Da. Cu condiția respectării celorlalte cerințe stabilite de modalitatea de restituire a TVA.
Se va permite restituirea TVA din buget, dacă achitarea pentru mărfurile (serviciile) procurate a fost efectuată prin barter? Nu. Potrivit prevederilor art. 102. alin. (5) din Codul fiscal, urmează de a se respecta condiţia de achitare prin intermediul contului bancar.
În cazul în care la momentul procurării furnizorul deţinea statutul de plătitor TVA, atunci suma TVA aferentă acestei procurări participă la aprecierea sumei TVA spre restituire, cu condiţia respectării celorlalte cerinţe stabilite de modalitatea de restituire a TVA.
Prevederile legislaţiei în vigoare nu conţin careva restrictii în partea ce ţine de termenul de deţinere a statutului de plătitor TVA la aprecierea dreptului la restituirea TVA.
Da, cu condiția respectării celorlalte cerințe stabilite de modalitatea de restituire a TVA.
Contribuabilul TVA va avea dreptul la restituirea TVA, dacă factura fiscală este primită de la o persoană, iar achitarea este efectuată de alta în baza contractului de cesionare a datoriei? Da, cu condiţia achitării prin intermediul contului bancar, în temeiul art. 101 alin. (5) din Codul fiscal,
(în vigoare pînă la 01.02.2013)Potrivit pct. 17 din Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adaugată, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1024 din 01.11.2010 (pct. 21 din Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adaugată, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 287 din 11.03.2008, pînă la 05.11.2010) Trezoreria Centrală, după primirea documentelor de plată cu privire la restituirea sumelor TVA, le examinează şi asigură executarea lor.
Da. Potrivit prevederilor art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, restituirea TVA se efectuează în contul stingerii datoriilor agenţilor economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul public naţional, iar în lipsa datoriilor – la contul bancar al agentului economic.
(în vigoare pînă la 01.02.2013)Nu. Cerinţele pentru prezentarea CMR-ului, respectarea cărora este necesară pentru obţinerea restituirii TVA, sunt expres prevăzute la subpuctul 1) pct. 25 din Regulamentul privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1024 din 01.11.2010. Respectiv, la prestarea serviciilor de transport şi expediţie internaţională de mărfuri, subiecţii impozabili la care se efectuează controlul tematic privind restituirea TVA, conform prevederilor Regulamentul menţionat, la solicitarea funcţionarilor fiscali urmează să depună: contractul sau comanda sau copiile lor privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, dacă ele sunt încheiate, documentele de plata ce confirma achitările pentru serviciile prestate, factura de transport internaţional auto – CMR (expeditorul prezintă CMR în copie), cu înscrierea sosirii mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa stampilelor organului vamal al Republicii Moldova, cu excepţia cazurilor cînd transportul se efectuează fară trecerea frontierei ţării.
(în vigoare pînă la 01.02.2013) Se permite restituirea TVA în baza art. 1011 din Codul fiscal, la investiţiile capitale, ce ţin de întreţinerea plantaţiilor mulţianuale până la intrarea în rod? Restituirea TVA la investiţii capitale este reglementată de art.1011 din Codul fiscal şi de capitolul VIII al Regulamentului privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 01.11.2010. Reieşind din prevederile art.1011 alin.(2) din Codul fiscal, suma pasibilă restituirii nu poate fi mai mare decît suma T.V.A. achitată prin intermediul contului bancar pentru valorile materiale, serviciile ce ţin de investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate conform alin.(1) a articolului menţionat. De asemenea, ţinem să menţionăm că, potrivit art. 93 pct. 18) din Codul fiscal, investiţii (cheltuieli) capitale reprezintă cheltuieli efectuate de către agenţii economici în legătură cu procurarea şi/sau crearea activelor pe termen lung, cu destinaţie productivă, care nu se reflectă în rezultatele perioadei curente, dar urmează a fi atribuite la majorarea valorii activelor pe termen lung. La active pe termen lung cu destinaţie productivă se atribuie activele a căror uzură se raportează la costul produselor fabricate (servicii, lucrări prestate). Concomitent, conform pct. 12 din SNC nr.6 „Particularităţile contabilităţii la întreprinderile agricole”, viile imature sunt activele biologice pe termen lung . Menţionăm, că plantaţiile perene neroditoare (neexploatate) se consideră active materiale în curs de execuţie (consumurile, inclusiv valoarea materialului de plantat, aferente plantării şi cultivării plantaţiilor perene suportate în anul plantării şi în anii ulteriori, pînă la includerea acestora în componenţa celor roditoare (exploatate)). Totodată, în conformitate cu pct.18 din SNC nr.6, în cazul constatării iniţiale activele biologice pe termen lung se evaluează la valoarea de intrare care se determină la valoarea contractuală a plantării şi îngrijirii acestora pînă la intrarea pe rod (exploatare) - în cazul executării lucrărilor de către terţi. Astfel, în baza prevederilor menţionate, subiectul impozabil care a suportat investiţii (cheltuieli) capitale care sunt reflectate în evidenţă la majorarea valorii activelor pe termen lung, beneficiază de dreptul la restituirea sumelor TVA aferente acestor investiţii (cheltuieli).
.
(în vigoare pînă la 13.01.2012) Restituirea TVA la investiţii capitale este reglementată de art.1011 din Codul fiscal şi de capitolul VIII al Regulamentului privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 01.11.2010. Potrivit aliniatului (1) al articolului menţionat, în calitate de beneficiari ai restituirii TVA în cazul investiţiilor capitale sunt subiecţii impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2008, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în localităţile republicii, în afară de municipiile Chişinău şi Bălţi, cu excepţia investiţiilor cu destinaţie locativă şi investiţiilor în mijloace de transport. În conformitate cu pct. 4 din anexa la Legea privind statutul municipiului Chişinău nr.431-XIII din 19.04.95 şi anexa nr.2 la Lege privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova nr.764 din 27.12.2001, oraşele şi satele părţi componente a teritoriului de bază a municipiilor, sunt părţi integre a acestora. Prin urmare, în cazul în care agentul economic va efectua investiţii capitale în municipiile Chişinău şi Bălţi, inclusiv şi în localităţile din componenţa acestora, acesta nu va fi în drept de beneficia de dreptul la restituirea TVA aferentă investiţiilor efectuate.
.
(în vigoare pînă la 13.01.2012) În corespundere cu art. 1011 din Codul fiscal, în scopul aplicării normei date, excepţia nu se extinde asupra investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate în mijloacele de transport de la poziţiile tarifare 870190110–870190390, adică tractoarelor agricole şi tractoare forestiere cu roţi. În vederea calificării drept investiţie capitală este necesar de a corespunde criteriilor stabilite la art. 5 pct. 37) din Codul fiscal.
(în vigoare pînă la 01.02.2013)În conformitate cu prevederile punctului 6 al Regulamentului privind restituirea TVA aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1024 din 01.11.2011 şi Modul de completare a Declaraţiei privind TVA, aprobat prin ordinul IFPS nr.128 din 29.06.2006, suma TVA solicitată spre restituire indicată în cererea depusă la organul fiscal trebuie să corespundă cu suma reflectată în boxa 22 „TVA spre restituire” din Declaraţia privind TVA. Totodată, conform modului de completare a Declaraţiei privind TVA, completarea boxei 22 se efectuează în Declaraţia privind TVA prezentată în perioada fiscală în care a fost depusă cererea de restituire. Astfel, nerespectarea termenului de prezentare a cererii de restituire a TVA, precum şi necorespunderea sumelor solicitate spre rambursare indicate în cerere şi Declaraţia corespunzătoare privind TVA poate servi drept temei pentru respingerea cererii fără examinare.
În conformitate cu prevederile art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, dacă depășirea sumei TVA la valorile materiale, serviciile procurate se datorează faptului că subiectul impozabil a efectuat o livrare care se scutește de TVA cu drept de deducere, acesta are dreptul la restituirea sumei achitate cu care a fost depășită TVA la valorile materiale, serviciile procurate și/sau la stingerea sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, ale art.103 alin.(3) şi ale art.125, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit.a), sau cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit.b), înmulţite cu valoarea livrării, ce se scutește de TVA cu drept de deducere. Restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen care nu depăşeşte 45 de zile.
Potrivit prevederilor art. 104 lit. a) din Codul fiscal, se scutesc de TVA cu drept de deducere mărfurile, serviciile pentru export şi toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri (inclusiv de expediţie) şi pasageri, serviciile de transport internaţional al gazelor naturale, precum şi serviciile operatorului aerodrom (aeroport), de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional, de deservire la sol a aeronavelor, inclusiv de livrare a combustibilului şi a mărfurilor la bordul aeronavei, de securitate aeronautică, de căutare-salvare şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional, combustibilul destinat aprovizionării în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti a navelor maritime implicate în transportul internaţional de mărfuri şi pasageri, indiferent de naţionalitatea navei sau de pavilionul acesteia.
Modalitatea de restituire a TVA este reglementată de Regulamentului privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 93 din 01.02.2013.
Prin urmare, ținând cont de faptul că normele menționate nu reglementează careva excepții în partea ce ține de restituirea TVA întreprinderii societății orbilor, societății surzilor și societății invalizilor, ea va efectua în modul general stabilit.
(în vigoare pînă la 01.02.2013) În conformitate cu prevederile art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, dacă depăşirea sumei TVA la valorile materiale, serviciile procurate se datoreaza faptului că subiectul impozabil a efectuat o livrare care se impozitează la cota zero, acesta are dreptul la restituirea sumei cu care a fost depăşită TVA la valorile materiale, serviciile procurate achitată prin intermediul contului bancar şi/sau al stingerii sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, ale art.103 alin.(3) şi ale art.125, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit.a), sau cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit.b), înmulţite cu valoarea livrării, ce se impozitează la cota zero. Restituirea T.V.A. se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen care nu depăşeşte 45 de zile. Restituirea TVA se efectuează în contul stingerii datoriilor agenţilor economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul public naţional, iar în lipsa datoriilor – la contul bancar al agentului economic. Potrivit prevederilor art. 104 lit. a) din Codul fiscal, cota zero a TVA se aplică pentru mărfurile, serviciile pentru export şi toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri (inclusiv de expediţie) şi pasageri, precum şi serviciile operatorului aerodrom (aeroport), de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional, de deservire la sol a aeronavelor, inclusiv de livrare a combustibilului şi a mărfurilor la bordul aeronavei, de securitate aeronautică şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional; Modalitatea de restituire a TVA este reglementată de art.1011 din Codul fiscal şi de capitolul VIII din Regulamentul privind restituirea TVA, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 01.11.2010. Prin urmare, ţinînd cont de faptul că normelor menţionate nu reglementează careva excepţii în partea ce ţine de restituirea TVA întreprinderea societăţii orbilor societăţii surzilor şi societăţii invalizilor, restituirea TVA acestora se efectua în modul general stabilit.
În cazul în care rezidentul Republicii Moldova efectează export de mărfuri /servicii, rezultate în cadrul contractului de societate civilă, are oare acesta dreptul la restituirea TVA? În conformitate cu prevederile art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, dacă depăşirea sumei TVA la valorile materiale, serviciile procurate se datorează faptului că subiectul impozabil a efectuat o livrare care se impozitează la cota zero, acesta are dreptul la restituirea sumei cu care a fost depăşită TVA la valorile materiale, serviciile procurate achitată prin intermediul contului bancar şi/sau al stingerii sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, ale art.103 alin.(3) şi ale art.125, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit.a), sau cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit.b), înmulţite cu valoarea livrării, ce se impozitează la cota zero. Restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen care nu depăşeşte 45 de zile. Restituirea TVA se efectuează în contul stingerii datoriilor agenţilor economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul public naţional, iar în lipsa datoriilor – la contul bancar al agentului economic. Modalitatea de restituire a TVA este stabilită prin Regulamentul privind restituirea TVA aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 93 din 01.02.2013. Astfel, în cazul cînd livrarea de mărfuri (servicii) se efectuează din numele unuia din participanţii la sociatatea civilă, atunci drepturile şi obligaţiile privind TVA, stabilite prin legislaţia fiscală, se răsfrîng asupra persoanei care a efectuat livrarea. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Hotărîrii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată nr. 93 din 2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 27-30/140 din 08.02.2013), în vigoare de la data publicării.]
Conform art. 1011 al Codului fiscal, subiecţii impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2012, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale, cu excepţia investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri şi în mijloace de transport (de la poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333), şi sînt înregistraţi în calitate de plătitori de T.V.A. conform art.112, au dreptul la restituirea T.V.A.. Restituirea T.V.A. se efectuează într-un termen care nu depăşeşte 3 perioade fiscale după perioada fiscală în care au fost efectuate investiţiile (cheltuielile) capitale. În temeiul celor menţionate, cererea de solicitare a restituirii T.V.A. în baza art. art. 1011 al Codului fiscal va fi acceptată spre examinare de organul fiscal în termen ce nu va depăşi 3 perioade fiscale după perioada fiscală în care au fost efectuate investiţiile (cheltuielile) capitale. Acţiunile organului fiscal şi Trezoreriei de Stat privind restituirea T.V.A., conform art.176 alin. (1) al Codului fiscal, se vor realiza în termen de 37 de zile.
.
Are dreptul agentul economic să solicite restituirea TVA în anul 2014 pentru investiţiile capitale efectuate, începînd cu 13 ianuarie 2012? În conformitate cu prevederile art.1011 alin.(1) din Codul fiscal, subiecţii impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2012, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale, cu excepţia investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri şi în mijloace de transport (de la poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333), şi sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA, beneficiază de dreptul la restituirea TVA aferent acestor investiţii. La rîndul său alin.(2) din acelaşi articol stabileşte că restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen ce nu depăşeşte 45 de zile din data depunerii cererii.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 178 din 26.07.2018]
Are dreptul agentul economic să solicite restituirea TVA în anul 2014 pentru investiţiile capitale efectuate, începînd cu 13 ianuarie 2012, în activele materiale pe termen lung în curs de execuţie? În conformitate cu prevederile art.93 pct.18) din Codul fiscal, investiţii (cheltuieli) capitale reprezintă cheltuieli efectuate de către agenţii economici în legătură cu procurarea şi/sau crearea activelor pe termen lung, destinate utilizării în procesul de producţie (prestare servicii/executare lucrări), care nu se reflectă în rezultatele perioadei curente, dar urmează a fi atribuite la majorarea valorii activelor pe termen lung. Conform prevederilor art.1011 alin.(1) din Codul fiscal, subiecţii impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2012, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale, cu excepţia investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri şi în mijloace de transport (de la poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333), şi sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA, beneficiază de dreptul la restituirea TVA aferent acestor investiţii. Astfel, dreptul la restituirea TVA nu este condiţionat de faptul punerii în exploatare a activelor ce constituie obiect al investiţiilor (cheltuieli) capitale.
În conformitate cu prevederile art. 104 lit. c) din Codul fiscal, se scutesc de TVA cu drept de deducere introducerea şi/sau livrarea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor, serviciilor destinate folosinţei oficiale de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, de reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, destinate uzului sau consumului personal de către membrii personalului acestor misiuni diplomatice şi oficii consulare sau al reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale, precum şi de către membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu ei, cu excepţia cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi a cetăţenilor străini şi apatrizi cu reşedinţa permanentă în Republica Moldova. Modul de aplicare a scutirii de TVA cu drept de deducere se stabileşte de Guvern. Totodată, modul de aplicare a scutirii de TVA cu drept de deducere și modul de restituire a sumelor TVA la livrările stabilite de art.104 lit. c) din Codul fiscal, este aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.543 din 08.07.2014 (Monitorul Oficial 178-184/580, 11.07.2014)
Conform prevederilor art.1011 alin.(1) din Codul fiscal, restituirea TVA la investiţii (cheltuieli) capitale se extinde asupra subiecţilor impozabili care, începînd cu 1 ianuarie 2012, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale, cu excepţia investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri şi în mijloace de transport (de la poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333), şi sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA.
Totodată potrivit prevederilor art.1011 alin.(11) din Codul fiscal, prin derogare de la prevederile alin.(1), agenţii economici care sînt înregistraţi în calitate de plătitori de TVA şi care, începînd cu 1 mai 2015, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în clădiri de producţie (destinate producerii mărfurilor sau serviciilor) au dreptul la restituirea sumei TVA.
Restituirea TVA nu se efectuează pentru clădiri de producţie care se află în curs de execuţie sau conservare, ci doar pentru clădirile de producţie care sînt date în exploatare şi utilizate conform destinaţiei lor finale.
În cazul în care rezidentul Republicii Moldova efectuează export de mărfuri /servicii, apare dreptul la restituirea TVA? În conformitate cu prevederile art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, dacă depășirea sumei TVA la valorile materiale, serviciile procurate se datorează faptului că subiectul impozabil a efectuat o livrare care se impozitează la cota zero, acesta are dreptul la restituirea sumei cu care a fost depășită TVA la valorile materiale, serviciile procurate achitată prin intermediul contului bancar și/sau al stingerii sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, ale art.103 alin.(3) și ale art.125, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit. a), sau cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit. b), înmulțite cu valoarea livrării, ce se impozitează la cota zero.Restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen care nu depășește 45 de zile. Restituirea TVA se efectuează în contul stingerii datoriilor agenților economici (sau ale creditorilor lor) față de bugetul public național, iar în lipsa datoriilor – la contul bancar al agentului economic. Modalitatea de restituire a TVA este stabilită prin Regulamentul privind restituirea TVA aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 93 din 01.02.2013.
În conformitate cu prevederile art. 101 alin. (5) din Codul fiscal, dacă depășirea sumei TVA la valorile materiale, serviciile procurate se datorează faptului că subiectul impozabil a efectuat o livrare care se scutește de TVA cu drept de deducere, acesta are dreptul la restituirea sumei achitate cu care a fost depășită TVA la valorile materiale, serviciile procurate și/sau la stingerea sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, ale art.103 alin.(3) şi ale art.125, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit.a), sau cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit.b), înmulţite cu valoarea livrării, ce se scutește de TVA cu drept de deducere. Concomitent, în conformitatea cu prevederile art. 1011 alin. (2) din Codul fiscal, subiecții impozabili stipulaţi la alin.(1) şi (11) care au o depăşire a sumei TVA achitate sau ce urmează a fi achitată la procurarea valorilor materiale, serviciilor faţă de suma TVA achitată sau ce urmează a fi achitată de către cumpărători (beneficiari) pentru mărfurile, serviciile livrate lor au dreptul la restituirea depăşirii date. Suma pasibilă restituirii nu poate fi mai mare decît suma TVA achitată pentru valorile materiale, serviciile ce ţin de investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate conform alin.(1) şi (11). Conform, art. 1014 din Codul fiscal, partenerii în cadrul proiectelor de parteneriat public-privat din lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse parteneriatului public-privat, aprobată de Guvern conform art.11 lit. a) din Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat, care, începînd cu 1 ianuarie 2018, efectuează investiţii (cheltuieli) capitale destinate implementării parteneriatelor public-private respective au dreptul la restituirea sumei TVA, achitată prin cont bancar, aferentă acestor investiții (cheltuieli) capitale. Dreptul la restituirea TVA stabilit de prezentul articol poate fi realizat indiferent de momentul punerii în exploatare a obiectului investițiilor (cheltuielilor) capitale. Potrivit, articolului 823 „Dispoziții generale la cesiunea de creanță" al Codului Civil stabilește, că o creanţă transmisibilă şi sesizabilă poate fi cesionată de titular (cedent) unui terţ (cesionar) în baza unui contract. Din momentul încheierii unui astfel de contract, cedentul este substituit de cesionar în drepturile ce decurg din creanţă, dacă din contractul de cesiune nu rezultă un moment ulterior. Ținând cont de cele expuse, la aprecierea sumei TVA spre restituire conform art. 101 alin. (5), art. 1011 alin. (2) și art. 1014 alin. (1) din Codul fiscal, se iau în considerație toate sumele TVA achitate, inclusiv și celea ce au fost cesionate.
Potrivit prevederilor pct. 32 subpunctul 151) din Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 93 din 01.02.2013, în scopul confirmării dreptului la restituirea TVA pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate în cadrul realizării proiectelor de parteneriat public-privat de interes national subiectul impozabil trebuie să dispună de:
a) contractele încheiate în cadrul proiectelor de parteneriat public-privat de interes naţional;
b) la procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a valorilor materiale, serviciilor utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi documentele de plată ce confirmă achitarea prin cont bancar a valorii procurărilor în cauză, inclusiv TVA, iar în cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale în clădiri – suplimentar la documentele specificate la lit.a), c) şi d), subiectul trebuie să dispună de documentele ce atestă executarea lucrărilor – proces-verbal de executare/recepţionare a lucrărilor (acte de primire-predare);
c) la procurarea valorilor materiale de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA prin cont bancar la Serviciul Vamal;
d) la beneficierea de servicii de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele ce atestă achitarea prin cont bancar a TVA aferentă procurării lor la bugetul public naţional, precum şi documentele ce atestă beneficierea de aceste servicii.
Potrivit art.103 alin.(1) pct. 271) din Codul fiscal, se scutesc de TVA fără drept de deducere tractoarele agricole de la poziţiile tarifare 870191100, 870192100, 870193100, 870194100, 870195100 şi tehnica agricolă de la poziţiile tarifare 842449100, 842482100, 8432, 843320, 843330000, 843340000, 843351000, 843352000, 843353, 843359, 8436, 8437 şi părţi ale acesteia de la poziţiile tarifare 8432, 8433 şi 8437.
Totodată, conform art. 4 alin. (138) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal, agenţii economici care sunt înregistraţi în calitate de subiecţi ai impunerii cu TVA şi care importă şi/sau achiziţionează mărfuri, articole de completare, utilizate ca materie primă sau materiale la producerea pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor care cad sub incidenta art.103 alin.(1) pct.271) din Codul fiscal, au dreptul la restituirea sumei T.V.A. aferente acestor importuri şi/sau achiziţii, achitată furnizorului sau organului vamal prin intermediul contului bancar, cu condiţia reflectării valorii materiei prime sau materialelor utilizate, la costul mărfii fabricate de la art.103 alin.(1) pct.271) din Codul fiscal.
Astfel, în contextul normei menționate, se acceptă spre restituire, suma TVA aferentă valorii mărfurilor, articolelor de completare importate și/sau procurate, cu condiția reflectării valorii materiei prime sau materialelor utilizate, la costul mărfii fabricate de la art.103 alin. (1) pct.271) din Codul fiscal.
Prin ce modalități poate fi prezentată cererea privind restituirea TVA?
Se califică ca document justificativ extrasul din Registrul bunurilor imobile, eliberat pe numele persoanei fizice fondator al gospodăriei țărănești/întreprinderii individuale, care confirmă înregistrarea bunului ce constituie obiect al investiției (cheltuieli) capitale efectuate, în scopul beneficierii restituirii TVA?
În cazul în care ultima zi a termenului de prezentarea cererii de solicitare a restituirii sumei TVA aferentă procurărilor conform art.1015 din Codul fiscal este una de odihnă, se acceptă prezentarea cererii în prima zi lucrătoare care urmează după ziua de odihnă?
Se permite oare restituirea TVA în conformitate cu art.1011 CF, în cazul investițiilor capitale efectuate de către locatar în legătură cu reparația capitală a clădirii luate în locațiune?
Este oare obligatorie aplicarea ștampilei întreprinderii pe copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire TVA?
Conform pct. 25 din Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.93/2013, copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, iar în cazurile specificate la punctului 32 subpunctul 9) – registrele de vînzări, cusute într-un dosar special, numerotate şi autentificate de contribuabil, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat care a efectuat controlul. Copia contractului în baza căruia s-au efectuat livrări scutite de TVA cu drept de deducere, anexat la materialele privind restituirea TVA, este confirmată prin semnătura conducătorului agentului economic, precum şi prin aplicarea semnăturii conducătorului lîngă inscripţia ,,copia corespunde originalului”.
Prin urmare, lipsește obligația aplicării ștampilei întreprinderii pe acestea.