Reținerea finală a impozitului din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente (art.901 alin.(37)CF)

STS order number 4, from 06.01.2021

Conform prevederilor alin.(2) art.LV din Legea cu privire la modificarea unor acte normative, nr.257/2020, se supun impozitării dobânzile achitate persoanelor fizice rezidente calculate aferent perioadei începând cu 1 ianuarie 2021.          

Astfel, obligația de reținere a impozitului pe venit, în conformitate cu normele expuse, se răsfrâng doar asupra dobânzilor determinate în perioadele începând cu 1 ianuarie 2021.

The date the answer was added - 15.01.2021

Urmează de a restitui impozitul pe venit din dobînda aferentă contului de depozit restituit deponenților în cazul în care contractul de depozit a fost reziliat la inițiativa acestuia?
În cazul rezilierii contractului de depozit la inițiativa deponentului, fiind stabilită clauza de reținere a sumei egale cu suma dobânzilor aferente depozitului care au fost calculate și îndreptate spre plată deponentului, din contul depozitului restituit deponentului, obligația cu privire la reținerea impozitului pe venit pentru sumele achitate sub formă de dobânzi nu se supune revizuirii, dat fiind, că în temeiul art. 44 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal la determinarea impozitului pe venit a persoanei fizice se aplica metoda de casă a veniturilor.

Date of archiving the response - 27.02.2023
STS order number 29, from 29.01.2025

  În conformitate cu prevederile art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii și împrumut, furnizorii de servicii de finanțare participativă, precum și emitenții de titluri de creanță și obligațiuni, altele decât cele prevăzute la art. 20 lit. z20), rețin un impozit în mărime de 6% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
  Potrivit art.44 alin.(1) din Codul fiscal, evidența veniturilor persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează conform contabilității de casă.
  Astfel, conform alin.(2) al articolului menționat prin contabilitatea de casă se înțelege metoda conform căreia venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obținut în mijloace bănești sau sub altă formă.
  Prin urmare, ținînd cont de faptul că capitalizarea dobânzii la contul persoanei fizice – rezidente, conform contractului de depozit încheiat cu banca, nu se referă la persoanele prevăzute la art. 20 lit. z20) din Codul fiscal, aceasta urmează să calculeze impozitul pe venit aplicând cota în mărime de 6%.

 

The date the answer was added - 30.01.2025

În conformitate cu prevederile art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii şi împrumut, precum şi emitenții de valori mobiliare corporative reţin un impozit în mărime de 3% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.          

Potrivit art.44 alin.(1) din Codul fiscal, evidența veniturilor persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează conform contabilității de casă.          

Astfel, conform alin.(2) al articolului menționat prin contabilitatea de casă se înțelege metoda conform căreia venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obținut în mijloace bănești sau sub altă formă.          

Prin urmare, la capitalizarea dobânzii la contul persoanei fizice – rezidente, conform contractului de depozit încheiat cu banca, aceasta urmează să calculeze impozitul pe venit aplicând cota în mărime de 3%.

Date of archiving the response - 18.05.2023

    Se reține oare impozitul pe venit la sursa de plată din suma dobânzii capitalizate la contul persoanei fizice rezidente în conformitate cu contractul de depozit încheiat cu banca?

Ordin nr. 162, din 17.05.2023

     În conformitate cu prevederile art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii şi împrumut, precum şi emitenții de valori mobiliare corporative reţin un impozit în mărime de 7% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
     Potrivit art.44 alin.(1) din Codul fiscal, evidența veniturilor persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează conform contabilității de casă.
     Astfel, conform alin.(2) al articolului menționat prin contabilitatea de casă se înțelege metoda conform căreia venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obținut în mijloace bănești sau sub altă formă.
     Prin urmare, la capitalizarea dobânzii la contul persoanei fizice – rezidente, conform contractului de depozit încheiat cu banca, aceasta urmează să calculeze impozitul pe venit aplicând cota în mărime de 7%.

Date of archiving the response - 02.09.2024

  Ordin SFS nr. 405, din 26.08.2024
În conformitate cu prevederile art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii şi împrumut, precum şi emitenții de valori mobiliare corporative reţin un impozit în mărime de 6% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
    Potrivit art.44 alin.(1) din Codul fiscal, evidența veniturilor persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează conform contabilității de casă.
   Astfel, conform alin.(2) al articolului menționat prin contabilitatea de casă se înțelege metoda conform căreia venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obținut în mijloace bănești sau sub altă formă.
   Prin urmare, la capitalizarea dobânzii la contul persoanei fizice – rezidente, conform contractului de depozit încheiat cu banca, aceasta urmează să calculeze impozitul pe venit aplicând cota în mărime de 6%.

Date of archiving the response - 30.01.2025

Se reține oare la sursa de plată impozitul pe venit, potrivit art.901 alin.(37) sau art.89 din Codul fiscal, din suma achitată de dealerul primar persoanei fizice rezidente la răscumpărarea obligațiunilor de stat ?
      Potrivit art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii şi împrumut, precum şi emitenții de valori mobiliare corporative rețin un impozit în mărime de 3% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
      De asemenea, conform art.89 din Codul fiscal, fiecare plătitor, menţionat la art.90, de dobînzi în folosul persoanelor fizice, cu excepţia celor efectuate în folosul întreprinzătorilor individuali şi al gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), este obligat să reţină din fiecare dobîndă şi să achite ca parte a impozitului o sumă egală cu 12% din plată.
      Concomitent, pct.6 subpct. 16) din Regulamentul, aprobat prin Hotărârea Băncii Naționale a Moldovei nr.170/2018, stabilește că obligațiunile de stat sunt valori mobiliare de stat emise cu scont, la valoarea nominală sau cu primă, pe termen de un an şi mai mare, pentru care emitentul (Ministerul Finanțelor) plăteşte periodic dobânzi potrivit ratei fixe sau flotante în conformitate cu condiţiile emiterii şi care sunt răscumpărate la scadenţă la valoarea lor nominală.
      De asemenea, dealerii primari (băncile comerciale care au fost acceptate de Ministerul Finanţelor să deruleze operaţiuni cu VMS pe piaţa VMS) desfăşoară operaţiuni cu valori mobiliare de stat pe piaţa valorilor mobiliare de stat în nume şi în cont propriu sau în nume propriu şi în contul clienţilor săi, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente sau nerezidente.
      Astfel, ținând cont de faptul că plătitor al dobânzilor aferente obligațiunilor de stat este emitentul, dealerul primar (băncile comerciale) care acționează din contul clienților săi, nu are obligația reținerii impozitului pe venit la sursa de plată, conform art.901 alin.(37) din Codul fiscal, în mărime de 3% și conform art.89 din Codul fiscal în mărime de 12%.
      Totodată, relatăm că venitul sub formă de dobînzi, achitat persoanelor fizice rezidente, cade sub incidența art.18 lit.o) din Codul fiscal, ca surse de venit impozabile, și urmează să fie impozitate, precum și declarate, în condițiile art.83 din Codul fiscal prin prezentarea Declarației cu privire la impozitul pe venit a persoanei fizice (forma CET18).

Date of archiving the response - 18.05.2023

 Care este modul de impozitare a venitului obținut de persoanele fizice  urmare a tranzacțiilor cu valorile mobiliare de stat?

Ordin nr. 45, din 23.02.2023

    Conform art. 2 din Legea nr. 419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat și recreditarea de stat, scont reprezintă diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, dacă prețul este mai mic decât valoarea nominală. Primă reprezintă diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, dacă prețul este mai mare decât valoarea nominală.
       Potrivit art. 17 alin.(2) și alin.(3) din Legea nr.419/2006, valorile mobiliare de stat emise pe termen scurt sunt bonurile de trezorerie, emise cu scont şi răscumpărate la scadență la valoarea lor nominală. Valorile mobiliare de stat emise pe termen lung sunt obligațiunile de stat, emise cu o rată flotantă sau fixă a dobânzii. Dobânda (cupoanele) la obligațiunile de stat se achită periodic.
      Obligațiunile de stat pot fi vândute cu scont, la prețul lor nominal sau cu primă şi sunt răscumpărate la scadență la valoarea lor nominală.
      Conform art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în venitul brut se include venitul sub formă de creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7).
       Potrivit prevederilor art. 39 alin. (1) din Codul fiscal, active de capital reprezintă:
a) acțiunile, obligațiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător;
b) proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător;
c) terenurile;
d) opțional la procurarea sau vânzarea activelor de capital.
        În conformitate cu prevederile art. 40 alin. (1) și alin. (7) din Codul fiscal, mărimea creșterii sau pierderii de capital provenite din vânzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital este egală cu diferența dintre suma încasată (venitul obținut) şi baza valorică a acestor active.
      Suma creșterii de capital în perioada fiscală este egală cu 50% din suma excedentară a creșterii de capital recunoscute peste nivelul oricăror pierderi de capital suportate pe parcursul perioadei fiscale.
       Bază valorică a activelor de capital se confirmă documentar conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor şi constituie valoarea activelor de capital procurate (art. 42 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal).
       Totodată, potrivit art. 18 litera g) din Codul fiscal, în venitul brut se include venitul obținut sub formă de dobândă.
      Conform art.12 din Codul fiscal, dobândă, venit sub formă de dobândă reprezintă orice venit obținut conform creanțelor de orice fel (indiferent de modul întocmirii), inclusiv veniturile de pe depunerile bănești, veniturile obținute în baza unui contract de leasing financiar.
        Urmare a modificărilor efectuate prin Legea nr. 356/2022 pentru modificarea unor acte normative, conform prevederilor art. 901 alin. (38) din Codul fiscal, persoanele specificate la art.90 rețin un impozit în mărime de 12% din veniturile sub formă de dobânzi şi/sau creștere de capital determinată conform art. 40 alin. (7) de la valorile mobiliare de stat obținute de către persoanele fizice.
       Astfel, în cazul răscumpărării valorilor mobiliare de stat, venitul obținut sub formă de scont sau prima ca diferența obținută dintre prețul valorii mobiliare de stat la momentul plasării şi valoarea ei nominală, cade sub incidența prevederilor art. 40 alin. (1) și alin. (7) din Codul fiscal.
       Totodată, veniturile obținute sub formă de dobânzi aferent valorilor mobiliare de stat, conform prevederilor art. 901 alin. (38) urmează a fi supuse impunerii la sursă de plată în mărimea de 12%.
      Conform pct. 88 din Regulamentul cu privire la plasarea, tranzacționarea și răscumpărarea valorilor mobiliare de stat în formă de înscriere în cont nr. 170/2018, răscumpărarea valorilor mobiliare de stat și/sau plata dobânzilor (cupoanelor) la OS se efectuează de către Ministerul Finanțelor la data scadenței și/sau, respectiv, a achitării dobânzilor, indicate în comunicatul de anunț al licitațiilor de plasare a valorilor mobiliare de stat, prin intermediul Depozitarului central unic (în continuare – DCU), în conformitate cu regulile acestuia.
       În conformitate cu Procedurile privind operațiunile de decontare aprobate prin Hotărârea Comitetul Executiv al DCU nr. 21/2020, operațiunile corporative aferente valorilor mobiliare de stat (plata dobânzilor (cupoanelor) și răscumpărarea acestora la scadență) sunt gestionate și decontate de Sistemul DCU. Conform prevederilor din Proceduri, decontarea mijloacelor bănești pentru operațiuni corporative se efectuează în conturile SAPI ale participanților la DCU (adică băncilor), inclusiv pentru clienții acestora. Participanții efectuează transferul mijloacelor bănești aferente operațiunilor corporative în conturile clienților aflate în administrația lor, cu respectarea detaliilor stabilite de emitenți și a prevederilor Regulilor DCU.
        Dealerii primari au obligația de a stabili prin relații contractuale drepturile și obligațiile fiecărui client, termenul și modul efectuării plăților aferente tranzacțiilor cu valorile mobiliare de stat. În acest sens, băncile care au statut de dealer primar la efectuarea plății finale în conturile clienților au obligația reținerii impozitului pe venit la sursa de plată.

Date of archiving the response - 02.09.2024

Ordin SFS nr. 405, din 26.08.2024

Care este modul de impozitare a venitului, obținut de persoanele fizice, sub formă de dobânzi de la valorile mobiliare de stat?

În conformitate cu prevederile art.901 alin.(38) din Codul fiscal, Ministerul Finanţelor sau dealerii primari în sensul Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat reţin un impozit în mărime de 6% din veniturile sub formă de dobânzi de la valorile mobiliare de stat obţinute de către persoanele fizice.

Date of archiving the response - 30.01.2025
news-events