Sequence 521 from 28-10-2024

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.1

Care acte normative reglementează prețurile de transfer ?

      Actele normative care reglementează prețurile de transfer sunt Capitolul 112 Titlul V din Codul fiscal și Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 9 din 26.01.2024 cu privire la aprobarea regulilor de implementare a prețurilor de transfer.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.2

Ce se înțelege prin noțiunea de tranzacție?

        Conform art. 22617 pct. 6) din Codul fiscal prin tranzacţie se înțelege orice vânzare, cumpărare, prestare şi primire de serviciu, cesiune, leasing, credit, împrumut sau orice alt transfer al oricărui interes sau dreptul de a utiliza orice proprietate corporală şi necorporală.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.3

Ce reprezintă persoană afiliată?

 

    Potrivit art. 22617 pct.1) din Cod, o persoană este considerată afiliată cu o altă persoană, inclusiv aflată în procedură de insolvabilitate, dacă relaţia dintre acestea este definită de cel puţin unul dintre următoarele cazuri:
  1. a) o persoană fizică este afiliată cu altă persoană fizică dacă acestea sunt soţ/soţie sau rude până la gradul al II-lea inclusiv;
  2. b) o persoană fizică este afiliată cu o persoană juridică dacă persoana fizică deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din participaţiuni cu drept de vot ori dacă controlează în mod efectiv persoana juridică;
  3. c) o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă aceasta deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din participaţiuni cu drept de vot ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică;
  4. d) o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă o persoană terţă deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din participaţiuni cu drept de vot la prima persoană juridică, precum şi la cea de-a doua ori dacă le controlează în mod efectiv.
        Se consideră că o persoană controlează în mod efectiv o persoană juridică dacă se stabileşte faptul că, atât din punct de vedere faptic, cât şi legal, are capacitatea de decizie asupra activităţii persoanei juridice vizate prin:
– numirea ori revocarea majorităţii membrilor organului de supraveghere (consiliului) al persoanei juridice, organului executiv sau majorităţii membrilor organului executiv şi/sau cenzorului ori majorităţii membrilor comisiei de cenzori;
– exercitarea controlului în temeiul unui contract încheiat cu persoana juridică, al unei clauze din actul de constituire ori din statutul persoanei juridice sau în temeiul unui acord încheiat cu alte persoane cu participaţiuni cu drept de vot al persoanei juridice.
      Se consideră că o persoană controlează în mod indirect dacă deţine participaţiuni cu drept de vot la o persoană juridică prin intermediul unei alte persoane fizice şi/sau juridice sau prin intermediul mai multor persoane fizice şi/sau juridice.
       Se consideră persoană afiliată persoanei juridice şi reprezentanţa permanentă a acesteia.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.4

Ce reprezintă principiul lungimii brațului?

      Potrivit art. 22617 pct. 4) din Cod, principiul lungimii braţului reprezintă un standard internaţional care prevede că, în cazul în care condiţiile în relaţiile comerciale sau financiare dintre persoanele afiliate sunt diferite de cele între persoane independente, orice venit care s-ar fi acumulat, în lipsa acestor condiţii, pentru una dintre persoane poate fi inclus în venitul acelei persoane şi impozitat în mod corespunzător.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.5

Ce se înțelege prin tranzacție controlată?

    În sensul art. 22617 pct. 7) din Cod tranzacţie controlată este tranzacţia efectuată între persoane afiliate.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.1

    Noțiuni generale

44.1.6

Care tranzacție se consideră națională și care transfrontalieră?

     Tranzacţie locală se consideră tranzacţia realizată între contribuabili rezidenţi, în care unul sau ambii contribuabili sunt rezidenţi ai zonelor economice libere/parcurilor pentru tehnologia informaţiei sau care aplică cote diferite şi/sau au baza impozabilă diferită a impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.
     Tranzacţie transfrontalieră se consideră tranzacţia realizată între un contribuabil rezident şi unul nerezident situat în afara teritoriului Republicii Moldova.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.2

    Subiecții și obiectul prețurilor de transfer

44.2.1

Care sunt subiecții prețurilor de transfer?

     Subiecții prețurilor de transfer sunt persoanele afiliate: persoanele fizice, persoanele juridice străine care dețin sucursală/reprezentanță permanentă în RM și persoanele juridice înregistrate în RM.         
       Respectiv, contribuabilul care înregistrează şi/sau derulează tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală pe parcursul unei perioade fiscale, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, egală sau mai mare de 20 000 000 de lei și/sau 50 000 000 lei este obligat să întocmească şi să prezinte informația/dosarul prețurilor de transfer.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.2

    Subiecții și obiectul prețurilor de transfer

44.2.2

Care este obiectul aplicării prețurilor de transfer?

       Obiect în cazul aplicării prețurilor de transfer reprezintă orice tranzacție controlată (orice vânzare, cumpărare, prestare şi primire de serviciu, cesiune, leasing, credit, împrumut sau orice alt transfer al oricărui interes sau dreptul de a utiliza orice proprietate corporală şi necorporală) națională sau transfrontalieră.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.3

    Informația/dosarul prețurilor de transfer

44.3.1

Care este termenul pentru prezentarea informației/dosarului prețurilor de transfer?

        În conformitate cu prevederile art. 22619 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul care înregistrează şi/sau derulează tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală pe parcursul unei perioade fiscale, calculată prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, egală sau mai mare de 20 000 000 de lei, este obligat să întocmească şi să prezinte informaţia privind preţurile de transfer. În acest caz, contribuabilul, are obligaţia să întocmească şi să prezinte dosarul preţului de transfer numai la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat, în termen de 60 de zile calendaristice din momentul solicitării.
       Conform alineatului (2) art. 22619 din Cod, contribuabilul care înregistrează şi/sau derulează tranzacţii cu persoane afiliate cu o valoare totală pe parcursul unei perioade fiscale, calculată prin însumarea valorii tranzacţiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, egală sau mai mare de 50000000 de lei este obligat să întocmească şi să prezinte informaţia privind preţurile de transfer şi dosarul privind preţurile de transfer. În acest caz, contribuabilul întocmește și prezintă dosarul prețurilor de transfer în termen de 6 luni după finele perioadei fiscale de gestiune.
       Informația privind prețurile de transfer se prezintă nu mai târziu de data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.3

    Informația/dosarul prețurilor de transfer

44.3.2

Care este termenul prezentării informației privind prețurile de transfer și a Dosarului privind prețurile de transfer pentru contribuabilul care aplică o perioadă de gestiune diferită de anul calendaristic?

           În conformitate cu art.12¹ alin.(1) din Codul fiscal, prin perioadă fiscală privind impozitul pe venit se înțelege anul calendaristic la încheierea căruia se determină venitul impozabil şi se calculează suma impozitului care trebuie achitată.

        Totodată, potrivit alin.(4) al articolului prenotat, prin derogare de la prevederile art.12¹ alin.(1) din Cod, pentru agenții economici care au dreptul, în conformitate cu prevederile Legii nr. 287/2017 contabilității și raportării financiare, să aplice o perioadă de gestiune diferită de anul calendaristic, perioada fiscală privind impozitul pe venit corespunde cu perioada de gestiune pentru întocmirea şi prezentarea situațiilor financiare. În acest caz, perioada fiscală constituie o perioadă de oricare 12 luni consecutive.

         În acest sens, dat fiind faptul că în temeiul art.22618 din Codul fiscal, principiul lungimii brațului pentru tranzacțiile cu persoane afiliate urmează a fi respectat la determinarea venitului impozabil, contribuabilii care aplică o perioadă de gestiune diferită de anul calendaristic, vor aplica regulile privind determinarea prețurilor de transfer conform lungimii brațului pentru perioada fiscală privind impozitul pe venit ce corespunde cu perioada de gestiune pentru întocmirea şi prezentarea situațiilor financiare (o perioadă de oricare 12 luni consecutive).

         Informația privind prețurile de transfer se va prezenta nu mai târziu de data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune (art.22619 alin.(3) din Cod), iar în termen de 6 luni după finele perioadei fiscale de gestiune urmează să întocmească şi să prezinte Serviciului Fiscal de Stat dosarul privind prețurile de transfer (pct.51 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr.09/2024).

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.3

    Informația/dosarul prețurilor de transfer

44.3.3

Cum se determină pragul pentru documentarea prețurilor de transfer? 

        În scopul determinării pragurilor şi al documentării tranzacțiilor, valoarea totală a tranzacțiilor reprezintă veniturile şi/sau cheltuielile recunoscute conform evidenței contabile care decurg din tranzacțiile efectuate cu toate persoanele afiliate.
       Nu se iau în considerare diferenţele de curs şi de reevaluare a activelor şi a datoriilor reflectate în evidenţa contabilă ca rezultat al tranzacţiilor efectuate cu persoanele afiliate, cu excepţia tranzacţiilor de schimb valutar.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.3

    Informația/dosarul prețurilor de transfer

44.3.4

Care este termenul de păstrare de către contribuabil a dosarului prețului de transfer?

      În conformitate cu prevederile art. 22619 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat să asigure păstrarea dosarului prețurilor de transfer pe parcursul unei perioade de 6 ani, care începe să curgă din momentul prezentării acestuia.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.4

    Metodele de stabilire a prețurilor de transfer

44.4.1

Care sunt metodele de stabilire a prețurilor de transfer?

    În conformitate cu prevederile art. 22620 alin. (3) din Codul fiscal la stabilirea formării prețului de transfer conform principiului lungimii brațului pentru tranzacțiile desfășurate între persoane afiliate sunt utilizate următoarele metode:
  • metoda comparării prețurilor;
  • metoda cost plus;
  • metoda prețului de revânzare;
  • metoda marjei nete tranzacționale;
  • metoda împărțirii profitului;
  • orice altă metodă recunoscută în Liniile directoare OCDE privind prețurile de transfer.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.4

    Metodele de stabilire a prețurilor de transfer

44.4.2

Metoda de stabilire a prețurilor de transfer trebuie să fie diferită de la o perioadă fiscală la alta sau poate fi aceiași metodă de stabilire a prețurilor de transfer?

            Metoda de stabilire a prețurilor de transfer este stabilită de către contribuabil în funcție de tipul de tranzacții înregistrate și/sau derulate și cu argumentarea selectării acesteia, reieșind din disponibilitatea datelor și/sau a informației, relevantă la caz.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.5

    Analiza de comparabilitate

44.5.1

Ce presupune analiza de comparabilitate?
    Analiza de comparabilitate reprezintă compararea condițiilor juridice, economice, comerciale şi financiare ale unei tranzacții controlate cu condițiile juridice, economice, comerciale şi financiare ale tranzacției necontrolate. Sunt considerate tranzacții comparabile dacă:
  • nu există diferență semnificativă a condițiilor între tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată care să poată afecta condițiile tranzacțiilor supuse examinării, sau
  • diferențele condițiilor între tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată pot fi eliminate prin ajustarea condițiilor tranzacțiilor supuse examinării.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.5

    Analiza de comparabilitate

44.5.2

 Care sunt sursele de date pentru căutarea comparabilelor? 

     Drept surse de date pot fi surse interne ale contribuabilului și surse externe de tranzacții necontrolate comparabile, care vor fi utilizate ulterior într-o matrice a diapazonului  de prețuri comparabile între Cuartila inferioară şi cea Cuartila superioară a intervalului de prețuri comparabile .

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.5

    Analiza de comparabilitate

44.5.3

Ce presupune analiza funcțională a părților implicate în tranzacții controlate?

       Analiza funcțională reprezintă unul din elementele analizei de comparabilitate, în cadrul căreia sunt examinate următoarele aspecte:
  • funcțiile îndeplinite de părți în tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată;
  • riscurile asumate de părți în tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată;
  • repartizarea riscurilor şi beneficiilor de către părți în tranzacția controlată şi tranzacția
            necontrolată;
  • repartizarea responsabilităților de către părți în tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată;
  • activele utilizate de către părți în tranzacția controlată şi tranzacția necontrolată. Activele pot fi bunuri corporale şi necorporale;
  • funcții legate de dezvoltarea, îmbunătățirea, întreținerea, protecția şi exploatarea activelor necorporale.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.5

    Analiza de comparabilitate

44.5.4

Care sunt indicatorii economico- financiari de profit în baza cărora se va determina marja de profit a părților afiliate implicate în tranzacții controlate?

     Tranzacțiile între persoanele afiliate sunt considerate a fi efectuate conform principiului lungimii brațului dacă indicatorii economico-financiari de profitabilitate sau marja/rezultatul/prețul tranzacției se încadrează între Cuartila inferioară şi Cuartila superioară a intervalului de prețuri comparabile. Pentru stabilirea intervalului de prețuri comparabile se va selecta un interval de valori ale indicatorilor economico-financiari sau marjei/rezultatului/prețului tranzacției aferent tranzacțiilor comparabile derulate între persoane independente şi se va determina cuartila inferioară şi cuartila superioară.
         Cuartila inferioară şi Cuartila superioară reprezintă valoarea minimă şi maximă a intervalului de prețuri comparabile.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.6

    Sancțiuni

44.6.1

Din care perioadă fiscală se aplică sancțiunile conform art.260 din Codul fiscal și care va fi mărimea acestora? 

       Pentru încălcarea prevederilor art. 22619 din Codul fiscal vor fi aplicate sancțiuni, conform art. 260 alin.(7) – (12) din Cod, după cum urmează: pentru prezentarea tardivă a informaţiei prevăzute la art.22619 se sancţionează cu amendă de la 30 000 lei la 50 000 lei; pentru prezentarea informaţiei prevăzute la art.22619 neautentice care a determinat diminuarea sau eschivarea obligaţiilor fiscale se sancţionează cu amendă de la 60 000 la 90 000 de lei; pentru neprezentarea informaţiei prevăzute la art.22619 se sancţionează cu amendă de la 100 000 la 150 000 de lei; pentru prezentarea tardivă a dosarului privind preţurile de transfer se sancţionează cu amendă de la 30 000 la 50 000 de lei; pentru prezentarea dosarului privind preţurile de transfer cu informaţii neautentice se sancţionează cu amendă de la 150 000 la 200 000 de lei și pentru neprezentarea dosarului privind preţurile de transfer se sancţionează cu amendă de la 300 000 la 500 000 de lei.
      Sancțiunile respective se vor aplica de către SFS începând cu 01.01.2024, cu excepția sancțiunilor prevăzute la art. 260 alin. (8) și (11) din Codul fiscal, care în corespundere cu prevederile art. XVII din Legea nr. 214/2024, se vor aplica în cadrul controalelor fiscale inițiate de Serviciul Fiscal de Stat aferent perioadelor fiscale care încep cu anul 2028.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.7

    Verificarea respectării principiului lungimii brațului

44.7.1

În privința prețurilor reglementate/stabilite prin acte normative sau judecătorești se consideră că acestea corespund principiului lungimii de braț?

      Conform art. 22618 alin. (3) din Codul fiscal, în cazul în care prețul sau alte elemente care participă la formarea prețului obiectului tranzacției între persoane afiliate sunt reglementate/stabilite prin acte normative sau judecătorești, se consideră că acesta corespund principiului lungimii brațului.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.7

    Verificarea respectării principiului lungimii brațului

44.7.2

Vor fi supuse ulterior controlului fiscal tranzacțiile controlate și ajustate benevol de către contribuabil?

       Conform pct. 44 din ordinul Ministerului Finanțelor nr. 9/2024, nu vor fi supuse controlului fiscal tranzacţiile controlate ajustate benevol de către contribuabil în rezultatul verificării preliminare.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.7

    Verificarea respectării principiului lungimii brațului

44.7.3

Este în drept contribuabilul să efectueze ajustarea benevolă a veniturilor şi/sau a cheltuielilor?

       În conformitate cu prevederile art.22623 alin. (1) și (2) din Codul fiscal, în cazul în care nu respectă principiul lungimii brațului în cadrul tranzacțiilor, contribuabilul este în drept să efectueze ajustarea veniturilor şi/sau a cheltuielilor.
        În cazul ajustării benevole aferente perioadelor anterioare, contribuabilul este obligat să prezinte informația corectată privind prețurile de transfer sau dosarul corectat privind prețurile de transfer şi dările de seamă fiscale corectate în conformitate cu art.188 din Codul fiscal.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.8 Acordul de preț în avans

44.8.1

Ce reprezintă Acordul de preț în avans și de când va fi implementat?

         Prin Legea nr. 214/2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală), Capitolul 11² Titlul V din Codul fiscal a fost completat cu art. 22625 – 22630 care reglementează conceptul de acorduri de preț în avans (APA), prevederi care vor intra în vigoare de la 01 ianuarie 2025.
        Acordul de preț în avans reprezintă o decizie emisă de Serviciul Fiscal de Stat prin care sunt stabilite şi justificate condițiile, modalitățile de formare a prețurilor de transfer pe parcursul unei perioade determinate, aferent tranzacției/tranzacțiilor controlate efectuate între persoane afiliate.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.8 Acordul de preț în avans

44.8.2

Câte tipuri de acorduri de preț în avans pot fi încheiate? 

        Entitățile pot încheia acorduri de preț în avans bilaterale, multilaterale și unilaterale.
   Acord de preţ în avans unilateral reprezintă un acord emis de către Serviciul Fiscal de Stat la cererea contribuabilului, aferent tranzacţiei/tranzacţiilor controlate efectuate între persoane afiliate.
      Acord de preţ în avans bilateral/multilateral reprezintă un acord emis de către Serviciul Fiscal de Stat şi autorităţile străine competente din statele în a căror jurisdicţie se află persoanele afiliate ale solicitantului, aferent tranzacţiei/tranzacţiilor controlate efectuate între persoane afiliate.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.8 Acordul de preț în avans

44.8.3

Pentru care perioade fiscale poate fi emis un acord de preț în avans?

       Un acord de preț în avans poate fi emis pentru tranzacțiile controlate în derulare sau viitoare şi nu poate depăși 5 perioade fiscale, inclusiv perioada fiscală în care este depusă cererea.
       De asemenea, un acord de preț în avans poate fi emis pentru tranzacțiile controlate finisate în ultimele două perioade fiscale şi nu va include perioada fiscală în care este depusă cererea.
  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.8 Acordul de preț în avans

44.8.4

De către care contribuabili va putea fi solicitată emiterea unui acord de preț în avans?

       Un acord de preț în avans poate fi solicitat de către un contribuabil rezident sau de o        reprezentanță permanentă/sucursală a persoanei juridice nerezidente înregistrată în Republica Moldova.

  • 44

    Preţurile de transfer

  • 44.8 Acordul de preț în avans

44.8.5

Care sunt costurile pentru încheierea unui acord de preț în avans?

       Emiterea acordului de preț în avans se supune taxei de emitere/modificare după cum urmează:
a) în cazul acordurilor de preț în avans unilaterale – 30 000 de lei per tip de tranzacție;
b) în cazul acordurilor de preț în avans bilaterale/multilaterale – 50 000 de lei per tip de tranzacție.
news-events