6.16.7.1
6.16.5.1
Cum se calculează taxa pentru dispozitivele publicitare?6.4.4.1
Cum se stabilește cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor)? Cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale conform locului amplasării obiectului impunerii – în procente din venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.291 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.1.7
Întrebare transmisă în arhivă.6.4.1.3
Ce se subînţelege prin ”mesaj de interes public”? Mesajul de interes public este publicitatea ce are ca obiect promovarea unor valori, idei şi/sau scopuri de interes public ori comunitar, difuzată în vederea creşterii gradului de conştientizare, schimbării atitudinii şi a comportamentului social, prevenirii şi contracarării viciilor sociale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 9) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.1.4
Cine este producătorul de publicitate?Producătorul de publicitate este persoana care conferă publicităţii, în totalitate sau în parte, forma finală necesară pentru difuzare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 6) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.1.5
Cine este difuzorul de publicitate?Difuzorul de publicitate este orice persoană, inclusiv mass-media, care difuzează publicitate către consumatorii de publicitate.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 7) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.1.2
Ce se subînţelege prin "publicitate exterioară"? Publicitatea exterioară (outdoor) este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]
6.4.1.1
Ce este publicitatea? Publicitatea este informaţia difuzată în orice mod şi utilizând orice mijloace, adresată unui număr nedeterminat de persoane, în vederea generării şi/sau susţinerii interesului public faţă de un obiect al publicităţii. (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]
6.4.5.1
Cum se calculează taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace? Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace se calculează în mod individual de către subiectul impunerii, prin înmulţirea venitului din vînzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace cu cota stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării efectuate în titlul VII al Codului fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.3.2
Care este obiectul impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.291 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.3.6
Vor constitui bannerele pe care se reflectă logoul companiei, amplasate în interiorul magazinului obiecte ale impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? Obiectul impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) îl constituie serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
Astfel, obligația de calculare și achitare a taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) apare doar în condițiile în care agentul economic prestează, prin intermediul bannerelor amplasate în interiorul magazinului, servicii de plasare și/sau difuzare a anunțurilor publicitare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024].
6.4.3.1
Care este baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? Baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) este venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor), cu excepţia amplasării publicităţii exterioare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.16.3.4
În cazul în care dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerţ şi/sau de prestări servicii conține emblema firmei și/sau marca comercială, dar și altă informație aferentă desfășurării activității de întreprinzător, apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare?În cazul în care dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerț şi/sau de prestări servicii este utilizat pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale, obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare apare în toate cazurile, cu excepția celor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar.
6.16.3.2
Care este baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare?6.4.8.1
Cine este scutit de plata taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?Potrivit prevederilor art. 295 din Codul fiscal, de plata taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei), sunt scutite:
– autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
– misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, precum şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, în baza principiului reciprocităţii, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
– Banca Naţională a Moldovei;
– difuzorii de mesaje de interes public;
– proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei, conform legislaţiei;
– subiecţii care desfăşoară activităţi conform cap. 103 din titlul II al Codului fiscal (persoane fizice care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte al regnului vegetal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării efectuate în titlul VII al Codului fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
6.4.3.7
Constituie publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?
În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
Publicitatea exterioară (outdoor), potrivit art. 3 din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
Respectiv, serviciile de difuzare a publicității prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport constituie obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024].
6.16.1.3
Ce se subînţelege prin dispozitiv publicitar fix?
Dispozitivul publicitar fix este parte a mobilierului urban, reprezentând o construcţie fixă, edificată în spaţii publice, care serveşte drept suport pentru imaginea publicitară în publicitatea exterioară (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
6.16.1.4
Ce se subînţelege prin dispozitiv publicitar mobil?
Dispozitivul publicitar mobil constituie elementele de decor mobil, uşor demontabile, amplasate în spaţii publice, destinate publicităţii interioare sau publicităţii exterioare, după caz (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
6.16.1.5
Ce se subînţelege prin firmă?
6.16.1.6
Ce se subînţelege prin publicitatea pe vehicule?
6.16.1.7
În ce cazuri este necesară deţinerea autorizaţiei de amplasare a publicităţii exterioare, eliberată de autoritatea administraţiei publice locale?
6.16.3.5
În care cazuri publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport este obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare?
6.16.3.3
Apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare, în cazul în care dispozitivul publicitar conține emblema firmei și/sau marca comercială?
În cazul în care dispozitivul este destinat amplasării publicității exterioare pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale, subiectul impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare are obligația de a o calcula și achita (cu excepția situațiilor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar).