Sequence 120 from 20-04-2023

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.5 Cotele impozitului
  • 5.5.2 Cotele impozitului pentru bunurile imobiliare neevaluate

5.5.2.4

Care cotă de impunere urmează a fi aplicată la calcularea impozitului funciar și impozitului pe bunurile imobiliare pentru bunuruile imobiliare neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării în cazul în care cota concretă, stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale pentru obiectele impozabile depășește cota maximă/ este sub limitele cotei minime, stabilite prin Legea pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal nr. 1056-XIV din 16.06.2000?
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.5 Cotele impozitului
  • 5.5.2 Cotele impozitului pentru bunurile imobiliare neevaluate

5.5.2.3

Care este modalitatea de impozitare a bunurilor imobiliare a persoanelor fizice din localităţile rurale, neevaluate, în cazul în care suprafaţa totală a locuinţelor şi a construcţiilor principale înregistrate cu drept de proprietate depăşeşte 100 m2 inclusiv?
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.5 Cotele impozitului
  • 5.5.2 Cotele impozitului pentru bunurile imobiliare neevaluate

5.5.2.2

Care sunt cotele maxime ale impozitului funciar pentru terenurile neevaluate ale persoanelor juridice, intreprinderilor individuale şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)?
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.5 Cotele impozitului
  • 5.5.2 Cotele impozitului pentru bunurile imobiliare neevaluate

5.5.2.1

Corespunzător cărui diapazon autoritățile administrației publice locale sunt în drept să stabilească cotele concrete în cazul impozitului pe bunurile imobiliare pentru clădirile, construcţiile, casele de locuit individuale, apartamentele şi alte încăperi izolate, inclusiv cele aflate la o etapă de finisare a construcţiei de 50% şi mai mult, rămase nefinisate timp de 3 ani după începutul lucrărilor de construcţie, neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării?

    Bunurile imobiliare care nu sunt evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării se impozitează conform prevederilor Legii pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal nr. 1056/2000 (în continuare - Lege).
   Potrivit art. 4 alin. (4) al Legii, cotele concrete ale impozitului funciar şi impozitului pe bunurile imobiliare se stabilesc anual de către autorităţile reprezentative şi deliberative ale administraţiei publice locale, conform prevederilor specificate în anexele nr.1 şi nr.2 la Lege.
   Astfel, impozitul pe bunurile imobiliare pentru clădirile, construcţiile, casele de locuit individuale, apartamentele şi alte încăperi izolate, inclusiv cele aflate la o etapă de finisare a construcţiei de 50% şi mai mult, rămase nefinisate timp de 3 ani după începutul lucrărilor de construcţie, neevaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării se va calcula pornind de la cota concretă stabilită prin decizia autorității administraţiei publice locale pentru categoria corespunzătoare de bunuri imobiliare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023)]

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.8 Darea de seamă

5.8.12

Potrivit cărui formular şi în ce termen agentul economic prezintă calculul impozitului pe bunurile imobiliare, în cazul în care conform situației de la 01 ianuarie a anului calendaristic deține în proprietate bunul imobil și pe parcursul perioadei fiscale dobîndește obiecte noi, atît pînă la data de 31 august, cît și după această dată?
      Pentru bunul imobiliar deținut cu drept de proprietate de către agentul economic la situația din 1 ianuarie a perioadei fiscale, precum şi pentru bunurile imobiliare dobîndite pînă 31 august inclusiv, Calculul impozitului pe bunurile imobiliare (Forma BIJ 17) în versiune nouă urmează a fi prezentat în termen de pînă la 25 septembrie a perioadei fiscale curente. Pentru bunurile imobiliare dobîndite în perioada 1 septembrie – 31 decembrie, Calculul impozitului pe bunurile imobiliare (Forma BIJ 17) în versiune nouă urmează a fi prezentat pînă la 25 martie a anului următor perioadei fiscale.
       În cazul în care agentul economic este întreprinzător individual sau gospodărie țărănească (de fermier) al cărei număr mediu anual de salariați, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 3 unităţi şi care nu este înregistrat ca plătitor de T.V.A., urmează să se prezinte Darea de seamă fiscală unificată/(Declaraţie) (Formular UNIF 21) pentru toate bunurile imobiliare deținute/dobîndite pe parcursul perioadei fiscale, pînă la 25 martie a perioadei fiscale următoare celei de gestiune.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023) și Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 40/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023, nr.92/140)]
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.8 Darea de seamă

5.8.4

Care sunt termenele de prezentare a calculelor la impozitul pe bunurile imobiliare și impozitul funciar?
       Calculul impozitului pe bunurile imobiliare (Forma BIJ 17) se prezintă:
-pentru obiectele impunerii existente și/sau dobîndite pînă la data de 31 august inclusiv a anului fiscal în curs – pînă la 25 septembrie a perioadei fiscale respective;
-pentru obiectele impunerii dobîndite după data de 31 august a perioadei fiscale respective - pînă la 25 martie a perioadei fiscale următoare celei de gestiune.
     Darea de seamă fiscală unificată/(Declaraţie) (Formular UNIF21) se prezintă pînă la 25 martie a perioadei fiscale următoare celei de gestiune.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023) și Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 40/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023, nr.92/140)]
  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.6 Calcularea impozitului pe bunurile imobiliare

5.6.11

Întreprinderea, cu drept de proprietate, deține un teren, pe care sunt amplasate clădirea administrativă și garajele. Acest teren este amplasat în extravilanul localității, este evaluat de către un evaluator (companie) independentă și are valoare de bilanț, însă nu este evaluat de către organele cadastrale teritoriale. Pornind de la care bază impozabilă urmează a fi calculat impozitul pentru acest teren?

    Conform prevederilor Legii pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal nr. 1056/2000 (în continuare - Lege), pentru terenul neevaluat de către organele cadastrale în scopul impozitării se aplică impozitul funciar, care se determină prin înmulțirea cotei concrete a impozitului la suprafața terenului. Dacă terenul neevaluat de către organele cadastrale în scopul impozitării este amplasat în extravilanul localității și pe acesta sunt amplasate clădiri și construcții, la determinarea impozitului se aplică cota concretă stabilită de către autoritatea administrației publice locale conform prevederilor pct. 4 din anexa nr. 1 din Lege.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023)]

  • 5 Impozitul pe bunurile imobiliare
  • 5.5 Cotele impozitului
  • 5.5.1 Cotele impozitului pentru bunurile imobiliare evaluate

5.5.1.3

Care cotă de impunere urmează a fi aplicată la calcularea impozitului pe bunurile imobiliare pentru bunurile imobiliare evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării, în cazul în care cota concretă, stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale pentru categoria respectivă de obiecte impozabile este sub limitele cotei minime/ nu corespunde cu cota fixă, stabilite în articolul 280 alin. (1) din Codul fiscal?
    În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (4) din Codul fiscal, impozitarea se efectuează în baza Codului fiscal şi a altor acte normative adoptate în conformitate cu acesta, publicate în mod oficial, şi care sînt în vigoare pe perioada stabilită pentru achitarea impozitelor şi taxelor.
    Totodată, potrivit art. 3 alin. (2) al Codului fiscal, actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal de pe lîngă Ministerul Finanţelor, de alte autorităţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de către autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul şi pentru executarea Codului fiscal, nu trebuie să contravină prevederilor lui sau să depăşească limitele acestuia.
    În cazul apariţiei unor discrepanţe între actele normative indicate la art. 3 alin. (2) din Codul fiscal şi prevederile Codului fiscal, conform art. 3 alin. (3) din Codul fiscal, se aplică prevederile codului.
   Astfel, în cazul în care cota concretă stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale pentru obiectele impunerii evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării este sub limitele cotei minime/ nu corespunde cu cota fixă, stabilite în articolul 280 alin. (1) din Codul fiscal, se aplică:
   - în cazul în care cota concretă stabilită de autoritatea administraţiei publice locale este mai mică decît cota minimă stabilită în art. 280 alin. (1) din Codul fiscal - cota minimă pentru categoria bunurilor respective;
    - în cazul în care cota reflectată în decizia autorităților administraţiei publice locale pentru bunurile imobiliare indicate în art. 280 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal nu corespunde cotei fixe stabilite la această literă - cota fixă.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023)]
  • 7 Taxa pentru resursele naturale
  • 7.2 Taxa pentru apă
  • 7.2.5 Calcularea taxei

7.2.5.2

Cine elaborează normele de extragere şi/sau de utilizare a apei?
 Elaborarea normelor de extragere şi/sau de utilizare a apei şi controlul asupra cantităţii de apă extrasă se efectuează de către Agenția „Apele Moldovei”(art. 305 alin. (2) al Codului fiscal).
 [modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023)]
 
  • 7 Taxa pentru resursele naturale
  • 7.2 Taxa pentru apă
  • 7.2.5 Calcularea taxei

7.2.5.3

Cum se calculează taxa pentru apă?
  Taxa pentru apă se calculează de sine stătător de către subiecţii impunerii, pornindu-se de la volumul apei extrase şi/sau utilizate, conform datelor contoarelor sau, în lipsa acestora, conform normelor de extragere şi/sau utilizare, elaborate de către Agenția „Apele Moldovei”.
  [modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 356/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr.456-459/813, în vigoare 01.01.2023)]

 

news-events