Sequence 105 from 13-04-2023

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.1 Dispoziţii generale

8.1.2

Ce taxe include sistemul taxelor rutiere?
Conform art. 335 alin. (2) din Codul fiscal, sistemul taxelor rutiere include:
 a) taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;
 b) taxa pentru folosirea drumurilor Republicii Moldova de către autovehiculele neînmatriculate în Republica Moldova (vinieta);
 c) taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise;
 d) taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru efectuarea lucrărilor de construcţie şi montaj;
 e) taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea publicităţii exterioare;
 f) taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere şi a obiectivelor comercial-economice.
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr.356 din 29.12.2022, (în vigoare 01.01.2023)].
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.3 Obiectul impunerii

8.2.3.1

Care este obiectul impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova?
 În conformitate cu art. 338 alin. (1) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova, sînt autovehiculele înmatriculate permanent, temporar sau provizoriu pentru probe în Republica Moldova: motociclete, mopede, scutere, motorete, autoturisme, autocamioane, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autoturism sau de microbuz, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autocamion, autoremorchere, remorci, semiremorci, microbuze, autobuze, tractoare, orice alte autovehicule cu autopropulsie.
 Conform alin. (2) din articolul menționat, nu constituie obiect al impunerii:
 a) tractoarele şi remorcile folosite în activitatea agricolă;
 b) autovehiculele pentru transportul în comun pe fir electric;
 c) autovehiculele din dotarea forţei militare străine, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr.366/2022, (în vigoare 01.01.2023)].
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.7 Taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere şi a obiectivelor comercial-economice
  • 8.7.1 Dispoziţii generale

8.7.1.3

 Cine eliberează autorizaţii pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere și obiectivelor comercial-economice în zona drumului public și/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor?
 Amplasarea obiectivelor care nu periclitează siguranţa circulaţiei în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se efectuează cu respectarea legislaţiei în vigoare, numai în baza autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie a acestuia (în continuare – autorizaţie de amplasare), eliberată de către administratorul drumului la solicitarea autorităţii administraţiei publice locale în cadrul procedurii de eliberare a certificatului de urbanism pentru proiectare şi a autorizaţiei de construire conform Legii nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie (art. 9 alin. (1) la Legea drumurilor nr. 509-XIII din 22.06.1995).
 Autorizarea amplasării obiectivului în zona drumului naţional, local de interes raional şi/sau în zonele de protecţie ale acestora se efectuează conform regulamentului prevăzut în anexa nr.3 la Legea drumurilor nr. 509-XIII din 22.06.1995.
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.7 Taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere şi a obiectivelor comercial-economice
  • 8.7.1 Dispoziţii generale

8.7.1.1

Care sînt obiectivele de prestare a serviciilor rutiere și obiectivelor comercial-economice, amplasate în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor?
 Conform anexei nr. 6 la titlul IX din Codul fiscal, obiectivele de prestare a serviciilor rutiere și și obiectivele comercial-economice, amplasate în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor sînt:
a) staţii de alimentare cu combustibil;
b) staţii de deservire tehnică;
c) puncte de vulcanizare;
d) unităţi de comerţ cu amănuntul, întreprinderi de alimentaţie publică, structuri de primire turistică cu funcţii de cazare şi de servire a mesei;
e) tarabe (puncte comerciale), amplasate în afara localității;
f) obiective comercial-economice (depozite, frigidere agricole).
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 356 din 29.12.2022, (în vigoare 01.01.2023)].
 
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.7 Taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere şi a obiectivelor comercial-economice
  • 8.7.1 Dispoziţii generale

8.7.1.2

Este necesară deţinerea unei autorizaţii pentru a putea amplasa în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor obiective de prestare a serviciilor rutiere și obiective comercial-economice?

Da, pentru a putea amplasa în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor obiective de prestare a serviciilor rutiere și obiective comercial-economice este obligatorie deţinerea autorizaţiei.

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.8 Scutiri

6.6.8.1

Cine este scutit de plata taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?
 Potrivit prevederilor art. 295 din Codul fiscal, de plata taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt scutite:
 – autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
 – misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, precum şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, în baza principiului reciprocităţii, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
 – Banca Naţională a Moldovei;
 – persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare, inclusiv care confecţionează sicrie, coroane, flori false, ghirlande;
 – persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente în cadrul pieţelor sau amplasamentelor create în condiţiile Legii nr.231/2010 cu privire la comerţul interior;
 – proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei, conform legislaţiei;
 – subiecţii care desfăşoară activităţi conform cap. 103 din titlul II al prezentului cod.
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr.356 din 29.12.2022, (în vigoare 01.01.2023)].
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.4 Taxa pentru folosirea drumurilor de catre autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror gabarite depăşesc limitele admise
  • 8.4.7 Darea de seamă

8.4.7.5

Urmează a fi prezentată de către agentul economic Darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise (Forma TDL 13) în cazul în care, pe teritoriul ţării sau la ieșire din țară, se depistează autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise, care circulă fără autorizaţie specială, ori se constată că masa totală, sarcina masică pe axă sau dimensiunile acestor autovehicule nu coincid cu cele indicate în autorizaţie?
 Reieșind din prevederile art. 352 alin. (5), (6) și (61) din Codul fiscal, în cazul în care, pe teritoriul ţării sau la ieşirea din ţară se depistează autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise, care circulă fără autorizaţie specială, ori se constată că masa totală, sarcina masică pe axă sau dimensiunile acestor autovehicule nu coincid cu cele indicate în autorizaţie, se întocmeşte un proces-verbal privind calculul taxei pentru folosirea drumurilor în cadrul controlului masei totale, al sarcinii masice pe osie şi al dimensiunilor şi se calculează taxa conform art. 351 alin. (4) din Codul fiscal.  
 În baza informațiilor respective, Agenţia Naţională Transport Auto prezintă trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune în care au fost întocmite procesele-verbale respective Informația privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau ale căror gabarite depășesc limitele admise, calculată în conformitate cu art. 351 alin. (4) al CF (Forma TDLMS-09).
  În cazurile menționate agentul economic nu prezintă Darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise (Forma TDL 13).
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 356 din 29.12.2022, (în vigoare 01.01.2023)].
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.4 Cotele impunerii

8.2.4.5

Care cota urmează a fi aplicată la achitarea taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova în cazul autovehiculelor înmatriculate în Republica Moldova  provizoriu pentru probe?


 Conform prevederilor art. 3422 din Codul fiscal, în cazul autovehiculelor înmatriculate provizoriu pentru probe, cota taxei reprezintă 25% din cota taxei stabilite conform anexei nr.1 la titlu IX din Codul fiscal, care se achită pentru perioada fiscală ce constituie 90 de zile din ziua achitării taxei.
 La sfârşitul perioadei de 90 de zile din ziua achitării taxei, pentru perioada fiscală rămasă din anul calendaristic respectiv, subiecţii impunerii achită taxa în mărime deplină, calculată conform cotelor stabilite în anexa nr.1 la prezentul titlu IX din Codul fiscal.
 [Completare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr.366 din 29.12.2022, (în vigoare 13.01.2023)].
  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.5 Calcularea taxei

8.2.5.11

Care este perioada fiscală la taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova în cazul autovehiculelor înmatriculate provizoriu pentru probe?

 Conform art. 3422 din Codul fiscal, în cazul autovehiculelor înmatriculate provizoriu pentru probe, prin derogare de la prevederile art. 340 alin. (1) al Codului fiscal, perioada fiscală se consideră perioada de 90 de zile din ziua achitării taxei.
 [Completare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr.366 din 29.12.2022, (în vigoare 13.01.2023)].

 

  • 8 Taxele rutiere
  • 8.2 Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova
  • 8.2.6 Achitarea taxei

8.2.6.12

Cum și cînd se achită taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova în cazul autovehiculelor înmatriculate provizoriu pentru probe?

 În cazul autovehiculelor înmatriculate provizoriu pentru probe, prin derogare de la prevederile art. 340 alin.(1) din Codul fiscal, taxa se achită la data înmatriculării de stat a autovehiculului - pentru perioada fiscală de 90 de zile - printr-o plată unică în mărime de 25% din cota taxei stabilită conform anexei nr.1 la titlul IX al Codului fiscal.
 La sfîrşitul perioadei menţionate, pentru perioada fiscală rămasă din anul calendaristic respectiv subiecţii impunerii achită taxa în mărime deplină, conform art.339 din Codul fiscal.
 [Completare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr.366 din 29.12.2022, (în vigoare 13.01.2023)].
news-events