În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art. 88–91 din Codul fiscal, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut.
Astfel, în darea de seamă anuală privind salariul și alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajaților, precum și plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul și impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS), angajatorul urmează să declare salariul și alte plăti efectuate în folosul angajatului și, respectiv, a impozitului pe venit reținut din aceste plăti.
În cazul în care venitul angajatului este scutit de impozitul pe venit, venitul respectiv nu se va reflecta în darea de seama anuală (forma IALS).
Date of archiving the response - 21.01.2020(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021 În conformitate cu prevederile art. 71 alin. (1) lit. n) și o) din Codul fiscal, veniturile primite de persoanele fizice nerezidente sub formă de salarii şi alte remuneraţii similare din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele stabilite la prezentul alineat, primită de administrator, fondator, membru al consiliului de administrație ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredințate acestor persoane și veniturile sub formă de facilităţi, specificate la art. 19 din Codul fiscal, acordate persoanelor fizice nerezidente de un angajator rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, se consideră venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate.
Potrivit art. 73 alin. (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 alin. (1) lit. n) și o), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88, fără dreptul la deduceri și/sau scutiri aferente acestor venituri, cu excepţia primelor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală achitate conform legislaţiei.
Astfel, veniturile obținute sub formă de salarii și alte plăți similare din activitatea desfășurată conform contractului (acordului) de muncă, precum și veniturile sub formă de facilități, specificate la lit. o) alin. (1) din art. 71 al Codului fiscal, se vor impozita la sursa de plată potrivit art. 88 din Codul fiscal, în modul stabilit de Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.
Prin urmare, în Darea de seamă lunară (forma IPC21) la codul 11 (codul sursei de venit SAL) “Plăți salariale, art. 88 din Codul fiscal” se vor reflecta veniturile specificate la art. 71 alin. (1) lit. n) și o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenților, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal.
De asemenea, în Darea de seamă lunară (forma IPC21) la codurile 51-56 (codurile surselor de venit ROY b), DOB b), CC, DIV b), RCS b), si PLT) se vor include veniturile achitate persoanelor nerezidente din sursele de venit altele decât salariul.
[Modificările sunt operate în temeiul Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
În conformitate cu prevederile art. 901 alin. (31) din Codul fiscal, persoanele specificate la art. 90 din Codul fiscal, rețin și achită la buget un impozit în mărime de 12% din royalty achitate în folosul persoanelor fizice.
Astfel, potrivit prevederilor Instrucțiunii privind modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, veniturile sub formă de royalty achitate în folosul persoanelor fizice și impozitul reținut, urmează a fi reflectate la codul sursei de venit „ROY”.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Veniturile nerezidentului, obținute sub formă de dobîndă, urmează să se reflecte în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) la rîndul cu codul 52 - Dobînzi (codul sursei de venit – DOB b)).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Veniturile nerezidentulu, obținute sub formă de royalty, urmează să se reflecte în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) în rîndul cu codul 51 – Royalty (codul sursei de venit – ROY B)).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Anexa la tabelul nr. 1 din Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), care se prezintă lunar, conține informația privind repartizarea impozitul pe venit calculat din salarii pe pe subdiviziuni.
Prin urmare, anexa la tabelul nr. 1 din Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), sunt obligați de a o completa contribuabilii care au subdiviziuni situate în afara unității administrativ-teritorială în care se află sediul central.
Totodată, contribuabilii care nu au subdiviziuni sau au subdiviziuni amplasate în aceeași unitate administrativă, ca și sediul central, nu au obligația de a completa la tabelul nr. 1 din Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021În cazul în care contribuabilul are subdiviziuni în aceeași localitate unde se regăsește și sediul central, precum și în alte localități, informația despre subdiviziunile situate în aceeași localitate poate fi specificată o singură subdiviziune din aceeași localitate fie separat pe fiecare subdiviziune în parte. În același timp, codul subdiviziunii specificat în documentul de plată la achitarea impozitului pe venit reținut la sursa de plată, trebuie să coincidă cu codul subdiviziunii reflectat în anexa la tabelul nr. 1 din Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21).
Astfel, în anexa la tabelul nr. 1 din Darea de seamă menționată urmează a fi reflectată doar informația privind repartizarea sumelor impozitului pe venit reținute din salarii pe subdiviziuni, în decursul lunii de raportare.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Pentru a achita impozitul pe venit reținut la sursa de plată, reflectat în Darea de seamă (Forma IPC21), urmează a fi utilizat generatorul codurilor IBAN (http://mf.gov.md/ro/iban), care generează codul necesar pentru încasări în dependență de indicatorii selectați.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (Forma IRM19) se completează în corespundere cu ordinele întocmite de către angajator pentru următoarele situaţii ce ţin de raporturile de muncă:
a) în cazul angajării sau modificării/încetării raporturilor de muncă;
b) aflare a persoanei în perioada unui risc asigurat (îngrijire a copilului până la 3 ani, îngrijire a copilului de la 3 la 4 ani, concediul paternal);
c) stabilire a unei funcţii care acordă dreptul la pensie în condiţii speciale. În cazul dat nu se întocmeşte ordinul de către angajator, pct. 3 din Instrucţiune cu privire la modul de completare a Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (Forma IRM19), anexa nr.4 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017.
Totodată, în conformitate cu art. 4 alin. (1) din Legea privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri nr. 22/2018 raportul dintre zilier şi beneficiar se stabileşte în condiţiile prevăzute la art. 1 din Legea menționată, prin acordul de voinţă al părţilor, fără încheierea în formă scrisă a unui contract individual de muncă.
Respectiv, deoarece raporturile de muncă nu se stabilesc prin contractul individual de muncă, dar prin acordul de voinţă al părţilor, beneficiarul de lucrări din agricultură nu va fi obligat să completeze și să prezinte Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (Forma IRM19).
The date the answer was added - 21.01.2020Potrivit prevederilor capitolului II din Instrucțiunea privind modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, la codul 32 (codul sursei de venit PLs)) în col.4 se reflectă suma venitului calculat și îndreptat spre achitare din care nu urmează să se reţină în prealabil impozitul pe venit (art.90 din Codul fiscal).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Indemnizaţiile de concediere stabilite conform legislaţiei se atribue la alte venituri impozabile potrivit art. 18 lit.o) din Codul menționat.
Prevederile art.186 alin.(1) lit. a), b), c) din Codul muncii (Legea nr.154 din 28.03.2003), stabilește plata unei indemnizaţii de eliberare din serviciu, salariaţilor concediaţi în legătură cu lichidarea unităţii sau cu încetarea activităţii angajatorului persoană fizică, sau cu reducerea numărului ori a statelor de personal la unitate pentru prima pentru a doua lună, și a treia lună după concedierea salariatului.
Astfel, în cazul în care vor avea loc achitările indemnizațiilor de concediere la data concedierii, în conformitate cu art.186 alin.(1) lit. a) din Codul muncii, acestea urmează a fi impozitate aplicînd prevederile alin. (1) art. 88 din Codul fiscal, ținînd cont de scutirile solicitate de angajat și de deduceri, și cotele stabilite la art.15 lit. a) din Codul fiscal.
Respectiv, în cazul în care pe parcursul anului fiscal de gestiune sumele indemnizaţiei au fost achitate conform prevederilor art.186 alin.(1) lit.a) din Codul muncii, la completarea Dării de seamă menționate, acestea se vor reflecta la codul 11 (codul sursei de venit SAL).
În situația în care, indemnizaţiile de eliberare din serviciu, sunt achitate conform prevederilor art.186 alin.(1) lit.b) și c) din Codul muncii, în luna a doua și a treia ulterior momentului rezilierii contractului de muncă, acestea cad sub regimul fiscal stabilit la art. 90 din Codul fiscal, cu reţinerea impozitului pe venit în mărime de 12%, urmează a fi reflectate la codul 31 din Darea de seamă menționată la codul sursei de venit PL.
Totodată, în cazul lichidării unităţii, prin acordul scris al părţilor, potrivit art.186 alin.(1) lit.d) din Codul muncii, este prevăzută achitarea sumei indemnizației integral pe toate 3 luni, la data concedierii.
Prin urmare, în cazul în care vor avea loc achitările indemnizațiilor de concediere la data concedierii, în conformitate cu art.186 alin.(1) lit. d) din Codul muncii, acestea urmează a fi impozitate, aplicând prevederile art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, ținînd cont de scutirile solicitate de angajat, de deduceri, de cotele stabilite la art.15 lit.a) din Codul fiscal, acestea urmează a fi reflectate în Darea de seamă menționată la codul 11 (codul sursei de venit SAL).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul prevederilor Ordinului Ministerului finanțelor nr.126 din 04.10.2017 (în vigoare 01.01.2018) publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 383-388 art. 1947 din 03.11.2017)
The date the answer was added - 21.01.2020În conformitate cu art. 793 alin.(1) din Codul fiscal, prevederile tratatelor internaționale prevalează asupra legislației fiscale din Republica Moldova, cu condiția prezentării plătitorului de venit a certificatului de rezidență pînă la momentul efectuării plății.
Totodată, potrivit prevederilor art. 793 alin.(2) din Codul fiscal, pentru aplicarea prevederilor tratatelor internaționale, nerezidentul are obligația de a prezenta plătitorului de venit, pînă la data achitării venitului, un certificat de rezidență eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidență.
Conform Modului de completare a Tabelului nr. 1 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, pentru plățile reflectate la codurile 51 – 56 din Darea de seamă respectivă, în cazul în care acestea potrivit tratatelor internaționale privind evitarea dublei impuneri se scutesc de impozitare, se vor completa doar indicatorii din col.4 „Venit calculat și îndreptat spre achitare (lei)”.
Astfel, dacă conform prevederilor tratatului internațional venitul este scutit de aplicarea impozitului pe venit, și respectiv nu apare obligația de reținere a impozitului la sursa de plată în Republica Moldova, atunci la completarea Dării de seamă (forma IPC21) se va completa doar coloana 4 cu indicarea sumei aferent venitului respectiv calculat și îndreptat spre achitare.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii nr.257 din 16.12.2020 în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019 și Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021 Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, veniturile primite de persoanele fizice nerezidente sub formă de salarii şi alte remuneraţii similare din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele stabilite la prezentul alineat, primită de administrator, fondator, membru al consiliului de administrație ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredințate acestor persoane, se consideră venituri ale nerezidenților obținute în Republica Moldova.
Conform art. 73 alin. (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 lit. n), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88 din Cod, fără dreptul la deduceri şi/sau scutiri aferente acestor venituri, cu excepţia primelor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală achitate conform legislaţiei.
Astfel, conform prevederilor Instrucțiunii cu privire la modul de completare a Dării de seamă (forma IPC21), aprobate prin Ordinul Ministerului finanțelor nr. 94 din 30.07.2020, veniturile specificate la art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenților, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Cod, se reflectă la codul sursei de venit SAL.
Totodată, aceste venituri vor fi reflectate anual și în Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către patron în folosul angajaților, precum și plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul și impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS 21).
[Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021 și Legii nr. 356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul prevederilor Ordinului Ministerului finanțelor nr.126 din 04.10.2017 (în vigoare 01.01.2018) publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 383-388 art. 1947 din 03.11.2017
The date the answer was added - 21.01.2020Veniturile persoanei fizice, obținute sub formă de dobînzi, precum și impozitul pe venit reținut la sursa de plată conform art. 89 din Codul fiscal, urmează să se reflecte în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) în rîndul cu codul 21 „Dobînzi, art. 89 din Codul fiscal” (codul sursei de venit - DOB).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Potrivit prevederilor art. 901 alin. (36) din Codul fiscal fiecare comisionar reține un impozit în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor țărănești (de fermier), pe veniturile obținute de către acestea aferente desfacerii prin unitățile comerțului de consignație a mărfurilor.
De asemenea, potrivit modului de completare a Dării de seamă (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, la codul 48 cu codul sursei de venit „CSM” se indică plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea aferente desfacerii prin unităţile comerţului de consignaţie a mărfurilor art.901 alin.(36) din Codul fiscal.
Prin urmare, impozitul reținut conform art. 901 alin. (36) din Codul fiscal se va reflecta la codul sursei de venit „CSM”.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii nr.257 din 16.12.2020 în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019 și Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021Potrivit art. 92 alin. (2) din Codul fiscal, plătitorii veniturilor prezintă Serviciului Fiscal de Stat, până la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile, darea de seamă privind impozitul pe venit, privind primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate.
În tabelul nr.2 al dării de seamă (forma IPC21), a aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, contribuabilii urmează să declare contribuțiile de asigurări sociale și informația privind evidența nominală a asiguraților.
În același timp, art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 489-XIV din 08 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale, stabilește că angajatorii care în luna de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale şi nu au angajaţi nu au obligaţia prezentării dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate pentru luna respectivă.
Prin urmare, în cazul în care în luna de gestiune nu au fost efectuate plăți în folosul persoanelor fizice, nu au fost calculate contribuții de asigurări sociale şi nu au angajaţi, contribuabilul nu va prezenta darea de seamă pentru luna respectivă (Forma IPC21).
The date the answer was added - 01.06.2021Potrivit art. 92 alin. (2) din Codul fiscal, plătitorii veniturilor prezintă Serviciului Fiscal de Stat, până la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile, darea de seamă privind impozitul pe venit, privind primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate.
În tabelul nr.3 al dării de seamă (forma IPC21), a aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, contribuabilii urmează să declare contribuțiile de asigurări sociale și informația privind evidența nominală a asiguraților.
În același timp, art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 489-XIV din 08 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale, stabilește că angajatorii care în luna de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale şi nu au angajaţi nu au obligaţia prezentării dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate pentru luna respectivă.
Prin urmare, în cazul în care în luna de gestiune nu au fost efectuate plăți în folosul persoanelor fizice, nu au fost calculate contribuții de asigurări sociale şi nu au angajaţi, contribuabilul nu va prezenta darea de seamă pentru luna respectivă (Forma IPC21).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
Date of archiving the response - 19.05.2021Conform art. 901 alin. (35) din Codul fiscal, aferent veniturilor, obținute de persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în legătură cu livrarea producției din fitotehnie și horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor și a produselor derivate din nuci, și a producției din zootehnie în formă naturală, în masă vie și sacrificată, cu excepția laptelui natural, se aplica reținerea finală a impozitului pe venit la sursa de plată în mărime de 6%.
Potrivit capitolului II din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a Dării de seamă (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, veniturile respective și impozitul pe venit reținut, se reflectă în tabela nr.1 la Darea de seamă menționată (cod 47 și codul sursei de venit „LIV”), care se prezintă lunar pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile respective.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 19.05.2021
Întreprinderile individuale care nu au persoane angajate prin contract individual de muncă umrează să prezinte anual (pînă la data de 15 ianuarie a anului următor celui de gestiune) Darea de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale (Forma CAS18-AN), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 04.10.2017.
Prin urmare, în lipsa persoanelor angajate, nu apare obligația de a prezenta lunar Forma IPC21 cu indicele „0”.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 04.06.2021Potrivit noțiunii expuse la art. 2 din Legea nr. 22 din 23.02.2018 privind exercitarea unor activități necalificate cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, „zilier” este persoană fizică, cetățean al Republicii Moldova, cetățean străin sau apatrid, care are capacitate de muncă și care exercită, contra unei remunerații, activități necalificate cu caracter ocazional pentru un beneficiar.
Din plățile achitate zilierilor pentru serviciile și lucrările ocazionale efectuate, beneficiarii urmează să rețină la sursa de plată impozitul pe venit conform art. 88 alin. (5) din Codul fiscal, aplicînd cota prevăzută la art.15 lit. a) din Codul fiscal.
Conform capitolului II din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a Dării de seamă (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, veniturile respective și impozitul pe venit reținut, se reflectă în tabela nr.1 la Darea de seamă menționată (cod 11 și codul sursei de venit „SAL”), care se prezintă lunar pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile menționate.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 04.06.2021Va fi oare obligată societatea cu răspundere limitată, administratorul căreia este și unicul fondator, să prezinte darea de seamă forma IPC21 în cazul în care aceasta nu are angajați?
Potrivit prevederilor art.128 din Codul muncii și art.2 din Legea salarizării nr.847/2002, salariu reprezintă orice recompensă sau câștig evaluat în bani, plătit salariaților de către angajator sau de organul împuternicit de acesta, în temeiul contractului individual de muncă, pentru munca executată sau ce urmează a fi executată.
În acest context, ținând cont de caracterul sinalagmatic al contractului individual de muncă, care presupune existența a două părți (angajatorul și salariatul), în cazul fondatorului societății cu răspundere limitată care este concomitent și conducătorul (administratorul) unității respective, lipsește faptul prezenței angajatorului și a salariatului.
În cazul menționat nu are loc încheierea contractului individual de muncă și, respectiv, lipsește faptul primirii salariului în sensul Codului muncii sau al Legii salarizării. Prin urmare, societatea cu răspundere limitată, administratorul căreia este și unicul fondator, care în luna de gestiune nu achită plăți în folosul persoanelor fizice, nu calculează contribuii de asigurări sociale și nu are angajați, nu are obligația de a prezenta darea de seamă forma IPC21 pentru perioada de gestiune.
În conformitate cu prevederile art.1 din Legea sindicatelor nr.1129/2000 prin noțiunea „sindicate” se subînțelege asociații din care fac parte, pe principii benevole, persoane fizice unite după interese comune, inclusiv ce țin de activitatea lor, și constituite în scopul apărării drepturilor şi intereselor profesionale, economice, de muncă și sociale colective și individuale ale membrilor lor.
În temeiul prevederilor capitolului V din Legea nominalizată, cu persoanele alese în organele sindicale şi eliberate de la locul de muncă de bază se încheie contract individual de muncă pe durata mandatului acesteia.
Prin urmare, în cazul în care organizația sindicală are persoane angajate prin contract individual de muncă pe durata mandatului acesteia, potrivit art.92 alin.(2) din Codul fiscal, prezintă Serviciului Fiscal de Stat, până la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile, darea de seamă privind impozitul pe venit, privind primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute şi contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate.
În tabelul nr.2 al dării de seamă (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, contribuabilii urmează să declare contribuțiile de asigurări sociale și informația privind evidența nominală a asiguraților.
În același timp, art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 489-XIV din 08 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale, stabilește că angajatorii care în luna de gestiune nu calculează contribuții de asigurări sociale şi nu au angajați nu au obligația prezentării dării de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală şi a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate pentru luna respectivă.
În cazul în care organizația sindicală, în luna de gestiune, nu a efectuat plăți în folosul persoanelor fizice, nu a calculat contribuții de asigurări sociale şi nu are angajați, pentru organizația în cauză nu apare obligația de a prezenta pentru luna respectivă darea de seamă (Forma IPC21).
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020)
The date the answer was added - 04.06.2021 În conformitate cu prevederile art. 901 alin. (33) liniuța întâi din Codul fiscal, fiecare plătitor de cîştiguri menţionat la art. 90 urmează să reţină şi să verse la buget un impozit în mărime de 18% din cîştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia câștigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea fiecărui câștig nu depăşeşte 1% din scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal.
Astfel, potrivit prevederilor Instrucțiunii privind modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 94 din 30.07.2020, veniturile sub formă de câștiguri de la loterii şi/sau pariuri urmează a fi reflectate la codul sursei de venit ,,NOR”.
[Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr. 356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Care
formă a
Dării de seamă IPC urmează a fi prezentată în anul 2021?
Potrivit art. 92 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, impozitul reținut conform art. 88-91 se achită la buget de către persoana care a efectuat reținerea pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile.
Darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală reținute și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate se prezintă de către plătitorii veniturilor Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile aferent veniturilor respective.
Ținînd cont de modificării operate prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, forma IPC se prezintă după cum urmează:
- pentru luna decembrie 2020, se va prezenta Darea de seamă forma IPC18 până la 25 ianuarie 2021 (formular tipizat aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126/2017);
- începând cu perioada de declarare - luna ianuarie 2021, se va prezenta Darea de seamă forma IPC21 până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune (formular tipizat aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94/2020, în vigoare de la 1 ianuarie 2021).
The date the answer was added - 05.05.2021Cum urmează a fi reflectate în Darea de seamă lunară (forma IPC21) plățile efectuate din capitalul de stimulare?
Potrivit art.311 alin.(5) din Legea nr.135/2007, plățile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an.
Prin urmare, având în vedere faptul că, plățile din capitalul de stimulare sunt asimilate dividendelor, acestea urmează a fi reflectate în Declarația privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) la codul 42 – codul sursei de venit DIV a).
[Completare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Explicațiilor Ministerului Finanțelor nr.26-08/1-07-180874 din 18.12.2023]