Subiecţii impunerii

Ordin SFS nr. 353, din 07.03.2017

       Potrivit prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 290 lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 281 din 16 decembrie 2016 (publicată în Monitorul Oficial, 2016, nr.472-477/947, în vigoare 01.01.2017)]

Data adăugării răspunsului - 07.03.2017

Cine sunt subiecţii impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială?         Subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială sunt persoanele juridice sau fizice înregistrate în calitate de întreprinzător, care dispun de unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială (art. 290 lit. e) Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 07.03.2017
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care prestează servicii de raparație sau de deservire a vehiculelor se includ la pozițiile 72-76 din anexa nr. 5 la Legea respectivă.
     Respectiv, persoanele care prestează servicii de restaurare și regenerare a anvelopelor sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

Da. Persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece prin serviciile respective se subînţeleg serviciile particulare indicate în secţiunea G grupa 45.2 a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev 2) şi se autorizează de către Autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, Rev 2 din 01.01.2014).

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

        Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor?         Da. Persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece prin serviciile respective se subînţeleg serviciile particulare indicate în secţiunea G grupa 50.2 a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM) şi se autorizează de către Autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal).       (Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 10.06.2016

    Da. Persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece prin serviciile respective se subînţeleg serviciile particulare indicate în secţiunea G grupa 45.2 a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, Clasificatorul Activităților din Economia Moldovei).

Data arhivării răspunsului - 03.01.2024

Ordin nr. 505, din 28.12.2023
     Persoanele care prestează servicii de restaurare și regenerare a anvelopelor sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
   Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior.
    Clasa 45.20 ”Întreținerea și repararea autovehiculelor” a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, care cuprinde și serviciile de restaurare și regenerare a anvelopelor, se include în anexa respectivă.

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

    Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    Unitățile care prestează servicii de reparație a articolelor personale (inclusiv de vestimentație) se includ la pozițiile 78 - 79 din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
   Respectiv, persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

      Da. Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei urmează să deţină pentru tipul activităţii desfăşurate autorizaţie de funcționare eliberată de către autoritatea administrației publice locale (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal). 
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei?          Nu. Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei nu apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială, deoarece prin servicii de deservire socială se subînţeleg serviciile sociale particulare indicate în secţiunea G grupa 50.2 şi secţiunea O clasa 92.71 şi diviziunea 93 ale Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM) (art. 288 pct. 5) Codul fiscal), iar reparaţia şi modificarea îmbrăcămintei, în condiţiile în care se efectuează ca un gen independent de activitate, nu se includ în clasa 93.01 "Spălarea, curăţirea şi vopsirea textilelor şi blănurilor" din diviziunea 93 "Activităţi de servicii particulare" din Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM).

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015

    Da. Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii și urmează să notifice, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) din Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 03.01.2024

Ordin nr. 505, din 28.12.2023
    Persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
  Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior.
   Clasa 95.29 ”Repararea articolelor de uz personal și gospodăresc n.c.a.” a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, care cuprinde și serviciile de reparație a îmbrăcămintei, se include în anexa respectivă.

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei se includ la poziția 110 ”Unitate de servicii de închiriere” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
     Respectiv, persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

       Da. Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii reieşind din faptul că această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei?          Nu. Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei nu apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială, deoarece prin servicii de deservire socială se subînţeleg serviciile sociale particulare indicate în secţiunea G grupa 50.2 şi secţiunea O clasa 92.71 şi diviziunea 93 ale Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM) (art. 288 pct. 5) Codul fiscal), iar închirierea îmbrăcămintei, cu excepţia hainelor de lucru, chiar dacă aceste servicii includ curăţarea acestor articole, nu se includ în clasa 93.01 "Spălarea, curăţirea şi vopsirea textilelor şi blănurilor" din diviziunea 93 "Activităţi de servicii particulare" din Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM).

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015

    Da. Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).

Data arhivării răspunsului - 03.01.2024

Ordin nr. 505, din 28.12.2023
    Persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
  Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior.
  Clasa 77.29 ”Activităţi de închiriere de alte bunuri personale şi gospodăreşti n.c.a.” a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, care cuprinde și serviciile de închiriere a îmbrăcămintei, se include în anexa respectivă.

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024
Ordin SFS nr. 615, din 23.12.2024

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Drept urmare, avînd în vedere că unitatea de confecționare a perucilor nu face parte din categoria unităților comerciale pentru care autoritatea administrației publice locale (AAPL) este în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, aceasta nu apare ca obiect al impunerii cu taxa respectivă.
    Respectiv, persoanele care desfășoară activități de confecționare a perucilor nu sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru unitățile respective.
     Totodată, în condițiile în care agentul economic desfășoară activitate de comerț cu amănuntul al produselor confecționate, acesta urmează să dețină notificare de funcționare a unității de comerț cu amănuntul, avînd obligația de a calcula și achita taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, semestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare semestrului gestionar.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 292 alin. (1) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr. 214 din 31.07.2024 (publicată în Monitorul Oficial, 2024, nr. 355-357/545, în vigoare din 01.01.2025]

Data adăugării răspunsului - 03.01.2025

      Da. Persoanele care confecţionează perucii apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii, deoarece această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială persoanele care confecţionează peruci?          Nu. Persoanele care confecţionează perucii nu apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială, deoarece prin servicii de deservire socială se subînţeleg serviciile sociale particulare indicate în secţiunea G grupa 50.2 şi secţiunea O clasa 92.71 şi diviziunea 93 ale Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM) (art. 288 pct. 5) Codul fiscal), iar confecţionarea perucilor nu se include în clasa 93.02 "Servicii ale frizeriilor şi alte servicii ale cabinetelor de cosmetică" din diviziunea 93 "Activităţi de servicii particulare" din Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM).

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015

Ordin nr. 307, din 15.08.2023
   Da. Persoanele care confecţionează peruci apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024

Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Drept urmare, avînd în vedere că unitatea de confecționare a perucilor nu face parte din categoria unităților comerciale pentru care autoritatea administrației publice locale (AAPL) este în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, aceasta nu apare ca obiect al impunerii cu taxa respectivă.
   Respectiv, persoanele care desfășoară activități de confecționare a perucilor nu sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru unitățile respective.
     Totodată, în condițiile în care agentul economic desfășoară activitate de comerț cu amănuntul al produselor confecționate, acesta urmează să dețină notificare de funcționare a unității de comerț cu amănuntul, avînd obligația de a calcula și achita taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data arhivării răspunsului - 03.01.2025
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare nu corespund tipologiei unităților comerciale specificate în Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
    Respectiv, persoanele care practică activități de pompe funebre și acordă servicii similare nu au obligația de a calcula și achita taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru aceste unități.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

       Da, persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare, apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, dar sunt scutite de plata acesteia (art. 295 lit. g) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 03.01.2024

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare?          Da, persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare, apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, dar reieşind din prevederile art.295 lit. g) al Codului fiscal, sunt scutite de plata acesteia.

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015

Ordin nr. 505, din 28.12.2023
    Persoanele care practică activități de pompe funebre și acordă servicii similare sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
  Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior.
   Clasa 96.03 ”Activități de pompe funebre și similare” a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei se include în anexa respectivă.
   Totodată, conform art. 295 lit. g) din Codul fiscal, categoria respectivă de subiecți este scutită de plata taxei respective, iar darea de seamă se prezintă pe principii generale.

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024
Ordin SFS nr. 5, din 05.01.2012

Data adăugării răspunsului - 01.06.2015

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială persoanele care confecţionează sicrie, coroane, flori false, ghirlande?          Da, persoanele care confecţionează sicrie, coroane, flori false, ghirlande apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, dar reieşind din prevederile art.295 lit. g) al Codului fiscal, sunt scutite de plata acesteia.

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

    Potrivit art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecții impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unitățile care, corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
   Astfel, subiecți ai impunerii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, unitățile de comerț ale cărora corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
   Obligația de calculare și achitare a taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii apare, reieșind din prevederile art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administrației publice locale în autorizațiile/notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, și pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizațiilor/notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislația în vigoare.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

Ordin nr. 229, din 03.05.2018
      Potrivit prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecții impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
      Obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, în conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unitățile care, conform Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, corespund activităților de comerț cu produse alimentare, nealimentare și de prestări de servicii conform CAEM rev.2, expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerțul interior (în continuare – Lege).
       Astfel, subiecți ai impunerii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, activitatea căreia corespunde activităților expuse în anexa nr. 1 la Lege și care dispun de obiecte ce corespund activităților, pentru care autoritatea administrației publice locale stabilește taxa.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art. 290 lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 281 din 16 decembrie 2016 (publicată în Monitorul Oficial, 2016, nr.472-477/947, în vigoare 01.01.2017).

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024

Apare ca subiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială persoana care transmite în arendă unei alte persoane suprafaţa comercială de care dispune?          Subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială sunt persoanele juridice sau fizice înregistrate în calitate de întreprinzător, care dispun de unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială (art. 290 lit. e) Codul fiscal), iar baza impozabilă a taxei (cu excepţia celor care se află total în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor), o constituie suprafaţa ocupată de unităţile de comerţ şi/sau de prestări servicii de deservire socială, amplasarea lor, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciilor prestate (art. 291 alin. e) Codul fiscal). Drept urmare, în condiţiile în care întreprinderea-arendator nu dispune de bază impozabilă la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială (adică nu dispune de unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială), aceasta nu apare ca plătitor al taxei. Plătitor al taxei în asemenea situaţii apare arendaşul, dacă întreprinderea sa este calificată ca unitate de comerţ şi/sau de prestări servicii de deservire socială şi dacă în decizia autorităţii administraţiei publice locale pentru aplicarea taxelor locale este prevăzută această taxă.

Data arhivării răspunsului - 03.05.2018
Ordin SFS nr. 536, din 10.06.2016

.

Data adăugării răspunsului - 03.10.2017

        Apare ca subiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii persoana care deţine un bun imobil, înregistrat la organul cadastral ca magazin sau ca alt obiect comercial, însă prin intermediul acestui bun nu desfăşoară activitate comercială?           Da, prezenţa unităţii de comerţ cu amănuntul – magazin, impune necesitatea deţinerii autorizaţiei eliberate de către autorităţile administraţiei publice locale şi în consecinţă apare obligaţia aferentă taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, în condiţia în care pe teritoriul unităţii administrativ teritoriale unde este amplasată unitatea comercială, taxa respectivă a fost stabilită.   (Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 03.10.2017
Ordin SFS nr. 307, din 15.08.2023

   Da, persoanele care prestează servicii privind colectarea maculaturii apar în calitate de subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii şi au obligația de a notifica, în modul corespunzător legislației, autoritatea publică locală în raza de administrare a căreia își desfășoară activitatea (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).

Data adăugării răspunsului - 16.08.2023

        Da, persoanele care prestează servicii privind colectarea maculaturii apar în calitate de subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii reieşind din faptul că această activitate se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).
(Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

Apare ca subiect a impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială persoana care se ocupă cu colectarea maculaturii?          Nu, deoarece un asemenea serviciu ca "colectarea maculaturii" nu este inclus în lista serviciilor de deservire socială indicate în secţiunea O diviziunea 93 al Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM). Serviciile de deservire socială includ doar serviciile sociale particulare indicate în secţiunea G grupa 50.2 şi secţiunea O clasa 92.71 şi diviziunea 93 ale Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM) (art. 288 pct. 5) Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 01.06.2015

Ordin nr. 536, din 10.06.2016

Apare ca subiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii casa de amanet/de schimb valutar? 

Nu, activitatea de amanet/de schimb valutar nu se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale, respectiv pentru această categorie de obiecte nu poate fi stabilită taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).

Data arhivării răspunsului - 16.08.2023

        Apare ca subiect a impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii casa de amanet?           Nu, activitatea de schimb valutar nu se autorizează de către autorităţile administraţiei publice locale, respectiv pentru această categorie de obiecte nu poate fi stabilită taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (art. 293 alin. (5) al Codului fiscal).   (Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 10.06.2016
Ordin SFS nr. 229, din 03.05.2018

.

Data adăugării răspunsului - 03.05.2018

        Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii persoanele care desfăşoară comerţ cu ridicata?         Persoanele care desfăşoară comerţ cu ridicata apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii şi dispun de obiecte impozabile: de unități de comerţ cu amănuntul, cu ridicata, de alimentaţie publică şi/sau de prestări servicii (art. 288 alin. 4), art. 290 lit. e) Codul fiscal).         (Baza generalizată a practicii fiscale se modifică urmare a operării unor modificări la Codul fiscal prin Legea nr. 71 din 12.04.2015)

Data arhivării răspunsului - 03.05.2018
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

    Conform prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    În conformitate cu pct. 32 din Nomenclatorul unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Legea sus-numită, unitatea comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet este unitatea care desfășoară activitate de comerț electronic fără a dispune de suprafață comercială.
   Pentru unitățile comerciale care dispun de suprafață comercială, această activitate se consideră o practică/modalitate de comercializare și nu se notifică suplimentar în cazul în care nu reprezintă activitatea principală.
   În cazul în care practicile/modalitățile de comercializare caracteristice comerțului electronic reprezintă activitatea principală, se impune notificarea activității de comerț ca unitate comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, separat de activitatea de comerț ca unitate cu suprafață comercială.
   Prin urmare, contribuabilul care desfășoară activitate de comerț cu amănuntul exclusiv prin intermediul unui magazin on-line (virtual), apare în calitate de subiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
   Dacă contribuabilul desfășoară activitate prin intermediul unui magazin on-line (virtual) – care reprezintă activitatea principală și, concomitent, prin intermediul unei unități de comerț cu amănuntul care dispune de suprafață comercială, acesta apare ca subiect al impunerii cu taxa respectivă pentru ambele unități de comerț.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024).și Hotărârii Guvernului nr. 206/2023 cu privire la aprobarea regulamentelor și a regulilor din comerțul interior și abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (în vigoare din 24.11.2023].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

Ordin nr. 327, din 11.09.2017
       Conform prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
       Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care, conform Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, corespund activităților expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerțul interior.
      În conformitate cu Nomenclatorul unităților comerciale care desfășoară comerț cu amănuntul, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 931 din 8 decembrie 2011, magazinul on-line (virtual) reprezintă unitate comercială.
       Prin urmare, magazinul on-line (virtual) apare în calitate de obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.   
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.290 lit. e) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 281 din 16 decembrie 2016 (publicată în Monitorul Oficial, 2016, nr.472-477/947, în vigoare 1.01.2017)]

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024

Constituie oare subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială agenţii economici care activează în forma magazinului on-line?            Potrivit prevederilor art.290 lit.e) din Codul fiscal, subiecţii impuneri cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, sunt persoanele juridice sau fizice, înregistrate în calitate de întreprinzător, care dispun de unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială.        Baza impozabilă a obiectului impunerii (unităţii de comerţ şi/sau unităţii de prestări servicii de deservire socială), conform anexei la Titlul VII din Codul fiscal, se determină în funcţie de suprafaţa unităţii, amplasarea ei, tipul mărfurilor desfăşurate şi serviciilor prestate.         Astfel, pentru unităţile de comerţ (cu amănuntul sau cu ridicata), baza impozabilă o constituie suprafaţa comercială, amplasarea ei şi tipul mărfurilor desfăcute, iar pentru unităţile de prestări servicii de deservire socială, baza impozabilă o constituie suprafaţa unităţii şi tipul serviciilor prestate.       Totodată, potrivit art.3 din Legea cu privire la comerţul interior nr.231 din 23.09.2010, unitate comercială se consideră unitate (spaţiu) în care au loc procesele operative de circulaţie a mărfurilor/serviciilor (primirea, depozitarea şi vînzarea).         Prin urmare, în cazul în care, entitatea activează în forma magazinului on-line, aceasta nu poate fi calificată ca subiect al impunerii cu taxa nominalizată, întrucît lipseşte bază impozabilă a obiectului impunerii.

Data arhivării răspunsului - 11.09.2017
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

    Subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii (în continuare – taxa), conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
     Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
     Conform Nomenclatorului unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Lege:
- centrul comercial (mall) este unitatea comercială, construcția cu suprafață comercială C sau D, în care se desfășoară activităţi de comerț cu amănuntul, utilizându-se o infrastructură comună și adecvată satisfacerii necesităților consumatorilor și ale comercianților, care dispune, de regulă, de spații destinate alimentației publice. Suprafața comercială totală a unui centru comercial este formată din suma suprafețelor comerciale cuprinse în acesta. Centrul comercial dispune de parcare auto;
- secția comercială reprezintă unitatea comercială cu suprafață comercială A, care funcționează, de regulă, în spațiile comerciale din magazine, încăperi, construcții sau structuri, fără a dispune de spații auxiliare de procesare a mărfurilor, fiind admisă separarea suprafeței totale pentru stocarea unei cantități de mărfuri necesare asigurării calitative a ofertei. Vânzarea unui sortiment de produse alimentare sau mărfuri nealimentare, decis de comerciant, se efectuează prin intermediul vânzătorului;
- cofetăria este unitatea având drept specific al comercializării, cu prioritate, sortimente variate de cafea și derivate din ciocolată, cacao, ceai, băuturi, sandviciuri, produse de cofetărie și patiserie. În dotarea unităților, un rol important revine utilajelor pentru pregătirea cafelei.
      Drept urmare, persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „centru comercial (mall)”, la fel ca și persoanele din această categorie care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „secție comercială” și/sau de unități de alimentație publică de tip „cofetărie”, sunt subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii – fiecare pentru obiectul său.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

Ordin nr. 49, din 29.01.2021
       Subiecţi ai impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (în continuare - taxa), conform art. 290 lit. e) al Codului fiscal, sunt persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
        Obiect al impunerii la taxa, potrivit art. 290 lit. e) al Codului fiscal, îl constituie unităţile care, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei, corespund activităţilor expuse în anexa nr.1 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Legea nr. 231/2010).
     Conform art. 7 din Legea nr. 231/2010, formele principale ale comerţului sînt: comerţul cu ridicata; comerţul cu amănuntul; comerţul cash and carry; serviciile comerciale, inclusiv alimentaţia publică. Nomenclatorul unităţilor comerciale se aprobă de Guvern.
       Conform Nomenclatorului unităţilor comerciale care desfăşoară comerţ cu amănuntul, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 931/2011:
     -centrul comercial este unitatea comercială, cu suprafaţă medie sau mare în care se desfăşoară activităţi de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor, utilizîndu-se o infrastructură comună şi adecvată. Suprafaţa de vînzare a unui centru comercial este formată din suma suprafeţelor de vînzare cu amănuntul a tuturor produselor şi serviciilor cuprinse în acesta. Centrul comercial trebuie să dispună de parcare auto;
       -secția comercială (boutique) este o varietate a unităţii comerciale cu suprafaţă de pînă la 30 mp, care funcţionează în baza contractelor de locaţiune a spaţiilor comerciale din centre comerciale, magazine, încăperi, inclusiv adaptate, ce corespund cerinţelor şi normelor sanitare. Vînzarea se efectuează prin intermediul vînzătorului. Se comercializează un sortiment redus de produse alimentare sau mărfuri industriale.
         Conform Nomenclatorului-tip al unităţilor de alimentaţie publică, aprobat Hotărîrea Guvernului nr. 1209/2007: 
-cofetăria este unitatea amplasată separat sau amenajată în sălile comerciale ale magazinelor, indiferent de specializare. Se comercializează produse de patiserie şi cofetărie, îngheţată, cocteiluri, băuturi răcoritoare şi fierbinţi.
        Drept urmare, persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi persoanele juridice care dispun de unități de comerţ cu amănuntul de tip ”centru comercial”, la fel ca și persoanele din această categorie care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip ”secție comercială (boutique) ” și/sau de unităţi de alimentaţie publică de tip ”cofetărie”, sunt subiecți ai impunerii la taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii – fiecare pentru obiectul său. 
[Modificare în baza generalizată a practicii fiscale conform scrisorii Ministerului finanțelor nr. 15/2-06/6 din 12.01.2021 ].

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024

Apare obligația de a depune în adresa autorității administrației publice locale în domeniul comerțului a Notificării privind inițierea activităţii de comerţ și, ca urmare, apare sau nu în calitate de subiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, agentul economic, care deține un ,,centru comercial”, spațiile căruia se transmit sub forma de locațiune altor agenți economici, luînd în considerație faptul că activitatea desfășurată corespunde codului activității 68.20 ,,Închirierea şi exploatarea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate” conform CAEM ?  Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ, conform Legii cu privire la comerţul interior nr. 231 din 23.09.2010, se depune de comerciant în mod separat pentru fiecare unitate comercială şi/sau loc de vînzare.   Nomenclatorul unităţilor comerciale care desfăşoară comerţ cu amănuntul este aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 931 din 08.12.2011.   Astfel, persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător şi persoanele juridice, care dispun de obiecte – tipurile cărora sunt incluse în Nomenclatorul unităţilor comerciale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 931 din 08.12.2011, sunt obligate de a depune la autoritatea administrației publice locale, fizic sau on-line, prin intermediul resursei informaţionale în domeniul comerţului, Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ.   Respectiv, în cazul în care pentru ,,Centre comerciale” autoritatea administrației publice locale a stabilit taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, deținătorii acestora devin subiecți ai impunerii și au obligația de a calcula, achita și de a prezenta Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13).

Data arhivării răspunsului - 29.01.2021
Ordin SFS nr. 149, din 02.04.2024

    Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    Unitățile care desfășoară activitate de colectare a laptelui se includ la poziția 22 ”Depozit” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
    Respectiv, persoanele care desfășoară activitate de comerț cu ridicata prin intermediul punctelor de colectare a laptelui sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

Data adăugării răspunsului - 03.04.2024

Ordin nr. 45, din 23.02.2023
    Activitatea agenţilor economici care colectează lapte, potrivit CAEM, se încadrează în activitatea de comerț cu ridicata și se atribuie la clasa 46.33.
    Reieșind din faptul că activitatea de comerț ce corespunde clasei 46.33 din CAEM se include în lista activităților expuse în anexa nr. 1 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior, agenții economici care dispun de unități de comerț cu ridicata, inclusiv de puncte de colectare a laptelui, apar în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
[Temei: scrisoarea Ministerului Economiei nr. 06/2-1352 din 23.03.2021]

Data arhivării răspunsului - 03.04.2024
news-events