Sequence 320 from 28-08-2023

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.10 Impozitarea venitului obținut de către persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, din transmiterea în posesie și/sau folosință (locațiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare persoanelor specificate la art. 54, precum și altor persoane decît celor specificate la art. 90 din Codul fiscal (art. 901 alin. (34) CF)

29.2.10.2

se transferă în arhivă
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.3 Scutiri şi alte deduceri

29.2.3.72

Are dreptul contribuabilul să utilizeze scutirea pentru persoana întreținută cu dizabilităţi din copilărie care este frate cu soția contribuabilului?

     Conform art.35 alin.(1) și alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, contribuabilul (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire anuală pentru fiecare persoană întreţinută, în limitele stabilite la articolul prenotat.
     Persoană întreținută se consideră persoana care este un ascendent sau descendent al contribuabilului sau al soţiei (soţului) contribuabilului (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii) și/sau persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate, persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie - rudă de gradul doi în linie colaterală.
     Conform art.45 din Codul familiei, rudenia este legătura bazată pe descendentă unei persoane dintr-o altă persoană sau pe faptul că mai multe persoane au un ascendent comun. Totodată, potrivit prevederilor aceluiași articol, rudele unuia dintre soţi sînt afinii celuilalt soţ.
      Prin urmare, fratele soției are calitate de rudă doar pentru soție, pentru soț fiind în calitate de afin.
      Astfel, reieșind din prevederile prenotate supra, contribuabilul nu are dreptul să utilizeze scutirea pentru persoana întreținută cu dizabilităţi din copilărie, care este frate cu soția contribuabilului, deoarece aceasta nu se conformează noțiunii de persoana întreținută.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.10 Impozitarea venitului obținut de către persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, din transmiterea în posesie și/sau folosință (locațiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare persoanelor specificate la art. 54, precum și altor persoane decît celor specificate la art. 90 din Codul fiscal (art. 901 alin. (34) CF)

29.2.10.15

Cum urmează a fi înregistrat contractul de locațiune de către persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în cazul transmiterii de catre acestea a proprietății imobiliare persoanelor specificate la art. 54, precum și altor persoane decât cele specificate la art. 90 din Codul fiscal?

Persoanele fizice care transmit în locațiune bunuri imobile, inclusiv prin intermediul platformelor online Booking și Airbnb, au obligația să înregistreze contractul de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare la Serviciul Fiscal de Stat.
Potrivit prevederilor Codului fiscal, persoanele menționate supra sunt obligate, în termen de 7 zile de la data încheierii contractului, să-l înregistreze la Serviciul Fiscal de Stat. De asemenea, persoanele fizice respective achită impozit în mărime de 7% din valoarea lunară a contractului. Acest impozit se achită lunar, cel târziu la data de 25 a lunii în curs.
Înregistrarea contractului poate fi făcută la Direcțiile deservire fiscală ale Serviciului Fiscal de Stat sau electronic prin intermediul serviciului „e-Cerere” modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”. Alte metode sunt prin intermediul unei scrisori recomandate cu anexarea documentelor confirmative necesare, sau prin intermediul poștei electronice oficiale a Serviciului Fiscal de Stat.
Descărcarea Declarației-Cerere
Declarația-cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare poate fi descărcată de pe portalul www.sfs.md, compartimentul Persoane fizice/ Formulare.
Completarea Declarației-Cerere
Declarația-cerere descărcată (anexa nr. 2 la Ordinul SFS nr. 622 din 13 noiembrie 2018) se completează manual sau la calculator. Dacă transmiterea în posesie şi/sau în folosinţă a proprietății imobiliare are loc fară încheierea unui contract în formă scrisă între părți, în Declaraţia-Cerere contribuabilul urmează să bifeze poziţia – “nu este întocmit contract în scris de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă”, care se regăsește pe pagina nr. 2.

1 

Figura 1. Declaraţia-Cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare

Depunerea Declarației-Cerere la subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat În cazul în care persoana fizică care transmite în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară, nu deţine semnătură electronică pentru înregistrarea contractelor, aceasta este obligată să depună la Direcția deservire fiscală Declaraţia-Cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare, cu prezentarea documentului ce confirmă identitatea locatorului/arendatorului şi anexarea copiei contractului (în cazul în care este întocmit în scris contract de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare). Declaraţia-Cerere, după caz, poate fi depusă prin reprezentantul contribuabilului (locator/arendator), cu anexarea obligatorie a documentului care atestă împuternicirile reprezentantului, conform art. 244 din Codul fiscal.
Alte metode de depunere a Declarației-Cerere
În cazul în care persoana fizică nu are posibilitatea de a se deplasa la subdiviziunea SFS, atunci ea poate remite subdiviziunii SFS, prin intermediul unei scrisori recomandate, Declaraţia-Cerere cu anexarea documentelor confirmative. Data înregistrării va fi considerată data la care scrisoarea a fost depusă la oficiul poştal.
Declaraţia-Cerere poate fi depusă prin intermendiul poştei electronice a Serviciului Fiscal de Stat. Aceasta, împreună cu documentele confirmative (autentificate prin semnătură digitală), urmează a fi transmisă la adresa electronică mail@sfs.md. Data înregistrării contractului, remis prin e-mail, se va considera data recepţionării Declaraţiei-Cerere.
Depunerea Declarației-Cerere în mod electronic, prin intermediul serviciului electronic SIA „e- Cerere”
Pasul 1 – Accesarea SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”
În cazul în care contribuabilul deține semnătura electronică/mobilă, acesta va accesa Sistemul Informațional Automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului” care este disponibil pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat www.sfs.md. În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul destinat sistemului (figura 2).

2-15 

Figura 2. Accesarea SIA „CPC” de pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat
Pasul 2 – Autentificarea în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”
La accesarea compartimentului destinat sistemului, butonul „Cabinetul personal” marcat în figura 1, se deschide pagina de autentificare (figura 3). Unica metodă de autentificare în cadrul Sistemul Informațional Automatizat „Cabinetul Personal al Contribuabilului”, este autentificarea prin intermediul Serviciului de autentificare și control al accesului - MPass.

3-15 

Figura 3. Autentificarea în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”
Serviciul guvernamental de autentificare și control al accesului pune la dispoziția contribuabililor autentificarea prin diverse metode (figura 4) și anume:
- Cu semnătura electronică eliberată pe dispozitiv securizat de creare a semnăturii în baza cartelei SIM, obținută de la I.M. „Orange Moldova” sau I.M. „Moldcell.” S.A;
- Cu semnătură electronică eliberată pe dispozitiv criptografic – Token, obținută de la I. P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică” sau de la I.P. „Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”;
- Cu buletin de identitate electronic emis de către I.P. „Agenția Servicii Publice”;
- Prin metoda „Autentificarea în doi pași”, care nu necesită aplicarea semnăturii electronice pentru fiecare autentificare, ci doar la prima setare a codului de verificare în contul MPass.

4-15 

Figura 4. Metodele de autentificare prin MPass
Pasul 3 – Accesarea serviciului „e-Cerere”
În cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa compartimentul „Servicii” (figura 5).

5-15 

Figura 5. Accesarea serviciilor electronice destinate persoanelor fizice
Din lista de servicii propusă se va selecta „e-Cerere” (figura 6)
6-15 

Figura 6. Lista serviciilor electronice din cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”
Pasul 4 – Accesarea modului „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”
După accesarea serviciului „e-Cerere”, din meniul principal urmează a fi selectat compartimentul „Alte module”, apoi modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice” (figura 7).

7-15 

Figura 7. Lista serviciilor electronice din cadrul SIA „e-Cerere”
Pasul 5 – Transmiterea Declarației-cerere
În pop-up-ul deschis urmează să fie completate câmpurile cu informația din contract (figura 8).

8-15 

Figura 8. Cerere de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice
La compartimentul „Documente informative” (figura 9) urmează să încărcați contractul de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare.
În cazul în care nu a fost întocmit un contract între părți, în pop-up-ul deschis urmează să fie completate câmpurile cu informația din Declarația-cerere (figura 1).
La compartimentul „Documente informative” urmează să încărcați Declarația-cerere privind înregistrarea contractului de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare.

9-15 

Figura 9. Modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”
După salvarea cererii, aceasta urmează să fie semnată și transmisă către Serviciul Fiscal de Stat, prin intermediul aceluiași serviciu.
Pasul 6 – Recepționarea Declarației-cerere
Urmare a expedierii Declarației-cerere, aceasta fiind recepționată și examinată de către Serviciul Fiscal de Stat, contribuabilul obține Confirmarea privind înregistrarea contractului de locațiune/declarației-cerere și informația privind cuantumul lunar a impozitului pe venit care urmează a fi plătit, sau după caz Recipisa privind refuzul înregistrării Declarației-cerere.
10-15 
Figura 10. Modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”

11-15 

Figura 11. Modulul „Cererea de înregistrare a contractelor de dare în locațiune a bunurilor imobiliare de către persoanele fizice”
Pasul 7 – Achitarea impozitului din veniturile obținute de la transmiterea în locațiune a bunurilor imobile
Achitarea obligațiilor fiscale se efectuează în monedă națională prin utilizarea instrumentelor de plată electronice fără numerar sau prin intermediul băncilor (sucursalelor sau filialelor acestora) cu plata în numerar. Achitarea impozitului în mărime de 7% din valoarea lunară a contractului, se va asigura lunar cel târziu pîna la data de 25 a lunii în curs (art.901 alin.(34) din Codul fiscal).
Cât privește instrumentele de plată electronice саrе pot fi utilizate реntru stingerea obligațiilor fiscale aferente impozitului ре venit din transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietății imobiliare, соmuniсăm сă poate fi folosit serviciul „Impozit ре venit pentru predarea în posesie și/sau folosință a imobiluluiˮ fiind disponibil de accesat ре pagina oficială а Serviciului Guvernamental de Plăți Electronice МРау (https://mpay.gov.md).

12-15 

Figura 12. Serviciul guvernamental de plăți electronice
În bara de căutare de pe portal tastați: „Impozitul pe venit pentru predarea în posesie și/sau folosință a imobilului” și alegeți serviciul respectiv.

13-15 

Figura 13. Căutarea serviciului „Impozitul pe venit pentru predarea in posesie si/sau folosinta a imobilului”
În fereastra nouă deschisă, completați câmpurile cu datele solicitate de sistem și apoi tastați Achită.

14-15 

Figura 14. Achitarea impozitul pe venit pentru predarea în posesie si/sau folosinta a imobilului
La ultima etapă, trebuie să alegeți metoda de plată pe care doriți să o utilizați.

15-15 

Figura 15. Alegerea modalității de achitare

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.5 Declaraţia cu privire la impozitul pe venit

29.2.5.31

Care sunt modalitățile de achitare online a impozitului pe venit de către persoanele fizice (cetățeni) care nu practică activitatea de întreprinzător?

       Achitarea online a impozitului pe venit permite achitarea impozitului pe venit prin intermediul serviciului „Achitarea online a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” de pe portalul www.sfs.md fără utilizarea semnăturii electronice.

PASUL 1: Accesați pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat www.sfs.md rubrica Servicii.

1-31 

 PASUL 2: Selectați rubrica Persoane fizice, apoi serviciul Achitarea on-line a impozitelor și taxelor locale și accesați link-ul https://servicii.fisc.md/TaxesAndFees.aspx.

2-31 

PASUL 3: Introduceți IDNP-ul și accesați butonul Autorizare.

3-31 

PASUL 4: Selectați categoria impozitului/taxei și denumirea clasificației economice.

4-31 

5-31 

Notă:

Pentru achitarea impozitului pe venitul persoanelor fizice spre plată (urmare a depunerii Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit Formularul – CET18) se va selecta clasificația economică 111121.

PASUL 5: Accesați butonul Adaugă categorie și indicați suma impozitului/taxei spre plată și salvați datele.

6-31 

PASUL 6: Accesați butonul Achită: x lei.

7-31 

PASUL 7: Veţi fi redirecţionat către pagina serviciului Mpay unde veți bifa rubrica privind acceptarea Termenilor și condițiilor, ulterior veți accesa butonul Confirmă.

8-31 

PASUL 8: Accesați butonul Achită (în cazul achitării cu utilizarea instrumentelor de plată fără numerar) sau butonul Descarcă nota de plată (în cazul achitării în numerar).

9-31 

PASUL 9: Selectați modalitatea de plată.

10-31 

Serviciul MPay vă pune la dispoziție 4 modalități de achitare:
1. Card Bancar;
2. Sisteme mobile de plăți
3. Internet Banking;
4. Numerar la Bancă, Terminale de plată și Poșta Moldovei;
5. Monedă electronică.

Atenție: Puteți expedia nota de plată la adresa electronică, indicând email-ul Dvs. și tastând Expediază.

1. Card bancar:
Dacă doriți să achitați cu cardul bancar, serviciul MPay acceptă spre plată carduri bancare Visa și MasterCard emise atât de băncile comerciale din Moldova cât și cele din străinătate.
Actualmente doar 3 bănci comerciale au licență ce le oferă dreptul să proceseze plățile cu cardul.
Logotipul acestor 3 bănci este prezent la compartimentul dat.
După selectarea băncii procesatoare, urmează să introduceți datele deținătorului cardului (nume, prenume, data expirării, CVV) și să achitați plata.
11-31 

2. Sisteme mobile de plăți

Această modalitate de plată permite să achitați prin intermediul Google Pay fiind o modalitate rapidă și simplă de a plăti cu ajutorul smartphone-ului. Actualmente doar 1 băncă comercială oferă dreptul să proceseze plățile cu cardul. Logotipul acestei bănci este prezent la compartimentul dat.

12-31 

3. Internet Banking:

Actualmente, în Serviciul MPay este disponibil serviciul Internet Banking a 7 bănci comerciale (acestea pot fi identificate în imaginea de mai jos). Dacă Dvs. utilizați servicii de Internet Banking prestate de una din băncile disponibile, accesați logotipul băncii date și vă autentificați în serviciul Internet Banking. Odată autentificați, găsiți opțiunea de plată MPay și indicați identificatorul notei de plată (numărul MPay) și achitați această plată.

13-31  

4. Numerar:

      Serviciul MPay este integrat cu terminale Cash-In, bănci și Poșta Moldovei (acestea pot fi identificate în imaginea de mai jos) pentru plățile în numerar. Pentru a putea utiliza acest mijloc de plată, aveți nevoie de identificatorul notei de plată (numărul MPay) care începe cu doi de zero și este urmat de 12 cifre. Puteți descărca și tipări nota de plată care conține numărul MPay (ex. 00812853606362).
      Astfel, prezentați numărul de identificare sau nota de plată operatorului de la ghișeu sau de la oficiul poștal, menționând că doriți să achitați prin MPay impozitul/taxa. La terminalul de plată selectați opțiunea MPay și introduceți numărul de identificare, apoi achitați.

14-31 

5.Portofel electronic:

Pentru a achita serviciul prin intermediul portofelului electronic, trebuie să selectați prestatorul de servicii de plată disponibil (aceștia pot fi identificați în imaginea de mai jos).

15-31 

PASUL 10: Obțineți confirmarea de plată.

Obținerea confirmării de plată este ultimul pas pe care trebuie să-l faceți. Indiferent de metoda de plată aleasă, Serviciul MPay, după efectuarea plății oferă posibilitatea de a descărca confirmarea. Dacă plata a fost efectuată prin metoda numerar la terminal, la ghișeul băncii sau la oficiul poștal, veți obține suplimentar un bon de plată.

news-events