Direcția audit intern
Misiunea direcției constă în acordarea consultanței și furnizarea asigurării obiective privind eficacitatea sistemului de control intern managerial, oferind recomandări pentru perfecționarea acestuia, contribuind astfel la îmbunătățirea activității Serviciul Fiscal de Stat.
În scopul realizării misiunii secția desfășoară următoarele tipuri de audit: audit de sistem (examinează sistemul de control intern managerial); audit de conformitate (verifică respectarea cadrului normativ și a procedurilor interne aplicate); audit financiar (evaluează funcționarea adecvată și eficientă a activităților de control aferente sistemelor financiare); audit performanță (evaluează utilizarea resurselor în cadrul programelor, activităților, sistemelor de management); audit al tehnologiilor informaționale (examinează eficacitatea activităților de control aferente sistemelor informaționale).
Direcția securitate internă și anticorupție
Misiunea direcției constă în prevenirea și combaterea actelor de corupție, conexe corupției și protecționism în cadrul Serviciului Fiscal de Stat și asigurarea integrității instituționale și profesionale a angajaților Serviciului Fiscal de Stat în exercitarea funcțiilor publice.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: efectuarea activităților necesare prevenirii, depistării și combaterii actelor de corupție, conexe corupției și protecționismului în cadrul Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea securității, drepturilor, intereselor legitime, cinstei și demnității angajaților Serviciului Fiscal de Stat și întreprinderea măsurilor urgente în caz de amenințări directe sau tentative la viața angajaților Serviciului Fiscal de Stat, în legătură cu exercitarea funcțiilor de serviciu; examinarea petițiilor, adresărilor, sesizărilor și reclamațiilor asupra acțiunilor sau inacțiunilor angajaților Serviciului Fiscal de Stat.
Direcția management resurse umane
Misiunea direcției constă în promovarea și implementarea unui management eficient al resurselor umane, prin formarea, dezvoltarea și menținerea unui corp de funcționari publici profesioniști, eficient pentru crearea unei organizații moderne și eficiente.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: administrarea personalului prin planificarea, coordonarea, organizarea, desfășurarea, monitorizarea, promovarea și evaluarea implementării în cadrul Serviciului Fiscal de Stat a politicilor și procedurilor de personal; evidența datelor, documentelor cu privire la personalul Serviciului Fiscal de Stat și cu privire la instruirea personalului.
Direcția economie și finanțe
Misiunea direcției constă în menținerea și în consolidarea managementului financiar și bugetar al Serviciului Fiscal de Stat, prin: conformitatea cu cadrul normativ și reglementările interne; eficacitatea şi eficiența operațiunilor; siguranța și optimizarea activelor şi pasivelor; siguranța și integritatea informațiilor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea bugetului; executarea bugetului; contabilitate; consiliere economico-financiară; raportare.
Direcția generală expertiză juridică
Misiunea direcției constă în asigurarea conformității actelor normative emise de Serviciul Fiscal de Stat cu prevederile cadrului legislativ în vigoare, reprezentării intereselor Serviciului Fiscal de Stat în instanțele judecătorești şi alte organe, acordarea asistenței juridice în activitatea Serviciului Fiscal de Stat și aplicării uniforme a legislației.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul administrării fiscale; efectuarea expertizei juridice a proiectelor ordinelor, instrucțiunilor, hotărârilor, indicațiilor şi altor acte normative elaborate de Serviciul Fiscal de Stat; generalizarea practicii aplicării legislației Republicii Moldova, elaborarea propunerilor privind perfecționarea ei; reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în instanțele judecătorești și alte organe; examinarea demersurilor/adresărilor autorităților publice, persoanelor juridice, a petițiilor persoanelor fizice.
Direcția dezvoltare informațională
Misiunea direcției constă în asigurarea dezvoltării sistemului informațional al Serviciului Fiscal de Stat care să susțină desfășurarea tuturor proceselor de administrare fiscală și prestarea, în adresa contribuabililor, a serviciilor fiscale electronice în condiții optime și de maximă siguranță.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea unui mecanism capabil să ofere servicii automatizate de o înaltă calitate, prestate în conformitate cu realizările de ultimă oră în domeniul tehnologiilor informaționale; asigurarea funcționării continue a infrastructurii tehnice și infocomunicaționale a Sistemului Informațional al Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea elaborării și implementării politicii de securitate cibernetică în conformitate cu prevederile legale în vigoare; asigurarea și monitorizarea conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul sistemelor de evidență gestionare de Serviciul Fiscal de Stat în corespundere cu legislația în vigoare.
Direcția achiziții publice și gestionare patrimoniu
Misiunea direcției constă în asigurarea cu resurse materiale, bunuri, servicii și infrastructură fizică pentru desfășurarea în condiții optime și de maximă siguranță a activității, precum și în asigurarea gestionării eficiente a patrimoniului Serviciului Fiscal de Stat prin executarea conformă și oportună a procedurilor de achiziții publice și logistică.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea desfășurării procedurilor de achiziții publice; asigurarea gestionării eficiente și raționale a patrimoniului Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea aplicării prevederilor legale în domeniul securității și sănătății în muncă a personalului din cadrul Serviciului Fiscal de Stat; asigurarea procesului de exploatare corectă a mijloacelor de transport, realizarea măsurilor necesare de utilizare optimă a consumurilor de lubrifianți, carburanți, piese de schimb și material.
Direcția gestionare documente
Misiunea direcției constă în exercitarea controlului asupra respectării sistemului unic al lucrărilor de secretariat în cadrul Serviciului Fiscal de Stat, precum și asigurarea unei asistențe în vederea desfășurării activității conducerii Serviciului Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: gestionarea documentelor (efectuarea primirii, înregistrării și evidenței corespondenței de intrare și de ieșire, efectuarea controlului asupra corectitudinii întocmirii documentelor de ieșire din cadrul Serviciului Fiscal de Stat și expedierea corespondenței de ieșire) și asistența managerială (asigurarea asistenței în vederea desfășurării activității conducerii Serviciului Fiscal de Stat).
Direcția evidență și informații fiscale
Misiunea direcției constă în asigurarea și monitorizarea proceselor de evidență a contribuabililor, a obligațiilor fiscale și a veniturilor administrate de Serviciul Fiscal de Stat, gestionarea și valorificarea informațiilor deținute de Serviciul Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea și monitorizarea proceselor de evidență a contribuabililor, conturilor bancare, obligațiilor fiscale și veniturilor administrate de Serviciul Fiscal de Stat; gestionarea conturilor curente ale contribuabililor; asigurarea schimbului de informații necesare pentru activitatea Serviciului Fiscal de Stat cu organele abilitate; întocmirea și furnizarea informațiilor analitice și sintetice.
Direcția cooperare și schimb de informații
Misiunea direcției constă în cooperarea interinstituțională cu autoritățile fiscale străine în baza instrumentelor legale ale organizațiilor internaționale și regionale de profil prin organizarea unei comunicări eficiente a autorității, prin efectuarea schimbului eficient de informații, prin crearea unei imagini pozitive care va fortifica încrederea contribuabililor și va spori gradul de transparență în activitatea Serviciului Fiscal de Stat.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: coordonarea îndeplinirii obligațiilor ce derivă din prevederile acordurilor, la care Republica Moldova este parte; asigurarea schimbului de informații fiscale cu administrațiile fiscale străine în baza tratatelor bilaterale de evitare a dublei impuneri și a Convenției multilaterale OCDE privind asistența administrativă reciprocă în materie fiscală; coordonarea activităților de cooperare internațională și schimb de experiență cu organizațiile internaționale și regionale de profil (IOTA, OCDE, CCCSF, CEF etc.) pe aspecte de administrare fiscală, inclusiv în ceea ce privește organizarea sau participarea la acestea; elaborarea și implementarea programelor de promovare a instituției și dezvoltarea parteneriatului cu societatea civilă prin promovarea unei activități transparente deschise; facilitarea accesului publicului larg la informația oficială din cadrul autorității.
Direcția generală metodologia impozitelor și taxelor
Misiunea direcției constă în elaborarea, implementarea și monitorizarea aplicării în practică a metodologiilor de administrare fiscală a impozitelor, taxelor și altor plăți, ale căror administrare, în corespundere cu legislația în vigoare, este pusă pe seama Serviciului Fiscal de Stat, și în popularizarea legislației fiscale.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea actelor legislative și normative, a normelor metodologice și procedurilor privind administrarea impozitelor, taxelor și altor plăți; menținerea, actualizarea și dezvoltarea Bazei generalizate a practicii fiscale; popularizarea legislației fiscale.
Direcția generală metodologia proceduri fiscale
Misiunea direcției constă în elaborarea normelor și procedurilor metodologice de administrare fiscală în domeniul efectuării controalelor fiscale, aplicării sancțiunilor pentru încălcarea legislației fiscale, aplicării echipamentelor de casă și control, evidenței contribuabililor, veniturilor și obligațiilor fiscale, aplicării măsurilor de asigurare și executare silită.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea proiectelor actelor legislative și actelor normative, a normelor metodologice și procedurilor privind efectuarea controalelor fiscale, aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea legislației fiscale, aplicarea echipamentelor de casă și control, evidența contribuabililor, obligațiilor fiscale, veniturilor administrate de SFS, aplicarea măsurilor de asigurare și executare silită; elaborarea procedurilor/normelor metodologice privind: estimarea obligațiilor fiscale prin metode și surse indirecte; elaborarea actelor normative privind regimul de depunere și recepționare a dărilor de seamă fiscale, inclusiv a celor corectate; elaborarea procedurilor privind efectuarea înscrierilor în conturile curente ale contribuabililor referitor la calcularea, modificarea şi stingerea obligațiilor fiscale.
Direcția generală conformare
Misiunea direcției constă în identificarea instrumentelor de tratament al contribuabililor în vederea conformării voluntare/forțate și stimularea la respectarea legislației fiscale, precum și planificarea și organizarea măsurilor eficiente de contracarare a evaziunii fiscale, pseudoactivităţii de întreprinzător, prin planificarea controalelor, altor procedee de administrare fiscală utilizând analiza riscurilor.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: elaborarea și asigurarea funcționalității pentru fiecare din procesele de administrare fiscală pasibile aplicării (control fiscal, vizită fiscală, post fiscal, conformare fiscală, etc.); planificarea și organizarea activităților de control; analiza rezultatelor măsurilor de administrare fiscală și prezentarea propunerilor de îmbunătățire a lacunelor depistate.
Direcția management organizațional
Misiunea direcției constă în promovarea, coordonarea, implementarea activităților de importanță strategică pentru instituție; dezvoltarea relațiilor de parteneriat cu administrațiile fiscale externe și organismele internaționale în cadrul proiectelor de reformă fiscală; precum în asigurarea creșterii eficienței, eficacității și durabilității asistenței prin organizarea și coordonarea activității subdiviziunilor structurale.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: asigurarea coordonării activităților de dezvoltare strategică și a domeniilor de asistență acoperite de donatori/parteneri de dezvoltare; asigurarea organizațională a misiunilor de asistență și prezentarea intereselor instituției în cadrul dialogurilor la nivel înalt cu instituțiile finanțatoare/partenerii de dezvoltare; asigurarea coordonării, desfășurării și monitorizării proiectelor de dezvoltare/asistență externă; coordonarea și monitorizarea implementării strategiilor și planurilor de activitate la nivel instituțional/ramural/național; întocmirea Rapoartelor anuale de performanță; monitorizarea îndeplinirii recomandărilor dispuse de Curtea de Conturi prin hotărârile emise de aceasta și prezentarea informațiilor relevante Curții de Conturi și/sau Ministerului Finanțelor.
Direcția proceduri de insolvabilitate
Misiunea direcția constă în apărarea intereselor patrimoniale ale statului legate de încasarea plăților aferente Bugetului Public Național în procedurile de insolvabilitate în care Serviciul Fiscal de Stat este parte.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: promovarea, implementarea bunelor practici în materia insolvabilității și analiza rezultatelor implementării prin prisma racordării cadrului normativ în vigoare la prevederile acquis-ului comunitar cu identificarea concomitentă a soluțiilor IT viabile în acest; asigurarea managementului eficient și rezultativ din punct de vedere al recuperării valorii creanțelor bugetare maxim posibile în cadrul proceselor de insolvabilitate la care Serviciul Fiscal de Stat este parte; identificarea riscurilor în domeniul administrării fiscale în procesul participării Serviciului Fiscal de Stat la procesele de insolvabilitate.
Direcția generală administrare contribuabili mari
Misiunea direcției constă în exercitarea sarcinilor și atribuțiilor funcționale, orientate spre asigurarea respectării de către contribuabilii mari a obligațiilor lor prevăzute de legislație, rezultatul scontat fiind calcularea corectă, vărsarea deplină și la timp la buget a obligațiilor fiscale ale acestora.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: promovarea și implementarea bunelor practici în materia deservirii/administrării fiscale a contribuabililor mari și analiza rezultatelor implementării, cu identificarea concomitentă a soluțiilor IT viabile în acest sens; exercitarea controlului fiscal asupra corectitudinii, plenitudinii calculării și vărsării depline și la timp la buget a obligațiilor fiscale; exercitarea eficientă a tuturor măsurilor de conformare benevolă aferente plenitudinii declarării și achitării în termen a obligațiilor fiscale de către contribuabilii mari; monitorizarea și controlul asupra achitării integrale și în termen a obligațiilor fiscale și a altor plăți obligatorii declarate de către contribuabilii mari și/sau calculate în rezultatul controalelor fiscale.
Direcția contestații
Misiunea direcției constă în examinarea contestațiilor împotriva deciziilor Serviciului Fiscal de Stat, acțiunilor (inacțiunilor) colaboratorilor Serviciului Fiscal de Stat, examinarea cererile prealabile împotriva altor acte administrative emise de Serviciul Fiscal de Stat, analiza cauzelor care au determinat formularea contestațiilor în ordinea contenciosului administrativ, precum și prezentarea propunerilor pentru înlăturarea lacunelor constatate în procesul de examinare a contestațiilor/cererilor prealabile.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: verificarea la fața locului, cu participarea contribuabililor și a persoanelor cu funcții de răspundere care au efectuat controlul, a faptelor expuse în materialele controlului care necesită precizări și clarități, pentru a putea fi întocmită o decizie corectă și imparțială; participă la examinarea contestațiilor și litigiilor între contribuabili și Serviciul Fiscal de Stat, care rezultă din controalele efectuate și/sau acțiunile (inacțiunile) colaboratorilor fiscali; examinarea contestațiilor împotriva deciziilor Serviciului Fiscal de Stat, împotriva acțiunilor (inacțiunilor) colaboratorilor Serviciului Fiscal de Stat; analizarea cauzelor care au determinat formularea contestațiilor în ordinea contenciosului administrativ, propunerea măsurilor pentru perfecționarea legislației sau recomandărilor pentru înlăturarea deficiențelor/lacunelor constatate; efectuarea controalelor fiscale repetate, dispuse ca urmare a examinării contestațiilor.
Direcția gestionare bunuri confiscate
Misiunea direcției constă în asigurarea administrării bunurilor confiscate, fără stăpîn, sechestrate ușor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, a corpurilor delicte, a bunurilor trecute în posesia statului cu drept de succesiune şi a comorilor, precum și în asigurarea păstrării temporare a categoriilor de bunuri recunoscute corpuri delicte și/sau de bunuri sechestrate.
Funcțiile de bază a direcției sunt: elaborarea proiectelor de acte normative și a procedurilor privind administrarea bunurilor confiscate, precum și a bunurilor preluate spre păstrare; asigurarea evidenței și gestionării eficiente a bunurilor confiscate; asigurarea evidenței și păstrării temporare a bunurilor preluate spre păstrare; participarea activă la realizarea planului de venituri aferent BPN în contextul gestionării bunurilor confiscate.
Direcția generală control
Misiunea direcției constă în exercitarea controlului privind respectarea legislației asupra calculării corecte, vărsării depline și la timp la buget a sumelor obligațiilor fiscale, altor plăți, precum și onorarea altor obligații de către contribuabili.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: efectuarea controalelor fiscale prin toate metodele de verificare prevăzute de Codul fiscal; examinarea și analiza procesului de control în scopul identificării și promovării unor tehnici și metode moderne și eficiente de efectuare a controalelor fiscale; examinarea petițiilor primite; constatarea contravențiilor și adoptarea deciziilor asupra cauzei contravenționale; monitorizarea activității agenților economici în cadrul posturilor fiscale staționare, mobile, electronice; asigură examinarea cazurilor de încălcare a legislației.
Direcția generală antifraudă
Misiunea direcției constă în exercitarea activității speciale de investigații, constatării și a urmăririi penale în privința infracțiunilor prevăzute la art. 241-242, 244, 2441, 250-253 și 3351 din Codul penal.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: primirea, înregistrarea și evidența sesizărilor și altor informații despre infracțiuni; evidența infracțiunilor, a cauzelor penale și a persoanelor care au săvârșit infracțiuni; efectuarea acțiunilor de urmărire penale conform competenței stabilite de Codul de procedură penală pentru cercetarea sub toate aspectele, complet, obiectiv și în termen rezonabil al cauzelor penale; efectuarea activității speciale de investigații aferent infracțiunilor prevăzute la art. 241-242, 244, 2441, 250-253 şi 3351 din Codul penal; crearea și deținerea sistemelor informaționale pentru a asigura realizarea sarcinilor activității speciale de investigații; constatarea infracțiunilor prevăzute la art.241-242, 244, 2441, 250-253 și 3351 din Codul penal.
Direcția generală recuperare creanțe
Misiunea direcției constă în exercitarea eficientă a acțiunilor de administrare fiscală, care au scop aplicarea măsurilor de asigurare și de executare silită a restanțelor, promovarea conformării contribuabililor aferent achitării restanțelor, creșterea eficienței procesului de gestionare a arieratelor, precum și reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în cadrul executării silite efectuate de executorii judecătorești.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: participarea activă la realizarea planului de venituri aferent Bugetului Public Național, prin utilizarea standardizată, diversificată, promptă și rezonabilă a acțiunilor de administrare fiscală aferente aplicării măsurilor de asigurare și de executare silită a obligațiilor fiscale și altor restanțe; exercitarea mecanismelor de conformare aferent achitării obligațiilor fiscale restante de către contribuabili; întreprinderea acțiunilor în scopul recuperării pe deplin și în termen restrâns a restanțelor și a altor plăți neachitate în termen la Bugetul Public Național; deservirea contribuabililor bazată pe operativitate, respect, transparență, acuratețea consultațiilor și accesul facil la informație; reprezentarea intereselor Serviciului Fiscal de Stat în cadrul acțiunilor sau procedurilor de executare silită efectuate de executorii judecătorești; asigurarea verificării procedurilor de executare, în care statul este creditor, intentate de către executorii judecătorești și procesului de restituire a sumelor avansate.
Direcția generală deservire fiscală
Misiunea direcției constă în asigurarea exercitării eficiente a procedurilor de administrare fiscală.
Funcțiile de bază ale direcției sunt: creșterea gradului de satisfacție a contribuabililor; participarea activă la realizarea planului de venituri aferent Bugetului Public Național prin utilizarea standardizată, diversificată și rezonabilă a procedurilor de administrare fiscală; asigurarea aplicării uniforme pe teritoriul Republicii Moldova a mecanismelor de conformarea benevolă aferente declarării, calculării și achitării în termen a obligațiilor fiscale de către contribuabili; promovarea, implementarea bunelor practici în materia deservirii/administrării fiscale a contribuabililor și analiza rezultatelor implementării.