Ordinul SFS nr. 115 din 25-03-2024

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.7 Scutiri

6.16.7.1

Cine este scutit de plata taxei pemtru dispozitivile publicitare?
Potrivit prevederilor art. 295 din Codul fiscal, de plata taxei pentru dispozitivele publicitare sunt scutiți:
– autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
– misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, precum şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, în baza principiului reciprocităţii, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
– Banca Naţională a Moldovei;
– proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei, conform legislaţiei;
– subiecţii care desfăşoară activităţi conform cap. 103 din titlul II al Codului fiscal (persoane fizice care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte al regnului vegetal). 
– persoanele juridice care deţin în posesie/folosinţă sau sunt proprietari ai dispozitivelor publicitare, producătorii şi difuzorii de mesaje de interes public, pentru perioada afişării mesajului de interes public.
  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.5 Calcularea taxei

6.16.5.1

Cum se calculează taxa pentru dispozitivele publicitare?
Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează de sinestătător de către subiecții impunerii, prin înmulțirea suprafeței feței (fețelor) dispozitivului publicitar publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale cu cota taxei stabilită de către autoritatea administrației publice locale (anexă la Titlul VII al Codului fiscal).
     [modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. q) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212  din  20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.4 Cotele impunerii

6.4.4.1

Cum se stabilește cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor)?

    Cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale conform locului amplasării obiectului impunerii – în procente din venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.291 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.7

Întrebare transmisă în arhivă.
  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.3

Ce se subînţelege prin ”mesaj de interes public”?

   Mesajul de interes public este publicitatea ce are ca obiect promovarea unor valori, idei şi/sau scopuri de interes public ori comunitar, difuzată în vederea creşterii gradului de conştientizare, schimbării atitudinii şi a comportamentului social, prevenirii şi contracarării viciilor sociale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 9) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.4

Cine este producătorul de publicitate?

Producătorul de publicitate este persoana care conferă publicităţii, în totalitate sau în parte, forma finală necesară pentru difuzare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 6) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.5

Cine este difuzorul de publicitate?

Difuzorul de publicitate este orice persoană, inclusiv mass-media, care difuzează publicitate către consumatorii de publicitate.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 7) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.2

Ce se subînţelege prin "publicitate exterioară"?

    Publicitatea exterioară (outdoor) este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.1 Noţiuni generale

6.4.1.1

Ce este publicitatea?

     Publicitatea este informaţia difuzată în orice mod şi utilizând orice mijloace, adresată unui număr nedeterminat de persoane, în vederea generării şi/sau susţinerii interesului public faţă de un obiect al publicităţii. (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.5 Calcularea taxei

6.4.5.1

Cum se calculează taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace?

    Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace se calculează în mod individual de către subiectul impunerii, prin înmulţirea venitului din vînzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace cu cota stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării efectuate în titlul VII al Codului fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.4.3.2

Care este obiectul impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?

    În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.291 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.4.3.6

Vor constitui bannerele pe care se reflectă logoul companiei, amplasate în interiorul magazinului obiecte ale impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?

   Obiectul impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) îl constituie serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
     Astfel, obligația de calculare și achitare a taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) apare doar în condițiile în care agentul economic prestează, prin intermediul bannerelor amplasate în interiorul magazinului, servicii de plasare și/sau difuzare a anunțurilor publicitare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024].

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.4.3.1

Care este baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?

     Baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) este venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor), cu excepţia amplasării publicităţii exterioare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.3 Obiectul impunerii și baza impozabilă

6.16.3.4

În cazul în care dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerţ şi/sau de prestări servicii conține emblema firmei și/sau marca comercială, dar și altă informație aferentă desfășurării activității de întreprinzător, apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare?

În cazul în care dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerț şi/sau de prestări servicii este utilizat pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale, obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare apare în toate cazurile, cu excepția celor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar.

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.3 Obiectul impunerii și baza impozabilă

6.16.3.2

Care este baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare?
Baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare, conform lit. q) col. 2 al anexei la titlul VII din Codul fiscal, constituie suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. q) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212  din  20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.8 Scutiri

6.4.8.1

Cine este scutit de plata taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?

Potrivit prevederilor art. 295 din Codul fiscal, de plata taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei), sunt scutite:
– autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
– misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, precum şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, în baza principiului reciprocităţii, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
– Banca Naţională a Moldovei;
– difuzorii de mesaje de interes public;
– proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei, conform legislaţiei;
– subiecţii care desfăşoară activităţi conform cap. 103 din titlul II al Codului fiscal (persoane fizice care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte al regnului vegetal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării efectuate în titlul VII al Codului fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

  • 6 Taxele locale
  • 6.4 Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)
  • 6.4.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.4.3.7

Constituie publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?

     În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
   Publicitatea exterioară (outdoor), potrivit art. 3 din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
    Respectiv, serviciile de difuzare a publicității prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport constituie obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. c) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024].

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.1 Noțiuni generale

6.16.1.3

Ce se subînţelege prin dispozitiv publicitar fix?

Dispozitivul publicitar fix este parte a mobilierului urban, reprezentând o construcţie fixă, edificată în spaţii publice, care serveşte drept suport pentru imaginea publicitară în publicitatea exterioară (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.1 Noțiuni generale

6.16.1.4

Ce se subînţelege prin dispozitiv publicitar mobil?

Dispozitivul publicitar mobil constituie elementele de decor mobil, uşor demontabile, amplasate în spaţii publice, destinate publicităţii interioare sau publicităţii exterioare, după caz (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).

  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.1 Noțiuni generale

6.16.1.5

Ce se subînţelege prin firmă?

Firma este inscripţia amplasată pe imobilul în care îşi desfăşoară activitatea un comerciant sau într-un loc adiacent, special amenajat, având ca obiect denumirea, marca comercială, logotipul/emblema, programul de activitate şi/sau genurile de activitate ale comerciantului respectiv şi, după caz, elemente de design şi aranjament artistic/architectural caz (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
 
  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.1 Noțiuni generale

6.16.1.6

Ce se subînţelege prin publicitatea pe vehicule?

Publicitatea pe vehicule este publicitatea difuzată prin aplicarea de afişe pe/în vehicule sau prin vopsirea vehiculelor în scop publicitar (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
 
  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.1 Noțiuni generale

6.16.1.7

În ce cazuri este necesară deţinerea autorizaţiei de amplasare a publicităţii exterioare, eliberată de autoritatea administraţiei publice locale?

În baza autorizației eliberate de autoritatea administraţiei publice locale se amplasează:
- dispozitivele publicitare fixe, cu excepţia cazurilor în care dispozitivul publicitar fix este amplasat în zona de protecţie a drumurilor publice din extravilanul localității în baza autorizației, eliberate de către autoritatea emitentă, prevăzută de Legea nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător (conform art. 32 al Legii nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”);
- dispozitivele publicitare mobile în publicitatea exterioară şi dispozitivele publicitare netradiţionale (conform art. 39 al Legii nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”);
- imaginile publicitare pe/în vehiculele aflate în trafic interraional sau internaţional, de pasageri sau de mărfuri; pe taximetre; pe vehiculele destinate publicităţii (conform art. 40 al Legii nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate” ).
  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.3 Obiectul impunerii și baza impozabilă

6.16.3.5

În care cazuri publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport este obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare?

      Baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare, conform lit. q) col. 2) al anexei la titlul VII din Codul fiscal, constituie suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale.
   Publicitatea exterioară (outdoor), potrivit art. 3 al Legii nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate” (în continuare - Lege), include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
       Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează, conform art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile eliberate de către aceasta şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a acestora a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
       Subsecvent, reieșind din prevederile art. 40 alin. (1) și alin. (2) al Legii, se autorizează de către autoritatea administraţiei publice locale afișarea imaginilor publicitare:
- pe/în vehicule aflate în trafic interraional sau internaţional, de pasageri sau de mărfuri;
- pe taximetre;
- pe vehicule destinate publicităţii.
Astfel, aferent mijloacelor de transport, taxa pentru dispozitivele publicitare se aplică doar în cazurile afişării imaginilor publicitare pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale pe/în categoriile de vehicule, specificate la art. 40 alin. (1) și alin. (2) al Legii.
     [modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în Anexa la titlul VII din Codul fiscal lit. q) col. 2) prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212  din  20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]
 
  • 6 Taxele locale
  • 6.16 Taxa pentru dispozitivele publicitare
  • 6.16.3 Obiectul impunerii și baza impozabilă

6.16.3.3

Apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare, în cazul în care dispozitivul publicitar conține emblema firmei și/sau marca comercială?

  În cazul în care dispozitivul este destinat amplasării publicității exterioare pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale, subiectul impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare are obligația de a o calcula și achita (cu excepția situațiilor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar).

news-events