În conformitate cu articolul 117 alineatul (2) din Codul fiscal factura fiscală trebuie să includă următoarele informaţii: 1) numărul curent al facturii; 2) denumirea (numele), adresa şi codul fiscal al furnizorului; 3) data eliberării facturii; 4) data livrării, dacă ea nu corespunde cu data eliberării facturii; 5) denumirea (numele) adresa şi codul fiscal al cumpărătorului; 6) tipul livrării; 7) pentru fiecare tip de livrare de mărfuri, servicii: a) cantitatea mărfii; a1) preţul de achiziţie/livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ – în cazul livrării mărfurilor social importante; b) preţul unui articol de marfă fără TVA; c) cota TVA; d) suma TVA pe un articol de marfă; e) suma totală a livrării de mărfuri, servicii, care urmează a fi achitată; f) suma totală a TVA. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.01.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]
În conformitate cu alineatul (1) articolul 117 din Codul fiscal prezentarea cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în adresa lui se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art.108, cu excepţia cazurilor prevazute de articolul 1171 din Codul fiscal. Factura fiscală nu se eliberează pentru livrările impozitate conform art.104 lit.a).
(în vigoare pînă la 01.01.2014) În conformitate cu art. 117 alin. (1) din Codul fiscal subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Deoarece obligaţia de eliberare a facturii fiscale se răsfrînge doar asupra livrărilor impozabile cu TVA, atunci la livrarea mărfurilor, serviciilor, care nu constituie obiect impozabil cu TVA factura fiscală nu se eliberează. Volumul acestor livrări nu se reflectă în declaraţia privind TVA, deoarece în declaraţia privind TVA sînt supuse reflectării doar livrările impozabile şi scutite de TVA.
.
(în vigoare pînă la 01.01.2014) Care este modalitatea de eliberare a facturilor fiscale la livrarea cu titlu gratuit a mărfurilor, serviciilor? La început este necesar de diferenţiat cazurile de transmitere cu titlu gratuit a mărfurilor, serviciilor. Pentru livrările de mărfuri, servicii, efectuate cu titlu gratuit în scopuri de publicitate şi/sau de promovare a vînzărilor, facturile fiscale nu se eliberează, deoarece în acest caz lipseşte cumpărătorul – condiţie stipulată în articolul 117 din Codul fiscal. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.01.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]
(în vigoare pînă la 13.01.2012) Este necesar de eliberat factura fiscală şi de a o reflectat în registrul vînzărilor, dacă ea nu s-a eliberat la data apariţiei obligaţiei fiscale? Eliberarea facturilor fiscale de către subiecţii impozabili în conformitate cu prevederile alineatului (1) al articolului 117 din Codul fiscal este obligatorie. Neeliberarea facturilor fiscale la data apariţiei obligaţiei fiscale nu scuteşte subiectul impozabil de obligaţia eliberării facturilor respective. La rîndul său, în condiţiile acţiuni prevederilor articolului 118 din Codul fiscal factura fiscală eliberată urmează a fi reflectată în registrul de vînzări.
Care este procedura de restabilire a exemplarului I al facturii fiscale în cazul pierderii acestuia (în situaţia existentă pînă la intrarea în vigoare a Ordinului nr.115 din 06.09.2010)? În conformitate cu prevederile art.11 alin. (1) din Legea contabilității și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare, iar în cazul pierderii documente lor contabile, în temeiul art.17 alin.(4) din Legii contabilității și raportării financiare, entitatea este obligată să le restabilească în termen de 3 luni de la data constatării faptului respectiv. Astfel, în cazul pierderii exemplarului I al facturii fiscale, agentul economic este obligat să-l restabilească, fapt posibil şi prin legalizarea copiei exemplarului II al aceleaşi facturi, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Respectiv, documentul restabilit va justifica venitul obţinut şi se va calcula obligaţia fiscală în partea ce ţine de TVA. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii contabilității și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2019].
(în vigoare pînă la 01.01.2014) Potrivit prevederilor pct.3) art.93 din Codul fiscal, transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea mărfurilor gajate din numele debitorului gajist constituie livrare de mărfuri. Prin urmare, în conformitate cu prevederile art.117 alin.(1) din Codul fiscal, subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Astfel, în cazul în care, bunurile care urmează a fi realizate ulterior sunt în proprietatea debitorului gajist, obligaţiunea privind calcularea şi achitarea a TVA apare nemijlocit la debitorul gajist. Prin urmare, obligaţia privind eliberarea documentului primar la realizarea bunului gajat îi revine persoanei din numele căreia se efectuează livrarea în cauză. Totodată, conform art.260 alin.(4) din Codul fiscal, neprezentarea facturii fiscale în termenele prevăzute în art.117 şi 1171 se sancţionează cu o amendă în mărime de 3600 lei pentru fiecare factură fiscală neprezentată, dar nu mai mult de 108000 lei pentru toate facturile fiscale neprezentate în termenele stabilite. Concomitent menţionăm că, în conformitate cu prevederile art.2571 din Codul fiscal, neeliberarea facturii fiscale în cazul bunurilor gajate se sancţionează cu amendă în mărime de 50% din valoarea tranzacţiei debitorul gajist înregistrat în calitate de plătitor de TVA în cazul neeliberării facturii fiscale la comercializarea mărfurilor gajate în numele acestuia. [Modificat prin Ordinul IFPS nr.447 din 21.06.2012]
Este obligatorie eliberarea facturii fiscale, în cazul în care transportatorul care prestează servicii de transport internaţional este plătitor al TVA? În conformitate cu art. 104 lit. a) din Codul fiscal, mărfurile, serviciile pentru export şi toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri (inclusiv de expediţie) și pasageri se impozitează cu TVA la cota “0”. Totodată, în conformitate cu art.117 alin.(1) din Codul fiscal, factura fiscală nu se eliberează pentru livrările impozitate conform art.104 lit. a). Astfel, la livrările serviciilor de transport internaţional, factura fiscală nu se eliberează.
Conform prevederilor art.43 alin.(3) din Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27.04.2007, răspunderea pentru organizarea păstrării şi integritatea documentelor contabile în cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii acestora, o poartă conducătorul entităţii. Acesta este obligat să restabilească documentele pierdute în termen de pînă la 2 luni, începînd cu data constatării faptului respectiv. Reieşind din prevederile legislative menţionate, în cazul necesităţii restabilirii exemplarului facturii fiscale care urmează a fi arhivată la cumpărător, de pe originalul exemplarului facturii fiscale ce a rămas la furnizorul mărfurilor (serviciilor) care a eliberat factura fiscală pierdută, se va face o copie. Pe copia în cauză furnizorul trebuie să aplice ştampila sa, cu înscrierea menţiunii „în schimbul exemplarului eliberat anterior”. După aceasta, copia urmează să fie autentificată notarial. În cazul în care, agentul economic a autentificat notarial copia exemplarului facturii fiscale, acesta va beneficia de dreptul la trecerea în cont a sumelor TVA achitate sau care urmează a fi achitate pe valorile materiale, serviciile procurate.
(în vigoare pînă la 14.09.2012) În cazul în care persoana fizică procură mărfuri de la un depozit cu achitarea în numerar, este necesară eliberarea facturii fiscale? În conformitate cu prevederile art.117(3) al Codului fiscal, pentru vînzarea cu amanunţul şi prestările de servicii în locurile special amenajate, cu plata în numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepţia cazurilor cînd este solicitată de cumpărător), dacă sînt respectate urmatoarele condiţii: a) subiectul impozabil ţine evidenţa sumei primite şi achitate în numerar la fiecare punct comercial şi de prestări servicii cu utilizarea maşinilor de casă şi control. Înscrierea se efectuează în momentul primirii sau achitării sumei în numerar. La sfîrşitul fiecarei zile de lucru în registrul maşinii de casă şi control se înscriu datele raportului de închidere zilnică a maşinii de casă şi control; b) la sfîrşitul fiecarei zile de lucru, în documentaţia de evidenţă este înscrisă suma totală a T.V.A. pe livrările efectuate, iar în documentul de evidenţă a valorilor materiale procurate se introduc datele din facturile fiscale care au fost achitate în numerar. În partea ce ţine de aprecierea locului de unde se efectuează vînzările, drept calificîndu-se ca loc special amenajat pentru vînzarea cu amanunţul, urmează a vă conduce de Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.1508 din 21.11.2002 „Cu privire la aprobarea Nomenclatorului-tip al unităţilor de comerţ cu amanuntul”, în care se specifică expres revendicările înaintate unităţilor comerciale cu amanutul. Astfel, la corespunderea cerinţelor înaintate faţă de unitatea de comerţ cu amanuntul, în condiţiile stabilite de art.117(3) al Codului fiscal, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie.
Modalitatea de completare a facturii fiscale este stabilită prin Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, anexa nr. 4 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 115 din 6 septembrie 2010. În cazul prestării de servicii, potrivit prevederilor pct. 11 subpct. 2) şi 3) al Instrucțiunii, în factura fiscală în rîndurile în care urmează să se indice informaţii despre furnizor şi cumpărător se înscrie informaţia cu caracter general şi anume – denumirea acestuia, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numarul de înregistrare ca plătitor de TVA. Prin urmare, potrivit Ordinului Ministerului Finanţelor nr. 115 din 6 septembrie 2010, la livrarea serviciilor, în factura fiscală urmează a fi indicată adresa care identifică entitatea, adică adresa juridică a acesteia.
În conformitate cu prevederile art.117 din Codul fiscal, subiectul impozabil care efectueaza o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) factura fiscală pe livrarea în cauză. Conform art.93 alin.(3) din Codul fiscal, livrare de mărfuri constituie transmitere a dreptului de proprietate asupra acestora. Reieşind din considerentul că transportarea mărfurilor de la întreprindere la locul de comercializare situat în piaţă, nu reprezintă livrare, în virtutea lipsei faptului transmiterii dreptului de proprietate, obiect al impunerii cu TVA în situaţia descrisă lipseşte şi ca urmare se eliberează documentul cu regim special - factura. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.01.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]
Conform art.117 alin (1) din Codul fiscal, subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art. 108, cu exceptţa cazurilor prevăzute de Codul fiscal. Potrivit art.93 alin. (3) din Codul fiscal, livrarea de mărfuri reprezintă transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor. Prin urmare, reieşind din considerentul că, la transportarea mărfurilor dintr-o subdiviziune în alta, în cadrul aceleiaşi întreprinderi, nu are loc transmiterea dreptului de proprietate, obligaţia de a elibera factura fiscală nu survine. Astfel, potrivit pct. 2 din Instrucţiunea privind modul de completare a facturii, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 47 din 31.03.2010, la transportarea activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial, entitatea va emite documentul primar cu regim special – factura. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.01.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]
.
(în vigoare pînă la 01.01.2014) Ce documente urmau a fi eliberate la realizarea contractului de leasing pînă în anul 2008? În conformitate cu prevederile articolului 108 alin.(7) din Codul fiscal, în vigoare începînd cu 08.07.2005, în cazul livrării de mărfuri şi servicii în cadrul unui contract de leasing (financiar sau operaţional), data livrării se consideră data specificată în contract pentru plata raţei de leasing. În cazul încasării ratei de leasing în avans, data livrării se consideră data încasării avansului. La rîndul sau, articolul 117 (1) din Codul fiscal specifică că subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat sa prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art.108, cu excepţia cazurilor prevăzute de Codul fiscal. Factura fiscală nu se eliberează pentru livrările impozitate conform art.104 lit.a). Astfel, reieşind din redacţia articolelor menţionate mai sus, la primirea fiecarei rate de leasing în baza contractelor de leasing, încheiate începînd cu 08.07.2005, locatorul urma să elibereze factura fiscală pe suma ratei primite de la locatar. Pe cînd transmiterea de către locator a bunului în adresa locatarului urma să fie documentată cu factură (anterior purta denumirea factură de expediţie). În partea ce ţine de transmiterea bunurilor pînă la 08.07.2005 în baza contractului de leasing, încheiat pînă la această dată, în condiţiile acţiunii prevederilor legislaţiei fiscale în vigoare la momentul respectiv (art.108 alin.(1) din Codul fiscal), obligaţia fiscală a locatorului de calculare a TVA şi respectiv de eliberare a facturii fiscale urma să fie executată la momentul transmiterii lor. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.01.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]
(în vigoare pînă la 13.01.2012) Ce document urmează a fi eliberat la transmitere în folosinţa (locaţiune, arendă) a proprietăţii imobiliare de către un agent economic plătitor de TVA aflat în proces de insolvabilitate? Pornind de la acel fapt că în conformitate cu prevederile art.103 alin.(1) pct.8) din Codul fiscal doar livrarea proprietăţii întreprinderilor declarate în proces de insolvabilitate este scutită de TVA, respectiv, la livrarea serviciilor menţionate agentul economic plătitor de TVA va elibera, în conformitate cu art.117 alin.(1) din Codul fiscal, factura fiscală.
În conformitate cu prevederile art. 117 alin . (1) din Codul fiscal, obligaţie de emitere a facturii fiscale apare pentru livrările impozabile pe teritoriul ţării. Dat fiind faptul că tranzacţia se realizează în afara teritoriului Republicii Moldova, obligaţia de emitere a facturii fiscale nu apare. În vederea documentării faptelor economice, în conformitate cu prevederile art.20 din Legea Contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007, pentru operaţiunile de export-import, drept documente primare pot fi utilizate documentele aplicate în practica internaţională sau cele prevăzute de contract.
(în vigoare pînă la 01.01.2014) În conformitate cu art. 117 alin. (1) din Codul fiscal, subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale. Totodată, art. 108 alin (1) din Codul fiscal, prevede că data obligaţiei fiscale privind TVA este data livrării. Data livrării se consideră data predării mărfurilor, prestării serviciilor, cu excepţia cazurilor stipulate la alin.(5), (6) şi (7) aceluiaşi articol. În acelaşi timp art. 93 punctul 3) din Codul fiscal prevede că livrare de mărfuri este transmitere a dreptului de proprietate asupra mărfurilor. Prin urmare, factura fiscală urmează a fi prezentată cumpărătorului la momentul predării mărfurilor de către furnizorul cumpărătorului.
În conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu TVA constituie livrarea de mărfuri şi servicii efectuată de către subiecţii impunerii, care reprezintă rezultatul activităţii de întreprinzător în Republica Moldova. Livrarea de mărfuri, potrivit art. 93 pct. 3) din Codul fiscal, reprezintă transmitere a dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parţială. Astfel, ţinînd cont de faptul că de către antreprenor se transmit materialele de construcţie subantreprenorului în vederea executării lucrărilor, fără transmiterea dreptului de proprietate asupra acestora, nu apare obiect al impunerii cu TVA, urmînd a fi perfectat documentul primar cu regim special –factura.
Urmează oare de a fi prezentată factura fiscală pentru livrările de mărfuri şi servicii în scopuri filantropice? Eliberarea facturii fiscale în conformitate cu prevederile art. 117 din Codul fiscal, se face exclusiv pentru livrările impozabile cu TVA. Prin urmare, dat fiind faptul că livrările de mărfuri şi servicii în scopuri filantropice nu constituie livrare impozabilă, potrivit prevederilor art. 93 pct.6) din Codul fiscal, obligaţia de a elibera factura fiscala nu survine. Astfel, potrivit pct. 2 din Instructiunea privind modul de completare a facturii, aprobată prin Ordinul Ministerului Finantelor nr. 47 din 31.03.2010, pentru livrările de active şi servicii (lucrări) neimpozabile cu TVA, entitatea va emite documentul primar cu regim special – factura.
În conformitate cu prevederile art. 117 alin.(5) din Codul fiscal, la livrarea serviciilor către populaţie cu plată în numerar şi/sau cu card bancar, eliberarea facturilor fiscale de către furnizorii serviciilor nu se efectuează. Însă în conformitate cu alin.(3) al articolului menţionat, la solicitarea cumpărătorului urmează a fi eliberată factura fiscală. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 178 din 11.07.2012 (publicată în Monitorul Oficial nr. 190-192 (4228-4230) din 14.09.2012), în vigoare de la data publicării.]
Urmează a fi eliberată factura fiscală pentru livrările scutite de TVA? În conformitate cu prevederile art. 117 din Codul fiscal, eliberarea facturii fiscale se face exclusiv în cazul livrărilor impozabile cu TVA. Totodată, conform art.19 din Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007, faptele economice se contabilizează în baza documentelor primare şi centralizatoare. Prin urmare, pentru livrările neimpozabile cu TVA, în temeiul pct.2 din Anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.47 din 31.03.2010 furnizorul va elibera documentul cu regim special – factura.
În cazul în care agentul economic nu deține statutul de antrepozitar autorizat, atunci nu este obligatoriu să indice suma în lei a accizelor aferente livrării în coloana nominalizată.
Art. 117 alin.(2) din Codul fiscal, stabileşte expres elementele obligatorii care urmează a fi indicate în factura fiscală. Modalitatea de completare a facturii fiscale este stabilită prin Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de documente primar cu regim special „Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.115 din 06.09.2010. Astfel, conform pct.10 subpct.(14) din Instrucţiunea menţionată, în coloana 10.9 „Altă informaţie”, în cazul livrării mărfurilor supuse accizelor se indică de către agenţii economici ce deţin statutul de plătitor de acciz, în lei suma accizelor aferentă lor. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în baza Instrucţiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special„Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.115 din 06.09.2010].
Este oare în drept cumpărătorul să solicite eliberarea facturii fiscale în adresa agentului economic, pentru procurarea efectuată anterior, în cazul în care cumpărătorul la momentul livrării cu amănuntul, s-a manifestat în calitate de persoană fizică (cetăţean)? (în vigoare pînă la 14.09.2012) În conformitate cu art. 117 alin. (1) din Codul Fiscal subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art.108, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezentul cod. Factura fiscală nu se eliberează pentru livrările impozitate conform art.104 lit.a). Totodată, potrivit art. 117 alin. (3) din Codul Fiscal pentru vînzarea cu amănuntul şi prestările de servicii în locurile special amenajate, cu plata în numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepţia cazurilor cînd este solicitată de cumpărător), dacă sînt respectate următoarele condiţii: a) subiectul impozabil ţine evidenţa sumei primite şi achitate în numerar la fiecare punct comercial şi de prestări servicii cu utilizarea maşinilor de casă şi de control. Înscrierea se efectuează în momentul primirii sau achitării sumei în numerar. La sfîrşitul fiecărei zile de lucru în registrul maşinii de casă şi control se înscriu datele raportului de închidere zilnică a maşinii de casă şi control; b) la sfîrşitul fiecărei zile de lucru, în documentaţia de evidenţă este înscrisă suma totală a T.V.A. pe livrările efectuate, iar în documentul de evidenţă a valorilor materiale procurate se introduc datele din facturile fiscale care au fost achitate în numerar. Astfel, dacă la momentul efectuării livrării cumpărătorul a procurat mărfurile în calitate de persoană fizică (cetăţean), la respectarea prevederilor art. 117 alin. (3) din Codul Fiscal, furnizorul nu avea obligaţia de a elibera factură fiscală. Totodată, ţinînd cont de faptul că la momentul livrării, cumpărătorul s-a manifestat în calitate de persoană fizică, acesta nu este în drept să solicite ulterior, eliberarea facturii fiscale în adresa agentului economic pentru procurarea efectuată.
(în vigoare pînă la01.01.2014)În conformitatea cu prevederile art. 117 (1) al Codul fiscal, subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul ţării este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art.108, cu excepţia cazurilor prevăzute de Codul fiscal. Factura fiscală nu se eliberează pentru livrările impozitate conform art.104 lit. a) CF. Prin urmare, la efectuarea livrărilor impozabile cu TVA, cu excepţia celor menţionate la art. 104 lit. a) al Codul fiscal, urmează a fi eliberată factura fiscală.
Are dreptul agentul economic să elibereze 2 exemplare de facturi fiscale la livrarea mărfurilor?
În conformitate cu pct.4 din Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de documente cu regim special „ Factura fiscală ” aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.115 din 06.09.2010, pentru livrarea mărfurilor se utilizează factura fiscală în 3 şi 5 exemplare, iar pentru livrarea serviciilor – în 2 exemplare. Astfel, eliberarea a 2 exemplare de facturi fiscale este prevăzută exclusiv pentru livrarea serviciilor. Livrarea mărfurilor urmează a fi însoţită de eliberarea facturii fiscale în 3 şi 5 exemplare.
În conformitate cu prevederile alin.(4) al art.1171 din Codul fiscal în redacţia Legii nr.267 din 13 decembrie 2012, pe lîngă cazurile de livrare a producţiei agricole, la livrările a altfel de mărfuri, servicii către proprietarii de teren agricol în contul plăţii pentru arenda pămîntului, factura fiscală se eliberează de arendaş în ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea, la valoarea totală a livrării. La factura fiscală este necesară anexarea informaţiei despre beneficiari, ce conţine indicatorii specificaţi în factura fiscală şi semnătura olografă a beneficiarilor.
Potrivit prevederilor art.1171 alin.(2) din Codul fiscal, la efectuarea livrărilor regulate de mărfuri, servicii (energie electrică, termică, apă, gaz etc.) pe parcursul unei perioade, furnizorii eliberează factura fiscală pentru perioada în care a fost efectuată livrarea, odată cu prezentarea către cumpărător a contului. În conformitate cu pct.10 spct.1) al Instrucţiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, în cadrul livrărilor de mărfuri în rândul „Data eliberării/data livrării” furnizorul indică respectiv ziua, luna, anul eliberării facturii fiscale şi efectuării livrării. În acest sens, conform prevederilor art. 117 alin. (2) pct.3) şi 4) din Codul fiscal, factura fiscală eliberată pentru livrarea energiei electrice va include informaţia despre data eliberării facturii fiscale şi data livrării, dacă ea nu corespunde cu data eliberării acesteia. Astfel, întreprinderea producătoare, pentru energia electrică livrată reţelelor de distribuţie, şi reţelele de distribuţie pentru livrarea de energie electrică consumatorilor, vor reflecta facturile fiscale în Registrul de evidenţă a livrării de mărfuri, servicii la data livrării indicată în factura fiscală. Concomitent, în temeiul art.118 alin.(3) al Codului fiscal, reţelele de distribuţie vor reflecta în Registrul de evidenţă a procurărilor facturile fiscale recepţionate. Referitor la determinarea volumelor de energie electrică livrată cu aplicarea diferitor cote ale TVA, în cazul livrărilor efectuate prin reţelele de distribuţie, se vor întocmi acte de verificare cu întreprinderea producătoare în baza informaţiei despre livrările efectuate de către reţelele de distribuţie consumatorilor, modalitate stabilită şi în Regulamentul privind restituirea TVA aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.93 din 1 februarie 2013. Dat fiind faptul că, forma actului de verificare nu este aprobată prin careva act normativ, acesta se va perfecta în formă liberă.
În conformitate cu prevederile art. 1171 alin. (4) din Codul fiscal, la livrările de producţie agricolă şi de mărfuri, servicii către proprietarii de teren agricol în contul plăţii pentru arenda pămîntului, factura fiscală se eliberează de arendaş în ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea.
Care este modalitatea de restabilire a documentului primar cu regim special „Factură fiscală”, în cazul pierderii tuturor exemplarelor acesteia (în cazul dacă factura fiscală a fost eliberată cumpărătorului)? În conformitate cu prevederile art.17 alin.(4) din Legea contabilității și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017, în cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii documentelor contabile, entitatea este obligată să le restabilească în termen de 3 luni de la data constatării faptului respectiv. Totodată, conform prevederilor punctului 9 din Instrucţiunea privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998 cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997 (Monitorul Oficial 30-33/288, 09.04.1998), inventarierea formularelor cu regim special se face în conformitate cu prevederile Legea contabilității și raportării financiare. În cazul pierderii tuturor exemplarelor facturii fiscale şi imposibilităţii restabilirii acestora, agentul economic urmează să elibereze o altă factura fiscală, în care va fi indicată data livrării de facto (data livrării indicată în factura fiscală pierdută), data eliberării de facto (data eliberării facturii fiscale noi) şi se va face o înscriere „În locul facturii fiscale pierdute seria ___nr._____ din ___._____.____". Ţinînd cont de prevederile art.118 alin.(3) din Codul fiscal, în registrele de evidenţă a procurărilor/ livrărilor se va efectua înscrierea datelor aferente facturii fiscale pierdute cu indicarea sumei cu semnul minus, precum şi se introduc datele aferente facturii fiscale eliberate în locul facturii fiscale pierdute. Luînd în consideraţie prevederile Legea contabilității și raportării financiare, corectările menţionate, în mod obligatoriu, urmează să fie confirmate prin notă contabilă. Totodată, în condiţiile pierderii tuturor exemplarelor facturii fiscale emise în perioada fiscală anterioară celei în care a avut loc eliberarea alui formular al facturii fiscale, pentru livrarea efectuată, subiectul impozabil cumpărător poate exercita dreptul la trecerea în cont a TVA începînd cu perioada fiscală în care a fost primită factura fiscală pierdută. Concomitent, factura fiscală eliberată în locul facturii fiscale pierdute urmează să fie inclusă în anexa la Declaraţia privind TVA, fără reflectarea acestuia în Declaraţia, pentru perioada fiscală în care a fost eliberată factura fiscală nouă: -de către cumpărător în anexa nr.1 „Lista facturilor fiscale primite” (TVA FACT); -de către furnizor în anexa nr.2 „Lista facturilor fiscale eliberate” (TVA LIVR). În cazul în care factura fiscală pierdută a fost înregistrată, conform prevederilor art.1181 din Codul fiscal, în Registrul general electronic al facturilor fiscale, aceasta urmează a fi anulată în Registrul cu indicarea motivului anulării – „alt motiv” (anularea facturii fiscale în legătura cu pierderea tuturor exemplarelor), cu înregistrarea facturii fiscale eliberate în schimb la cea pierdută. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii contabilității și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2019].
Pentru care contribuabili este pusă sarcina de a restitui formularele neutilizate de facturi fiscale Serviciului Fiscal de Stat? În temeiul pct. 3 din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23.12.1997” şi a Ordinului IFPS nr. 525 din 11.12.2008, restituirea formularelor facturilor fiscale Serviciului Fiscal de Stat se realizează doar în cazul modificării fondatorilor societăţilor cu răspundere limitată şi întreprinderilor individuale.
Survine oare pentru contribuabilii plătitori ai TVA obligaţia de restituire a formularelor facturilor fiscale Serviciului Fiscal de Stat în cazul reorganizării prin separare? În temeiul pct. 3 din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23.12.1997” şi a Ordinului IFPS nr. 525 din 11.12.2008, restituirea formularelor facturilor fiscale Serviciului Fiscal de Stat se realizează doar în cazul modificării fondatorilor societăţilor cu răspundere limitată şi întreprinderilor individuale. Prin urmare, în cazul în care în cadrul reorganizării prin separare nu are loc modificarea componenţei fondatorilor entităţii care se reorganizează, aceasta nu are obligaţia de restituire a formularelor facturilor fiscale Serviciului Fiscal de Stat.
Ce document primar urmează să elibereze subiectul impozabil la efectuarea livrărilor de mărfuri, servicii impozitate conform art.104 lit. a) din Codul fiscal? În conformitate cu prevederile art.20, alin.(4) din Legea contabilității nr.113- XVI din 27.04.2007, pentru operațiunile de export-import al activelor și serviciilor, drept documente primare pot fi utilizate documentele aplicate în practica internațională sau cele prevăzute de contract. Totodată, potrivit pct. 3 al Instrucțiunii privind modul de completare a facturii, aprobate prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.47 din 31 martie 2010, cu modificările și completările ulterioare, în cazul livrărilor impozitate la cota zero conform art. 104, lit. a) al Codului fiscal, se întocmește factura. In cazul, în care conform condițiilor contractuale, livrarea (de mărfuri și/sau servicii) la export, cu participarea persoanelor nerezidente, urmează să fie justificată prin invoice sau alt document primar prevăzut de contract, întocmirea unui document suplimentar nu este necesară. In celelalte cazuri, pentru confirmarea livrărilor impozitate la cota zero conform art.104, lit. a) al Codului fiscal, se va utiliza documentul primar cu regim special factura. Spre exemplu: entitatea, la prestarea serviciilor de transport internațional persoanelor rezidente, pentru confirmarea livrărilor impozitate la cota zero conform art.104, lit. a) al Codului fiscal, va întocmi documentul primar cu regim special - factura; compania aeriană, la comercializarea biletelor de călătorie în traficul internațional, nu va întocmi documentul primar cu regim special - factura, deoarece biletele de avion reprezintă documente de evidentă strictă aplicate în practica internațională și reglementate de Convenția pentru unificarea unor reguli privitoare la transportul aerian internațional, semnată la Varșovia la 12 octombrie 1929 și Convenția pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internațional, încheiată la Montreal la 28 mai 1999 - la care Republica Moldova a aderat. Totodată, în art.117 alin.(1) al Codului fiscal, este prevăzut că pentru livrările impozitate conform art.104 lit. a) factura fiscală nu se eliberează, însă nu sunt stabilite careva restricții în cazul eliberării acesteia.
În conformitate cu punctul 21 din Regulamentul de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 22.08.2002, decontările pentru produsele petroliere procurate de consumator se efectuează în numerar (în valută naţională), prin transfer bancar, în baza cardurilor de plată sau a cardurilor corporative valorice. La staţiile de alimentare toate decontările cu cumpărătorii (în numerar, cu carduri de plată sau carduri corporative valorice) se efectuează în incinta staţiei de alimentare la aparatele de casă şi control cu memorie fiscală, conectate la distribuitor şi înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat, cu eliberarea obligatorie către cumpărător a bonului de casă, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. În condițiile prevederilor art.1171 alin. (9) din Codul fiscal, la suplinirea de către cumpărători a cardurilor corporative valorice, pentru ca ulterior la livrarea produselor petroliere prin stațiile de alimentare PECO valoarea lor să fie decontată, factura fiscală nu se eliberează. Totodată, în conformitate cu prevederile art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, pentru vînzarea cu amănuntul şi prestările de servicii în locurile special amenajate şi în cadrul comerţului electronic, cu plata în numerar şi/sau prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepţia cazurilor cînd este solicitată de cumpărător, dar nu mai târziu de ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea), dacă sunt respectate condițiile specificate la aliniatul dat. Astfel, în situația în care cumpărătorul solicită factura fiscală pentru cantitatea produselor petroliere, livrate prin stațiile de alimentare, furnizorii nu sunt obligați să elibereze factura fiscală, dacă aceasta în conditiile art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, a fost solicitata de către cumpărător, mai târziu de ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 257 din 16.12.2020, în vigoare de la data 01.01.2021.]
Arhive Order number 201, from 07.04.2021În conformitate cu punctul 21 din Regulamentul de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 22.08.2002 în redacția Hotărîrii Guvernului nr.546 din 09.07.2014 decontările pentru produsele petroliere procurate de consumator se efectuează în numerar (în valută naţională), prin transfer bancar, în baza cardurilor bancare sau a cardurilor corporative valorice. La staţiile de alimentare toate decontările cu cumpărătorii (în numerar, cu carduri de plată sau carduri corporative valorice) se efectuează în incinta staţiei de alimentare la aparatele de casă şi control cu memorie fiscală, conectate la distribuitor şi înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat, cu eliberarea obligatorie către cumpărător a bonului de casă, conform prevederilor legislaţiei în vigoare Conform prevederilor art.1171 alin. (9) din Codul fiscal, la suplinirea de către cumpărători a cardurilor corporative valorice pentru ca ulterior la livrarea produselor petroliere prin stațiile de alimentare PECO valoarea lor să fie decontată, factura fiscală nu se eliberează. Totodată, în conformitate cu art.117 alin.(3) din Codul fiscal, pentru vînzarea cu amănuntul şi prestarea de servicii în locurile special amenajate, cu plata în numerar şi/sau cu card bancar, în condițiile respectării cerințelor prevăzute în aliniatul menționat, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepţia cazurilor cînd este solicitată de cumpărător. Astfel, în situația în care cumpărătorul solicită factura fiscală pentru cantitatea produselor petroliere, livrate prin stațiile de alimentare PECO pe parcursul unei perioade fiscale, furnizorii urmează să elibereze factura fiscală pentru perioada respectivă în termenul specificat în contract.
Se permite utilizarea formularelor de facturi fiscale de model de pînă la intrarea în vigoare a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.115 din 06.09.2010 (tip vechi)? Conform pct.6) din Ordinul Ministerului Finanțelor nr.115 din 06.09.2010, se permite utilizarea formularelor facturii fiscale, valabile pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin, pînă la epuizarea totală a stocurilor aflate la subiecţii impozabili şi Serviciul Fiscal de Stat. Totodată, potrivit pct.5) din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998, utilizarea formularelor aplicabile pînă la 1 aprilie 1998 este interzisă.
Se permite, în cazul pierderii de către cumpărător a exemplarului I a facturii fiscale, trecerea în cont a TVA în baza copiei de pe factura fiscală emisă de furnizor ce își execută dreptul la tipărirea de sinestătător a facturilor fiscale în baza Ordinului Ministerului Finanțelor nr.115 din 06.09.2010, fără autentificarea notarială a ei? În conformitate cu prevederile în art. 43 alin. (6) al Legii contabilității nr. 113-XVI din 27.04.2007, în cazul pierderii documentelor contabile, conducătorul entității este obligat să le restabilească în termen de până la 2 luni, începând cu data constatării faptului respectiv. Astfel, în cazul pierderii exemplarului I al facturii fiscale, agentul economic este obligat să-l restabilească, fapt posibil şi prin legalizarea copiei exemplarului II al aceleași facturi, în conformitate cu legislația în vigoare. Dat faptul că furnizorul își exercită dreptul la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale, asigurînd procesul de documentare a livrărilor prin emiterea exemplarelor destinate cumpărătorilor, este posibilă exercitarea dreptului la trecerea in cont a TVA în baza copiei facturii fiscale tipărite de furnizor, autentificate prin aplicarea ștampilei și semnăturii olografe a persoanei responsabile din cadrul entității furnizoare.
În conformitate cu art.1345 (1) din Codul civil, dacă în contractul de societate civilă nu este prevăzut altfel, asociaţii gestionează împreună actele societăţii civile şi reprezintă împreună societatea în exterior. Din acest considerent documentarea livrărilor de mărfuri (servicii) este condiționată de modalitatea de efectuare a livrării. În cazul când livrarea de mărfuri (servicii) se efectuează din numele unuia din participanţii la societatea civilă, atunci eliberarea facturii fiscale se efectuează nemijlocit de persoana respectivă. Totodată, toate drepturile şi obligaţiile privind calcularea şi achitarea TVA, stabilite prin legislaţia fiscală, se răsfrâng asupra persoanei care a efectuat livrarea. Dacă astfel de persoane sânt mai multe, atunci fiecare din acestea, în cadrul relaţiilor de livrare a mărfurilor, serviciilor ce au loc din numele propriu, este responsabilă atât pentru documentarea livrării, cât şi calcularea şi achitarea TVA. (Explicații conform Comunicatului informativ al Ministerului Finanțelor nr.(17-02/2-02/1-796)26 din 10.03.2008, Monitorul Oficial 63-65/163, 28.03.2008).
Pasul 2: După efectuarea autentificării în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa compartimentul „Companii”.
Pasul 3: Pentru a se afișa lista serviciilor disponibile în cadrul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului” se va accesa butonul „Administrator”/„Contabil”.
Pasul 4: Din lista de servicii se va accesa Comanda on-line a formularelor tipizate (COFT).
Pasul 5: Veți fi redirecționați pe portalul www.servicii.fisc.md de unde se va accesa butonul „Accesare serviciu”.
Pasul 6: Pentru a efectua comanda de serie și diapazon de numere, se va accesa compartimentul „Format electronic (serii și diapazon de numere)”, după care „Alte formulare tipizate”.
Pasul 7: Se afișează lista de formulare tipizate, în căsuța „Cantitatea” se va indica cantitatea necesară de serie și diapazon de număr, după care se va accesa butonul „Adaugă în coș”.
Pasul 8: Formularul și cantitatea indicată pentru acesta se vor regăsi în compartimentul „Coș”, iar pentru perfectarea comenzii se va accesa butonul „Perfectează comanda”
Pasul 9: Se afișează formularele selectate pentru generarea seriei și diapazonului de numere și se selectează „Salvează comanda”.
Pasul 10: După salvarea comenzii, ve-ți fi redirecționat către compartimentul „Comenzile mele”, în acest moment se va accesa butonul „Semnează”.
Pasul 11: Din lista comenzilor semnate se va accesa „Nr. comandă” pentru a fi vizualizată seria și numărul de diapazon atribuit. La necesitate, din acest compartiment poate fi descărcată și imprimată Recipisa care confirmă datele comenzii efectuate.
Potrivit modificărilor operate în Ordinul Ministerului Finanțelor 115 din 06.09.2010, a fost liberalizată procedura de acordare a dreptului la imprimarea de sine stătător și de solicitare a seriei și diapazonului de numere pentru imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale. În conformitate cu prevederile Ordinului menționat agenţii economici care dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară beneficiază de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale şi anexelor la acestea pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie pentru documentarea livrărilor sale. Semnele de protecţie se stabilesc de către agentul economic conform necesităților şi posibilităților proprii. Hîrtia prevazută cu însemne de protecție utilizata la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale urmează să dispună de cel puțin un însemn de protecţie din cele specificate la pct.2 al prezentului ordin sau oricare alt însemn de protecție (ca exemplu: emblema întreprinderii, logotipul, antetul, etc.) stabilit de către agentul economic și aprobat prin ordin intern. Acordarea dreptului la tipărirea de sine stătător a facturilor fiscale şi anexelor la acestea se efectuează în baza recipisei emise în formă electronică, în urma depunerii de către agentul economic a unei solicitări prin intermediul sistemului informațional automatizat „Comandă on-line”. Totodată, menționăm că comanda seriei și diapazonului de numere pentru imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale se efectuează prin accesarea serviciilor electronice și anume prin intermediul SIA „Comandarea on-line a formularelor tipizate”. Comanda maximă a seriei și diapazonului de numere pentru imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale este de 1000 de numere per comandă, pentru agenții economici ce dețin statutul de contribuabil mare și sunt incluși în lista agenţilor economici – contribuabili mari constituie maximal 10000 per comandă.
Potrivit prevederilor pct.5 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 118 din 28 august 2017 cu privire la aprobarea și completarea formularului tipizat de document primar cu regim specializat ,,Factură fiscală”, entităţile care corespund cerinţelor art. 187 alin. (21) din Codul fiscal, imprimă de sine stătător facturile fiscale pe hârtie prevăzută cu însemne de protecţie pentru documentarea faptelor economice. Semnele de protecţie conform necesităţilor şi posibilităţilor proprii (ca exemplu: emblema întreprinderii, logotipul, antetul etc.) se stabilesc de către entitate prin ordin intern.
Care sunt semnele de protecție a hîrtiei speciale pentu imprimarea de sine stătătoare a facturilor fiscale? Potrivit explicațiilor Ministerului Finanțelor, în conformitate cu pct.5 din Ordinul cu privire la aprobarea și completarea formularului tipizat de document primar cu regim specializat ,,Factură fiscală” nr.115 din 06.09.2010, agenții economici care dispun de un sistem computerizat de evidență primară beneficiază de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale și anexelor la acestea pe hîrtie specială cu însemne de protecție pentru documentarea livrărilor sale. Semnele de protecție se stabilesc de către agentul economic conform necesităților și posibilităților proprii. Prin urmare, hîrtia utilizată la imprimarea facturilor fiscale urmează să dispună de cel puțin un însemn de protecție. Caracterul și specificul semnelor de protecție îl stabilește entitatea conform propriilor necesități și posibilități.
În conformitate cu prevederile pct.5 din Ordinul cu privire la aprobarea și completarea formularului tipizat de document primar cu regim specializat ,,Factură fiscală” nr.118 din 28 august 2017, agenţii economici cărora li s-a acordat dreptul la imprimarea de sine stătătoare a facturilor fiscale cu atribuirea seriei şi diapazonului de numere, beneficiază de acest drept pe toată perioada deținerii statutului de plătitor de TVA, fără necesitatea reconfirmării acestui drept pe parcursul perioadei menționate. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în baza Ordinului Ministerului Finanțelor nr.118 din 28.08.2017].
Modalitatea de completare a facturii fiscale este stabilită conform Instrucțiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, anexa nr. 4 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 115 din 6 septembrie 2010. În cazul livrării mărfurilor, potrivit prevederilor pct. 9 al Instrucțiunii, în factura fiscală în rîndul 1 ,,Furnizor” se indică denumirea subiectului impozabil cu TVA, care transmite dreptul de proprietate asupra mărfurilor, specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA. În rîndul 5 ,,Punct încărcare” se indică adresa primului loc în care mărfurile sînt încărcate în unitatea de transport (sau locul în care autotractorul este cuplat la o semiremorcă încărcată). Totodată, potrivit prevederilor art. 67 alin. (1) din Codul civil, sediul persoanei juridice, este adresa indicată în actele de constituire a acesteia. Astfel, la livrarea mărfurilor, în rîndul 1 al facturii fiscale se înscrie adresa indicată în actele de constituire a persoanei juridice, iar în rîndul 5 va fi indicată adresa primului loc în care mărfurile sînt încărcate în unitatea de transport (sau locul în care autotractorul este cuplat la o semiremorcă încărcată).
În conformitate cu alineatul (12) articolul 1171 din Codul fiscal la ajustarea valorii impozabile a livrării impozabile de mărfuri, de servicii după livrarea sau achitarea lor, furnizorul eliberează factura fiscală cu reflectarea în aceasta a denumirii mărfurilor, serviciilor la care a fost modificată valoarea impozabilă, a obligaţiei fiscale ajustate privind T.V.A. şi a mărimii ajustării valorii impozabile a mărfurilor, serviciilor care se indică cu semnul „minus” la micşorare şi cu semnul „plus” la majorare.
Se comasează cu 28.15.3.
Este obligat subiectul impunerii cu TVA să elibereze factura fiscală în cazul încasării plății în avans pentru livrarea de mărfuri și servicii în cadrul unui contract de arendă, locațiune, uzufruct?Conform art.108 alin.(1) din Codul fiscal, data calculării obligaţiei fiscale privind T.V.A. este data livrării. Data livrării se consideră data predării mărfurilor, prestării serviciilor, cu excepţia cazurilor stipulate la alin.(5) – (8) din articolulul menționat. Potrivit alin.(7) al acelueași articol, în cazul livrării de mărfuri şi servicii în cadrul unui contract de arendă, locaţiune, uzufruct, leasing (financiar sau operaţional), data livrării se consideră data specificată în contract pentru efectuarea plăţii. În cazul încasării plăţii în avans, data livrării se consideră data încasării avansului. Totodată, potrivit articolului 1171 alin.(9) din Codul fiscal, la primirea plăţii înainte de efectuarea livrării, factura fiscală se eliberează, după caz, la primirea plăţii sau la efectuarea livrării în următoarele situaţii: a) comercializarea de către întreprinderile de alimentaţie publică a produselor alimentare de fabricaţie proprie şi a mărfurilor către cumpărătorul (beneficiarul) care este subiect al activităţii de întreprinzător şi care plăteşte în prealabil deservirea la întreprinderea de alimentaţie publică pentru o anumită perioadă, factura fiscală eliberîndu-se în momentul efectuării prealabile a plăţii; b) abonarea la publicaţiile periodice impozabile cu T.V.A., factura fiscală eliberîndu-se la primirea plăţii în prealabil; c) livrarea serviciilor de telefonie mobilă prin achitare în prealabil, eliberîndu-se factura fiscală în momentul, stabilit prin contract, al efectuării plăţii pentru serviciile acordate. Astfel, în cazul încasării plății în avans pentru livrarea de mărfuri și servicii în cadrul unui contract de arendă, locațiune, uzufruct, în conformitate cu art.1171 alin.(9) din Codul fiscal, factură fiscală nu se eliberează, cu excepţia cazurilor specificate expres în alineatul menţionat.
Care este modalitatea de completare a facturii fiscale eliberate pentru mărfurile, serviciile livrate în adresa misiunilor diplomatice? În conformitate cu pct.6 din Regulamentul cu privire la modul de aplicare a scutirii de TVA cu drept de deducere şi de restituire a sumelor TVA la livrările stabilite de art.104 lit.c) din Codul fiscal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.543 din 8 iulie 2014, subiecții impunerii cu TVA care livrează mărfuri, servicii destinate uzului sau consumului personalului misiunilor diplomatice și oficiilor consulare sau al reprezentanțelor organizațiilor internaționale, precum și al membrilor familiilor lor care locuiesc împreună cu ei, sunt obligați să calculeze TVA în modul general stabilit, conform cotelor menționate în art.96 din Codul fiscal, pentru toate livrările (excepție fac cele scutite de TVA fără drept de deducere), cu eliberarea facturii fiscale conform art.117 alin.(1) din Codul fiscal. În cazul comercializării cu amănuntul a mărfurilor și prestării serviciilor în locurile special amenajate, cu plata în numerar și/sau prin card bancar, conform prevederilor art.117 alin.(3) din Codul fiscal, factura fiscală urmează să fie eliberată de către furnizor la solicitarea beneficiarului.
Care este procedura de corectare a erorilor admise în factura fiscală eliberată cumpărătorului? Conform art.93 pct.16) din Codul fiscal, factură fiscală reprezintă formular tipizat de document primar cu regim special, pe suport de hîrtie sau în formă electronică, prezentat cumpărătorului (beneficiarului) la livrare de mărfuri, servicii. Totodată, corectări în documentele primare care justifică operaţiunile de casă, bancare, de livrare şi achiziţie a bunurilor economice şi a serviciilor, conform art. 19 alin.(3) al Legii contabilităţii nr.l 13-XVI din 27.04.2007, nu se admit. Astfel, ținînd cont de faptul că, în baza prevederilor menţionate, în factura fiscală corectări nu se admit. Furnizorul este obligat să retragă factură fiscală emisă cu greşeli şi să emită altă factură fiscală, cu reflectarea datei efective a livrării şi datei efective a eliberării acesteia, cu înscrierea unei menţiuni, unde se va indica numărul, seria şi data facturii fiscale anulate. Concomitent, potrivit Instrucţiunii privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 17.03.1998 cu privire la executarea decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997, pe formularele cu regim special, completate cu greşeli, radieri, corectări nestipulate şi cu alte înregistrări nepermise se efectuează înscrierea "deteriorat" (pct. 10), se întocmeşte o listă, care se prezintă persoanei responsabile de evidenţa, păstrarea şi eliberarea formularelor, cu anexarea formularelor deteriorate şi ulterior acestea se scot de la evidenţă în modul stabilit la pct.9 al instrucţiunii menţionate. Factura fiscală eliberată în locul facturii fiscale retrase urmează să fie inclusă în anexele la Declaraţia privind TVA, pentru perioada fiscală în care aceasta a fost eliberată/primită: -de către cumpărător în anexa nr.l „Lista facturilor fiscale primite” (TVA FACT); -de către furnizor în anexa nr.2 „Lista facturilor fiscale eliberate” (TVA LIVR). În cazul în care factura fiscală retrasă a fost înregistrată, conform prevederilor art.1181 din Codul fiscal, în Registrul general electronic al facturilor fiscale, aceasta urmează a fi anulată în Registru cu indicarea motivului „anularea facturii fiscale pe suport de hîrtie (pct. 14 din Instrucţiunea privind modul de înregistrare a facturilor fiscale în Registrul general electronic al facturilor fiscale, aprobată prin Ordin IFPS nr. 446 din 21 iunie 2012”), cu înregistrarea facturii fiscale eliberate în schimbul celei retrase. Totodată, în condiţiile anulării facturii fiscale emise în perioada fiscală anterioară celei în care a avut loc eliberarea facturii fiscale corecte, pentru livrarea efectuată, subiectul impozabil cumpărător poate exercita dreptul la trecerea în cont a TVA începînd cu perioada fiscală în care a fost primită factura fiscală corecte. În cazul în care suma TVA reflectată în factura fiscală eronată este mai mică decît suma TVA reflectată în factura fiscală corectă, dreptul la trecerea în cont a sumei TVA reflectate în factura fiscală eronată se realizează începînd cu data primirii acesteia. Diferența pozitivă se trece în cont începînd cu data primirii facturii fiscale corecte. În cazul în care suma TVA reflectată în factura fiscală eronată este mai mare decît în factura fiscală corectă, dreptul la trecerea în cont a TVA, pentru perioada fiscală în care a fost primită factura fiscală eronată se păstrează doar în mărimea sumei TVA reflectate în factura fiscală corectă. Atunci apare necesitatea revizuirii sumei TVA, care trecere în cont pentru perioada fiscală, în care cumpărătorului a fost eliberată factura fiscală eronată.
În conformitate cu prevederile art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, pentru vânzarea cu amănuntul și prestările de servicii în locurile special amenajate și în cadrul comerțului electronic, cu plata în numerar și/sau prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepția cazurilor când este solicitată de cumpărător), dacă sunt respectate condițiile specificate în alineatul dat. Prin urmare, în cazul în care cumpărătorul (persoană fizică sau juridică) solicită eliberarea facturii fiscale pentru mărfurile livrate cu amănuntul din locurile special amenajate, furnizorul - subiectul impozabil cu TVA, este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală. Totodată, prevederile art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, nu restricționează perioada de timp în care cumpărătorul (persoană fizică sau juridică) poate să solicite eliberarea facturii fiscale la mărfurile livrate cu amănuntul din locurile special amenajate. Astfel, conform pct.11 din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118 din 28 august 2017, în rândul “Data eliberării/data livrării” furnizorul indică data curentă eliberării facturii fiscale și data efectivă livrării de mărfuri. Conform punctului 51 din anexa nr.2 la Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.1164 din 25 octombrie 2012, în anexa nr.2 (TVA LIVR) la Declarația privind TVA se înregistrează toate facturile fiscale, inclusiv eliberate pentru refacturarea cheltuielilor compensate, în perioada fiscală pentru care se prezintă Declarația privind TVA. Prin urmare, subiectul impozabil ce a efectuat livrarea impozabilă de mărfuri cu amănuntul în locurile special amenajate și la solicitarea cumpărătorului (persoană fizică sau juridică), conform prevederilor art.117 alin. (3) din Codul fiscal, a eliberat factura fiscală pe livrarea în cauză, conform legislației va avea obligația de a reflecta această livrare în Registrul de evidență a livrărilor pentru perioada de gestiune cu semnul minus (-) și cu reflectarea ulterioară în Registrul menționat a facturii fiscale eliberate. Totodată, factura fiscală eliberată se reflectă în anexa nr. 2 “Lista facturilor fiscale eliberate” la Declarația privind TVA, pentru perioada fiscală în care factura fiscală a fost eliberată, fără reflectarea în Declarația privind TVA indicatorilor ei.
Cum urmează a fi completată factura fiscală generalizatoare pentru livrările efectuate în decursul unei luni, în baza facturilor fiscale eliberate fără completarea indicatorilor cantitativi și/sau valorici care, la momentul expedierii mărfurilor încă nu sunt determinați ? Potrivit prevederilor art.1171 alin.(11) din Codul fiscal, începînd cu data de 01.01.2018 și pînă la data de 12.12.2018, în cazul în care valoarea impozabilă a livrării impozabile de mărfuri se formează în momentul primirii acestora de către cumpărător ca rezultat al determinării calităţii, masei şi calităţilor lor de consum, la expedierea mărfurilor se eliberează factura fiscală fără completarea indicatorilor obligatorii care, la momentul expedierii mărfurilor, nu sînt indicaţi. După stabilirea valorii impozabile pe livrarea în cauză, în baza documentelor confirmative despre recepționarea mărfurilor, furnizorul prezintă cumpărătorului factura fiscală, în care se vor reflecta numerele şi seriile facturilor fiscale şi informaţia despre livrările efectuate. La efectuarea multiplă a unor astfel de livrări în decursul unei luni, furnizorul, în baza facturilor fiscale, eliberează nu mai puţin de două ori pe lună factura fiscală pe valoarea livrărilor efectuate. Prin urmare, în temeiul prevederilor Ordinului Ministerului Finanțelor nr.118 din 28.08.2017 cu privire la aprobarea formularului tipizat de document primar cu regim special ,,Factura fiscală” şi a Instrucţiunii privind completarea acestuia, în coloana 10.1 a facturii fiscale generalizatoare se indică seriile, numerele și data eliberării facturilor fiscale şi, respectiv, mai jos în aceiași factură fiscală se reflectă toate mărfurile livrate în această perioadă cu reflectarea indicatorilor corespunzători pentru fiecare produs în parte. Totodată, factura fiscală poate fi eliberată nu mai puţin de două ori pe lună dar nu mai tîrziu de ultima zi a lunii în care au avut loc livrarea. Data livrării mărfurilor reflectată într-o astfel de factură fiscală poate fi indicată în limita perioadei fiscale în care au fost eliberate facturile fiscale completate fără indicatori cantitativi și/sau valorici în baza cărora se completează factura fiscală generalizatoare.
Care din normele stabilite în 2 alineate numerotate identic (12) ale articolului 117 din Codul fiscal urmează a fi aplicată? În conformitate cu prevederile art.117 alin.(12) din Codul fiscal, în redacția Legii nr.288 din 15 decembrie 2017, în vigoare 01.01.2019, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea în cauză factura fiscală electronică (e-factura), eliberată în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat. Totodată, prin Legea nr.229 din 1 noiembrie 2018, art.117 a fost completat cu un nou alineat (12), conform căruia, începînd cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Astfel, se constată un conflict de norme între două prevederi legislative cu aceeaşi forţă juridică. În scopul aplicării conforme a acestor norme urmează a se conduce de prevederile art.7 alin.(3) din Legea cu privire la actele normative nr.100 din 22.12.2017 care stabilesc că în cazul în care între două acte normative cu aceeaşi forţă juridică apare un conflict de norme, se aplică prevederile ultimului act normativ adoptat, aprobat sau emis. Dat fiind faptul că prevederile alin.(12) din art.117 în redacția Legii nr.229 din 01.11.2018, sunt aprobate prin ultimul act normativ adoptat, acestea se vor aplica în administrarea fiscală. Respectiv, prezentarea facturii fiscale electronice (e-factura) cumpărătorului pentru livrările specificate în art.117 alin.(12) din Codul fiscal, în conformitate cu redacția Legii nr.229 din 01.11.2018, este obligatorie începînd cu 1 iulie 2019.
Lista agenţilor economici obligaţi de a utiliza factura fiscală electronică (e-factura), a fost aprobată Ordinului SFS nr. 124 din 15.03.2019 cu privire la aprobarea listei agenţilor economici obligaţi de a utiliza factura fiscală electronică (e-factura), cu toate modificările și completările efectuate prin Ordinul SFS nr. 350 din 14.07.2020, în vigoare din 01.08.2020 și poate fi vizualizată pe pagina web al SFS www.sfs.md, accesînd compartimentul – Contribuabili, subcompartimentul - Lista agenților economici obligați de a utiliza factura fiscală electronică.
Lista agenţilor economici obligaţi de a utiliza factura fiscală electronică (e-factura), a fost aprobată prin Ordinul SFS cu privire la aprobarea listei agenţilor economici obligaţi de a utiliza factura fiscală electronică (e-factura) nr. 124 din 15.03.2019, prezentul Ordin intră în vigoare la data de 01.04.2019, și poate fi vizualizat pe pagina web al SFS www.sfs.md, accesând comaptimentul – Contribuabili, subcompartimen- Lista agenților economici ce sunt obligați pentru a utiliza serviciile electronice.
Care este data eliberării facturii fiscale în cadrul realizării contractului de vînzare-cumpărare a bunului imobil în construcție?
Conform art.108 alin.(1) din Codul fiscal, data calculării obligației fiscale privind T.V.A. este data livrării. Data livrării se consideră data predării mărfurilor, prestării serviciilor, cu excepţia cazurilor stipulate la alin.(5)–(8).Ce cotă a TVA se va reflecta în factura fiscală eliberată de către întreprinderea a cărui activitate se constituie din activitate de alimentaţie publică, la încasarea avansului de la un subiect al activității de întreprinzător, pentru servirea mîncării și băuturii într-o anumită perioadă, cînd meniul nu este stabilit prealabil? Potrivit prevederilor art. 1171 alin.(9) din Codul fiscal, la comercializarea de către întreprinderile de alimentaţie publică a produselor alimentare de fabricaţie proprie şi a mărfurilor către cumpărătorul (beneficiarul) care este subiect al activităţii de întreprinzător şi care plăteşte în prealabil deservirea la întreprinderea de alimentaţie publică pentru o anumită perioadă, factura fiscală se eliberează în momentul efectuării prealabile a plăţii. Totodată, conform art. 96 lit.b) din Codul fiscal, la produsele alimentare, băuturi, cu excepţia mărfurilor supuse accizelor, livrate de către agenţii economici în cadrul desfăşurării activităţilor de cazare şi/sau alimentaţie publică conform secţiunii I a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei se aplică cota redusă a TVA în mărime de 10%. Astfel, la încasarea avansului de la un subiect al activității de întreprinzător, pentru servirea mîncării și băuturii într-o anumită perioadă, în cazul în care meniul nu este stabilit prealabil, furnizorul va emite factura fiscală cu indicarea cotei TVA în mărime de 10%.
Ce cotă a TVA se va reflecta în factura fiscală, eliberată subiectului activității de întreprinzător, pentru serviciile de alimentație publică prestate într-o anumită perioadă, care includ și consumul mărfurilor accizate, pentru care la încasarea plații prealabile a fost eliberată factura fiscală cu reflectarea cotei TVA în mărime de 10%? Conform art. 96 lit. b) din Codul fiscal, la produsele alimentare, băuturi, cu excepţia mărfurilor supuse accizelor, livrate de către agenţii economici în cadrul desfăşurării activităţilor de cazare şi/sau alimentaţie publică conform secţiunii I a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei se aplică cota redusă a TVA în mărime de 10%. Astfel, în cazul în care la încasarea de la subiectul activității de întreprinzător a plății prealabile a fost eliberată factura fiscală cu reflectarea cotei TVA în mărime de 10%, furnizorul, va emite pentru serviciile de alimentație publică prestate într-o anumită perioadă, care includ și consumul mărfurilor accizate, o factură fiscală cu indicarea în rînduri separate: - a diferenței dintre valoarea produselor alimentare, băuturilor consumate și a plății prealabile cu reflectarea cotei TVA corespunzătoare; - a valorii mărfurilor accizate consumate, cu reflectarea cotei în mărime de 20% a TVA.
În conformitate cu prevederile art. 117 alin. (12) din Codul fiscal, începînd cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile cu TVA în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile alineatului în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale.
Are obligația agentul economic de eliberare a facturii fiscale electronice (e–Factura) pentru livrarea bunurilor/serviciilor impozabile cu TVA efectuate în cadrul achizițiilor publice, în cazul când contractul de achiziții publice a fost încheiat până la data de 01 iulie 2019? Conform prevederilor art. 117 alin. (12) din Codul fiscal, începînd cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile alineatului în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Astfel, subiecții impozabili au obligația de emitere a facturii fiscale în format electronic în adresa cumpărătorilor/beneficiarilor pentru livrarea bunurilor/serviciilor ce se efectuează începînd cu 1 iulie 2019 indiferent de faptul în ce perioadă a fost încheiat contractul de achiziții publice.
Conform punctului 11 subpunctul 5) și punctului 13 subpunctul 4) din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul MF nr.118 din 28.08.2017 (în redacția Ordinului MF nr.88 din 04.06.2019, Monitorul Oficial nr.193-202 din 14 iunie 2019), în cazul tranzacțiilor efectuate în cadrul achizițiilor publice reglementate prin Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice și Regulamentul achiziţiilor publice de valoare mică, aprobat de Guvern prin Hotărîrea «Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică» nr.665 din 27.05.2016, este obligatoriu înscrierea în rândul 4 „Documente anexate” a numărului și datei contractului de achiziții publice.
Conform prevederilor art. 117 alin. (12) din Codul fiscal, începînd cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile alineatului în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Astfel, reieșind din prevederile articolului în cauză, pentru livrările de mărfuri/ servicii scutite de TVA fără drept de deducere, lipsește obligația de emitere în adresa cumpărătorilor/beneficiarilor a facturii fiscale în format electronic.
Conform prevederilor art. 117 alin. (12) din Codul fiscal, începînd cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile alineatului în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Astfel, dat fiind faptul că livrările respective se efectuează de entitatea ce nu deține statut de plătitor a TVA, nu se îndeplinesc condițiile art. 117 alin. (12) din Codul fiscal și respectiv lipsește obligațiunea de emitere a facturii fiscale electronice.
Potrivit art.117 alin. (12) din Codul fiscal, în redacția Legii pentru modificarea articolului 117 din Codul fiscal nr.90 din 19 iulie 2019 (Monitorul Oficial nr.246-248 din 02 august 2019), începînd cu 1 iulie 2020, la efectuarea livrării impozabile cu TVA în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile alineatului în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Achiziția publică conform art. 1 din Legea nr. 131 din 03.07.2015 privind achizițiile publice, reprezintă procurarea, prin intermediul unui contract de achiziţii publice, de bunuri, de lucrări sau servicii de către una sau mai multe autorităţi contractante de la operatorii economici selectaţi de acestea, indiferent dacă bunurile, lucrările sau serviciile sunt destinate sau nu unui scop public. Totodată, conform art. 2 alin. (4) din Legea menționată, contractele de achiziţii publice a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte pragurile menţionate la alin. (1) din Lege sînt reglementate de Regulamentul achiziţiilor publice de valoare mică, aprobat de Guvern. Astfel, conform pct. 3 din Regulamentul cu privire la achizițiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.665/2016, contractul de achiziţie publică de valoare mică reprezintă actul juridic cu titlu oneros, întocmit potrivit prevederilor prezentului Regulament, exprimat prin contul de plată, dacă valoarea acestuia nu depăşeşte 10000 lei fără taxa pe valoarea adăugată, sau prin contractul încheiat între autoritatea contractantă şi operatorul economic, dacă valoarea acestuia depăşeşte 10000 lei. Reieșind din cele expuse, achiziția publică de valoare mică se încadrează în noțiunea de achiziție publică. Astfel, entitatea este obligată să emită factura fiscală în format electronic pentru livrările de bunuri/ servicii impozabile cu TVA efectuate în adresa instituției publice/bugetare în cadrul achizițiilor publice de mică valoare respectând prevederile articolului 117 alin. (12) din Codul fiscal. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii privind modifiarea art.117 din Codul fiscal nr.90 din 19 iulie 2019, în vigoare 01.07.2019]
Ce document se eliberează la transportarea mărfurilor în adresa cumpărătorului persoanei fizice, în cazul în care procurarea a fost efectuată în loc special amenajat pentru comerțul cu amănuntul, fără a solicita factura fiscală? În conformitate cu prevederile art. 108 alin. (5) din Codul fiscal, dacă factura fiscală este eliberată sau plata este primită pînă la momentul efectuării livrării, data livrării se consideră data eliberării facturii fiscale sau data primirii plăţii, în dependenţă de ce are loc mai înainte. În conformitate cu prevederile art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, pentru vânzarea cu amănuntul și prestările de servicii în locurile special amenajate și în cadrul comerțului electronic, cu plata în numerar și/sau prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepția cazurilor când este solicitată de cumpărător), dacă sunt respectate condițiile specificate în alineatul dat. În același timp, în cazul transportării activelor în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate se eliberează factura fiscală, în conformitate cu pct.3 subpunctul 3) din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, aprobată prin anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118 din 28 august 2017. Potrivit prevederilor pct.15 subpct.5) din Instrucțiunea menționată, în cazul transportării activelor fără transmiterea dreptului de proprietate, în toate exemplarele facturii fiscale în rândul 7 „Redirijări" se indică mențiunea „Non livrare". Astfel, ținînd cont de faptul că transportarea mărfurilor are loc după momentul efectuării livrării, în cadrul căreia a fost transmis dreptul de proprietate, conform art.108 alin.(5) din Codul fiscal, entitatea eliberează factura fiscală cu mențiunea “Non livrare”.
Conform prevederilor art.117 alin.(3) din Codul fiscal, pentru vînzarea cu amănuntul şi prestările de servicii în locurile special amenajate şi în cadrul comerțului electronic, cu plata în numerar şi/sau prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepția cazurilor cînd este solicitată de cumpărător), cu respectarea condițiilor enumerate în același articol. Totodată, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului Nr.931 din 08.12.2011, cu privire la desfășurarea comerțului cu amănuntul, magazin on-line (virtual) se atribuie, conform caracteristicelor sale, în categoria unităților comerciale cu amănuntul. Reieșind din cele expuse, la efectuarea livrărilor prin intermediul magazinului on-line, în condițiile stabilite în art. 117 alin.(3) din Codul fiscal, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie.
În conformitate cu art.117 alin. (12) din Codul fiscal, începînd cu 1 iulie 2020, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale. Totodată, potrivit prevederilor Legii nr.131 din 03 iulie 2015 privind achiziţiile publice: -achiziţia publică reprezintă procurarea, prin intermediul unui contract de achiziţii publice, de bunuri, de lucrări sau servicii de către una sau mai multe autorităţi contractante de la operatorii economici selectaţi de acestea, indiferent dacă bunurile, lucrările sau serviciile sînt destinate sau nu unui scop public (art. l); - contract de achiziţii publice constituie contract cu titlu oneros, încheiat în scris între unul sau mai mulţi operatori economici şi una sau mai multe autorităţi contractante, care are ca obiect achiziţia de bunuri, executarea de lucrări sau prestarea de servicii (art. l). - contractele de achiziţii publice a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte pragurile menţionate la art.2 alin.(l) din legea nominalizată, sunt reglementate de Regulamentul achiziţiilor publice de valoare mică, aprobat de Guvern (art.2). Concomitent, potrivit pct.3 din Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.665 din 27 mai 2016, contract de achiziţie publică de valoare mică reprezintă actul juridic cu titlu oneros, întocmit potrivit prevederilor prezentului Regulament, exprimat prin contul de plată, dacă valoarea acestuia nu depăşeşte 10000 lei fără taxa pe valoarea adăugată, sau prin contractul încheiat între autoritatea contractantă şi operatorul economic, dacă valoarea acestuia depăşeşte 10000 lei. Astfel, entitatea este obligată să emită factura fiscală în format electronic pentru livrările de bunuri/ servicii impozabile cu TVA efectuate în adresa instituției publice/bugetare în cadrul achizițiilor publice de mică valoare respectând prevederile articolului 117 alin. (12) din Codul fiscal. (Temei: Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.09/1-13/126 din 08 mai 2019).
Este oare obligatorie eliberarea facturii fiscale la transportarea mărfurilor, livrate în cadrul comerțului electronic?
Apare obligația emiterii facturii fiscale electronice (e–Factura) de către subiectul impozabil cu TVA în cazul livrărilor de produse petroliere principale (benzină, motorină) pe teritoriul țării?
Se va elibera factura fiscală la momentul plății în avans pentru comercializarea de către întreprinderile de alimentaţie publică a mărfurilor și a produselor alimentare de fabricație proprie?
Conform lit. a) alin. (9) art.1171 din Codul fiscal, factura fiscală se eliberează în momentul efectuării prealabile a plăţii, către întreprinderile de alimentaţie publică pentru comercializarea produselor alimentare de fabricaţie proprie şi a mărfurilor către cumpărătorul (beneficiarul) care este subiect al activităţii de întreprinzător şi care plăteşte în prealabil deservirea la întreprinderea de alimentaţie publică pentru o anumită perioadă.
Care este modul de completare a facturii fiscale la comercializarea lotului unic de bunuri în cadrul licitației?