Potrivit prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 290 lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 281 din 16 decembrie 2016 (publicată în Monitorul Oficial, 2016, nr.472-477/947, în vigoare 01.01.2017)]
Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Unitățile care prestează servicii de raparație sau de deservire a vehiculelor se includ la pozițiile 72-76 din anexa nr. 5 la Legea respectivă.
Respectiv, persoanele care prestează servicii de restaurare și regenerare a anvelopelor sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Da. Persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece prin serviciile respective se subînţeleg serviciile particulare indicate în secţiunea G grupa 45.2 a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev 2) şi se autorizează de către Autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, Rev 2 din 01.01.2014).
Date of archiving the response - 16.08.2023Da. Persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece prin serviciile respective se subînţeleg serviciile particulare indicate în secţiunea G grupa 45.2 a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, Clasificatorul Activităților din Economia Moldovei).
Date of archiving the response - 03.01.2024 Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Unitățile care prestează servicii de reparație a articolelor personale (inclusiv de vestimentație) se includ la pozițiile 78 - 79 din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
Respectiv, persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Da. Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei urmează să deţină pentru tipul activităţii desfăşurate autorizaţie de funcționare eliberată de către autoritatea administrației publice locale (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)
Da. Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii și urmează să notifice, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal).
Date of archiving the response - 03.01.2024 Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Unitățile care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei se includ la poziția 110 ”Unitate de servicii de închiriere” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
Respectiv, persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Da. Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii reieşind din faptul că această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)
Da. Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
Date of archiving the response - 03.01.2024 Da. Persoanele care confecţionează perucii apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024
Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Drept urmare, avînd în vedere că unitatea de confecționare a perucilor nu face parte din categoria unităților comerciale pentru care autoritatea administrației publice locale (AAPL) este în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, aceasta nu apare ca obiect al impunerii cu taxa respectivă.
Respectiv, persoanele care desfășoară activități de confecționare a perucilor nu sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru unitățile respective.
Totodată, în condițiile în care agentul economic desfășoară activitate de comerț cu amănuntul al produselor confecționate, acesta urmează să dețină notificare de funcționare a unității de comerț cu amănuntul, avînd obligația de a calcula și achita taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Unitățile care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare nu corespund tipologiei unităților comerciale specificate în Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
Respectiv, persoanele care practică activități de pompe funebre și acordă servicii similare nu au obligația de a calcula și achita taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru aceste unități.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Da, persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare, apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, dar sunt scutite de plata acesteia (art. 295 lit. g) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)
Potrivit art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecții impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unitățile care, corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Astfel, subiecți ai impunerii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, unitățile de comerț ale cărora corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Obligația de calculare și achitare a taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii apare, reieșind din prevederile art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administrației publice locale în autorizațiile/notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, și pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizațiilor/notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislația în vigoare.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
.
The date the answer was added - 03.10.2017Da, persoanele care prestează servicii privind colectarea maculaturii apar în calitate de subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
The date the answer was added - 16.08.2023 Da, persoanele care prestează servicii privind colectarea maculaturii apar în calitate de subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii reieşind din faptul că această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)
Ordin nr. 536, din 10.06.2016
Apare ca subiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii casa de amanet/de schimb valutar?
Nu, activitatea de amanet/de schimb valutar nu se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale, respectiv pentru această categorie de obiecte nu poate fi stabilită taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
Date of archiving the response - 16.08.2023.
The date the answer was added - 03.05.2018 Conform prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
În conformitate cu pct. 32 din Nomenclatorul unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Legea sus-numită, unitatea comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet este unitatea care desfășoară activitate de comerț electronic fără a dispune de suprafață comercială.
Pentru unitățile comerciale care dispun de suprafață comercială, această activitate se consideră o practică/modalitate de comercializare și nu se notifică suplimentar în cazul în care nu reprezintă activitatea principală.
În cazul în care practicile/modalitățile de comercializare caracteristice comerțului electronic reprezintă activitatea principală, se impune notificarea activității de comerț ca unitate comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, separat de activitatea de comerț ca unitate cu suprafață comercială.
Prin urmare, contribuabilul care desfășoară activitate de comerț cu amănuntul exclusiv prin intermediul unui magazin on-line (virtual), apare în calitate de subiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
Dacă contribuabilul desfășoară activitate prin intermediul unui magazin on-line (virtual) – care reprezintă activitatea principală și, concomitent, prin intermediul unei unități de comerț cu amănuntul care dispune de suprafață comercială, acesta apare ca subiect al impunerii cu taxa respectivă pentru ambele unități de comerț.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024).și Hotărârii Guvernului nr. 206/2023 cu privire la aprobarea regulamentelor și a regulilor din comerțul interior și abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (în vigoare din 24.11.2023].
Subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii (în continuare – taxa), conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
Conform Nomenclatorului unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Lege:
- centrul comercial (mall) este unitatea comercială, construcția cu suprafață comercială C sau D, în care se desfășoară activităţi de comerț cu amănuntul, utilizându-se o infrastructură comună și adecvată satisfacerii necesităților consumatorilor și ale comercianților, care dispune, de regulă, de spații destinate alimentației publice. Suprafața comercială totală a unui centru comercial este formată din suma suprafețelor comerciale cuprinse în acesta. Centrul comercial dispune de parcare auto;
- secția comercială reprezintă unitatea comercială cu suprafață comercială A, care funcționează, de regulă, în spațiile comerciale din magazine, încăperi, construcții sau structuri, fără a dispune de spații auxiliare de procesare a mărfurilor, fiind admisă separarea suprafeței totale pentru stocarea unei cantități de mărfuri necesare asigurării calitative a ofertei. Vânzarea unui sortiment de produse alimentare sau mărfuri nealimentare, decis de comerciant, se efectuează prin intermediul vânzătorului;
- cofetăria este unitatea având drept specific al comercializării, cu prioritate, sortimente variate de cafea și derivate din ciocolată, cacao, ceai, băuturi, sandviciuri, produse de cofetărie și patiserie. În dotarea unităților, un rol important revine utilajelor pentru pregătirea cafelei.
Drept urmare, persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „centru comercial (mall)”, la fel ca și persoanele din această categorie care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „secție comercială” și/sau de unități de alimentație publică de tip „cofetărie”, sunt subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii – fiecare pentru obiectul său.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].
Se califică oare în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii agenții economici care colectează lapte de la persoane fizice (cetățeni), prin intermediul punctelor de colectare a laptelui?
Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
Unitățile care desfășoară activitate de colectare a laptelui se includ la poziția 22 ”Depozit” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
Respectiv, persoanele care desfășoară activitate de comerț cu ridicata prin intermediul punctelor de colectare a laptelui sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].