Serviciul comunicare
Misiunea de bază a serviciului constă în asigurarea comunicării eficiente a autorității fiscale cu publicul larg, reprezentanții societății civile și cu mijloacele de informare în masă, în vederea informării operative, veridice și complete a societății despre activitatea SFS, precum și crearea unei imagini pozitive care va fortifica încrederea contribuabililor și va spori gradul de transparență în activitatea SFS.
Funcțiile de bază a serviciului sunt: asigurarea transparenței privind activitatea autorității; facilitarea accesului publicului larg la informația oficială din cadrul autorității; monitorizarea presei şi a opiniei publice privind activitatea Serviciului Fiscal de Stat; coordonarea și participarea la implementarea programelor de promovare ale instituției și analiza efectelor campaniilor de promovare; facilitarea interacțiunii dintre reprezentanții mijloacelor de informare în masă şi persoanele cu funcții de răspundere din cadrul autorității; monitorizarea aplicării corecte a elementelor de identificare a Serviciului Fiscal de Stat.
Direcția audit intern
Misiunea direcției constă în acordarea consultanței și furnizarea asigurării obiective privind eficacitatea sistemului de control intern managerial, oferind recomandări pentru perfecționarea acestuia, contribuind astfel la îmbunătățirea activității Serviciul Fiscal de Stat.
În scopul realizării misiunii Direcția desfășoară următoarele tipuri de audit: audit de sistem (examinează sistemul de control intern managerial pentru a evalua eficiența funcționării acestuia); audit de conformitate (verifică respectarea cadrului normativ și a procedurilor interne aplicate și, după caz, necesitatea îmbunătății activităților de control pentru a asigura conformitatea); audit financiar (evaluează funcționarea adecvată și eficientă a activităților de control aferente sistemelor financiare); audit performanță (evaluează utilizarea resurselor în cadrul programelor, activităților, sistemelor de management pentru a determina dacă resursele sînt utilizate în mod economic, eficient și eficace); audit al tehnologiilor informaționale (examinează eficacitatea activităților de control aferente sistemelor informaționale).
Direcția securitate internă și anticorupție
Misiunea direcției constă în prevenirea și combaterea actelor de corupție, conexe corupției și protecționism în cadrul Serviciului Fiscal de Stat și asigurarea integrității instituționale și profesionale a angajaților Serviciului Fiscal de Stat în exercitarea funcțiilor publice.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: efectuarea activităților necesare prevenirii, depistării și combaterii actelor de corupție, conexe corupției și protecționismului în cadrul Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea securității, drepturilor, intereselor legitime, cinstei și demnității angajaților Serviciului Fiscal de Stat și întreprinderea măsurilor urgente în caz de amenințări directe sau tentative la viața angajaților Serviciului Fiscal de Stat, în legătură cu exercitarea funcțiilor de serviciu; examinarea petițiilor, adresărilor, sesizărilor și reclamațiilor asupra acțiunilor sau inacțiunilor angajaților Serviciului Fiscal de Stat.
Direcția management resurse umane
Misiunea direcției constă în promovarea și implementarea unui management eficient al resurselor umane, prin formarea, dezvoltarea și menținerea unui corp de funcționari publici profesioniști, eficient pentru crearea unei organizații moderne și eficiente.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: administrarea personalului prin planificarea, coordonarea, organizarea, desfășurarea, monitorizarea, promovarea și evaluarea implementării în cadrul Serviciului Fiscal de Stat a politicilor și procedurilor de personal; evidența datelor, documentelor cu privire la personalul Serviciului Fiscal de Stat și cu privire la instruirea personalului.
Direcția economie și finanțe
Misiunea direcției constă în menținerea și în consolidarea managementului financiar și bugetar al Serviciului Fiscal de Stat, prin: conformitatea cu cadrul normativ și reglementările interne; eficacitatea şi eficiența operațiunilor; siguranța și optimizarea activelor şi pasivelor; siguranța și integritatea informațiilor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea bugetului; executarea bugetului; ținerea evidenței contabilă; elaborarea planului de achiziții și monitorizarea executării acestuia; evidența actelor executorilor judecătorești și avansarea cheltuielilor de executare; consiliere economico-financiară; raportare.
Direcția generală expertiză juridică
Misiunea direcției constă în asigurarea conformității actelor normative emise de Serviciul Fiscal de Stat cu prevederile cadrului normativ în vigoare, reprezentării intereselor Serviciului Fiscal de Stat în instanțele judecătorești şi alte organe, acordarea asistenței juridice în activitatea Serviciului Fiscal de Stat și aplicării uniforme a legislației.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul administrării fiscale; efectuarea expertizei juridice a proiectelor ordinelor, instrucțiunilor, hotărârilor, indicațiilor şi altor acte normative elaborate de Serviciul Fiscal de Stat; generalizarea practicii aplicării legislației Republicii Moldova, elaborarea propunerilor privind perfecționarea ei; reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în instanțele judecătorești și alte organe; examinarea demersurilor/adresărilor autorităților publice, persoanelor juridice, a petițiilor persoanelor fizice.
Direcția dezvoltare informațională
Misiunea direcției constă în asigurarea dezvoltării sistemului informațional al Serviciului Fiscal de Stat care să susțină desfășurarea tuturor proceselor de administrare fiscală și prestarea, în adresa contribuabililor, a serviciilor fiscale electronice în condiții optime și de maximă siguranță.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea unui mecanism capabil să ofere servicii automatizate de o înaltă calitate, prestate în conformitate cu realizările de ultimă oră în domeniul tehnologiilor informaționale; asigurarea funcționării continue a infrastructurii tehnice și infocomunicaționale a Sistemului Informațional al Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea elaborării și implementării politicii de securitate cibernetică în conformitate cu prevederile legale în vigoare; asigurarea și monitorizarea conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul sistemelor de evidență, gestionare de Serviciul Fiscal de Stat în corespundere cu legislația în vigoare.
Direcția gestionare patrimoniu și infrastructură
Misiunea direcției constă în asigurarea cu resurse materiale, bunuri, servicii și infrastructură fizică pentru desfășurarea în condiții optime și de maximă siguranță a activității, precum și în asigurarea gestionării eficiente a patrimoniului Serviciului Fiscal de Stat. Totodată, direcția coordonează activitățile administrative ce țin de dezvoltarea infrastructurii Serviciului Fiscal de Stat, gestionează patrimoniul Serviciului Fiscal de Stat, întreține rețelele inginerești și gestionează parcul auto al Serviciului Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea gestionării eficiente și raționale a patrimoniului Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea aplicării prevederilor legale în domeniul securității și sănătății în muncă a personalului din cadrul Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea procesului de exploatare corectă a mijloacelor de transport, realizarea măsurilor necesare de utilizare optimă a consumurilor de lubrifianți, carburanți, piese de schimb și materiale; asigurarea aprobării și promovării strategiei de dezvoltare a infrastructurii Serviciului Fiscal de Stat, supravegherea procesului de reparație, construcție și reconstrucție a edificiilor Serviciului Fiscal de Stat în corelație cu fondurile alocate, respectarea legislației în construcție și duratele de executare a contractelor încheiate; coordonarea activității administrative ce ține de dezvoltarea infrastructurii Serviciului Fiscal de Stat; întreține rețelele inginerești din gestiunea Serviciului Fiscal de Stat în stare funcțională.
Direcția gestionare documente
Misiunea direcției constă în exercitarea controlului asupra respectării sistemului unic al lucrărilor de secretariat în cadrul Serviciului Fiscal de Stat, precum și asigurarea unei asistențe în vederea desfășurării activității conducerii Serviciului Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: gestionarea documentelor (efectuarea primirii, înregistrării şi evidenței corespondenței de intrare şi de ieșire, efectuarea controlului asupra corectitudinii întocmirii documentelor de ieşire din cadrul SFS şi expedierea corespondenței de ieșire) și asistența managerială (asigurarea asistenței în vederea desfășurării activității conducerii Serviciului Fiscal de Stat).
Direcția evidență și informații fiscale
Misiunea direcției constă în asigurarea și monitorizarea proceselor de evidență a contribuabililor, a obligațiilor fiscale și a veniturilor administrate de Serviciul Fiscal de Stat, gestionarea și valorificarea informațiilor deținute de Serviciul Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea și monitorizarea proceselor de evidență a contribuabililor, conturilor bancare, obligațiilor fiscale și veniturilor administrate de Serviciul Fiscal de Stat; gestionarea Registrului fiscal de stat; gestionarea conturilor curente ale contribuabililor; asigurarea schimbului de informații necesare pentru activitatea Serviciului Fiscal de Stat cu organele abilitate; întocmirea și furnizarea informațiilor analitice și sintetice.
Direcția organizare și monitorizare a implementării politicilor
Misiunea direcției constă în constă în participarea la realizarea obiectivelor strategice ale Serviciului Fiscal de Stat prin promovarea, coordonarea, implementarea activităților de dezvoltare strategică a Serviciului Fiscal de Stat; monitorizarea executării hotărârilor Curții de Conturi care parvin în adresa Serviciului Fiscal de Stat; dezvoltarea relațiilor de parteneriat cu organismele internaționale în cadrul proiectelor de administrare fiscală; asigurarea creșterii eficienței, eficacității și durabilității asistenței prin organizarea și coordonarea activității subdiviziunilor structurale; cooperarea cu organizațiile internaționale și regionale de profil și autoritățile fiscale străine, în vederea organizării unei comunicări eficiente și efectuării schimbului eficient de informații.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea coordonării activităților de dezvoltare strategică/anuale și de asistență oferite de parteneri de dezvoltare; asigurarea implementării proiectelor de asistență externă și bunei desfășurări a misiunilor experților externi; coordonarea implementării acțiunilor de competența Serviciului Fiscal de Stat prevăzute în strategiile și planurile aprobate la nivel instituțional/ramural/național; asigurarea monitorizării executării hotărârilor Curții de Conturi care parvin în adresa Serviciului Fiscal de Stat, elaborării planurilor de realizare a cerințelor și recomandărilor aferente și asigurarea bunei desfășurări a misiunilor de audit extern; coordonarea activităților de cooperare internațională şi schimb de experiență cu alte administrații fiscale, precum şi cu organizațiile internaționale de profil (IOTA, OCDE, CCCSF, CEF şi altele) pe probleme de administrare fiscală, inclusiv în ceea ce privește organizarea sau participarea la acestea; înaintarea propunerilor conducerii Serviciului Fiscal de Stat şi/sau coordonarea demersurilor pentru inițierea şi urmărirea încheierii de acorduri, convenții sau alte forme de cooperare bilaterală sau multilaterală în domeniul de competență al Serviciului Fiscal de Stat.
Direcția generală metodologia impozitelor și taxelor
Misiunea direcției constă în elaborarea, implementarea și monitorizarea aplicării în practică a metodologiilor de administrare fiscală a impozitelor, taxelor și altor plăți, ale căror administrare, în corespundere cu legislația în vigoare, este pusă pe seama Serviciului Fiscal de Stat, în elaborarea normelor și procedurilor de administrare fiscală în domeniul efectuării controalelor fiscale, aplicării sancțiunilor pentru încălcarea legislației fiscale, aplicării echipamentelor de casă și control, aplicării măsurilor de asigurare și executare silită, precum și în popularizarea legislației fiscale.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea actelor legislative și normative, a normelor metodologice și procedurilor privind administrarea impozitelor, taxelor și altor plăți; elaborarea actelor normative privind modalitatea declarării impozitelor, taxelor și altor plăți ale căror administrare, în corespundere cu legislația în vigoare, este pusă pe seama Serviciului Fiscal de Stat; elaborarea procedurilor/normelor metodologice privind estimarea obligațiilor fiscale prin metode și surse indirecte; elaborarea procedurilor/normelor metodologice privind înregistrarea Centrelor de asistență tehnică pentru mașinile de casă și de control/imprimantele fiscale; menținerea, actualizarea și dezvoltarea Bazei generalizate a practicii fiscale; popularizarea legislației fiscale.
Direcția generală conformare
Misiunea direcției constă în identificarea instrumentelor de tratament a contribuabililor în vederea conformării voluntare/forțate şi stimularea la respectarea legislației fiscale, precum şi planificarea și organizarea măsurilor eficiente de contracarare a evaziunii fiscale, pseudoactivităţii de întreprinzător, prin planificarea controalelor, altor procedee de administrare fiscală utilizând analiza riscurilor ca rezultat al elaborării, asigurării funcționalității, optimizării Modelului de Gestionare a Riscurilor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea și asigurarea funcționalității, optimizarea Modelului de Gestionare a Riscurilor pentru fiecare din procesele de administrare fiscală pasibile aplicării (control fiscal, vizită fiscală, post fiscal, conformare fiscală, etc.); planificarea și organizarea activităților de control și altor activități de administrare fiscală în baza Modelului de Gestionare a Riscurilor; analiza rezultatelor măsurilor de administrare fiscală și prezentarea propunerilor de îmbunătățire a lacunelor depistate.
Direcția deservire contribuabili mari
Misiunea direcției constă în exercitarea sarcinilor şi atribuțiilor funcționale, orientate spre prestarea serviciilor de administrare fiscală calitative și în termen contribuabililor mari, asigurarea respectării de către contribuabilii mari a obligațiilor lor prevăzute de legislație, rezultatul scontat fiind calcularea corectă, vărsarea deplină şi la timp la buget a obligațiilor fiscale ale acestora.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: promovarea și implementarea bunelor practici în materia deservirii/administrării fiscale a contribuabililor mari și analiza rezultatelor implementării, cu identificarea concomitentă a soluțiilor IT viabile în acest sens; exercitarea eficientă a tuturor măsurilor de conformare benevolă aferente plenitudinii declarării și achitării în termen a obligațiilor fiscale de către contribuabilii mari, cît și aplicarea măsurilor de urmărire și executare silită a arieratelor; monitorizarea și controlul asupra achitării integrale și în termen a obligațiilor fiscale și a altor plăți obligatorii declarate de către contribuabilii mari și/sau calculate în rezultatul controalelor fiscale.
Direcția contestații
Misiunea direcției constă în examinarea contestațiilor împotriva deciziilor Serviciului Fiscal de Stat, acțiunilor (inacțiunilor) colaboratorilor Serviciului Fiscal de Stat, examinarea cererile prealabile împotriva altor acte administrative emise de Serviciul Fiscal de Stat, analiza cauzelor care au determinat formularea contestațiilor în ordinea contenciosului administrativ, precum și prezentarea propunerilor pentru înlăturarea lacunelor constatate în procesul de examinare a contestațiilor/cererilor prealabile.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: verificarea la fața locului, cu participarea contribuabililor și a persoanelor cu funcții de răspundere care au efectuat controlul, a faptelor expuse în materialele controlului care necesită precizări și clarități, pentru a putea fi întocmită o decizie corectă și imparțială; participă la examinarea contestațiilor și litigiilor între contribuabili și Serviciul Fiscal de Stat, care rezultă din controalele efectuate și/sau acțiunile (inacțiunile) colaboratorilor fiscali; examinarea contestațiilor împotriva deciziilor Serviciului Fiscal de Stat, împotriva acțiunilor (inacțiunilor) colaboratorilor Serviciului Fiscal de Stat; analizarea cauzelor care au determinat formularea contestațiilor în ordinea contenciosului administrativ, propunerea măsurilor pentru perfecționarea legislației sau recomandărilor pentru înlăturarea deficiențelor/lacunelor constatate; efectuarea controalelor fiscale repetate, dispuse ca urmare a examinării contestațiilor.
Direcția gestionare bunuri confiscate
Misiunea direcției constă în asigurarea administrării bunurilor confiscate, fără stăpîn, sechestrate ușor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, a corpurilor delicte, a bunurilor trecute în posesia statului cu drept de succesiune şi a comorilor, precum și în asigurarea păstrării temporare a categoriilor de bunuri recunoscute corpuri delicte și/sau de bunuri sechestrate.
Funcțiile de bază a direcției sunt: elaborarea proiectelor de acte normative și a procedurilor privind administrarea bunurilor confiscate, precum și a bunurilor preluate spre păstrare; asigurarea evidenței și gestionării eficiente a bunurilor confiscate; asigurarea evidenței și păstrării temporare a bunurilor preluate spre păstrare; participarea activă la realizarea planului de venituri aferent BPN în contextul gestionării bunurilor confiscate.
Direcția generală control
Misiunea direcției constă în exercitarea controlului privind respectarea legislației asupra calculării corecte, vărsării depline și la timp la buget a sumelor obligațiilor fiscale, altor plăți, precum și onorarea altor obligații de către contribuabili, precum și conformarea contribuabililor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: efectuarea controalelor fiscale prin toate metodele de verificare prevăzute de Codul fiscal; examinarea și analiza procesului de control în scopul identificării și promovării unor tehnici și metode moderne și eficiente de efectuare a controalelor fiscale; examinarea petițiilor primite; constatarea contravențiilor și adoptarea deciziilor asupra cauzei contravenționale; monitorizarea activității agenților economici în cadrul posturilor fiscale staționare, mobile, electronice; asigură examinarea cazurilor de încălcare a legislației.
Direcția generală antifraudă
Misiunea direcției constă în exercitarea activității speciale de investigații, constatării și efectuarea urmăririi penale în privința infracțiunilor prevăzute la art. 241-242, 244, 2441, 250-253 și 3351 din Codul penal.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: primirea, înregistrarea și evidența sesizărilor și altor informații despre infracțiuni; evidența infracțiunilor, a cauzelor penale și a persoanelor care au săvârșit infracțiuni; prevenirea, depistarea, cercetarea, curmarea infracțiunilor stabilite prin lege în competența Serviciului Fiscal de Stat; efectuarea acțiunilor de urmărire penale conform competenței stabilite de Codul de procedură penală pentru cercetarea sub toate aspectele, complet, obiectiv și în termen rezonabil al cauzelor penale; efectuarea activității speciale de investigații aferent infracțiunilor prevăzute la art. 241-242, 244, 2441, 250-253 şi 3351 din Codul penal; crearea și deținerea sistemelor informaționale pentru a asigura realizarea sarcinilor activității speciale de investigații; constatarea infracțiunilor prevăzute la art.241-242, 244, 2441, 250-253 și 3351 din Codul penal.
Direcția generală recuperare creanțe
Misiunea direcției constă în asigurarea funcționalității creșterii eficienței procedurilor de administrare fiscală în domeniul recuperării creanțelor, exercitarea eficientă a acțiunilor de administrare fiscală, care au drept scop aplicarea măsurilor de asigurare și de executare silită a restanțelor, promovarea conformării contribuabililor aferent achitării restanțelor, creșterea eficienței procesului de recuperare a creanțelor, precum și reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în instanțele de judecată aferent actelor emise de către Direcția generală recuperare creanțe, dar și în cazul lezării drepturilor creditorului - statul în rapoartele juridice cu executorii judecătorești, precum și de a apăra interesele patrimoniale ale statului legate de încasarea plăților aferente BPN în procedurile de insolvabilitate în care Serviciului Fiscal de Stat este parte.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: participarea activă la realizarea planului de venituri aferent BPN, prin utilizarea standardizată, diversificată, promptă și rezonabilă a acțiunilor de administrare fiscală aferente aplicării măsurilor de asigurare și de executare silită a obligațiilor fiscale și altor restanțe; exercitarea mecanismelor de conformare aferent achitării obligațiilor fiscale restante de către contribuabili; întreprinderea acțiunilor în scopul recuperării pe deplin și în termen restrâns a restanțelor și a altor plăți neachitate în termen la BPN; deservirea contribuabililor bazată pe operativitate, respect, transparență, acuratețea consultațiilor și accesul facil la informație; reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în raport cu acțiunile sau procedurilor de executare silită efectuate de executorii judecătorești cu referire la creanțele statului; asigurarea verificării procedurile de executare, în care statul este creditor, intentate de către executorii judecătorești și procesului de restituire a sumelor avansate.
Direcția generală deservire fiscală
Misiunea direcției constă în asigurarea exercitării eficiente a procedurilor de administrare fiscală în domeniul deservirii fiscale a contribuabililor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: creșterea gradului de satisfacție a contribuabililor prin asigurarea utilizării eficiente a resurselor alocate în scopul deservirii contribuabililor, combinate cu proceduri de deservire a contribuabililor bazate pe operativitate, respect, transparentă, acuratețea consultațiilor și accesul facil la informație; participarea activă la realizarea planului de venituri aferent BPN prin utilizarea standardizată, diversificată și rezonabilă a procedurilor de administrare fiscală; asigurarea aplicării uniforme pe teritoriul Republicii Moldova a mecanismelor de conformarea benevolă aferente declarării, calculării și achitării în termen a obligațiilor fiscale de către contribuabili; promovarea, implementarea bunelor practici în materia deservirii contribuabililor și analiza rezultatelor implementării bunelor practici prin prisma racordării cadrului normativ în vigoare la prevederile acquis-ului comunitar cu identificarea concomitentă a soluțiilor IT viabile în acest sens.