Serviciul Fiscal de Stat informează că, la data de 30 aprilie 2025 expiră termenul de prezentare a Declarației cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18) de către persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător pentru anul 2024.

Verificarea existenței obligației de prezentare a Declarației cu privire la impozitul pe venit

Serviciul Fiscal de Stat informează contribuabilii persoane fizice cetățeni despre posibilitatea verificării în regim online a existenței obligației fiscale de achitare a impozitului pe venit.

Pentru verificare este necesar de efectuat următorii pași:

Pasul 1: accesați SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” de pe portalul www.sfs.md;
Pasul 2: accesați butonul „Autentificare”;
Pasul 3: accesați butonul „Autentificare M-Pass”;
Pasul 4: selectați modalitatea de autentificare;
Pasul 5: accesați butonul „Servicii”;
Pasul 6: accesați serviciul „Contul curent al contribuabilului”;
Pasul 7: generați raportul „Contul curent detaliat”.

De asemenea, puteți verifica existența obligației de achitare a impozitului pe venit la oricare Direcție deservire fiscală.

Suplimentar, informăm despre faptul că prin intermediul Portalului guvernamental al cetățeanului (mcabinet.gov.md), în rubrica „Situația fiscală”, puteți verifica existența restanțelor față de buget.

Persoanele fizice obligate să prezinte Declarația cu privire la impozitul pe venit

Prezentarea Declarației cu privire la impozitul pe venit este obligatorie în cazul în care:

Pentru persoanele fizice, creşterea de capital reprezintă sursă de venit impozabilă.

Potrivit Codului fiscal, active de capital constituie:
  1. acţiunile, obligaţiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător;
  2. proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător;
  3. terenurile;
  4. opţionul la procurarea sau vînzarea activelor de capital.
Mărimea creşterii de capital provenită din vânzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital este egală cu diferenţa dintre venitul obţinut şi cheltuielile suportate pentru procurarea sau crearea activelor de capital. Cheltuielile respective urmează a fi confirmate în modul stabilit de art.42 din Codul fiscal și Ordinul Ministerului Finanțelor nr.40 din 6 februarie 2018.

Prin urmare, la înstrăinarea activului de capital, persoana fizică urmează să calculeze impozitul pe venit, luând în calcul suma impozabilă a creșterii de capital care constituie 50% din mărimea creșterii de capital, și să o impoziteze conform prevederilor art.15 lit.a) din Codul fiscal (12%).

Totodată, creșterea de capital nu este recunoscută în scopuri fiscale în cazul:
  1. redistribuirii proprietății între soți sau între foștii soți;
  2. încheierii unui contract de donații între rude de gradul I, precum și între soți;
  3. înstrăinării locuinței de bază – care este proprietatea contribuabilului în decurs de cel puțin 3 ani și constiuie domiciliul/reședința acestuia în decursul ultimilor 3 ani până la momentul înstrăinării.
  4. înstrăinării unui autoturism care a fost în proprietatea contribuabilului cel puțin 3 ani până la data înstrăinării, cu excepția autovehiculelor de colecție de interes istoric sau etnografic.
În  cazul în care persoana face o donație se consideră că a vândut bunul donat la un preț ce reprezintă mărimea maximă din baza lui valorică ajustată sau prețul lui de piață la momentul donării. Creşterea sau pierderea de capital nu este recunoscută în scopuri fiscal în cazul încheierii unui contract de donaţii între rude de gradul I, precum şi între soţi.

Fiecare contribuabil - persoană fizică rezidentă, care are un venit anual impozabil mai mic de 360 000 lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 901 din Codul fiscal, are dreptul la o scutire personală anuală.

Scutirile la care are dreptul contribuabilul rezident al Republicii Moldova se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul sau se utilizează prin depunerea declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18).

Reiterăm faptul că  venitul impozabil se determină din venitul brut, inclusiv facilităţile acordate de angajator, obţinut de contribuabil din toate sursele într-o anumită perioadă fiscală, cu excepţia deducerilor şi scutirilor, aferente acestui venit, la care are dreptul contribuabilul conform legislaţiei fiscale.

În acest sens, în cazul în care contribuabilul a obținut, pe parcursul perioadei fiscale un venit impozabil, ce constituie 360 000 lei și mai mult, scutirea personală și scutirea personală majoră nu poate fi utilizată. 

Astfel, potrivit art.83 alin.(2) lit.a2) din Codul fiscal, persoanele fizice rezidente care au utilizat scutirea personală şi au obţinut venituri impozabile anuale mai mari de 360 000 de lei pe parcursul perioadei fiscale de declarare, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901, sunt obligate să prezinte Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18).

Declarația menționată urmează să fie prezentată Serviciului Fiscal de Stat până la data de 30 aprilie 2025, prin care persoana fizică rezidentă urmează să se dezică de scutirea personală anuală și să-și determine obligațiile aferente impozitului pe venit.

De asemenea, atenționăm că, persoanele fizice care, pe parcursul perioadei fiscale, au obținut venituri impozitate conform art. 881 (angajații din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi) și cap. 1 al titlului X (rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei) sunt private de dreptul de a folosi scutirile conform art. 33, 34 și 35 pentru perioada în care încasează venituri impozitate conform regimului special de impozitare. Scutirile se aplică proporțional lunilor de activitate în regimul standard de impozitare.

Astfel, în cazul în care persoana fizică este angajată în domeniul transporturilor rutier de persoane în regim de taxi sau angajată de către rezidentul parcului pentru tehnologia informației este privată de dreptul de a utiliza scutirile. Utilizarea scutirilor se va permite doar pentru lunile în care s-au obţinut venituri din activitatea în regimul standard de impozitare.
 

Tipul scutirii

Suma scutirii anuale pentru anul 2024

Scutire personală

27 000 lei

Scutire majorată, se acordă celor care:

a) s-au îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;

b) este persoană cu dizabilităţi şi s-a stabilit că dizabilitatea sa este în legătură cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;

c) este părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut sau dat dispărut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, cît şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;

d) este persoană cu dizabilităţi ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;

e) este persoană cu dizabilităţi de pe urma războiului, persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate;

f) este pensionar-victimă a represiunilor politice, ulterior reabilitată.

31 500 lei

Scutirea pentru soţ (soţie) se acordă

persoanei fizice rezidente aflate în relaţii de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) din Codul fiscal*, cu condiţia că soţia (soţul) nu beneficiază de scutire personală.

19 800 lei

Scutirea pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate.

Scutirea pentru persoanele întreţinute –persoane cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoane cu dizabilităţi severe şi accentuate.

9 000 lei pentru fiecare persoană întreținută

 

 

 

 

19 800 lei pentru fiecare persoană întreținută.

 
*a) persoană care s-a îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
b) persoană cu dizabilităţi şi s-a stabilit că dizabilitatea sa este în legătură cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
c) părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut sau dat dispărut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, cît şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;
d) persoană cu dizabilităţi ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;
e) persoană cu dizabilităţi de pe urma războiului, persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate;
f) pensionar-victimă a represiunilor politice, ulterior reabilitată.
Serviciul Fiscal de Stat admite recepționarea, începând cu data de 02 mai 2025, a cererilor privind restituirea sumei impozitului pe venit achitat/reținut în plus de la persoana fizică rezidentă a Republicii Moldova pentru perioada 2024. Cererea depusă anterior termenului stabilit se examinează începând cu ziua următoare termenului stabilit pentru prezentarea Declarației cu privire la impozitul pe venit.

Cererile privind restituirea impozitului pe venit se vor examina începând cu 02 mai 2025, urmare  a finalizării la data de 30 aprilie curent a perioadei de recepționare a Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru 2024 de la persoanele fizice cetățeni. Excepție sunt situațiile când persoana fizică intenționează să își schimbe domiciliul permanent din Republica Moldova, iar cererea se examinează la data recepționării.

Persoana fizică poate solicita restituirea impozitului pe venit prin depunerea Cererii de restituire a sumei achitate/reținute în plus (găsiți cererea aici) prin următoarele modalități:

  1. în format electronic, prin intermediul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”, accesând serviciul ,,Declarație electronică”, în cazul în care persoana fizică dispune de semnătură electronică. Pentru a depune cererea electronic este necesar să accesați Compartimentul „Cerere de restituire”;
  1. pe suport de hârtie, de sine stătător (sau de reprezentantul legal al acesteia), la subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat în raza căruia se deservește.
La cerere se vor anexa documente confirmative, după caz, conform Ordinului SFS nr.134/2017.

Pentru informații suplimentare, puteți telefona la Centrul unic de apel al Serviciului Fiscal de Stat la numărul 0 8000 1525 (apel gratuit).
Persoanele fizice rezidente care nu practică activitate de întreprinzător și care nu au datorii la impozitul pe venit pentru perioadele fiscale anterioare sunt în drept de a desemna un cuantum procentual de 2% din suma impozitului pe venit calculat anual la buget către unul dintre beneficiarii desemnării procentuale.

Este important de menționat că, orice persoană fizică rezidentă care dorește să direcționeze 2% din suma impozitului pe venit calculat anual la buget, trebuie să depună Declarația cu privire la impozitul pe venit - Formularul CET18, în termenul stabilit de legislația fiscală, atât în format electronic, cât și pe hârtie.

Astfel, în secțiunea a cincea a declarației CET18 (câmpul M1), urmează a fi completat codul fiscal din 13 cifre (IDNO) al organizației beneficiare. Informația completă a beneficiarilor, cum ar fi, codul fiscal, adresa juridică și denumirea organizației poate fi aflată accesând Lista beneficiarilor desemnării procentuale, publicată în fiecare an de către Agenția Servicii Publice.

Pentru ca desemnarea procentuală să fie validată, contribuabilul trebuie să întrunească următoarele cerințe:
  • să depună în termen Declarația cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18), electronic sau pe suport de hârtie;
  • să nu înregistreze restanțe la impozitul pe venit pentru perioadele anterioare perioadei fiscale în care a fost efectuată desemnarea procentuală;
  • să achite integral şi în termen impozitul pe venit pentru perioada fiscală pentru care s-a făcut desemnarea;
  • să efectueze desemnarea procentuală în folosul unei singure organizații incluse în Lista beneficiarilor desemnării procentuale publicată anual pe pagina web a Agenției Servicii Publice.

Dacă contribuabilul intenţionează să-şi schimbe domiciliul permanent din Republica Moldova în altă ţară, el este obligat să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit, în modul stabilit de Ministerul Finanţelor, pentru întreaga perioadă fiscală de gestiune cît a fost rezident.

Metodele de prezentare a Declarației cu privire la impozitul pe venit

În scopul simplificării modului de declarare a veniturilor pentru anul 2024, Declarația cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18) poate fi depusă în format electronic sau pe suport de hârtie.

Cum puteți depune declarația în format electronic

  • prin intermediul serviciului Declarație electronică utilizând modulul „Declaraţia precompletată”.

    Serviciul permite previzualizarea, modificarea și transmiterea Declarației cu privire la impozitul pe venit, accesând SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” de pe portalul www.sfs.md. Pentru a depune on-line Declarația pe venit, este necesar să dețineți semnătura electronică sau mobilă. Informații detaliate aici.

  • la adresa de e-mail a Serviciului Fiscal de Stat mail@sfs.md cu respectarea cerințelor de semnare  electronică  a documentului în corespundere cu Legea privind identificarea electronică și serviciile de încredere nr. 124/2022.

    Declarația se consideră recepționată din momentul expedierii acesteia de către contribuabil, doar în cazul în care este aplicată semnătura electronică a contribuabilului pe documentul transmis. Confirmare despre recepționarea declarației o constituie notificarea recepționată la e-mail-ul de expediere.
  • este posibilă prezentarea declarației semnate olograf în formă scanată la adresa de e-mail cet@sfs.md.
Declarația se consideră recepționată cu condiția confirmării identității declarantului în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.

Cum puteți achita online impozitul pe venit

Impozitul pe venit poate fi achitat online prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice Mpay sau serviciului „Achitarea online a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” din cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabililui” care poate fi accesat de pe pagina-web www.sfs.md.

Ghidul privind achitarea impozitelor și taxelor prin intermediul serviciului MPay și serviciului electronic „Achitarea online a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” poate fi vizualizat aici.

Cum puteți depune declarația pe suport de hârtie

  • la orice Direcție deservire fiscală a Serviciului Fiscal de Stat solicitând versiunea Declarației precompletate sau prin depunerea Declarației rapide.

    Persoanele fizice pot depune Declarația la oricare subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, indiferent de locul de domiciliu sau reședința acestora. Telefoanele de contact și adresele subdiviziunilor SFS le puteți consulta aici).

    Pentru depunerea declarației trebuie să  prezentați buletinul de identitate sau un alt document ce confirmă identitatea. La fel Declarația poate fi prezentată de către reprezentantul /reprezentantul legal al contribuabilului, cu condiția confirmării identității și împuternicirilor acestuia prin procură sau printr-un certificat/ act emis de autoritatea competentă.
  • prin intermediul oficiului poștal, printr-o scrisoare recomandată.

    Formularul Declarației cu privire la impozitul pe venit și Regulamentul privind modul de completare pot fi descărcate aici.
Desemnarea procentuală

Persoanele fizice rezidente care nu au datorii la impozitul pe venit pentru perioadele fiscale anterioare sunt în drept de a desemna un cuantum procentual de 2% din suma impozitului pe venit calculat anual la buget către unul dintre beneficiarii desemnării procentuale. Lista beneficiarilor desemnării procentuale este accesibilă pe pagina-web oficială a Agenției Servicii Publice.

Este important de menționat că, orice persoană fizică rezidentă care dorește să direcționeze 2% din suma impozitului pe venit calculat anual la buget, trebuie să depună Declarația cu privire la impozitul pe venit - Formularul CET18, în termenul stabilit de legislaţia fiscală.

Pentru informații suplimentare, puteți contacta orice Direcție deservire fiscală a SFS (toate datele de contact pot fi vizualizate aici), sau puteți apela Centrul unic de apel al Serviciului Fiscal de Stat la numărul 0-8000-1525 (apel gratuit).

IMPORTANT!

În scopul facilitării depunerii Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru anul precedent, toate Direcțiile deservire fiscală din țară vor activa conform următorului orar:

  • 14-18 aprilie 2025 – de la 07:30 până la 19:00;
  • 22-25 aprilie 2025 – de la 07:30 până la 19:00;
  • 26 aprilie 2025 – de la 09:00 până la 15:00;
  • 29-30 aprilie 2025 – de la 07:30 până la 19:00.
news-events