobat prin Ordinul

Serviciului Fiscal de Stat nr. 317 din 26.06.2020

 

nr. 586  din  26.11.2020

 (în vigoare 01.01.2021) 

 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 344-351 art.1381 din 18.12.2020

 

* * *

În temeiul art.1323 alin.(10), art.133 alin.(1) pct.17) şi alin.(2) pct.4) şi pct.8) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinului Ministerului Finanţelor nr.118 din 28 august 2017 "Cu privire la aprobarea formularului tipizat de document primar cu regim special "Factura fiscală" şi a Instrucţiunii privind completarea acestuia",

ORDON:

1. Regulamentul cu privire la Sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a facturilor fiscale electronice "e-Factura", aprobat prin Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.317 din 26 iunie 2020, se modifică după cum urmează:

1) Punctul 11 din Regulament se expune în următoarea redacţie: "Contribuabilii înregistraţi în sistem pot opta pentru funcţia de a primi în calitate de "Cumpărător" facturile fiscale doar prin ciclul lung sau doar prin ciclul scurt, de la "Furnizor". Urmare a setării opţiunilor respective, "Furnizorul" va dispune de posibilitatea remiterii către "Cumpărător" a facturilor fiscale fie doar prin "ciclul lung", fie doar prin "ciclul scurt".

2) Punctul 12 din Regulament se expune în următoarea redacţie: ""SIA "e-Factura" asigură posibilitatea gestionării accesului la facturile fiscale, corespunzător atribuţiilor utilizatorului (aparatul central/filiale/departamente etc.). Împuternicirea şi/sau limitarea de editare şi/sau semnare şi/sau anulare a facturilor fiscale de către persoanele responsabile în cadrul SIA "e-Factura" vor fi gestionate de către utilizatorul cu rol de director."

3) Punctul 14 din Regulament se expune în următoarea redacţie: "La generarea facturii fiscale în cadrul SIA "e-Factura" pot fi parcurse următoarele scenarii:

a) factura fiscală se generează în cadrul livrării de mărfuri/servicii şi ambii participanţi ai tranzacţiei sunt utilizatori ai SIA "e-Factura" – poate fi utilizat atît "ciclul lung" de viaţă a facturii fiscale, cît şi "ciclul scurt" de viaţă al facturii fiscale;

b) factura fiscală se generează în cadrul livrării mărfurilor/serviciilor însă "Cumpărătorul" nu şi-a manifestat acceptul de a primi facturi fiscale în formă electronică în raport cu "Furnizorul" respectiv – urmează a fi utilizat "ciclul scurt";

c) factura fiscală se generează în cadrul livrării mărfurilor/serviciilor însă "Cumpărătorul" a optat pentru opţiunea de a primi facturi fiscale în formă electronică în raport cu "Furnizorul" doar prin "ciclul lung" de viaţă al facturii fiscale respectiv – urmează a fi utilizat "ciclul lung";

d) factura fiscală se generează în cadrul livrării mărfurilor/serviciilor însă "Cumpărătorul" nu este înregistrat în SIA "e-Factura" – urmează a fi utilizat "ciclul scurt".

Selectarea ciclului de viaţă a facturii fiscale poate fi efectuată pînă la accesarea opţiunii "Semnează" sau după aplicarea semnăturii/lor electronice.

4) Regulamentul se completează cu punctul 141 cu următorul conţinut: ""Furnizorul" şi "Cumpărătorul" pot modifica ciclul de viaţă al facturii fiscale, conform următoarelor scenarii:

a) Pentru factura fiscală emisă prin "ciclul lung", din compartimentul Furnizorului "Expediate la Cumpărător" şi compartimentul Cumpărătorului "Pentru acceptare", atât Furnizorul cât şi Cumpărătorul pot opta pentru opţiunea de modificare a ciclului facturii fiscale din "ciclul lung" în "ciclul scurt". După coordonarea facturii fiscale de către "Cumpărător", cu trecerea acesteia în compartimentul Furnizorului "La semnarea cumpărătorului" şi în compartimentul Cumpărătorului "Pentru semnare", modificarea ciclului de către Furnizor va fi posibil doar după oferirea acceptului de către Cumpărător.

b) Pentru factura fiscală emisă prin "ciclul scurt", din compartimentul "Finisate", atât Furnizorul cât şi Cumpărătorul pot opta pentru opţiunea de modificare a ciclului facturii fiscale din "ciclul scurt" în "ciclul lung", doar după oferirea acceptului celeilalte părţi a tranzacţiei. La modificarea ciclului facturii fiscale din "ciclul scurt" în "ciclul lung", aceasta trece în statutul "Pentru acceptare" la Cumpărător, iar factura fiscală îşi pierde statutul de factură fiscală "Finisată", până la semnarea electronică a acesteia şi de către Cumpărător.

În urma modificării ciclului de viaţă a facturii fiscale părţile tranzacţiei vor primi o notificare prin intermediul "Cabinetului personal al contribuabilului " privind ajustarea efectuată, începând cu 01.03.2021."

5) Punctul 19 din Regulament se completează la final cu următoarea frază: "e) dacă "Cumpărătorul" este din sectorul bugetar, pentru care este obligatoriu respectarea modului de emitere a facturii fiscale conform art.117, alin.(12) din Codul Fiscal de către Furnizor în cazul achiziţiilor publice."

6) Punctul 21 din Regulament se completează la final cu următoarea frază: "La necesitate, documentele anexate la factură fiscală pot fi preventiv semnate electronic prin intermediul serviciului guvernamental de semnătură electronică MSign. Denumirea şi numărul documentelor ataşate la factura fiscală vor fi reflectate în compartimentul "Documente anexate", pentru a fi vizualizate atât în versiunea electronică cât şi fizică, pe suport de hârtie."

7) Punctul 23 din Regulament se abrogă.

8) Regulamentul se completează cu punctul 351 cu următorul conţinut: "Contribuabilii dispun de posibilitatea creării filialelor/departamentelor în cazul sistemului "e-Factura", în compartimentul "Setări", cu stabilirea utilizatorilor din cadrul acestora şi gestionarea drepturilor accesare, vizualizare, editare, semnare şi anulare a facturilor fiscale. Urmare a creării filialelor de către contribuabili, la completarea facturii fiscale de către Furnizor, în compartimentul 5 "Punct de încărcare", la necesitate, va selecta din listă una din filialele/departamentele Furnizorului, iar în compartimentul 6 "Punct de descărcare", la necesitate, va selecta una din filialele/departamentele Cumpărătorului. Facturile fiscale care vor conţine filiala/departamentul vor fi vizualizate de către utilizatorii din aparatul central şi filială/departament, iar facturile fiscale în care nu s-a selectat filiala/departamentul vor fi vizualizate doar de către utilizatorii din cadrul aparatului central al contribuabilului.

Cumpărătorul va dispune de posibilitatea redirecţionării facturii fiscale din aparatul central către o filială/departament sau de la o filială/departament la o altă filială/departament, fără efectuarea ajustărilor în factura fiscală semnată."

9) Din punctul 37 din Regulament se va exclude sintagma "de autentificare".

10) La punctul 41 din Regulament textul: "Data primirii facturilor fiscale de către "Cumpărător" o constituie data aplicării de către acesta a semnăturii electronice." se exclude.

11) Punctul 45 din Regulament se expune în redacţie nouă după cum urmează: "Factura fiscală expediată prin "ciclul lung", care a fost semnată electronic de către "Cumpătător" şi a primit statutul de "Finisată", poate fi anulată de către Furnizor doar după acceptul cumpărătorului semnat electronic în cadrul sistemului. Confirmarea cumpărătorului de acceptare a anulării facturii fiscale se asigură prin semnarea de către acesta a versiunii anulate a facturii fiscale, cu inscripţia pe diagonală a cuvântului "Anulat" pe factura fiscală. Confirmarea va fi ataşată automat de către sistem la factura fiscală electronic anulată, cu posibilitatea vizualizării acesteia de către "Furnizor" şi "Cumpărător" din statutul "Anulate" a sistemului.

În cazul în care "Furnizorul" iniţiază procedura de anulare a facturi fiscale, automat se va genera notificarea în cadrul SIA "Cabinetul personal al contribuabilului" şi se va remite la adresa de e-mail a cumpărătorului un mesaj despre acest fapt, începând cu 01.03.2021."

12) Punctul 46 din Regulament se expune în redacţie nouă după cum urmează: "Factura fiscală expediată prin "ciclul scurt" şi a primit statutul de "Finisată", poate fi anulată de către Furnizor doar după obţinerea facturii fiscale cu menţiunea "Anulat", semnată de Cumpărător. Confirmarea cumpărătorului de acceptare a anulării facturii fiscale va fi ataşată, în mod obligatoriu de către Furnizor, la factura fiscală anulată, cu posibilitatea vizualizării acesteia de către "Furnizor" şi "Cumpărător".

Mesajul informativ privind acţiunea de anulare a facturii fiscale se generează în cadrul SIA "Cabinetul personal al contribuabilului" a cumpărătorului şi se remite la adresa de e-mail a acestuia, dacă "Cumpărătorul" deţine acces la serviciile fiscale electronice, începând cu 01.03.2021."

13) Regulamentul se completează cu punctul 501 cu următorul conţinut: " SIA "e-Factura" oferă posibilitatea de creare a facturii fiscale în baza celei existente. Opţiunea în cauză poate fi efectuată din orice compartiment al SIA "e-Factura" şi presupune selectarea facturii fiscale în baza căreia urmează a fi creată factura fiscală nouă şi accesarea opţiunii "Creează factura fiscală în baza facturii curente". Factura fiscală creată va conţine toate datele din factura fiscală iniţială, cu excepţia seriei, numărului facturii fiscale, datei de eliberare şi datei de livrare. Datele din factura fiscală nou creată pot fi ajustate la necesitate, cu excepţia datelor aferente furnizorului şi conform formulelor de calcul a sumelor stabilite în factura fiscală iniţială."

2. Prezentul Ordin intră în vigoare la data de 01.01.2021.

3. Direcţia generală metodologia impozitelor şi taxelor din cadrul Serviciului Fiscal de Stat va asigura publicarea prezentului Ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

DIRECTOR AL SFS Ludmila BOTNARI
Nr.586. Chişinău, 26 noiembrie 2020.
news-events