Pentru cheltuielile aferente asigurării imobilului este necesară eliberarea documentului primar cu regim special, în afară de existenţa poliţei de asigurare respective? În conformitate cu prevederile lit. b) art. 20 din Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007, formularele tipizate cu regim special se utilizează la prestarea serviciilor, cu excepţia serviciilor financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut. Totodată, conform prevederilor pct. pct.7 al anexei nr. 1 la Hotarîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 294 din 17.03.98, la compartimentul „Formulare de documente primare cu regim special ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare” sunt incluse urmatoarele: Poliţa de asigurare RCA; Certificat de asigurare „Carte Verde”; Factura de prestare a serviciilor de asigurare; şi Factura de prestare a serviciilor de intermediere în asigurari. Prevederile pct. 7 al anexei nr. 1 la Hotarîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 294 din 17.03.98 a fost modificată prin Hotarîrea Guvernului nr. 989 din 18.10.2010 (Monitorul Oficial, nr. 206-209/1079 din 22.10.2010), care a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Astfel, pentru serviciile de asigurare a imobilului se va utiliza formularul factura.
În baza căror documente se va permite deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor aferente primirii serviciilor de locaţiune şi refacturare a cheltuielilor aferente acestor servicii, obţinute de la persoanele fizice (cetăţeni), neînregistrate în calitate de subiecţi ai activităţii de antreprenoriat? Potrivit art. 24 alin. (1) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător. Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare. Documentele primare cu regim special se întocmesc în timpul efectuării operaţiunii, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după efectuarea operaţiunii sau după producerea evenimentului, sau la sfîrşitul perioadei de gestiune, ţinînd cont de concordanţa între venituri şi cheltuieli, care conduce la constatarea concomitentă a veniturilor şi cheltuielilor şi constituie rezultatul nemijlocit al unora şi aceloraşi fapte economice. Potrivit pct.1 din Instrucţiunea privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special (Anexa nr.2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 294 din 17 martie 1998), în cazul operaţiunilor economice ce ţin de primirea serviciilor de locaţiune, precum şi la refacturarea cheltuielilor aferente acestor servicii, obţinute de la persoanele fizice (cetăţeni), neînregistrate în calitate de subiecţi ai activităţii de antreprenoriat, se întocmeşte „Actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente”. Prin urmare, deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor aferente primirii serviciilor de locaţiune, precum şi de refacturare a cheltuielilor legate de aceste servicii, obţinute de la persoanele fizice (cetăţeni), neînregistrate în calitate de subiecţi ai activităţii de antreprenoriat se va realiza în baza documentului menţionat la care se vor anexa în mod obligatoriu facturile eliberate conform contractului de prestare a serviciilor publice de gospodărire comunală.
Care sunt documentele justificative în baza cărora se permite deducerea cheltuielilor pentru serviciile financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut? Potrivit art. 19 alin. (1) al Legii contabilității nr. 113 din 27.04.2007, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare. Totodată, conform art. 20 alin. (1) lit. b) al Legii contabilității, pentru serviciilor financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut, formularele tipizate cu regim special nu se utilizează. În lipsa formularelor tipizate sau dacă acestea nu satisfac necesităţile entităţii, potrivit art. 19 alin. (3) al Legii contabilității, entitatea elaborează şi utilizează formulare de documente, aprobate de conducerea ei, cu condiția că acestea vor conține elementele obligatorii stabilite în alin.(6) al articolului menționat. Astfel, deducerea cheltuielilor pentru serviciile financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut, în conformitate cu prevederile art.24 alin.(1) din Codul fiscal, se efectuează în baza documentelor utilizate de către acestea pentru contabilizarea serviciilor menționate, formularele cărora corespund normelor legislative menționate.
Care este modul de documentare a operațiunilor economice efectuate de către persoanele juridice și fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova și care nu au relații cu sistemul ei bugetar? Conform prevederilor art. 17 alin. (1) din Legea contabilității nr.113-XVI din 27.04.2007, deţinerea de către entitate a activelor cu orice titlu, înregistrarea surselor de proveniență a acestora şi a faptelor economice fără documentarea şi reflectarea acestora în contabilitate se interzic. Totodată, prin art. 19 alin.(1) – (3) aceiași legii este stabilită că faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare. Documentele primare se întocmesc în timpul efectuării operaţiunii, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după efectuarea operaţiunii sau după producerea evenimentului. Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare, aprobate de Ministerul Finanţelor. În lipsa formularelor tipizate sau dacă acestea nu satisfac necesităţile entităţii, entitatea elaborează şi utilizează formulare de documente, aprobate de conducerea ei, cu respectarea cerinţelor alin.(6) aceiași articol. În conformitate cu art. 3 alin.(2) din Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria) nr.173-XVI din 22.07.2005, Transnistria este parte componentă inalienabilă a Republicii Moldova şi, în limita împuternicirilor stabilite de Constituţie şi alte legi ale Republicii Moldova, soluţionează problemele date în competenţa ei. În baza explicaților Ministerului Finanțelor nr.15-09/535 din 15.10.2015, documente primare întocmite de către persoanele juridice și fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova și care nu au relații cu sistemul ei bugetar pentru persoanele juridice și fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova și care au relații cu sistemul ei bugetar, referitor la operațiunile economice efectuate, se recunosc ca documente primare pentru înregistrarea acestora în contabilitate.
Cum urmează entitatea să-și confirme cheltuielile suportate pentru publicitatea produselor entității efectuată pe paginile de socializare, dacă plasarea acesteia se efectuează de către persoana fizică, angajat al întreprinderii și achitarea are loc prin intermediul cardului bancar al acestuia? Justificarea documentară a tranzacţiei economice urmează a fi efectuată ținînd cont de prevederile Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27.04.2007. În conformitate cu prevederile art.19 alin. (1) şi alin. (2) din Legea contabilității, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare, care se întocmesc în timpul efectuării operaţiunii, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după efectuarea operaţiunii sau după producerea evenimentului. De asemenea, potrivit art.20 alin. (4) din Legea nominalizată, pentru operaţiunile de export-import al activelor şi serviciilor, drept documente primare pot fi utilizate documentele aplicate în practica internaţională sau cele prevăzute de contract. Astfel, pentru confirmarea cheltuielilor legate de plasarea publicității pe paginile de socializare angajatul entităţii va prezenta decontul de avans privind cheltuielile suportate pentru plasarea publicității în folosul entităţii, anexînd documentele primare care confirmă prestarea serviciilor de către acestea şi achitarea acestora cu cardul bancar personal. Totodată, în cazul în care publicitatea se efectuează peste hotarele Republicii Moldova, angajatul suplimentar la documentele enumerate va prezenta documente aplicate în practica internațională (de ex. invoice-ul) sau cele prevăzute de contract. (Răspunsul este elaborat în conformitate cu explicaţiile oferite de Ministerul Finanţelor prin circulara nr. 14/3- 13/386 din 10.11.2015)
Justificarea documentară a tranzacţiei economice urmează a fi efectuată ținînd cont de prevederile Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27.04.2007. În conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) şi alin. (2) din Legea contabilității, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare, care se întocmesc în timpul efectuării operaţiunii, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după efectuarea operaţiunii sau după producerea evenimentului. De asemenea, potrivit art. 20 alin. (4) din Legea nominalizată, pentru operaţiunile de export-import al activelor şi serviciilor, drept documente primare pot fi utilizate documentele aplicate în practica internaţională sau cele prevăzute de contract. Astfel, confirmarea cheltuielilor legate de importul serviciilor de la nerezident se va efectua în baza contractului, invoice-ului, precum și altor documente aplicate în practica internaţională sau cele prevăzute de contract.
Care este documentul ce urmează a fi utilizat de către entitate la procurarea imobilului de la persoana fizică ce nu practică activitate de întreprinzător? În conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) lit. d) din Legea contabilității nr. 113-XVI din 27 aprilie 2007, în cazul achiziţionării activelor de la furnizori – cetăţeni se va utiliza formular tipizat cu regim special. Potrivit art. 19 alin. (3) din legea menționată, entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare, aprobate de Ministerul Finanţelor. Conform pct. 2 din Instrucțiunea privind modul de completare a actului de achiziție a mărfurilor, aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 130 din 30 septembrie 2010, actul de achiziţie a mărfurilor este un formular tipizat care se întocmeşte de către entitate în cazul achiziţiei mărfurilor (valorilor, bunurilor, inclusiv produselor agricole) de la persoanele fizice care nu practică activitate de întreprinzător (cetăţeni), indiferent de momentul achitării mijloacelor băneşti. Prin urmare, la procurarea imobilului de la persoana fizică ce nu practică activitate de întreprinzător se va întocmi formularul tipizat cu regim special „Act de achiziție a mărfurilor”.
În baza căror documente se va permite deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor suportate cu transportul aerian? În conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) și (4) din Legea contabilității nr. 113 –XVI din 27 aprilie 2007, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare. Documentele primare întocmite pe suport de hîrtie sau în formă electronică au aceeaşi putere juridică. Conform art. 104 lit. a) și art. 117 alin. (1) din Codul fiscal, factura fiscală nu se eliberează pentru toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri (inclusiv de expediţie) şi pasageri. Totodată, conform art. 20 alin. (4) din Legea menționată, pentru operațiunile de export-import al activelor şi serviciilor, drept documente primare pot fi utilizate documentele aplicate în practica internațională sau cele prevăzute de contract. În conformitate cu Hotărîrea Parlamentului privind aderarea Republicii Moldova la unele acte internaţionale în domeniul aviaţiei civile (nr. 766-XIII din 06.03.2006), Republica Moldova a aderat la Convenţia pentru unificarea unor reguli privitoare la transportul aerian internaţional, semnată la Varşovia la 12 octombrie 1929. Prevederile Convenţiei date se referă la transportul internaţional de persoane efectuat prin aeronavă contra plată, în calitate de document de transport fiind considerat biletul de călătorie. În același timp, în conformitate cu art. 24 alin. (3) din Codul fiscal, deducerea cheltuielilor de delegații se permit în limitele stabilite de Guvern. Determinarea modului de delegare pe teritoriul Republicii Moldova și peste hotarele ei a salariaților încadrați în statele de personal al întreprinderilor și organizațiilor din Republica Moldova sau a persoanelor care practică activități de voluntariat în conformitate cu Legea voluntariatului nr. 121 din 18 iulie 2010 se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la delegarea salariaților entităților din Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 10 din 5 ianuarie 2012. Astfel, conform pct. 15 din Regulamentul menționat, potrivit documentelor primare, salariatului delegat i se achită cheltuielile de transport pînă la locul de destinaţie şi retur – spre locul permanent de muncă cu transportul aerian, feroviar, naval, transportul auto public la tarifele clasei econom, cu excepţia taximetrelor, incluzînd plata pentru asigurarea de stat a pasagerului la transport şi pentru serviciul prestat la vînzarea preliminară a biletelor de călătorie. Prin urmare, reieșind din cele relatate, drept documente în baza cărora vor fi confirmate cheltuielile suportate cu transportul aerian reprezintă biletele de călătorie, eliberate de compania ce oferă servicii de transport, indiferent dacă acestea vor fi prezentate fie pe suport de hîrtie, fie în formă electronică.
Ce document urmează a fi utilizat de către entitate la procurarea bunurilor de la persoane fizice nerezidente (cetățeni) ce nu practică activitate de întreprinzător?
Potrivit art. 12 alin. (1) lit. d) al Legii contabilității și raportării financiare nr. 287/2017, în cazul achiziţionării activelor şi serviciilor de locaţiune de la furnizori cetăţeni se utilizează documentele primare cu regim special se întocmesc conform formularelor tipizate.
Totodată, art. 11 alin. (4) din Legea prenotată, stabilește că entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor şi alte autorităţi publice sau poate elabora şi utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin. (7) şi (8).
Concomitent, pct. 2 din Instrucțiunea privind modul de completare a actului de achiziţie a mărfurilor, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor al Republicii Moldova nr. 130 din 30.09.2010, actul de achiziție a mărfurilor este un formular tipizat care se întocmește de către entitate în cazul achiziției mărfurilor (valorilor, bunurilor, inclusiv produselor agricole) de la persoanele fizice care nu practică activitate de întreprinzător (cetățeni), indiferent de momentul achitării mijloacelor bănești.
Prin urmare, la procurarea bunurilor de la persoane fizice nerezidente ce nu practică activitate de întreprinzător (cetățeni), persoanele juridice au obligația de a întocmi formularul tipizat de document primar cu regim special "Act de achiziție a mărfurilor".
În baza căror documente se va permite deducerea cheltuielilor pentru consumul de carburanți, în contextul excluderii foii de parcurs din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special?
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Codul fiscal, se permite deducerea cheltuielilor ordinare și necesare, achitate și suportate de contribuabil pe parcursul perioadei fiscale, exclusiv în cazul activității de întreprinzător.
Concomitent, potrivit pct. 241 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.693/2018, deducerea cheltuielilor se permite cu condiţia confirmării documentare a acestora, cu excepţia cazurilor stabilite de Codul fiscal.
Prin Hotărîrea Guvernului nr. 229/2024 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 294/1998 cu privire a executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 406-II din 23 decembrie 1997, foaia de parcurs pentru autocamioane, autoturisme și autobuze a fost exclusă din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special.
Corespunzător, a fost exclusă din sarcina Serviciului Fiscal de Stat tipărirea centralizată, înregistrarea, evidența, păstrarea şi eliberarea către entități a acestui formular tipizat de document primar cu regim special.
Totodată, conform art. 11 alin. (1)–(4) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare. Deţinerea de către entitate a activelor cu orice titlu, înregistrarea surselor de provenienţă a acestora şi a faptelor economice fără documentarea şi reflectarea acestora în contabilitate sînt interzise. Documentele primare se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective. Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor şi alte autorităţi publice sau poate elabora şi utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin.(7) şi (8).
Astfel, urmare a modificărilor respective, cheltuielile suportate pentru consumul de carburanți se vor permite spre deducere în scopuri fiscale în baza documentelor primare aprobate și tipărite de sine stătător de către contribuabili, cu respectarea elementelor obligatorii prevăzute de Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017.
Concomitent, este de menționat că stocurile de formulare tipizate a foilor de parcurs deținute de către contribuabili pot fi utilizate până la epuizare, servind drept document confirmativ în scopul deducerii cheltuielilor suportate pentru consumul de carburanți.