La 28 iunie 2016 a fost semnat Acordul de Finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare și Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Legea № 225 pentru ratificarea Acordului de finanțare și a Acordului de împrumut a fost adoptată de Parlamentul Republicii Moldova la 23 septembrie 2016.
Obiectivul de dezvoltare a proiectului TAMP - îmbunătățirea colectării veniturilor, conformării fiscale și serviciilor prestate contribuabililor prin automatizarea și integrarea administrării fiscale.
Viziunea pe termen lung sprijinită de TAMP - o administrație fiscală modernă cu procese operaționale optimizate, susținute de managementul conformării bazat pe riscuri, cu utilizarea eficace a sistemului de comunicare electronică cu contribuabilii, personal calificat și profesionist care contribuie la o administrație fiscală eficace și orientată spre contribuabil.
Proiectul a fost restructurat de trei ori prin:
Proiectul a avut la bază 5 componente:
Proiectul TAMP, a jucat un rol constructiv în dezvoltarea administrării fiscale din RM. Rezultatele așteptate la nivelul obiectivelor proiectului au fost după cum urmează: (a) Îmbunătățirea serviciilor pentru contribuabili; (b) Sprijinirea supraviețuirii întreprinderilor și susținerea ocupării forței de muncă prin scutiri temporare de impozite în contextul pandemiei COVID-19; (c) Indicatori de rezultate intermediare.
Aceste rezultate au fost împărțite în indicatori care au fost realizați:
Totodată, Proiectul TAMP a răspuns priorităților Serviciului Fiscal de Stat, și anume reformele cuprinzătoare a instituției în ceea ce privește aspectele organizatorice și de resurse umane, politica fiscală și procedurile operaționale, precum și modernizarea amplă a tehnologiilor informaționale.
Proiectul TAMP s-a finalizat la 30 noiembrie 2023.
Notificare privind atribuirea contractului ”Achiziționarea licențelor antivirus pentru servere și echipamente periferice”
publicat la data de 16.11.2021 versiunea PDF
Manualul operațional al proiectului
publicat la data de 22.12.2020 versiunea PDF
Raport financiar al Proiectului pentru perioada 1 ianuarie 2019 și 31 decembrie 2019
publicat la data de 29.09.2020 versiunea PDF
Notificare privind atribuirea contractului Denumirea serviciilor de consultanță: ,,Auditul financiar al Proiectului de modernizare a administrării fiscale”
publicat la data de 18.08.2020 versiunea PDF
Notificare privind atribuirea contractului Denumirea serviciilor de consultanță: Dezvoltarea noului site web al Serviciului Fiscal de Stat
publicat la data de 18.08.2020 versiunea PDF
Serviciul Fiscal de Stat anunță lansarea licitației privind achiziția serviciilor de asistență tehnică pentru dezvoltarea noului site web al Serviciului Fiscal de Stat
publicat la data de 27.02.2020 versiunea PDF
Manualul operațional al proiectului
publicat la data de 05.11.2019 versiunea PDF
Serviciul Fiscal de Stat angajează manager de proiect IT în cadrul Proiectului de modernizare a administrării fiscale
publicat la data de 16.08.2019 versiunea PDF
Serviciul Fiscal de Stat angajează specialist în achiziții în cadrul Proiectului de modernizare a administrării fiscale
publicat la data de31.07.2019 versiunea PDF
Raportul financiar al proiectului pentru perioada 25 ianuarie 2017-31 decembrie 2018
publicat la data de 15.05.2019 versiunea PDF
Raportul privind nivelul de satisfacție al persoanelor juridice față de serviciile și activitatea Serviciului Fiscal de Stat
publicat la data de 02.05.2019 versiunea PDF
Raportul privind nivelul de satisfacție al persoanelor fizice față de serviciile și activitatea Serviciului Fiscal de Stat
publicat la data de 02.05.2019 versiunea PDF
Notificare privind atribuirea contractului. Denumirea serviciilor de consultanță: „Sondajul privind satisfacția contribuabililor cu serviciile prestate de Serviciul Fiscal de Stat”
publicat la data de 02.05.2019 versiunea PDF
Notificare privind atribuirea contractului „Achiziționarea echipamentului de videoconferință”
publicat la data de 02.05.2019 versiunea PDF
Notificare de atribuire a contractului: „Auditul financiar al Proiectului de modernizare a administrării fiscale”
publicat la data de 15.02.2019 versiunea PDF
Notificare de atribuire a contractului
publicat la data de 07.08.2018 versiunea PDF
Notificare privind rezultatul licitației naționale competitive de achiziționare a 400 calculatoare și echipamentelor periferice, TAMP/4/NCB-2
publicat la data de 17.07.2018 versiunea PDF
Invitație de exprimare a interesului de către consultanți internaționali_TAMP/4/IC-4
publicat la data de 22.05.2018 versiunea PDF
Amendament la documentul de licitație privind achiziționarea calculatoarelor și echipamentelor periferice_TAMP/4/NCB-2
publicat la data de 11.05.2018 versiunea PDF
Răspuns de clarificare cu privire la licitaţia naţională competitivă nr.TAMP/4/NCB-2 de achiziționare a calculatoarelor și echipamentelor periferice în cadrul Proiectului de Modernizare a Administrării Fiscale
publicat la data de 08.05.2018 versiunea PDF
Cerere de ofertă privind licitația calculatoarelor și echipamentelor periferice_TAMP/4/NCB-2
publicat la data de 13.04.2018 versiunea PDF
Răspunsurile de clarificare cu privire la licitaţia naţională competitivă nr.TAMP/4/NCB-1 de achiziționare a calculatoarelor și echipamentelor periferice
publicat la data de 19.09.2017 versiunea PDF
Achiziție de calculatoare și echipamente periferice de către Serviciul Fiscal de Stat
publicat la data de 01.09.2017 versiunea PDF
Cerere de exprimare a interesului (CV) Poziția: Servicii de consultanță
publicat la data de 25.08.2017 versiunea PDF
Cerere de exprimare a interesului (CV) Poziția: Specialist în Achiziții
publicat la data de 17.02.2017 versiunea PDF
Cerere de exprimare a interesului (CV) Poziția: Manager de proiect
publicat la data de15.02.2017 versiunea PDF
Document de evaluare a proiectului TAMP (eng)
publicat la data de 01.12.2016 versiunea PDF
Manualul operațional al proiectului
publicat la data de 01.12.2016 versiunea PDF
Cooperarea cu organizațiile regionale și internaționale de profil reprezintă unul din obiectivele primordiale ale Serviciului Fiscal de Stat în vederea facilitării bunelor relații cu alte instituții străine similare în scopul utilizării expertizei și a bunelor practici internaționale pe filiera fiscală.
Serviciul Fiscal de Stat colaborează cu succes în calitate de membru activ în cadrul următoarelor organizații regionale și internaționale de profil:
Organizația Intra - Europeană a Administrațiilor Fiscale (IOTA)
IOTA a fost înființată în anul 1996 în cadrul celei de-a 3-a Conferințe a Administrațiilor Fiscale din Europa Centrală și de Est și Țările Baltice, fiind concentrată inițial pe facilitarea schimbului de experiență și asistență pentru modernizarea administrațiilor fiscale din Europa Centrală și de Est, în special în contextul extinderii Uniunii Europene (UE). Odată cu aderarea mai multor state membre la UE, IOTA, de la asistența oferită în contextul de modernizare se concentrează în prezent spre organizarea și asigurarea schimbului de experiențe și bune practici.
Republica Moldova a aderat la IOTA în anul 2004, în conformitate cu prevederile Legii nr.19-XV din 12.02.2004, fiind una din cele 43 de administrații fiscale membre cu drepturi depline și 1 membru asociat.
În anul 2015, SFS a găzduit Forumul IOTA privind administrarea contribuabililor mari, la care au participat peste 50 de delegați din cadrul a 20 administrații fiscale membre IOTA. Pe parcursul anilor în calitate de membru al IOTA, SFS utilizează platforma IOTA pentru ridicarea nivelului de cunoștințe în domeniul administrării fiscale eficiente și participă la diferite ateliere de lucru și în cadrul forumurilor organizate de IOTA preluând de la țările membre bunele practici și împărtășind experiențe asupra problemelor de administrare fiscală atât în cadrul întrunirilor cât și oferind răspuns la chestionarele tehnice ale IOTA.
Forumul Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale
Forumul Global al OCDE (FG al OCDE) este în prezent cea mai importantă platformă internațională în domeniul fiscal, care reunește 170 de țări și jurisdicții, inclusiv toate țările G20 și centrele financiare. Transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale înseamnă încetarea secretului bancar și a evaziunii fiscale prin cooperare fiscală globală. Forumul Global este principalul organism internațional care lucrează la implementarea standardelor internaționale de transparență fiscală și asigură că aceste standarde înalte sunt în vigoare în întreaga lume prin activitățile sale de monitorizare, evaluare reciprocă și de consolidare a capacităților.
Republica Moldova a fost acceptată în calitate de membru al organizației în noiembrie 2016, în cadrul celei de-a 9-a Ședințe a FG privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale.
SFS, în calitate de autoritate competentă pentru efectuarea schimbului de informații în scopuri fiscale, aplică standardul OCDE privind schimbul de informații la solicitare (EOIR) și se pregătește pentru a îndeplini cerințele FG al OCDE pentru a putea pune în aplicare și cel de-al doilea standard al OCDE pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare (AEOI), fiind astfel activ implicat într-un șir de activități în acest sens:
- în octombrie 2023, Serviciul Fiscal de Stat, la solicitarea evaluatorilor FG al OCDE, a organizat procesul de evaluare în etapa a II-a a Republicii Moldova cu privire la standardul EOIR, cu participarea nemijlocită a tuturor autorităților publice implicate: Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, Banca Națională a Moldovei, Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, Comisia Națională a Pieței Financiare, Agenția Servicii Publice, Depozitarul Central Unic, precum și Asociația Băncilor din Moldova, Uniunea Avocaților din Republica Moldova ș.a.
- în septembrie 2023, SFS, a fost supus evaluării simulate privind progresul realizat în partea ce ține de managementul securității datelor aferent standardului AEOI.
Urmare a rezultatelor evaluării finale planificate la o etapă ulterioară, SFS va primi acordul FG al OCDE de a face schimb automat de date privind conturile financiare cu alte jurisdicții membre ale OCDE, în baza prevederilor Legii nr. 69 privind implementarea prevederilor Acordului multilateral al autorităților competente pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare din 31 martie 2023.
Centrul de Excelență în Finanțe (CEF)
CEF a fost înființat în anul 2001 de către Guvernul sloven cu suportul Băncii Mondiale și FMI, care din 2015 a obținut statutul de organizație internațională după 14 ani de succes ca instituție regională.
Organizația, în calitate de lider în instruire, sprijină dezvoltarea capacităților funcționarilor publici și a instituțiilor acestora din Europa de Sud-Est prin învățare și schimb de cunoștințe.
Republica Moldova a devenit membru al CEF în anul 2003 și SFS beneficiază până în prezent de expertiză, asistență și instruire necesară în domeniul administrării fiscale.
Consiliul Coordonator al Conducătorilor Serviciilor Fiscale din statele membre ale Comunității Statelor Independente (CCCSF CSI)
Consiliul Coordonator al Conducătorilor Serviciilor Fiscale din statele membre ale Comunității Statelor Independente (CCCSF CSI) a fost înființat la 31 mai 2001.
Principala direcție de activitate a Consiliului este cooperarea serviciilor fiscale din statele membre ale CSI în domenii de politică și administrare fiscală, elaborarea acordurilor și hotărârilor interstatale și interguvernamentale de îmbunătățire a politicii și administrării fiscale, consolidarea controlului fiscal în sfera activității economice externe și intensificarea eforturilor comune în contracararea evaziunii fiscale.
Cu suportul Fondului Monetar Internațional (FMI), Serviciul Fiscal de Stat a implementat, începând cu anul 2017, Proiectul de administrare a veniturilor finanțat de Regatul Țărilor de Jos care s-a axat pe 2 obiective generale: 1) consolidarea managementului administrării fiscale și aranjamentelor organizaționale și 2) consolidarea funcțiilor de bază ale administrației fiscale.
În cadrul proiectului, cu suportul experților FMI, au fost atinse rezultate notabile axate pe:
Proiectul s-a finalizat în luna decembrie 2020, dar având la bază buna cooperare și rezultatele notabile înregistrate, în anul 2021 Serviciul Fiscal de Stat a continuat activitățile de reformă și de preluare a bunelor practici internaționale, cu suportul experților Fondului Monetar Internațional, în cadrul noului Proiect de consolidare a guvernanței fiscale în țările Parteneriatului Estic al Uniunii Europene.
Scopul asistenței este acordarea suportului în consolidarea managementului administrării veniturilor și aranjamentelor de guvernanță.
Pe parcursul anului 2023, au fost realizate două misiuni de suport în îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de management al riscurilor de conformare.
Raportul de evaluare a sistemului de administrare fiscală din Republica Moldova (2022)
publicat la data de 31.01.2023versiunea PDF
Programul de consiliere în domeniul veniturilor a fost inițiat pentru a oferi suport în implementarea Proiectului de modernizare a administrării fiscale (TAMP). Lansat în anul 2017, programul a fost construit în jurul a 3 componente de bază:
Cu referire la activitățile desfășurate în cadrul programului este de menționat:
Pe parcursul anului 2023, sau desfășurat nouă misiuni de asistență ale experților dedicate: consolidării capacităților Serviciului Fiscal de Stat de urmărire penală a infracțiunilor fiscale; îmbunătățirii controalelor manageriale și a metodelor indirecte de estimare a venitului impozabil; implementării aspectelor legislației aferente prețurilor de transfer și regulilor generale anti-abuz; îmbunătățirii capacităților de gestionare a arieratelor; implementării principiilor BEPS cu privire la Companiile Străine Controlate.
Cooperarea între Agenția Fiscală Suedeză și Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova, a fost inițiată din anul 2013 pe o perioadă de trei ani (2013 – 2016). Scopul proiectului a fost de a sprijini modernizarea și consolidarea capacității în cadrul Serviciului Fiscal de Stat. Accentul a fost pus pe trei domenii:
În 2018, Agenția Fiscală Suedeză și Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova au încheiat al 2-lea proiect de cooperare pe o perioadă de trei ani (2018-2021), care a cuprins trei componente:
Având la bază buna cooperare și rezultatele vizibile din proiectele anterioare s-a decis încheierea unui nou proiect de cooperare.
Astfel, în luna septembrie 2023 a fost semnat Acordul de proiect de cooperare ,,Reforma Serviciului Fiscal de Stat III” între Agenția Fiscală Suedeză și Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova, pe o perioadă de trei ani (2023 – 2026), în cadrul căruia este acordată asistență în următoarele domenii:
Impactul general urmărit de proiect este creșterea veniturilor fiscale, îmbunătățirea condițiilor de lucru, sporirea eficienței, echității, corectitudinii, integrității și profesionalismului în deservirea contribuabililor.
În perioada anului 2023, de la semnarea Acordului de proiect de cooperare, reprezentanții Agenției Fiscale Suedeze au efectuat trei vizite de lucru cu scopul realizării activităților planificate pentru cele 3 componente ale proiectului.
Serviciul Fiscal de Stat colaborează activ cu administrațiile fiscale străine atât prin parteneriat bilateral cât și prin intermediul activităților din cadrul organizațiilor internaționale la care Serviciul Fiscal de Stat este parte, având ca scop schimbul de experiențe și preluarea bunelor practici aferente evoluțiilor actuale în domeniul administrării fiscale.
Astfel, în baza acordurilor de cooperare, Serviciul Fiscal de Stat colaborează în mod special cu următoarele autorități fiscale: Agenția Națională de Administrare Fiscală a României, Agenția Veniturilor din Italia, Serviciul Fiscal de Stat al Ucrainei, Agenția Fiscală Suedeză, Serviciul de Venituri Interne din SUA și Inspectoratul Fiscal de Stat al Republicii Lituania. Domeniile specifice de cooperare includ: asistența în vederea armonizării legislației naționale la acquis-ul UE, aplicarea tehnologiilor informaționale, instruirea funcționarilor fiscali, managementul relației cu contribuabilii, îmbunătățirea domeniului de administrare fiscală, organizarea activității, etc.
Totodată, Serviciul Fiscal de Stat conlucrează cu administrațiile fiscale străine în vederea realizării schimbului de informații cu caracter fiscal în baza tratatelor bilaterale și internaționale, ale căror semnatar este Republica Moldova.
Planul Național de Acțiuni pentru Aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, pentru anii 2024-2027
publicat la data de 16.04.2024
versiunea PDF
Raport de realizare a Planului Național de Acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere RM-UE pentru perioada 2017-2019
publicat la data de 14.07.2022
versiunea PDF
Programul de asociere UE-Republica Moldova
publicat la data de 14.07.2022versiunea PDF
Raportul privind realizarea planului național de acțiuni pentru implementarea acordului de asociere RM-UE 2017-2019 (pentru anul 2018)
publicat la data de 11.02.2019 versiunea PDF
Extras din Planul național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova-Uniunea Europeană în perioada 2017-2019 (activități ce țin de competența SFS)
publicat la data de 11.02.2019 versiunea PDF
Planul Național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova-Uniunea Europeană în perioada 2017-2019 (Hotărîrea Guvernului nr.1472 din 30 decembrie 2016)
publicat la data de 11.02.2019 versiunea PDF
Planul de acțiuni al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016
publicat la data de 14.11.2014 versiunea PDF
Ordinul IFPS nr. 1618 din 14 noiembrie 2014 cu privire la aprobarea Planului de acțiuni al IFPS pentru implementarea Acordului de Asociere RM - UE în perioada 2014 - 2016
publicat la data de 14.11.2014 versiunea PDF
Hotărîre nr. 808 din 07.10.2014 cu privire la aprobarea Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016
publicat la data de 07.10.2014 versiunea PDF
Ordinul IFPS nr. 1176 din 07.08.2014 Cu privire la aprobarea certificatelor de atestare în calitate de plătitor de TVA în conformitate cu standardele Uniunii Europene
publicat la data de 10.08.2014 versiunea PDF
Certificatul SWAN
publicat la data de 30.06.2014 versiunea PDF
Extrasul din Acordul de Asociere dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova
publicat la data de 27.06.2014 versiunea PDF
Extras din Planul Naţional de Acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere RM-UE 2014-2016
publicat la data de 27.06.2014 versiunea PDF
Regimurile de sancțiuni în vigoare ale Consiliului de Securitate al ONU - 18.04.2022
publicat la data de 27.06.2022versiunea PDF
Măsuri restrictive internaționale ale UE la care RM s-a aliniat - 08.04.2022
publicat la data de 27.06.2022versiunea PDF
Sancțiunile în vigoare ale Consiliului de Securitate ONU - 31.12.2021
publicat la data de 01.02.2022versiunea PDF
Cadrul legal: