Alte livrari scutite de TVA

Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 4) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere instituţiile preşcolare, cluburile, sanatoriile şi alteobiecte cu destinaţie social-culturală şi de locuit, precum şi drumurile,reţelele şi substaţiile electrice, reţelele de gaz, instalaţiile pentru extragerea apelor subterane şi alte obiecte similare transferate gratuit autorităţilor publice (sau, în baza deciziei lor, întreprinderilor specializate care folosesc şi exploatează obiectele respective conform destinaţiei), precum şi cele transmise întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de către autorităţile publice; proprietatea de stat transferată gratuit, la decizia autorităţilor publice.

Data adăugării răspunsului - 13.07.2018

 Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 4) dinCodul fiscal, sunt scutite de TVA livrările efectuate în adresa instituţiilor preşcolare, cluburilor, sanatoriilor şi altor obiecte cu destinaţie social-culturală şi de locuit, precum şi drumurile, reţelele şi substaţiile electrice, reţelele de gaz, instalaţiile pentru extragerea apelor subterane şi alte obiecte similare transferate gratuit autorităţilor publice (sau, în bazadeciziei lor, întreprinderilor specializate care folosesc şi exploatează obiectele respective conform destinaţiei), precum şi cele transmise întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de către autorităţile publice; proprietatea de stat transferată gratuit, la decizia autorităţilor publice.

Data arhivării răspunsului - 13.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct.4) din Codul fiscal, este scutită de TVA fără drept de deducere proprietatea de stat transferată gratuit, la decizia autorităţilor publice, de la bilantul unei întreprinderi de stat la bilanţul altei întreprinderi de stat sau de la bilanţul unei întreprinderi municipale la bilanţul altei întreprinderi municipale.

Data adăugării răspunsului - 13.07.2018

 Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct.4) din Codul fiscal, este scutită de TVA fără drept de deducere proprietatea de stat transferată gratuit, la decizia autorităţilor publice, de la bilantul unei întreprinderi de stat la bilanţul altei întreprinderi de stat sau de la bilanţul unei întreprinderi municipale la bilanţul altei întreprinderi municipale.

Data arhivării răspunsului - 13.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, livrarea locuinţei este scutită de TVA fără drept dededucere.

Data adăugării răspunsului - 13.07.2018

 Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, livrarea locuinţei este scutită de TVA.

Data arhivării răspunsului - 13.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

     În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 5) din Codul fiscal,  serviciile de pregătire și perfecționare a cadrelor sunt scutite de TVA  fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 13.07.2018

Data arhivării răspunsului - 13.07.2018
Ordin SFS nr. 373, din 14.04.2016

Data adăugării răspunsului - 14.04.2016

        Care este modalitatea de aplicare a TVA pentru serviciile de pregătire profesională a medicilor în instituţiile de învătămînt sau instituţiile medicale?           În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 5) din Codul fiscal, la serviciile de pregătire şi perfecţionare a cadrelor nu se aplică TVA. . [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative Nr. 62 din 30.03.2012 (publicată în Monitorul Oficial nr. 64/215 din 03.04.2012), în vigoare de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 14.04.2016
Ordin SFS nr. 763, din 07.09.2011

    Dat fiind faptul că, pentru astfel de servicii Codul fiscal nu reglementează un regim special de impozitare, atunci pentru serviciile în cauză se va aplica TVA pe principii generale.

Data adăugării răspunsului - 22.07.2020

Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    La vînzarea lotului de teren pe care se afla un imobil are loc livrarea a 2 active – lotul de pamînt a cărui livrare este scutită de TVA fără drept de deducere potrivit art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, şi a construcţiei pentru a cărei livrare TVA se va aplica în dependenţă de destinaţia acesteia (ca livrare scutită fără drept de deducere sau nu de TVA potrivit Codului fiscal).

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

 Care vor fi obligaţiile privind TVA la primirea plăţii de arendă pentru arenda pămîntului?        Arenda pămîntului, dreptul de livrare şiarendare a acestuia, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilorrespective sunt scutite de TVA fără drept dededucere (art. 103 alin. (1)pct. 1) din Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Potrivit prevederilor art.103 alin. (1) pct.1) din Codul fiscal, locuinţa, pămîntul, locaţiunea locuinţei şi arenda pămîntului, dreptul de livrare şi arendare a acestora, cu excepţia plăţilor decomision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Locuinţa arenda acesteia, dreptul de livrare şi arendare a acesteia, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA (art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018

Ordin SFS nr. 373, din 10.10.2017
Se va aplica TVA pentru mărfurile și serviciile comercializate de societăţile orbilor, societăţile surzilor şi societăţile invalizilor pe teritoriul Republicii Moldova?
    Potrivit prevederilor art. 4 alin. (18) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal nr. 1417-XIII  din  17.12.1997,  sunt scutite de T.V.A. fără drept de deducere materia primă, materialele, articolele de completare şi accesoriile necesare procesului propriu de producţie, importate de către organizaţiile şi întreprinderile societăţilor nevăzătorilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor, de asemenea se scutesc organizaţiile şi întreprinderile menționate de la vărsarea la buget a sumei T.V.A. pentru mărfurile produse şi serviciile prestate, conform listei organizaţiilor şi întreprinderilor respective, aprobată de Guvern.
(Temei: Legea cu privire la modificarea unor acte normative nr. 257 din 16.12.2020)

Data arhivării răspunsului - 14.08.2024

(în vigoare pînă la 03.04.2012) Potrivit prevederilor art. 4 alin. (18) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului III din Codul fiscal, se scutesc, conform listei aprobate de Guvern, de vărsarea la buget a taxei pe valoarea adăugată: a) mărfurile produse şi serviciile prestate de întreprinderile penitenciarelor; b) mărfurile produse şi serviciile prestate de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare de la data publicării.] (în vigoare pînă la 13.01.2012) Mărfurile produse şi serviciile prestate de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor se scutesc de vărsarea la buget a taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 4 alin. (18) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului III din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 22.07.2020
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

     Locuința,arenda acesteia, dreptul de livrare şi arendare a acesteia, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA fără drept de deducere (art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal).

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Locuintă, arenda acesteia, dreptul de livrare şi arendare a acesteia, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA (art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018

Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018
Se va aplica TVA pentru importul materiei prime de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor, pentru prelucrare şi comercializare pe teritoriul Republicii Moldova?
     Potrivit prevederilor art. 4 alin. (18) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului III al Coduluifiscal nr. 1417-XIII  din  17.12.1997 TVA nu se aplică materiei prime, materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului de producţie,importate de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor, în conformitate cu lista stabilită de Guvern.
(Temei Legea cu privire la modificarea unor acte normative nr. 257 din 16.12.2020)

Data arhivării răspunsului - 14.08.2024

Potrivit prevederilor art. 103 alin. (7) din Codul fiscal, TVA nu se aplică materiei prime, materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului de producţie, importate de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor, în conformitate cu lista şi modul stabilit de Guvern.

Data arhivării răspunsului - 27.07.2020
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

   Biletele de tratament şi de odihnă în staţiunile balneoclimaterice, pachetele deservicii turistice sunt scutite de TVA fără drept de deducere, în baza art. 103 alin. (1) pct. 10) din Codul fiscal.

Data adăugării răspunsului - 26.01.2021

Biletelor de tratament şi de odihnă în staţiunile balneoclimaterice, pachetele de servicii turistice sunt scutite de TVA fără drept de deducere, în baza art. 103 alin. (1) pct. 10) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 26.01.2021
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 5) din Codul fiscal, TVA nu se aplică pentru mărfurile, serviciile instituţiilor de învăţămînt, legate de procesul instructiv de producţie şi educativ, cu condiţia alocării mijloacelor obţinute din livrarea acestor mărfuri, servicii în scopuri de instruire generală.      De asemenea şi serviciile legate de întreţinerea copiilor în instituţii preşcolare sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 22.07.2020

     Sunt scutite de TVA serviciile legate de întretinerea copiilor în instituţiile preşcolare, şcolile –internat private?                 În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 5 din Codul fiscal TVA nu se aplică pentru mărfurile, serviciile instituţiilor de învăţămînt, legate de procesul instructiv de producţie şi educativ, cu condiţia alocării mijloacelor obţinute din livrarea acestor mărfuri, servicii în scopuri de instruire generală. De asemenea şi serviciile legate de întreţinerea copiilor în instituţii preşcolare sunt scutite de TVA.

Data arhivării răspunsului - 22.07.2020
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

     În conformitate cu art.103 alin.(1) punct 13) din Codul fiscal serviciile de distribuire a pensiilor, subvenţiilor, indemnizaţiilor se scutesc de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Se scutesc de TVA operaţiunile de distribuire a pensiilor, subvenţiilor şi îndemnizaţiilor?

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Livrarea de mărfuri, prestarea de servicii cu excepţia celor scutite de TVA fără drept de deducere, efectuate de subiectul impozabil în cadrul activităţii de întreprinzător, se impun cu TVA indiferent de deținerea de către cumpărătorului (beneficiarului) a statului de plătitor al TVA (art. 93 pct. 6 din Codul fiscal)

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Sunt scutite de TVA livrările de mărfuri (lucrări şi servicii) efectuate către asociaţiile necomerciale, instituţiilor finanţate de la buget, care nu sunt plătitori ai TVA?  Livrarea de mărfuri, prestarea de servicii cu excepţia celor scutite de TVA, efectuate de subiectul impozabil în cadrul activităţii de întreprinzător, se impun cu TVA indiferent de statul de plătitor al TVA a cumpărătorului (beneficiarului) (art. 93 pct. 6 din Codul fiscal)  [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013 (publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321/871 din 31.12.2013), în vigoare la data 01.01.2014.]

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

   În conformitate cu art.103 alin.(1) pct. 9) din Codul fiscal se scutesc de TVA fără drept de deducere serviciile legate de îngrijirea bolnavilor şi bătrînilor, precum şi mărfurile, din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrînii nevoiaşi şi distribuite lor gratuit.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Se scutesc de TVA serviciile de îngrijire a bolnavilor şi batrânilor, precum şi mărfurile pentru bătrânii nevoiaşi? În conformitate cu art.103 (1) punct 9) din Codul fiscal se scutesc de TVA serviciile legate de îngrijirea bolnavilor şi bătrînilor, precum şi mărfurile, din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrînii nevoiaşi şi distribuite lor gratuit.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    În conformitate cu art. 103 alin.(1) pct. 10) din Codul fiscal, livrarea şi importul biletelor de tratament (inclusiv cele fără cazare) şi de odihnă în staţiunile balneoclimaterice, pachetelor de servicii turistice, sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

În conformitate cu art. 103 alin.(1) p. 10) din Codul fiscal, livrarea şi importul biletelor de tratament (inclusiv cele fără cazare) şi de odihnă în staţiunile balneoclimaterice, pachetelor de servicii turistice, sunt scutite de TVA. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative Nr. 62 din 30.03.2012 (publicată în Monitorul Oficial nr. 64/215 din 03.04..2012), în vigoare de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

   Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901, 4902, 490300000, 490400000 şi 4905, producţia de carte electronică şi/sau audio şi publicaţiile periodice electronice şi/sau audio (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic), precum şi serviciile de editare, serviciile privind dreptul de autor şi drepturile conexe utilizate în acest scop, cu excepţia celor cu caracterul menţionat.
   Pozițiile tarifare menționate sunt expuse în Nomenclatura combinată a mărfurilor al Republicii Moldova, aprobată prin Legea nr. 172 din 25.07.2014.

[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 81  din  31.03.2022, (în vigoare 15.04.2022)].

Data adăugării răspunsului - 27.02.2023

    Potrivit prevederilor art.103 alin.(1) pct.20) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901, 4902, 490300000, 490400000 şi 4905, precum şi serviciile de editare a producţiei de carte şi a publicaţiilor periodice, cu excepţia celor cu caracterul menţionat. Poziţiile tarifare date sînt expuse în Nomenclaturii combinate a mărfurilor al Republicii Moldova (aprobat prin Legea nr.172 din 25.07.2014).

Data arhivării răspunsului - 27.02.2023

(în vigoare pînă la 13.01.2012) Potrivit prevederilor art.103 alin.(1) pct.20) din Codul fiscal, sunt scutite de plata taxei pe valoarea adaugată producţia de carte şi publicaţiile periodice(cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic), precum şi serviciile de editare a producţiei de carte şi a publicaţiilor periodice, cu excepţia celor cu caracterul menţionat. Totodată, potrivit prevederilor Nomenclatorului mărfurilor al RM , aprobat prin HG nr. 1525 din 29.12.2007, cărţile brosurile şi tiparituri similare, chiar în foi volante şi ziare şi publicaţii periodice imprimate, chiar ilustrate sau care conţin material sunt atribuite l poziţiile tarifare 4901 şi 4902. La rîndul sau, potrivit aceluiaşi Nomenclator, „Carţile postale imprimate sau ilustrate, cartoane imprimate care cuprind felicitari mesaje personale sau anunţuri, chiar ilustrate cu sau fară plicuri, garnituri sau ornamente” sunt clasificate la poziţia tarifară 490900 şi respectiv nu cad sub incidenta art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    În conformitate cu art. 103 alin. (1) din Codul fiscal, livrarea locuinţei este scutită de TVA fără drept de deducere.    
   În acest caz, în conformitate cu alin. (2) al art. 102 din Codul fiscal, suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere nu se deduce suma TVA şi se raportează la costuri sau la cheltuieli.    
   Astfel, în cazul în care, obiectele în cauză se livrează ca parte îndisposibilă a locuinței, în temeiul art. 103 alin.(1) p.1) şi art. 102 alin.(2) din Codul fiscal, ele sint scutite de TVA fără drept de deducere.    
   În cazul, însă, în care suprafațele auxiliare reprezîntă construcții aparte, livrarea acestora se impozitează cu TVA pe principii generale.

Data adăugării răspunsului - 26.01.2021

  În conformitate cu alin. (1) art. 103 din Codul fiscal, livrarea locuinţei se efectuează fără aplicarea T.V.A.. În acest caz, în conformitate cu alin. (2) al art. 102 din Codul fiscal, suma T.V.A., achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de T.V.A. nu se trece în cont şi se raportează la consumuri sau la cheltuieli.   Totodată, în conformitate cu alin. (1) al art. 102 din Codul fiscal, în cazul achitării T.V.A. la buget, subiecţilor impozabili, înregistraţi conform art.112 li se permite trecerea în cont a sumei T.V.A. achitate sau care urmează a fi achitate furnizorilor plătitori ai T.V.A. pe valorile materiale, serviciile procurate pentru efectuarea livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător.  Astfel, în cazul în care, drepturile suplimentare se livrează împreună cu locuinţa ca parte componentă a acesteia, în temeiul  art. 103(1)  şi art. 102(2) din Codul fiscal, suma T.V.A., achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de T.V.A. nu se trece în cont şi se raportează la consumuri sau la cheltuieli.  În cazul, însă, în care acestea nu se analizează drept parte componentă a locuinţei, livrarea acestora se impozitează cu T.V.A. pe principii generale, iar T.V.A. aferentă procurărilor valorilor materiale, serviciilor utilizate pentru efectuarea livrărilor impozabile se va atribui la decontări cu bugetul în conformitate cu art.102(1) sau 102(3) din Codul fiscal, în dependenţă de caz.     [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 178 din 11.07.2012 (publicată în Monitorul Oficial nr. 190-192 (4228-4230) din 14.09.2012), în vigoare de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 26.01.2021
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Care sunt acţiunile în cazul în care pentru livrările de mărfuri, servicii în scopul lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010 a fost eliberată factura fiscală, ci nu factura? Pentru livrările, pentru care a fost eliberată factura fiscală, urmeaza a fi retrasă factura fiscală dată şi în locul acesteia întocmită factura. Respectiv, în Declaraţia privind TVA, sumele corectate ale TVA aferente livrărilor în cauză, vor fi indicate cu „-” în boxa 9 „Ajustarea TVA aferentă livrărilor”.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Care este modul de documentare a livrării destinate lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010? Pentru toate livrările destinate lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010 se va elibera factura (dar nu factura fiscală), în care în rîndul 2 „Beneficiar” se va indica denumirea autorităţii stipulate la lit.a) si b) ale pct. 3 din Regulamentul aprobat prin Hotarîrea Guvernului nr.765 din 20.08.2010, SABOS sau beneficiarul respectiv şi, totodată, menţiunea „Legea nr.191 din 15 iulie 2010”. Deoarece livrările date sînt scutite de TVA, acestea se vor indica în boxa 6 „Livrări scutite” a Declaraţiei privind TVA, iar trecerea în cont a sumei TVA aferente livrărilor date se va realiza în baza art.102 alin.(2) şi alin.(3) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Care este regimul TVA la livrarea mărfurilor, serviciilor în scopul lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010? În conformitate cu art.1 din Legea nr.191 din 15.07.2010 „Cu privire la acordarea facilităţilor privind lichidarea consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010” (Monitorul Oficial, nr.138-140 din 06.08.2010), începînd cu 06.08.2010, TVA nu se aplică la mărfurile, lucrările şi serviciile destinate lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010. Întru executarea prevederilor date, prin Hotarîrea Guvernului nr.765 din 20.08.2010 (Monitorul Oficial, nr.153-154 din 24.08.2010) a fost aprobat Regulamentul cu privire la modul de aplicare a facilităţilor pentru lichidarea consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010. Astfel, conform normelor stipulate în Hotarîrea sus-enunţată, TVA nu se aplică mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate lichidării consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010, livrate (prestate) pe teritoriul ţării de către subiecţii impozabili cu TVA către: a) autorităţile administraţiei publice locale din localităţile afectate de inundaţiile din vara anului 2010, incluse în lista aprobata de Guvern; b) autorităţile administraţiei publice centrale care îndeplinesc funcţia de beneficiar; c) alţi subiecţi – în baza confirmării (scrisoare oficială) autorităţilor menţionate la lit.a) sau b) (după caz). În acest context asupra mărfurilor (inclusiv materialelor de construcţii), serviciilor livrate în adresa autorităţilor stipulaţi la lit.a) si b) şi în adresa Serviciului Asistenţă Beneficiari pentru Obiectele Sociale (SABOS), a căror scop este lichidarea consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010, se va aplica scutirea de TVA la toate etapele de livrare a acestora de către: furnizori de mărfuri şi servicii, subantreprenori, antreprenori, care înaintează ca subiecţi ai TVA. Totodată, asupra mărfurilor (inclusiv materialelor de construcţii), serviciilor livrate în adresa subiecţilor stipulaţi la lit.c), a căror scop este lichidarea consecinţelor inundaţiilor din vara anului 2010, sunt scutite de TVA la prezentarea scrisorii confirmative din partea autorităţilor stipulate la literele a) si b), la toate etapele de livrare a acestora: furnizori de mărfuri şi servicii, subantreprenori, antreprenori, care înaintează ca subiecţi ai TVA.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    Conform prevederilor art.103 alin.(1) pct.1) din Codul fiscal, locuinţa, pămîntul, locaţiunea locuinţei şi arenda pămîntului, dreptul de livrare şi arendare a acestora, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA fără drept de deducere.   
   Astfel, în cazul comercializării unui obiect de construcţie nefinisat care conform documentaţiei tehnice reprezintă casă de locuit, indiferent de volumul lucrărilor executate la obiectul respectiv, în baza prevederilor art.103 alin.(1) pct.1) din Codul fiscal, se va aplica scutirea de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 26.01.2021

        Conform prevederilor art.103 alin.(1) pct.1) din Codul fiscal, locuinţa, pămîntul, arenda acestora, dreptul de livrare şi arendare a acestora, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de T.V.A. Astfel, în cazul comercializării unui obiect de construcţie nefinisat care conform documentaţiei tehnice reprezintă casă de locuit, indiferent de volumul lucrărilor executate la obiectul respectiv, în baza prevederilor art.103 alin.(1) pct.1) din Codul fiscal, se va aplica scutirea de TVA.

Data arhivării răspunsului - 26.01.2021
Ordin SFS nr. 45, din 23.02.2023

   Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901, 4902, 490300000, 490400000 şi 4905, producţia de carte electronică şi/sau audio şi publicaţiile periodice electronice şi/sau audio (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic), precum şi serviciile de editare, serviciile privind dreptul de autor şi drepturile conexe utilizate în acest scop, cu excepţia celor cu caracterul menţionat.      
   De asemenea, Legea cu privire la activitatea editorială nr. 939-XIV din 20.04.2000 stabileşte noţiunea de „activitate editorială”, definită ca totalitatea activităților editurii (organizatorice, de creaţie, economice) şi constă în pregătirea pentru tipar, tipărirea şi difuzarea diverselor genuri de tipărituri.
  Subiecţi ai activităţii editoriale, potrivit art. 11 alin. (1) din Legea menționată, sunt autorii, editorii, tipografii şi difuzorii producţiei editoriale.
  Prin urmare, pentru activitatea editorială, se aplică scutirea de TVA fără drept de deducere în conformitate cu art. 103 alin. (1) pct. 20) din Codul fiscal, inclusiv și în condițiile desfășurării acesteia de către contribuabil în calitate de subantreprenor.
 [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative nr. 81  din  31.03.2022, (în vigoare 15.04.2022)].

Data adăugării răspunsului - 27.02.2023

     Potrivit art.103 alin. (1) pct.20) din Codul fiscal, nu se aplică TVA la producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901, 4902 ,490300000, 490400000 şi 4905, precum şi serviciile de editare a producţiei de carte şi a publicaţiilor periodice, cu excepţia celor cu caracterul menţionat.
    De asemenea, menţionăm că, Codul fiscal nu defineşte în scopuri fiscale noţiunea de „servicii de editare”, şi, prin urmare, în lipsa unei astfel de reglementări, se aplică legislaţia civilă în vigoare.           
    Actul legislativ special care reglementează activitatea editorială este Legea cu privire la activitatea editorială nr.939-XIV din 20.04.2000. Legea menţionată nu defineşte expres noţiunea „servicii de editare”.           
   Prin urmare, conform principiilor coerenţei şi consecutivității reglementărilor legislative, stabilite de art.3 alin. (4) lit. a) din Legea nr.100 din 22.12.2017 privind actele legislative, la aplicarea actului legislativ trebuie să se ţină cont de prevederile generale ale acestuia şi concordanţa între prevederile diferitor articole ale legii.       
   Astfel, Legea cu privire la activitatea editorială stabileşte noţiunea de „activitate editorială”, definită ca reprezentînd totalitatea activităţilor editurii (organizatorice, de creaţie, economice) şi constă în pregătirea pentru tipar, tipărirea şi difuzarea diverselor genuri de tipărituri.        
    Conform art.2 alin. (2) din Legea menţionată, activitatea editorială are următoarele etape:        
    a) prepress - totalitatea procedeelor orientate spre redactarea, traducerea, culegerea, corectarea, redactarea tehnică, ilustrarea şi machetarea lucrărilor;         
    b) tipărire - proces tehnologic de multiplicare a originalului editorial; c) difuzare - distribuirea producţiei editoriale prin reţeaua de comerţ, biblioteci şi pe alte căi.           
    Subiecţi ai activităţii editoriale, potrivit art.11 alin. (1) din Legea dată sînt editorii, tipografii şi difuzorii producţiei editoriale.           
    Conform Codului civil, contractele, în conformitate cu care o parte (prestator) se obligă să presteze celeilalte părţi (beneficiar) anumite servicii, iar acesta se obligă să plătească retribuţia convenită, sunt contracte de prestări servicii, care pot avea ca obiect servicii de natură diferită.        
    Prin urmare, subiecţii activităţii editoriale în cadrul activităţii lor editoriale prestează servicii de editare.           
    Reieşind din cele menţionate, se constată că activitatea editorială reprezintă totalitatea activităţilor de pregătire pentru tipar şi difuzare, care se exercită prin servicii prestate de subiecţii activităţii editoriale în cadrul activităţii lor editoriale.     
    În acest sens, serviciile de tipărire acordate de agentul economic (subantreprenor) beneficiarului, sunt scutite de TVA fără drept de deducere în conformitate cu art.103 alin. (1) pct.20) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 27.02.2023

(în vigoare pînă la 03.04.2012) Potrivit art.103 alin.(1) pct.20) din Codul fiscal, este scutită de TVA producţia de carte şi publicaţiile periodice (cu excepţia celor cu caracter publicitar şi erotic) de la poziţiile tarifare 4901şi 4902, precum şi serviciile de editare a producţiei de carte şi a publicaţiilor periodice, cu excepţia celor cu caracterul menţionat. De asemenea, menţionăm că, Codul fiscal nu defineşte în scopuri fiscale noţiunea de „servicii de editare”, şi, prin urmare, în lipsa unei astfel de reglementări, se aplică legislaţia civilă în vigoare. Actul legislativ special care reglementează activitatea editorială este Legea cu privire la activitatea editorială nr.939-XIV din 20.04.2000. Legea menţionată nu defineşte expres noţiunea „servicii de editare”. Prin urmare, conform principiilor coerenţei şi consecvenţei reglementărilor legislative, stabilite de art.4 alin.(3) lit.a) din Legea nr.780-XV din 27.12.2001 privind actele legislative, la aplicarea actului legislativ trebuie să se ţină cont de prevederile generale ale acestuia şi concordanţa între prevederile diferitor articole ale legii. Astfel, Legea cu privire la activitatea editorială stabileşte noţiunea de „activitate editorială”, definită ca reprezentînd totalitatea activităţilor editurii (organizatorice, de creaţie, economice) şi constă în pregătirea pentru tipar, tipărirea şi difuzarea diverselor genuri de tipărituri. Conform art.2 alin.(2) din Legea menţionată, activitatea editorială are următoarele etape: a) prepress - totalitatea procedeelor orientate spre redactarea, traducerea, culegerea, corectarea, redactarea tehnică, ilustrarea şi machetarea lucrărilor; b)  tipărire - proces tehnologic de multiplicare a originalului editorial; c) difuzare - distribuirea producţiei editoriale prin reţeaua de comerţ, biblioteci şi pe alte căi. Subiecţi ai activităţii editoriale, potrivit  art.11 alin.(1) din Legea dată sînt editorii, tipografii şi difuzorii producţiei editoriale. Conform Codului civil, contractele, în conformitate cu care o parte (prestator) se obligă să presteze celeilalte părţi (beneficiar) anumite servicii, iar acesta se obligă să plătească retribuţia convenită, sunt contracte de prestări servicii, care pot avea ca obiect servicii de natură diferită. Prin urmare, subiecţii activităţii editoriale în cadrul activităţii lor editoriale prestează servicii de editare. Reieşind din cele menţionate, se constată că activitatea editorială reprezintă totalitatea activităţilor de pregătire pentru tipar şi difuzare, care se exercită prin servicii prestate de subiecţii activităţii editoriale în cadrul activităţii lor editoriale. În acest sens, serviciile de tipărire acordate de agentul economic (subantreprenor) beneficiarului, sunt considerate livrări scutite de TVA în conformitate cu art.103 alin.(1) pct.20) din Codul fiscal.   [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 30.01.2020
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

     În conformitate cu art. 103 alin. (1) pct. 11) din Codul fiscal nr. 1163-XIII din 24.04.1997, TVA nu se aplică pentru produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor specializate în alimentarea bătrânilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere.
    Astfel, în cazul alimentării bătrânilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere în cadrul cantinelor nespecializate, pentru produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor respective, vor fi aplicate principiile generale privind TVA.
   Totodată, potrivit art. 103 alin. (1) pct. 9) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere livrarea de mărfuri din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrânii nevoiaşi şi distribuite lor gratuit.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

În conformitate cu art. 103 alin. (1) pct. 11) din Codul fiscal nr. 1163-XIII din 24.04.1997, TVA nu se aplică pentru produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor specializate în alimentarea bătrânilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere. Astfel, în cazul alimentării bătrânilor nevoiaşi din contul organizaţiilor de binefacere în cadrul cantinelor nespecializate, pentru produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor respective, vor fi aplicate principiile generale privind TVA. Totodată, potrivit art. 103 alin. (1) pct. 9) din Codul fiscal, sânt scutite de TVA livrarea de mărfuri din contul organizaţiilor de binefacere, destinate pregătirii pachetelor pentru bătrânii nevoiaşi şi distribuite lor gratuit.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

    În conformitate cu alin. (1) punctul 1) art. 103 din Codul fiscal, livrarea locuinţei este scutită de TVA fără drept de deducere.
   Astfel, dacă în urma reparaţiei efectuate, încăperea îşi păstrează, conform datelor cadastrale, caracteristicile şi statutul spaţiului cu destinaţia locativă, atunci livrarea acesteia va fi scutită de TVA fără drept de deducere, conform articolului nominalizat din Codul fiscal, indiferent de statutul subiectului care efectuează livrarea.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

În conformitate cu alin. (1) punctul 1) art. 103 din Codul fiscal, livrarea locuinţei este scutită de TVA. Astfel, dacă în urma reparaţiei efectuate, încăperea îşi păstrează, conform datelor cadastrale, caracteristicile şi statutul spaţiului cu destinaţia locativă, atunci livrarea acesteia va fi scutită de TVA, conform articolului nominalizat din Codul fiscal, indiferent de statutul subiectului care efectuează livrarea.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

     Nu. Potrivit art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, scutirea de TVA fără drept de deducere se aplică doar pentru livrarea spaţiilor locative, pe cînd serviciile de construcţie/reconstrucţie a acestora se impun cu TVA pe principii generale.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

      Se aplică oare scutirea de TVA la prestarea serviciilor de construcţie/reconstrucţie a spaţiilor locative?          Nu. Potrivit art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, scutirea de TVA se aplică doar pentru livrarea spaţiilor locative, pe cînd serviciile de construcţie/reconstrucţie a acestora se impun cu TVA pe principii generale.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

   Potrivit art.103 alin.(1) pct. 11) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fără drept de deducere produsele de fabricație proprie ale cantinelor studențești, școlare și ale cantinelor altor instituții de învățământ, ale spitalelor și instituțiilor preșcolare, ale cantinelor care aparțin altor instituții și organizații din sfera social-culturală finanțate, parțial sau în întregime, de la buget, precum și ale cantinelor specializate în alimentarea bătrânilor nevoiași din contul organizațiilor de binefacere.     
   În contextul în care, actualmente, mecanismul de asigurare cu alimentație de către cantinele menționate are loc prin intermediul terților subiecți, pot fi examinate următoarele situații, inclusiv prin prisma regimului fiscal al TVA.     
   În cazul în care, produsele de alimentație sunt produse în cantină, constituind produse de fabricație proprie a acesteia, indiferent de subiectul care efectuează prepararea produselor respective, și anume: persoane angajate care activează la cantina aflată la bilanțul instituției publice, sau persoane terțe, producția respectivă este scutită de TVA fără drept de deducere, în temeiul art.103 alin.(1) pct. 11) din Codul fiscal.   
    În cazul în care, cantinele instituțiilor specificate la art.103 alin.(1) pct. 11) din Codul fiscal, contractează servicii de livrare a alimentelor de la terțe persoane, adică alimentele respective nu reprezintă producția proprie a cantinelor, iar cantina reprezintă doar locul de distribuire a alimentației, acestea se impozitează cu TVA pe principii generale.     
   Referitor la condiția de finanțare parțial sau integral de la buget, condiția respectivă se referă la instituția la bilanțul căreia se află cantina.     
    La aceasta, în cazul în care, cantina nu se află la bilanțul instituției finanțate de la buget, produsele de fabricație proprie a acesteia nu vor fi scutite cu TVA fără drept de deducere, în temeiul art.103 alin.(1) pct. 11) din Codul fiscal.       
   Astfel, scutirea de TVA fără drept de deducere se aplică doar în contextul în care sunt respectate condițiile ca produsele livrate să fie de fabricație proprie a cantinelor aflate la bilanțul instituțiilor, și instituțiile respective să fie finanțate parțial sau în întregime din buget.

Data adăugării răspunsului - 22.07.2020

 Potrivit art.103 alin.(l) pct. 11) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA produsele de fabricație proprie ale cantinelor studențești, școlare și ale cantinelor altor instituții de învățământ, ale spitalelor și instituțiilor preșcolare, ale cantinelor care aparțin altor instituții și organizații din sfera social-culturală finanțate, parțial sau în întregime, de la buget, precum și ale cantinelor specializate în alimentarea bătrânilor nevoiași din contul organizațiilor de binefacere.  În contextul în care, actualmente, mecanismul de asigurare cu alimentație de către cantinele menționate are loc prin intermediul terților subiecți, pot fi examinate următoarele situații, inclusiv prin prisma regimului fiscal al TVA.  În cazul în care, produsele de alimentație sunt produse în cantină, constituind produse de fabricație proprie a acesteia, indiferent de subiectul care efectuează prepararea produselor respective, și anume: persoane angajate care activează la cantina aflată la bilanțul instituției publice, sau persoane terțe, producția respectivă este scutită de TVA, în temeiul art.103 alin.(l) pct. 11) din Codul fiscal.   În cazul în care, cantinele instituțiilor specificate la art.103 alin.(l) pct. 11) din Codul fiscal, contactează servicii de livrare a alimentelor de la terțe persoane, adică alimentele respective nu reprezintă producția proprie a cantinelor, iar cantina reprezintă doar locul de distribuire a alimentației, acestea se impozitează cu TVA pe principii generale.   Referitor la condiția de finanțare parțial sau integral de la buget, condiția respectivă se referă la instituția la bilanțul căreia se află cantina.    La aceasta, în cazul în care, cantina nu se află la bilanțul instituției finanțate de la buget, produsele de fabricație proprie a acesteia nu vor fi scutite cu TVA, în temeiul art.103 alin.(l) pct. 11) din Codul fiscal.  Astfel, scutirea de TVA se aplică doar în contextul în care sunt respectate condițiile ca produsele livrate să fie de fabricație proprie a cantinelor aflate la bilanțul instituțiilor, și instituțiile respective să fie finanțate parțial sau în întregime din buget.  [Completarea Bazei generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 103 alin. (1) pct. 11) din Codul fiscal și explicațiile Ministerului Finanțelor nr. 14/4-13/14 din 13.01.2017]

Data arhivării răspunsului - 22.07.2020
Ordin SFS nr. 508, din 27.06.2011

    În conformitate cu art.103 alin.(92) al Codului fiscal, TVA nu se aplică mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile necomerciale care corespund cerinţelor art.52 din Codul fiscal, în scop de construire a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către aceste organizaţii necomerciale pentru necesităţile instituţiilor menţionate.
   Noţiunea de instituţie de asistenţă socială urmează a fi înţeleasa în condiţiile Legii asistenţei sociale nr.547-XV din 25.12.2003, care prevede principiile, obiectivele, politica, beneficiarii, formele asistenţei sociale şi sursele de finanţare a acesteia.
   Instituţiile de asistenţă socială asigură protecţie, ocrotire, găzduire, îngrijire, activităţi de recuperare şi reintegrare socială pentru copii, persoane cu handicap, persoane vîrstnice şi alte categorii de persoane, în funcţie de nevoile specifice.
   Găzduirea în instituţiile de asistenţă socială se realizează atunci cînd menţinerea la domiciliu nu este posibilă şi poate fi dispusă în urma evaluării sociale şi socio-medicale a persoanei, cu consimţămîntul acesteia.
   În categoria instituţiilor sus menţionate sunt incluse centrele şi azilurile, casele de copii.

Data adăugării răspunsului - 31.07.2018

Ordin SFS nr. 564, din 04.11.2021

     În conformitate cu art.103 alin. (9²) al Codului fiscal, TVA nu se aplică mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile necomerciale care corespund cerinţelor art.52 din Codul fiscal, în scop de construire a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către aceste organizaţii necomerciale pentru necesităţile instituţiilor menţionate.
     Astfel, în temeiul art.103 alin. (9²) al Codului fiscal, organizațiile necomerciale care corespund cerințelor art.52 din Codul fiscal, urmează să beneficieze de scutirea de TVA fără drept de deducere pentru mărfurile și serviciile importate sau procurate pe Republicii Moldova de către acestea pentru construirea instituțiilor de asistență socială și pentru necesitățile instituțiilor respective.
      Prin urmare, dreptul de utilizare a facilității fiscale prevăzute la art.103 alin. (9²) din Codul fiscal, nu este condiționat de deținerea documentului care confirmă desfășurarea activității de utilitate publică.
       (Temei: Explicațiile Ministerului Finanțelor din 13.09.2021).

Data adăugării răspunsului - 04.11.2021

     Care sunt cerinţele înaintate organizaţiilor necomerciale specificate în art.103 alin. (9²) al Codului fiscal?
    În conformitate cu art.103 alin. (92) al Codului fiscal, TVA nu se aplică mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile necomerciale care corespund cerinţelor art.52 din Codul fiscal, în scop de construire a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către aceste organizaţii necomerciale pentru necesităţile instituţiilor menţionate.           
    Conform art.52 din Codul fiscal, solicitantul scutirii trebuie să deţină certificatul de înregistrare de stat şi certificatul de stat (certificatul de utilitate publică), prevăzut prin  Legea nr.86 din 11 iunie 2020 cu privire la organizațiile necomerciale.       
    [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii nr. 86 din 11.06.2020]

Data arhivării răspunsului - 09.02.2021

     În conformitate cu art.103 alin.(9²) al Codului fiscal, TVA nu se aplică mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile necomerciale care corespund cerinţelor art.52 din Codul fiscal, în scop de construire a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi mărfurilor şi serviciilor importate sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către aceste organizaţii necomerciale pentru necesităţile instituţiilor menţionate.      
    Conform art.52 din Codul fiscal, solicitantul scutirii trebuie să deţină certificatul de înregistrare de stat şi certificatul de stat (certificatul de utilitate publică), prevăzut prin Legea nr.837-XIII din 17.05.1996 cu privire la asociaţiile obşteşti.

Data arhivării răspunsului - 09.02.2021
Ordin SFS nr. 165, din 14.02.2017

      În conformitate cu prevederile art.103 alin. (1) pct. 6) din Codul fiscal, pentru activitatea profesională în sectorul justiţiei, TVA nu se aplică.
     [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.281 din 16.12.2016 (publicată în Monitorul Oficial nr.472-477/947 din 27.12.2016), în vigoare de la data 01.01.2017].

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

        Care este modalitatea de aplicare a TVA pentru serviciile prestate de avocaţi, notari, executori judecătoreşti?          În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 6) din Codul fiscal, TVA nu se aplică pentru serviciile acordate de de avocaţi, notari, executori judecătoreşti.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

   Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 5) din Codul fiscal, livrarea mărfurilor, serviciilor instituțiilor de învățământ publice și private, legate de desfășurarea nemijlocită a procesului de învățământ conform Codului educației serviciile de instruire a copiilor și adolescenților în cercuri, secții, studiouri; serviciile prestate copiilor și adolescenților cu folosirea instalațiilor sportive; serviciile legate de întreținerea copiilor în instituții preșcolare; serviciile de pregătire și perfecționare a cadrelor sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

Potrivit prevederilor art. 103 alin. (1) pct. 5) din Codul fiscal,livrarea mărfurilor, serviciilor institutiilor de învăţămînt, legate de procesul instructiv de producţie şi educativ, sunt scutite de TVA, cu condiţia alocării mijloacelor obţinute din livrarea acestor mărfuri, în scopuri de instruire generală.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018

        Care este modalitatea aplicării TVA la materia primă secundară procurată pe teritoriul Republicii Moldova?          Răspunsul este perfectat în conformitate cu explicaţiile prezentate de către Comisia economie, buget şi finanţe a Parlamentului Republicii Moldova.         Conform prevederile art.103 alin. (94) din Codului fiscal, începînd cu 09.11.2012, T.V.A nu se aplică materiei prime secundare, inclusiv deşeurilor şi reziduurilor de hîrtie şi carton, de cauciuc, de plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă), de metale feroase şi neferoase, reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora, procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către subiecţii impozabili licenţiaţi ca rezultat al activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.          Potrivit Legii nr.451-XV din 30.07.2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător unele genuri de activitate menţionate în art. 103 alin. (94) din Codului fiscal sunt pasibile licenţierii, iar unele nu sunt supuse licenţierii şi anume norma de la art.8 alin.(1) pct. 16) din lege stipulează că colectarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea, precum şi exportul resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusive în stare prelurată se supune licenţierii, iar activitătile de colectare a materiei prime secundare, inclusiv deşeuri şi reziduurilor de hîrtie de carton, de cauciuc, de plastic şi sticlă (cioburi de sticlă) nu se supun licenţierii.          Totodată, art.8 alin (2) din aceiaşi lege specifică că genurile de activitate neindicate la alin.(1) se desfăşoară fără licenţe sau fără alte acte administrative cu efect similar, cu excepţia autorizaţiilor, stabilite expres prin lege, pentru confirmarea unor cerinţe tehnice, norme separate sub un anumit aspect.          Reieşind din cele expuse, menţionăm că TVA nu se aplică materiei prime secundare, inclusiv deşeurilor şi reziduurilor de hîrtie şi carton, de cauciuc, de plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă) livrate tuturor persoanelor fizice şi juridice, deoarece această activitate nu se supune licenţierii, iar livrarea de metale feroase şi neferoase, reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora nu se va supune cu TVA doar în cazul efectuării livrării în adresa subiecţilor impozabili licenţiaţi.

Data arhivării răspunsului - 27.12.2018

Care este modalitatea de aplicare a TVA la deşeurile şi reziduurile de metale feroase şi neferoase, reziduurile industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora importate şi/sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova?
Conform prevederile art.103 alin. (94) din Codului fiscal, se scutesc de TVA fără drept de deducere deşeurile şi rezidurile de metale feroase şi neferoase, reziduurile industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora importate şi/sau procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către subiecţii impozabili licenţiaţi şi utilizate nemijlocit în activitatea lor de întreprinzător în Republica Moldova.

Data arhivării răspunsului - 04.05.2023
Ordin SFS nr. 147, din 04.05.2023

  În conformitate cu art.103 alin.(1) pct. 271 din Codul fiscal, TVA nu se aplică la importul şi livrarea tractoarelor agricole de la poziţiile tarifare 870191100, 870192100, 870193100, 870194100, 870195100 şi tehnicii agricole de la poziţiile tarifare 842449100, 842482100, 8432, 843320, 843330000, 843340000, 843351000, 843352000, 843353, 843359, 8436, 8437 şi părţi ale acesteia de la poziţiile tarifare 8432, 8436 şi 8437, efectuate de către subiecţii impozabili, ce constituie rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.      
  Referitor la caracteristicile tehnicii agricole, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014. 

Data adăugării răspunsului - 04.05.2023

   În conformitate cu art.103 alin.(1) pct. 271 din Codul fiscal, TVA nu se aplică la importul şi livrarea tractoarelor agricole de la poziţiile tarifare 870191100, 870192100, 870193100, 870194100, 870195100 şi tehnicii agricole de la poziţiile tarifare 842449100, 842482100, 8432, 843320, 843330000, 843340000, 843351000, 843352000, 843353, 843359, 8436, 8437 şi părţi ale acesteia de la poziţiile tarifare 8432, 8433 şi 8437, efectuate de către subiecţii impozabili, ce constituie rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.       
   Referitor la caracteristicile tehnicii agricole, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014.  
   [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.170 din 19 decembrie 2019, în vigoare din 01.01.2020].

Data arhivării răspunsului - 04.05.2023

 În conformitate cu art.103 alin.(1) pct. 271 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.71 din 12.04.2015, începând cu data de 01.05.2015, TVA nu se aplică la importul şi livrarea tractoarelor agricole de la poziţia tarifară 870190 şi tehnicii agricole de la poziţiile tarifare 842481100, 842481910, 8432, 843320, 843330000, 84334000, 843351000, 843352000, 843353, 843359, 8436, 8437 şi părţi ale acesteia de la poziţiile tarifare 8432, 8433 şi 8437, efectuate de către subiecţii impozabili, ce constituie rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.          Referitor la caracteristicile tehnicii agricole, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014.       [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 71 din 12.04.2015 (publicată în Monitorul Oficial nr. 102-104/170 din 28.04.2015), în vigoare de la data 01.05.2015.]

Data arhivării răspunsului - 30.01.2020
Ordin SFS nr. 147, din 04.05.2023

  Potrivit art.103 alin.(1) pct.16) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA cazarea în cămine; serviciile comunale acordate populaţiei: închirierea spaţiului locativ, deservirea tehnică a blocurilor de locuinţe, salubrizarea, folosirea ascensoarelor.  
  Conform prevederilor art.4 din Legea nr.75 din 30.04.2015 cu privire la locuinţe:  
  • în calitate de locuinţă sînt recunoscute casele de locuit individuale, apartamentele, încăperile locuibile din cămine şi din clădiri cu altă destinaţie;
  • servicii comunale pentru consumatorii din locuinţe şi încăperi cu altă destinaţie decît cea de locuinţă (în continuare – servicii comunale) reprezintă servicii ce ţin de livrarea energiei termice pentru încălzirea locuinţelor şi a încăperilor de uz comun din blocurile locative, alimentarea cu apă caldă menajeră, cu apă potabilă, evacuarea apelor uzate, evacuarea deşeurilor menajere solide şi lichide, servicii pentru întreţinerea ascensoarelor, administrarea fondului public de locuinţe şi a locuinţelor proprietate privată, prestate prin activităţi de închiriere, deservire tehnică şi reparaţie a blocurilor locative şi căminelor, deservirea tehnică a echipamentelor din interiorul blocului locativ, salubrizarea şi amenajarea terenului aferent, a încăperilor şi locurilor de uz comun din blocul locativ, reabilitarea locuinţelor şi valorificarea investiţiilor în acest domeniu.
  În acest context, în cazul în care, serviciile comunale prestate în căminele studenţeşti, care reprezintă locuinţe, sunt destinate populaţiei (studenţilor), faţă de serviciile respective se vor extinde prevederile art.103 alin.(1) pct.16) din Codul fiscal, cu excepția serviciilor de alimentare cu apă potabilă și evacuarea apelor uzate, pentru care se aplică regimul prevăzut la art.104 lit.b) din Codul fiscal.

Data adăugării răspunsului - 04.05.2023

   Potrivit art.103 alin.(1) pct.16) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA cazarea în cămine; serviciile comunale acordate populaţiei: închirierea spaţiului locativ, deservirea tehnică a blocurilor de locuinţe, alimentarea cu apă, canalizarea, salubrizarea, folosirea ascensoarelor.   
  Conform prevederilor art.4 din Legea nr.75 din 30.04.2015 cu privire la locuinţe:   
 • în calitate de locuinţă sînt recunoscute casele de locuit individuale, apartamentele, încăperile locuibile din cămine şi din clădiri cu altă destinaţie;  
 • servicii comunale pentru consumatorii din locuinţe şi încăperi cu altă destinaţie decît cea de locuinţă (în continuare – servicii comunale) reprezintă servicii ce ţin de livrarea energiei termice pentru încălzirea locuinţelor şi a încăperilor de uz comun din blocurile locative, alimentarea cu apă caldă menajeră, cu apă potabilă, evacuarea apelor uzate, evacuarea deşeurilor menajere solide şi lichide, servicii pentru întreţinerea ascensoarelor, administrarea fondului public de locuinţe şi a locuinţelor proprietate privată, prestate prin activităţi de închiriere, deservire tehnică şi reparaţie a blocurilor locative şi căminelor, deservirea tehnică a echipamentelor din interiorul blocului locativ, salubrizarea şi amenajarea terenului aferent, a încăperilor şi locurilor de uz comun din blocul locativ, reabilitarea locuinţelor şi valorificarea investiţiilor în acest domeniu.   
  În acest context, în cazul în care, serviciile comunale prestate în căminele studenţeşti, care reprezintă locuinţe, sunt destinate populaţiei (studenţilor), faţă de serviciile respective se vor extinde prevederile art.103 alin.(1) pct.16) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 04.05.2023
Ordin SFS nr. 147, din 04.05.2023

  În conformitate cu prevederile art.103 alin. (1) pct.24) din Codul fiscal, autoturismele şi alte autovehicule (poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333, 870340, 870350000, 870360, 870370000, 870380, 9705) sunt scutite de TVA fără drept de deducere.
  Referitor la caracteristicile autoturismelor şi altor autovehicule, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014.

Data adăugării răspunsului - 04.05.2023

    În conformitate cu prevederile art.103 alin. (1) pct.24) din Codul fiscal, autoturismele şi alte autovehicule (poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333, 870340, 870350000, 870360, 870370000, 870380, 9705), scuterele cu motor electric de la poziţia tarifară 871160900, sunt scutite de TVA fără drept de deducere.
   Referitor la caracteristicile autoturismelor şi altor autovehicule, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014.         
    [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.170 din 19 decembrie 2019, în vigoare din 01.01.2020].

Data arhivării răspunsului - 04.05.2023

   În conformitate cu prevederile art.103 alin.(1) pct.24) din Codul fiscal, autoturismele şi alte autovehicule (poziţiile tarifare 870321, 870322, 870323, 870324, 870331, 870332, 870333, 870390100), scuterele cu motor electric de la poziţia tarifară 871190900, sunt scutite de TVA fără drept de deducere.     Referitor la caracteristicile autoturismelor şi altor autovehicule, acestea urmează a fi determinate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobată prin Legea nr.172 din 25.07.2014.    [Completare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.281 din 16.12.2016 (publicată în Monitorul Oficial nr.472-477/947 din 27.12.2016), în vigoare de la 01.01.2017].

Data arhivării răspunsului - 30.01.2020
Ordin SFS nr. 282, din 24.05.2018

Data adăugării răspunsului - 18.07.2018

         Cum se aplică scutirea de TVA la importul materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului propriu de producţie, precum și la livrarea mărfurilor produse şi la prestarea serviciilor pe teritoriul țării pentru întreprinderile şi organizaţiile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor din Republica Moldova?  Pentru a beneficia de scutirea de TVA la importul materiei prime, al materialelor, articolelor de completare şi accesoriilor necesare procesului propriu de producţie, precum și la livrarea mărfurilor produse şi la prestarea serviciilor pe teritoriul țării, întreprinderile şi organizaţiile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor urmează să întrunească criteriile stabilite la pct.2 din Regulamentul cu privire la modul de acordare a unor categorii de facilităţi privind TVA conform prevederilor art.103 alin.(7) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi art.4 alin.(18) lit.b) din Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.819 din 18 octombrie 2017 (în vigoare din 20 octombrie 2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 364-370, art. 923)).   Întreprinderile şi organizaţiile care întrunesc criteriile stabilite la pct.2 din Regulament depun o cerere la Serviciul Fiscal de Stat, cu prezentarea, în copie, a documentelor confirmative stabilite la pct.5 din Regulament.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2018
Ordin SFS nr. 388, din 25.07.2018

    Serviciile medicale, cu excepţia celor cosmetice sunt scutite de TVA fără drept de deducere (art. 103 alin. (1) pct. 10) din Codul fiscal)

Data adăugării răspunsului - 26.07.2018

Ordin SFS nr. 388, din 25.07.2018

Data adăugării răspunsului - 21.07.2020

Ordin SFS nr. 388, din 25.07.2018

     Аrenda pămîntului, dreptul de livrare şi arendare a acestuia, cu excepţia plăţilor de comision aferente tranzacţiilor respective sunt scutite de TVA fără drept de deducere (art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal).

Data adăugării răspunsului - 25.07.2018

Ordin SFS nr. 699, din 26.12.2018

   Conform prevederilor art.103 alin. (94) din Codului fiscal, TVA se scutesc de TVA fără drept de deducere deşeurile şi reziduurile de hîrtie şi de carton, de cauciuc, de plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă) procurate pe teritoriul Republicii Moldova de către subiecţii impozabili şi utilizate nemijlocit în activitatea lor de întreprinzător în Republica Moldova.

Data adăugării răspunsului - 27.12.2018

Ordin SFS nr. 59, din 30.01.2020
Ce cotă a TVA se va aplica la plasarea şi comercializarea mărfurilor în magazinele duty-free?
    Potrivit prevederilor art. 103 alin. (6) din Codul fiscal, sînt scutite de TVA fără drept de deducere plasarea şi comercializarea mărfurilor în magazinele duty-free.
    Mărfurile supuse accizelor plasate în destinaţia magazinul duty-free amplasat în zona intrării pe teritoriul Republicii Moldova, magazinul duty-free pentru deservirea corpului diplomatic, după comercializare, la încheierea destinaţiei vamale, sunt plasate sub regimul vamal de import cu perceperea drepturilor de import.
(Temei Legea cu pentru modificarea unor acte normative nr. 302 din 03.11.2022)

Data arhivării răspunsului - 14.08.2024

        Este scutită de TVA fără drept de deducere plasarea şi comercializarea mărfurilor în magazinele, barurile şi restaurantele duty-free?         Potrivit prevederilor art. 103 alin. (6) din Codul fiscal sunt scutite de TVA fără drept de deducere plasarea şi comercializarea mărfurilor în magazinele, barurile şi restaurantele duty-free.

Data arhivării răspunsului - 22.07.2020
Ordin SFS nr. 218, din 18.05.2019

     În conformitate cu prevederile art.103 alin. (1) pct. 10) din Codul fiscal, pachetele de servicii turistice sunt scutite de TVA fără drept de deducere.     
    Astfel, la livrarea pachetului turistic valoarea scutită de TVA fără drept de deducere o va constitui valoarea, achitată sau ce urmează a fi achitată pentru acesta, indiferent de modul de formare a prețului/valorii.       
   Totodată, la livrarea pachetului turistic, costul pachetului turistic livrat find scutit de TVA fără drept de deducere.     
   În cazul, dacă livrarea pachetului turistic este efectuată de către comisionar (firma turistică) prin contractul de comision, sau prin intermediul altui contract, în care este prevăzută achitarea unei remunerații de la operatorul turistic pentru realizarea pachetului turistic, atunci această remunerație se va impozita cu TVA pe principii generale.

Data adăugării răspunsului - 22.07.2020

Ordin SFS nr. 89, din 10.02.2020

   Potrivit prevederilor art.103 alin.(910) din Codul fiscal, importul mărfurilor de la poziţiile tarifare 271012310, 271012700 şi 271019210, destinate aprovizionării aeronavelor implicate în transportul internaţional de mărfuri şi pasageri, este scutit de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 26.01.2021

Ordin SFS nr. 68, din 10.02.2021

    În conformitate cu prevederile art.103 alin. (912) din Codul fiscal, în baza principiului reciprocităţii, se scuteşte de TVA fără drept de deducere introducerea mărfurilor destinate folosinţei oficiale de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, de către reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, destinate uzului sau consumului personal de către membrii personalului acestor misiuni diplomatice şi oficii consulare sau al reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale, precum şi de către membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu aceştia, cu excepţia cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi a cetăţenilor străini sau apatrizilor cu reşedinţa permanentă în Republica Moldova.         
    [Completare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.60 din 23.04.2020, în vigoare de la data 01.07.2020]

Data adăugării răspunsului - 15.02.2021

Ordin SFS nr. 131, din 30.03.2022

      În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (4) din Codul fiscal, livrare (prestare) de servicii reprezintă activitate de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale, de consum şi de producţie, inclusiv darea proprietăţii în arendă, locaţiune, cu plata parţială sau gratuit.
    Obiectul impozabil, potrivit art. 95 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, îl constituie livrarea serviciilor de către subiecţii impozabili, reprezentînd rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.
      Totodată, conform art. 103 alin. (1) pct. 1) din Codul fiscal, locațiunea locuinţei este scutită de TVA fără drept de deducere.
      Astfel, serviciile de locațiune a bunurilor imobiliare cu destinație locativă sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 30.03.2022

Ordin SFS nr. 59, din 07.02.2025

     În conformitate cu prevederile art. 103 alin. (1) pct. 16) din Codul fiscal, se scutesc de TVA fără drept de deducere cazarea în cămine; serviciile comunale acordate populaţiei: închirierea spaţiului locativ, deservirea tehnică a blocurilor de locuinţe, salubrizarea, folosirea ascensoarelor.
     Conform art. 2 din Legea nr. 234 din 23.12.2021 cu privire la serviciile publice, servicii publice sunt activităţi administrative necomerciale cu caracter individual, realizate în regim de putere publică de prestatorul de servicii publice, cu sau fără solicitarea beneficiarilor de servicii şi care vizează realizarea drepturilor, libertăţilor, obligaţiilor şi intereselor legitime ale acestora, asigurându-le, după caz, beneficiile materiale sau nemateriale corespunzătoare.
     Astfel, luând în considerare faptul că în cazul dat beneficiari ai serviciilor de salubrizare sunt populația, în condițiile prevăzute la art. 103 alin. (1) pct. 16) din Codul fiscal, pentru serviciile în cauză se va aplica scutirea de TVA fără drept de deducere.

Data adăugării răspunsului - 07.02.2025

Ordin SFS nr. 217, din 07.04.2025

    Potrivit art. 103 alin. (1) pct. 13 din Codul fiscal, serviciile poştale, inclusiv distribuirea pensiilor, subvenţiilor, indemnizaţiilor sînt scutite de TVA fără drept de deducere.
   Conform art.2 din Legea comunicaţiilor poştale nr. 36/2016, servicii poştale reprezintă servicii destinate publicului, constînd în colectarea, ambalarea (în caz de necesitate), sortarea, transportul trimiterilor poştale şi distribuirea sau înmînarea acestora destinatarilor.
    La rîndul său potrivit articolului menționat, servicii de livrare de colete poştale reprezintă  servicii care implică colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea coletelor poştale.
    De asemenea, serviciu de curierat reprezintă colectarea, recepţionarea trimiterilor poştale şi predarea acestora prin intermediul curierului, la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală.
    Urmare a consultării diviziunii 53 „Activități de poștă și de curier” din secțiunea H „Transport și depozitare” din Ordinul Biroului Național de Statistică nr.28/2019 cu privire la aprobarea Clasificatorului Activităților din Economia Moldovei, aceasta include activitățile poștale şi de curierat, cum sunt ridicarea, transportul şi livrarea scrisorilor şi coletelor, desfășurate sub egida diverselor acorduri. De asemenea se includ și serviciile de livrare locală şi mesagerie locală.
    Concomitent, secțiunea 53.20 „Alte activităţi poştale şi de curier” include:
- primirea, prelucrarea, transportul şi distribuirea (internă sau internaţională) scrisorilor, pachetelor şi coletelor (de tip poştal) de către firme ce desfăşoară activităţi în afara obligativităţii serviciului universal. Pot fi implicate unul sau mai multe mijloace de transport şi activitatea poate fi efectuată fie cu mijloace de transport proprii ale firmelor respective, fie prin intermediul transportului public;
- serviciile de livrare la domiciliu.
    Totodată, această clasă exclude transportul de mărfuri, (conform tipului de transport) 49.20, 49.41, 50.20, 50.40, 51.21, 51.22.
   Respectiv, serviciile de curierat, care constă în ridicarea comenzii de la furnizor și transportarea acesteia către cumpărător, nu se încadrează în serviciile poștale, pentru acestea find aplicat regimul general de impozitare în conformitate cu art. 96 lit. a) din Codul fiscal.

Data adăugării răspunsului - 08.04.2025

news-events