Noţiuni generale

Ordin SFS nr. 115, din 25.03.2024

     Publicitatea este informaţia difuzată în orice mod şi utilizând orice mijloace, adresată unui număr nedeterminat de persoane, în vederea generării şi/sau susţinerii interesului public faţă de un obiect al publicităţii. (art. 3 Legea nr. 62/2022 ”Cu privire la publicitate”).
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]

Data adăugării răspunsului - 27.03.2024

Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Publicitatea este informaţia publică despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului (art. 1 Legea nr. 1227 din 27.06.1997 "Cu privire la publicitate").

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 115, din 25.03.2024

    Publicitatea exterioară (outdoor) este publicitatea difuzată pe dispozitive publicitare amplasate în spaţiile publice din exteriorul imobilelor şi care este vizibilă în exteriorul imobilelor. Aceasta include şi publicitatea difuzată prin intermediul dispozitivelor publicitare amplasate pe/în mijloace de transport.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul art. 3 al Legii cu privire la publicitate nr. 62/2022 (publicată în Monitorul Oficial, 2022, nr. 98-105/171, în vigoare din 08.01.2023)]

Data adăugării răspunsului - 27.03.2024

Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Publicitatea exterioară este publicitatea realizată prin sistemele de comunicare vizuală ce includ afişele, panourile, standurile, instalaţiile şi construcţiile (situate separat sau suspendate de pereţii şi de acoperişurile clădirilor), firmele tridimensionale, firmele luminoase, tablourile electromecanice şi electronice suspendate, alte mijloace tehnice (art. 288 pct. 8) Codul fiscal, art. 16 alin. (1) al Legii nr. 1227-XIII din 27.06.1997 "Cu privire la publicitate").

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 115, din 25.03.2024

   Mesajul de interes public este publicitatea ce are ca obiect promovarea unor valori, idei şi/sau scopuri de interes public ori comunitar, difuzată în vederea creşterii gradului de conştientizare, schimbării atitudinii şi a comportamentului social, prevenirii şi contracarării viciilor sociale.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 9) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

Data adăugării răspunsului - 27.03.2024

Ce se subînţelege prin "publicitate socială"?
Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Publicitatea socială este publicitatea care reprezintă interesele societăţii şi ale statului în propagarea unui mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii, protecţia mediului înconjurător, păstrarea integrităţii resurselor energetice, protecţia socială a populaţiei şi care nu are scop lucrativ şi urmăreşte obiective filantropice şi de importanţă socială (art. 288 pct. 9) Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 115, din 25.03.2024

Producătorul de publicitate este persoana care conferă publicităţii, în totalitate sau în parte, forma finală necesară pentru difuzare.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 6) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

Data adăugării răspunsului - 27.03.2024

Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Producătorul de publicitate este persoana care conferă informaţiei publicitare forma necesară plasării şi difuzării (art. 288 pct. 6) Codul fiscal).

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 115, din 25.03.2024

Difuzorul de publicitate este orice persoană, inclusiv mass-media, care difuzează publicitate către consumatorii de publicitate.
[modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării în art. 288 alin. 7) din Codul fiscal prin Legea pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023, în vigoare din 01.01.2024]

Data adăugării răspunsului - 27.03.2024

Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Difuzorul de publicitate este persoana care asigură plasarea şi difuzarea publicităţii prin orice mijloc de informare (art. 288 pct. 7) Codul fiscal)

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 464, din 07.09.2020

Data adăugării răspunsului - 08.09.2020

        În ce condiţii se admite amplasarea publicităţii exterioare?         Amplasarea publicităţii exterioare se admite cu permisiunea organului respectiv al administraţiei publice locale, coordonată în prealabil cu: - subdiviziunea teritorială a Poliţiei Rutiere a Ministerului Afacerilor Interne; - organul teritorial al Direcţiei Drumurilor, în cazul amplasării publicităţii pe arterele rutiere din afara localităţilor; - organul respectiv de conducere al Căii Ferate din Moldova, în cazul amplasării publicităţii în zona de expropriere a căii ferate (art. 16 alin. (2) al Legii nr. 1227-XIII din 27.06.1997).

Data arhivării răspunsului - 08.09.2020

Este necesară deţinerea autorizaţiei de amplasare a publicităţii exterioare, în cazul amplasării acesteia pe clădiri?
Ordin nr. 5, din 05.01.2012
Amplasarea publicităţii exterioare pe clădiri şi alte construcţii aflate în proprietatea privată se coordonează cu organele teritoriale de arhitectură şi nu necesită autorizarea specială a autorităţilor publice locale (art. 16 alin. (4) al Legii nr. 1227-XIII din 27.06.1997 "Cu privire la publicitate").

Data arhivării răspunsului - 27.03.2024
Ordin SFS nr. 270, din 16.08.2017

.

Data adăugării răspunsului - 16.08.2017

        Agentul economic a primit de la Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare autorizaţii pentru plasarea „inscripţiilor” şi pentru amplasarea „publicităţii”. Cum se reflectă fiecare tip de autorizaţii în darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13), luînd în consideraţie că un tip de autorizaţii (plasarea „inscripţiilor”) nu este impozabil?         Reieşind din prevederile Titlului VII al Codului fiscal, taxa pentru dispozitivele publicitare reprezintă o taxă locală ce urmează a fi calculată şi achitată, în mod obligatoriu, de către subiecţii impunerii - persoane juridice sau persoane fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care sunt proprietari de afişe, pancarte, panouri şi alte mijloace tehnice pentru amplasarea publicităţii exterioare, în cazul în care aceasta este stabilită de către autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale în raza administrativă a căreia sunt amplasate dispozitivele publicitare. Menţionăm că în cazul dispozitivelor publicitare taxa respectivă se calculează, potrivit art. 293 al Codului fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile (coordonările) corespunzătoare eliberate de către aceasta şi pînă în ziua în care autorizaţiile (coordonările) au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de către autoritatea administraţiei publice locale sau pînă în ziua în care a expirat termenul de valabilitate al acestora.         Autoritatea administraţiei publice locale, la rîndul său, trimestrial prezintă inspectoratului fiscal de stat teritorial de la sediul său o informaţie cu privire la subiecţii impunerii care au primit autorizaţii (coordonări), cărora le-au fost suspendate, anulate, retrase autorizaţiile (coordonările) sau la care au expirat termenele de valabilitate al acestora, indicînd data la care au fost eliberate autorizaţiile (coordonările) şi data la care autorizaţiile (coordonările) au fost suspendate, anulate, retrase sau la care termenul de valabilitate a expirat.         Concomitent, specificăm că art.1 al Legii nr. 1227-XIII din 27.06.1997 „Cu privire la publicitate” (în continuare - Lege) defineşte publicitatea ca o informaţie publică despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului. Art. 17 al Legii, la rîndul său, stipulează că în cazul folosirii de către agenţii activităţii de întreprinzător în interiorul şi exteriorul locurilor de comerţ şi de prestări de servicii a elementelor de design şi amenajat artistic şi arhitectural ce conţin emblema firmei, marca comercială, embleme, mărfuri sau imaginea lor, orice altă informaţie ce corespunde profilului întreprinderii nu se consideră publicitate şi se efectuează fără autorizarea autorităţilor administraţiei publice locale.         Drept urmare, reieşind din cele expuse, în cazul amenajării locurilor de comerţ şi de prestări de servicii cu informaţii care, conform legislaţiei în vigoare, nu se consideră publicitate, autorităţile administraţiei publice locale nu sunt obligate să le autorizeze (coordoneze).         Totodată, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale eliberează autorizaţiile în care se specifică că dispozitivele respective constituie „inscripţii”, obligaţia de calculare şi de achitare a taxei pentru dispozitivele publicitare pentru acestea nu apare.

Data arhivării răspunsului - 16.08.2017
news-events