Sequence 135 from 26-02-2025

  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.1

Care este procedura de prezentare a dării de seamă corectate?
    Articolul 188 din Codul fiscal prevede procedura de prezentare a dării de seamă corectate.
    Darea de seamă fiscală corectată este versiunea dării de seamă fiscale precedente.
    Contribuabilul care descoperă că darea de seamă fiscală prezentată anterior conține o greșeală sau o omisiune are dreptul să prezinte o dare de seamă fiscală corectată, conform formularului şi modului de întocmire în vigoare pentru darea de seamă fiscală care se corectează. Cu excepţia dărilor de seamă fiscale prin care se efectuează corectări aferente contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, contribuabilul este în drept să prezinte darea de seamă fiscală corectată nu mai târziu de 6 ani de la termenul-limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează.
    Darea de seamă fiscală corectată, depusă înainte sau în termenul stabilit pentru prezentarea dărilor de seamă fiscale pe o anumită perioadă fiscală se consideră dare de seamă fiscală pentru perioada respectivă.
    Darea de seamă fiscală corectată nu va fi luată în considerare şi, prin urmare, nu va fi modificată darea de seamă precedentă dacă cea corectată a fost prezentată:
- după emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la iniţierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiect va fi şi darea de seamă prezentată greşit sau cu omisiuni;
- pe o perioadă supusă unei verificări documentare sau după ea;
- mai târziu de 6 ani de la termenul-limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează, cu excepţia dărilor de seamă fiscale prin care se efectuează corectări aferente contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii.
     Astfel, contribuabilul este în drept să depună dare de seamă fiscală corectată până la emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la inițierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiectiv va fi și darea de seamă prezentată greșit sau cu omisiuni sau pentru o perioadă care nu a fost supusă unei verificări documentare sau după ea, cu condiția respectării termenului limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează permis de legislație.
    Totodată, prin derogare de la prevederile alin.(4) al art.188 din Codul fiscal, darea de seamă fiscală corectată şi prezentată în baza art.92 alin.(2) şi (3) va fi luată în considerare după efectuarea controlului fiscal, iar darea de seamă precedentă va fi modificată doar dacă corectările au fost efectuate la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.10

Care este procedura de examinare a cazului de încălcare fiscală?

  Potrivit prevederilor art.239 din Codul fiscal scopul procedurii de examinare a cazului de încălcare fiscală constă în: clarificarea promptă, multilaterală, exhaustivă și obiectivă a circumstanțelor în care s-a produs, soluționarea lui în strictă conformitate cu legislația, asigurarea îndeplinirii deciziei, precum și stabilirea cauzelor și condițiilor care au contribuit la comiterea încălcării fiscale, prevenirea încălcărilor, educarea în spiritul respectării legilor și consolidarea legalității.
   Cazul de încălcare fiscală este examinat la oficiul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat unde contribuabilul se află la evidență sau asistență ori în alt loc, stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
   În plus, contribuabilul poate opta asupra unei modalități alternative de examinare a cazului de încălcare a legislației în regim online prin intermediul sistemelor de comunicare online („Skype”, „Skype for business”,  „Zoom” etc.), fapt despre care urmează să informeze Serviciul Fiscal de Stat la adresa electronică indicată în citație.
   Cazul de încălcare fiscală se examinează în termen de 15 zile din data:
   a) prezentării dezacordului – dacă a fost prezentat la timp;
   b) expirării termenului de prezentare a dezacordului – dacă nu a fost prezentat sau dacă a fost prezentat cu întârziere.
  Totodată, în cazul prezentării unor argumente întemeiate, termenul menționat supra poate fi prelungit cu 30 de zile prin decizia organului abilitat să examineze cazurile de încălcare fiscală, inclusiv în baza demersului argumentat, prezentat de persoana trasă la răspundere pentru încălcare fiscală, conform art.243 alin.(2) din Codul fiscal. În aceste cazuri, persoanei trase la răspundere pentru încălcare fiscală i se comunică din timp, conform art.243 alin.(1) din Codul fiscal, data examinării cazului.
  De menționat, că la solicitarea scrisă a contribuabilului cu mențiunea că este de acord cu rezultatele controlului, examinarea cazului de încălcare fiscală poate fi efectuată fără respectarea termenului de prezentare a dezacordului prevăzut la art.216 alin.(8) din Codul fiscal.
  Cazul de încălcare fiscală se examinează în prezența persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării și/sau reprezentantului acesteia în baza procurii.
   În caz de neprezentare la data, ora și locul indicat în citație, cazul de încălcare fiscală poate fi examinat în lipsa persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării.
   După examinarea cazului de încălcare fiscală, Serviciul Fiscal de Stat, emite una din următoarele decizii privind:
   a) aplicarea de sancțiune fiscală și/sau încasarea de impozit, taxă, calculate suplimentar, de majorare de întârziere;
   b) clasarea cazului;
   c) suspendarea cazului și efectuarea unui control repetat.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.11

Care este procedura de înmânare a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală?

       Articolul 246 din Codul fiscal prevede termenul de examinare a cazului de încălcare a legislației.
      Ulterior, după finalizarea examinării cazului de încălcare a legislației se emite decizia asupra cazului de încălcare a legislației. În decursul a 3 zile după emiterea deciziei, un exemplar al deciziei se înmânează sau se comunică conform modalităţilor prevăzute de prezentul cod persoanei vizate în ea. (art.250 alin.(2) din Codul fiscal).
      În situația în care înmânarea deciziei asupra cazului de încălcare a legislației nu a fost posibilă, aceasta va fi comunicată în conformitate cu prevederile art.1291 din Codul fiscal.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.14

Va fi scutit contribuabilul de achitarea impozitului/taxei, penalităților și a amenzilor aferente în cazul în care calculele au fost efectuate în baza explicațiilor greșite, prezentate în scris de către Serviciul Fiscal de Stat?

     În conformitate cu art.234 alin.(4) din Codul fiscal, persoanele scutite de impozite și/sau taxe, precum și cele care au calculat greșit impozitul și/sau taxa din cauza explicațiilor greșite, prezentate în scris de Serviciul Fiscal de Stat sunt absolvite de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
     Astfel, conform normei respective, în cazul prezentării în scris a explicațiilor greșite de către SFS, contribuabilul care, având în vedere aceste explicații, a calculat greșit impozitul și/sau taxa va fi scutit de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
        În sensul dat, este de menționat că, potrivit art.231 alin.(1) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcare fiscală înseamnă aplicarea de către Serviciul Fiscal de Stat, în condițiile prevăzute de legislația fiscală, a unor sancțiuni față de persoanele care au săvârșit încălcări fiscale.
         Conform alin.(2) al aceluiași articol, temeiul tragerii la răspundere pentru încălcare fiscală este însăși încălcarea fiscală.
         Potrivit art.235 alin.(2) din Codul fiscal, pentru încălcarea fiscală poate fi aplicată sancțiunea fiscală sub formă de avertizare sau amendă.
      Totodată, conform art.233 alin.(3) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale conform prezentului titlu sau la o altă răspundere juridică pentru încălcarea legislației fiscale nu exonerează persoana sancționată de obligația plății impozitului, taxei, altor plăţi și/sau majorării de întârziere (penalității), stabilite de legislație.
      Astfel, în cazul calculării greșite a impozitului și/sau taxei din cauza explicațiilor greșite date în scris de SFS, contribuabilul va fi scutit de aplicarea sancțiunilor, nu și de obligația de a achita nemijlocit impozitul, taxa și/sau alte plăți, precum și majorarea de întârziere (penalitatea).
news-events