Obiectul impunerii şi baza impozabilă

Order number 115, from 06.03.2018

        Baza impozabilă a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii o constituie unităţile de comerţ şi/sau de prestări servicii care corespund activităţilor expuse în anexa nr.1 la Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării anexei la titlul VII la lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 288 din 15 decembrie 2017 (publicată în Monitorul Oficial, nr.464-470/808, în vigoare 01.01.2018).

        Care este baza impozabilă la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială?         Baza impozabilă a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, cu excepţia celor care se află total în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor, o constituie suprafaţa ocupată de unităţile de comerţ şi/sau de prestări servicii de deservire socială, amplasarea lor, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciilor prestate (Anexa la Titlul VII al Codului fiscal).

Order number 196, from 22.02.2017

        În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care, conform Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, corespund activităților expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerțul interior.         [modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 281 din 16 decembrie 2016 (publicată în Monitorul Oficial, 2016, nr.472-477/947, în vigoare 01.01.2017)]

        Care este obiectul impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială?         Obiectul impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială,cu excepţia celor care se află total în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor il constituie unităţile dr comerţ şi/sau de presteri servicii de deservire socială (art. 291 alin. (1) lit.e) Codul fiscal).

Order number 451, from 16.11.2017

       Autoritățile deliberative ale administrației publice locale (consiliile locale) la determinarea bazei impozabile a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt în drept să stabilească în deciziile privind aplicarea taxelor locale suprafața, care va fi impozabilă (art. 297 alin. (6) lit. a) din Codul fiscal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 297 alin. (6) lit. a) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 47 din 27 martie 2014 (publicată în Monitorul Oficial, 2014, nr.99-102/251, în vigoare 25.04.2014).

        Care suprafaţă ocupată de obiectele de comerţ şi/sau de prestări servicii de deservire socială urmează să se ia ca bază impozabilă la calcularea taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială - suprafaţa comercială sau suprafaţa totală a acestora?         În fiecare caz concret, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale (consiliile locale) la determinarea bazei impozabile la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, urmează să stabilească în deciziile privind aplicarea taxelor locale adoptate, criteriile în funcţie de care se determină baza impozabilă, şi anume - suprafaţa ocupată de obiectele de comerţ şi/sau prestări servicii de deservire socială (indicînd concomitent despre care suprafaţă este vorba - comercială sau totală), amplasarea lor, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciilor prestate. (Anexa la Titlul VII Codul fiscal).

Order number 451, from 16.11.2017

       Chiar dacă mașinile de casă și de control cu memorie fiscală ce aparțin agentului economic sunt înregistrate la o singură adresă, baza impozabilă a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii nu se determină în funcție de numărul acestora, ci în funcție de genul de activitate desfășurat, tipul de obiecte ale impunerii, locul amplasării, suprafața ocupată, categoria mărfurilor comercializate și a serviciilor prestate, regimul de activitate (art.297 alin. (6) lit. a) din Codul fiscal).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 297 alin. (6) lit. a) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 47 din 27 martie 2014 (publicată în Monitorul Oficial, 2014, nr.99-102/251, în vigoare 25.04.2014).

        Influenţează asupra determinării bazei impozabile a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială numărul aparatelor de casă de care dispune unul şi acelaşi agent economic, care se află la aceeaşi adresă?         Nu, chiar dacă maşinile de casă şi control cu memorie fiscală ce aparţin agentului economic sunt înregistrate la o singură adresă, baza impozabilă a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială nu se determină în funcţie de numărul acestora, ci în funcţie de suprafaţa ocupată de unitatea de comerţ şi/sau prestări servicii de deservire socială, amplasarea ei, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciilor prestate (art.291 alin. (1) lit. e) Codul fiscal). Secţiile de comerţ (de produse alimentare, de aparate de uz casnic, de textile, etc.) care aparţin aceleiaşi unităţi de comerţ cu amănuntul (de exemplu: magazin), nu pot apărea ca unităţi de comerţ distincte doar din considerentul că unitatea de comerţ dispune de mai multe maşini de casă şi control cu memorie fiscală.

Order number 577, from 12.12.2019

        Terminalele de plată în numerar (terminal cash-in) conform (CAEM-2) sunt obiecte de prestare a serviciilor de plată (financiare), care nu sunt incluse în lista activităților expuse în anexa nr.1. la Legea cu privire la comerțul interior nr. 231 din 23 septembrie 2010 și, respectiv, nu sunt obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
        Drept urmare, pentru terminalele de plată în numerar (terminal cash-in) autoritățile administrației publice locale nu sunt în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.

Order number 577, from 12.12.2019

        Automagazinele sunt obiecte de comerț cu amănuntul, activitatea cărora conform CAEM-2 este inclusă în lista activităților expuse în anexa nr.1. la Legea cu privire la comerțul interior nr. 231 din 23 septembrie 2010 (în continuare - Lege), și ca urmare, obiecte ale impunerii la taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii (în continuare - taxa) (art. 291 lit. e) din Codul fiscal).
        Respectiv, pentru automagazine, autoritățile administrației publice locale sunt în drept să stabilească taxa. Conform art. 173 alin. (1) a Legii, cu excepţia activităţilor prevăzute în anexele nr.3 şi nr.4, comercianţii desfăşoară activităţi de comerţ din momentul depunerii notificării pentru unităţile comerciale şi pînă la suspendarea sau încetarea activităţii de comerţ.
       În conformitate cu art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, în cazul obiectelor impunerii stipulate la art.291 lit.e), taxa se calculează din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile/notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizaţiilor/ notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
      Astfel, taxa urmează a fi calculată și achitată din data depunerii notificării privind inițierea activității de comerț și pînă la data depunerii notificării privind suspendarea sau încetarea activității de comerț prin intermediul acestei unități.

Order number 165, from 19.04.2022

    Obiecte ale impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, îl constituie unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare - Lege).
     Conform punctului 27 al Normelor metodologice de utilizare CAEM-2, termenul "activitate" este definit ca utilizarea factorilor de producție (capital, forță de muncă, energie și materiale) pentru producerea produsului final. Produsul rezultat din astfel de activități poate fi transmis sau vândut altor unități (ca parte a operațiunilor comerciale sau necomerciale), transferat în stocuri sau utilizat de unitățile de producție pentru consumul propriu. Astfel, activitatea economică se caracterizează prin intrările de produse (bunuri sau servicii), procesul de producție și ieșirile de produse (bunuri sau servicii).
    Legea reglementează activitatea de comerț ca o activitate a comerciantului în baza unei sau mai multor forme de comerţ, exercitate separat sau combinat, participând la circuitul comercial, prin intermediul unităţilor comerciale, inclusiv prin prestarea serviciilor comerciale complementare.
    Prin unitate comercială, în scopul aplicării prevederilor Legii, potrivit art. 3 al acestuia, se subînțelege o unitate (spaţiu/structură/teritoriu/dispozitiv) amenajată/instalată conform specificului activităţii de comerţ prin care se desfăşoară activitatea de comerţ.
     Tipologia unităţilor comerciale se stabileşte conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5. Drept urmare, depozitul care este amplasat la locul de producție, în care se organizează păstrarea produselor fabricate și se prestează servicii comerciale complementare, nu constituie obiect al impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
      Totodată, în cazul în care întreprinderea producătoare dispune de depozite amplasate în alte locuri decît locul de producere și acestea comportă caracteristicile uneia dintre categoriile de unități comerciale prevăzute în anexa nr. 5 la Lege, depozitele respective apar ca obiecte ale impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Temei: Scrisoarea Ministerului Economiei nr. 06/2-180 din 20.01.2022].

Order number 307, from 15.08.2023

    Obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
    Unitatea comercială, potrivit art. 3 din Lege, reprezintă unitatea (spaţiu/structură/teritoriu/dispozitiv) amenajată/instalată conform specificului activităţii de comerţ prin care se desfăşoară activitatea de comerţ.
   Conform Nomenclatorului unităţilor comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Lege, centrul comercial este unitate comercială, construcţie cu suprafaţă comercială C sau D, în care se desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul, utilizându-se o infrastructură comună şi adecvată satisfacerii necesităţilor consumatorilor şi ale comercianţilor, care dispune, de regulă, de spaţii destinate alimentaţiei publice.
    Astfel, centrele comerciale sunt obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, autoritățile administrației publice locale fiind în drept să stabilească cota taxei pentru tipul respectiv de unitate.

news-events