6.6.6.1
Care este termenul de achitare şi unde se achită taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii? Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se achită de către subiecții impunerii, cu excepția întreprinzătorilor individuali, gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) și persoanelor fizice care practică activitate independentă, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar (art. 292 alin. (1) din Codul fiscal, Anexa la Titlul VII al Codului fiscal).
Întreprinzătorii individuali, gospodăriile ţărăneşti (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 3 unităţi şi care nu sunt înregistraţi ca plătitori de TVA, achită taxa în termen de pînă la 25 martie al anului următor anului fiscal de gestiune (art. 292 alin. (1) din Codul fiscal).
Persoanele fizice care practică activitate independentă în afara piețelor sau amplasamentelor create în condițiile Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior, achită taxa, anual, în termen de până la data de 25 martie a anului următor anului fiscal de gestiune (art. 292 alin. (11) din Codul fiscal).
Cu titlu de excepție, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII din Codul fiscal, pentru perioada fiscală 01.07.2023-31.12.2023, categoria respectivă de subiecți ai impunerii achită taxa în termen de până la 25 octombrie 2024.
Taxa se achită la bugetul local în raza căruia se află obiectul impunerii, la codul clasificației economice 114418.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul completării art. 4 din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII al Codului fiscal, prin Legea nr. 214 din 31.07.2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.4.1
Cum se stabilește cota taxei pentru dispozitivele publicitare? Cota taxei pentru dispozitivele publicitare se stabilește de autoritatea administrației publice locale (consiliul local) conform locului amplasării obiectului impunerii – în lei anual pentru fiecare metru pătrat al suprafeței feţei (feţelor) dispozitivului publicitar destinată (destinate) amplasării publicității proprii (art. 292 alin. (2) și anexa la Titlul VII al Codului fiscal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.5.1
Cum se calculează taxa pentru dispozitivele publicitare? Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează de sinestătător de către subiecții impunerii, prin înmulțirea suprafeței feței (fețelor) dispozitivului publicitar publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie cu cota taxei stabilită de către autoritatea administrației publice locale (anexă la Titlul VII al Codului fiscal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. q) col. 2 din anexa la titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.2.1
Cine sunt subiecții impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare? Potrivit prevederilor art. 290 lit. q) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare sunt persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dețin în posesie/folosință sau sunt proprietari ai dispozitivelor publicitare destinate amplasării publicității proprii.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 290 lit. q) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.2.1
Cine sunt subiecți ai impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? Potrivit prevederilor art. 290 lit. c) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt persoanele juridice sau persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care plasează și/sau difuzează publicitate prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, al dispozitivelor de publicitate exterioară și al altor mijloace (cu excepția TV, a internetului, a radioului, a presei periodice, a tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 290 lit. c) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.6.5.3
Cum se calculează taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de către persoanele fizice, care desfășoară activităţii independente în afara piețelor autorizate? În cazul în care persoanele fizice desfășoară activităţii independente în afara piețelor sau amplasamentelor create în condițiile Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior, conform art. 293 alin. (6) din Codul fiscal, calculul taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii se realizează anual de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale, cu înștiințarea acestora privitor la suma taxei ce urmează a fi achitată prin intermediul avizelor de plată.
Expedierea avizelor de plată la taxa pentru unitățile comerciale şi/sau de prestări servicii în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă urmează a se realiza cel târziu până la data de 1 februarie a anului următor anului fiscal de gestiune.
Cu titlu de excepție, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII din Codul fiscal, calculul taxei pentru perioada fiscală 01.07.2023-31.12.2023 și înștiințarea peroanelor fizice care practică activitate independentă privitor la suma taxei ce urmează a fi achitată, se realizează de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale, prin intermediul avizelor de plată, expediate ce târziu până la 1 octombrie 2024.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul completării art. 4 din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII al Codului fiscal, prin Legea nr. 214 din 31.07.2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.4.1
Cum se stabilește cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor)? Cota taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale conform locului amplasării obiectului impunerii – în procente din venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. c) col. 2 din anexa la titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.5.1
Cum se calculează taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzarea publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace? Taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) pentru difuzarea publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace se calculează în mod individual de către subiectul impunerii, prin înmulţirea venitului din vânzări ale serviciilor de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, prin rețelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace cu cota stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. c) col. 2 din anexa la titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.3.2
Care este obiectul impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepția TV, a internetului, a radioului, a presei periodice, a tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.3.6
Vor constitui bannerele pe care se reflectă logoul companiei, amplasate în interiorul magazinului obiecte ale impunerii la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? Obiectul impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) îl constituie serviciile de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepția TV, a internetului, a radioului, a presei periodice, a tipăriturilor).
Astfel, obligația de calculare și achitare a taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) apare doar în condițiile în care agentul economic prestează, prin intermediul bannerelor amplasate în interiorul magazinului, servicii de plasare și/sau difuzare a publicității.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alibn. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.3.1
Care este baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)? Baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) este venitul din vânzări ale serviciilor de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, prin rețelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepția TV, a internetului, a radioului, a presei periodice, a tipăriturilor).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. c) col. 2 din anexa la Titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.3.4
În cazul în care dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerţ şi/sau de prestări servicii conține emblema firmei și/sau marca comercială, dar și altă informație aferentă desfășurării activității de întreprinzător, apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare? În cazul în care pe dispozitivul publicitar amplasat în exteriorul locurilor de comerț şi/sau de prestări servicii se amplasează publicitate exterioară proprie, obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare apare în toate cazurile (cu excepția celor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.3.2
Care este baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare? Baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare, conform lit. q) col. 2 a anexei la titlul VII din Codul fiscal, constituie suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. q) col. 2 din anexa la titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.3.1
Care este obiectul impunerii la taxa pentru dispozitivele publicitare? În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare este suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar destinată (destinate) amplasării publicității proprii.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.6.6.3
Care este termenul de achitare a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii de către persoanele fizice care practică activitate independentă?
Taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii se achită de către persoanele fizice care practică activitate independentă în afara piețelor sau amplasamentelor create în condițiile Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior anual, în termen de până la data de 25 martie a anului următor anului fiscal de gestiune.
Cu titlu de excepție, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII din Codul fiscal, pentru perioada fiscală 01.07.2023-31.12.2023, categoria respectivă de subiecți ai impunerii achită taxa în termen de până la 25 octombrie 2024.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul completării art. 4 din Legea nr. 94/2004 pentru punerea în aplicare a titlului VII al Codului fiscal, prin Legea nr. 214 din 31.07.2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.4.3.7
Constituie publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei)?
În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare și/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, al rețelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepția TV, a internetului, a radioului, a presei periodice, a tipăriturilor).
Publicitatea exterioară (outdoor), potrivit art. 3 din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
Respectiv, serviciile de difuzare a publicității prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport constituie obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.3.5
În care cazuri publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport este obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare?
Baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare, conform lit. q) col. 2) al anexei la titlul VII din Codul fiscal, constituie suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie.
Publicitatea exterioară (outdoor), potrivit art. 3 al Legii nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate” (în continuare - Lege), include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează, conform art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile eliberate de către aceasta şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a acestora a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Subsecvent, reieșind din prevederile art. 40 alin. (1) și alin. (2) al Legii, se autorizează de către autoritatea administraţiei publice locale afișarea imaginilor publicitare:
- pe/în vehicule aflate în trafic interraional sau internaţional, de pasageri sau de mărfuri;
- pe taximetre;
- pe vehicule destinate publicităţii.
Astfel, aferent mijloacelor de transport, taxa pentru dispozitivele publicitare se aplică doar în cazurile categoriilor de vehicule, specificate la art. 40 alin. (1) și alin. (2) al Legii, pe/în care se amplasează publicitate exterioară proprie.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării lit. q) col. 2 din anexa la titlul VII din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]
6.16.3.3
Apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare, în cazul în care dispozitivul publicitar conține emblema firmei și/sau marca comercială?
În cazul în care pe dispozitivul publicitar se amplasează publicitatea exterioară proprie, subiectul impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare are obligația de a o calcula și achita (cu excepția situațiilor în care acesta, conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”, nu constituie publicitate exterioară şi nu necesită autorizaţie pentru dispozitiv publicitar).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal, prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357, în vigoare 15.08.2024)]