Ordinul SFS nr. 149 din 02-04-2024

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.7 Darea de seamă

6.6.7.4

În baza cărui formular declară obligațiile fiscale la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, întreprinderile individuale, gospodăriile țărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariați, pe parcursul perioadei fiscale, nu depășește 3 unități și care nu sunt înregistrați ca plătitori de TVA, pentru perioada fiscală aferentă anului 2021?

    Începînd cu perioada fiscală aferentă anului 2021, întreprinderile individuale, gospodăriile ţărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi pe parcursul întregii perioade fiscale nu depăşeşte 3 unităţi şi care nu sînt înregistraţi ca plătitori de TVA, care au obligații fiscale la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, prezintă Darea de seamă fiscală unificată/(Declaraţia) Formularul UNIF21, cu completarea tabelei 7 la anexa nr. 1, aprobată prin Ordinul SFS nr. nr. 370 din 24.07.2020.
(Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificărilor efectuate prin Ordinul SFS nr. 370 din 24.07.2020 (în vigoare 01.01.2021) cu privire la aprobarea formularului UNIF21 – Dare de seamă fiscală unificată/(Declaraţia) şi a Modului de completare a acesteia (în vigoare 01.01.2021), Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.194-197 art. 680 din 31.07.2020).

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.5

Sunt considerate terminalele de plată în numerar (terminal cash-in) obiecte ale impunerii la taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii? Au dreptul autoritățile administrației publice locale de a stabili pentru terminalele respective taxa?

    Obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
      Terminalele de plată în numerar (terminal cash-in) nu corespund tipologiei unităților comerciale specificate în Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
    Respectiv, în cazul acestora autoritățile administrației publice locale nu sunt în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.1

Care este baza impozabilă la taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?

    Baza impozabilă a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii o constituie unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.6

Sunt automagazinele obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii și, în cazul în care sunt, cum urmează să fie calculată taxa dacă, prin intermediul acestor automagazine, activitatea de comerț se desfășoară pe parcursul unei perioade determinate de timp?

     Obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
      Automagazine se includ la poziția 39 din Anexa nr. 5 la Legea respectivă. Respectiv, în cazul acestora autoritățile administrației publice locale sunt în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
      Activitatea de comerț, conform art. 14 alin. (1) din Lege, este condiționată de depunerea notificării în comerț de către persoana înregistrată în condițiile legii și începe din data emiterii înștiințării de recepționare de către autoritatea administrației publice locale.
       Totodată, potrivit art. 175 din Lege, activitatea de comerț încetează la cererea comerciantului, începând cu data depunerii notificării de încetare de către comerciant.
      În conformitate cu art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, în cazul obiectelor impunerii stipulate la art. 291 lit. e), taxa se calculează din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile/notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizaţiilor/ notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
      Astfel, taxa urmează a fi calculată și achitată din data depunerii notificării privind inițierea activității de comerț și pînă la data depunerii notificării privind suspendarea sau încetarea activității de comerț prin intermediul acestei unități.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.2

Care este obiectul impunerii la taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?

     În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212 din 20.07.2023 (în vigoare 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.4 Cotele impunerii

6.6.4.1

Cum se stabilește cota taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?

    Cota taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se stabilește de către autoritatea administrației publice locale (consiliile locale) conform locului amplasării obiectului impunerii – în lei anual pentru fiecare unitate de comerț și/sau de prestări servicii care corespunde tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.4

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei?

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei se includ la poziția 110 ”Unitate de servicii de închiriere” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
     Respectiv, persoanele care prestează servicii de închiriere a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.5

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care confecționează peruci?

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Drept urmare, avînd în vedere că unitatea de confecționare a perucilor nu face parte din categoria unităților comerciale pentru care autoritatea administrației publice locale (AAPL) este în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, aceasta nu apare ca obiect al impunerii cu taxa respectivă.
   Respectiv, persoanele care desfășoară activități de confecționare a perucilor nu sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru unitățile respective.
     Totodată, în condițiile în care agentul economic desfășoară activitate de comerț cu amănuntul al produselor confecționate, acesta urmează să dețină notificare de funcționare a unității de comerț cu amănuntul, avînd obligația de a calcula și achita taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.2

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care prestează servicii de restaurare şi regenerare a anvelopelor?

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care prestează servicii de raparație sau de deservire a vehiculelor se includ la pozițiile 72-76 din anexa nr. 5 la Legea respectivă.
     Respectiv, persoanele care prestează servicii de restaurare și regenerare a anvelopelor sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.14

 Sunt subiecți ai impuneii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii persoanele care dispun de centre comerciale, luînd în considerație faptul că suprafețele centrului comercial sunt transmise în locațiune altor persoane pentru amplasarea secțiilor comerciale (boutique -urilor), cofetăriilor?

    Subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii (în continuare – taxa), conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
     Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
     Conform Nomenclatorului unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Lege:
- centrul comercial (mall) este unitatea comercială, construcția cu suprafață comercială C sau D, în care se desfășoară activităţi de comerț cu amănuntul, utilizându-se o infrastructură comună și adecvată satisfacerii necesităților consumatorilor și ale comercianților, care dispune, de regulă, de spații destinate alimentației publice. Suprafața comercială totală a unui centru comercial este formată din suma suprafețelor comerciale cuprinse în acesta. Centrul comercial dispune de parcare auto;
- secția comercială reprezintă unitatea comercială cu suprafață comercială A, care funcționează, de regulă, în spațiile comerciale din magazine, încăperi, construcții sau structuri, fără a dispune de spații auxiliare de procesare a mărfurilor, fiind admisă separarea suprafeței totale pentru stocarea unei cantități de mărfuri necesare asigurării calitative a ofertei. Vânzarea unui sortiment de produse alimentare sau mărfuri nealimentare, decis de comerciant, se efectuează prin intermediul vânzătorului;
- cofetăria este unitatea având drept specific al comercializării, cu prioritate, sortimente variate de cafea și derivate din ciocolată, cacao, ceai, băuturi, sandviciuri, produse de cofetărie și patiserie. În dotarea unităților, un rol important revine utilajelor pentru pregătirea cafelei.
      Drept urmare, persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „centru comercial (mall)”, la fel ca și persoanele din această categorie care dispun de unități de comerț cu amănuntul de tip „secție comercială” și/sau de unități de alimentație publică de tip „cofetărie”, sunt subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii – fiecare pentru obiectul său.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.3

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei?

    Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    Unitățile care prestează servicii de reparație a articolelor personale (inclusiv de vestimentație) se includ la pozițiile 78 - 79 din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
   Respectiv, persoanele care prestează servicii de reparaţie a îmbrăcămintei sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.13

Apare ca subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii contribuabilii care activează ca magazin on-line (virtual)?

    Conform prevederilor art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    În conformitate cu pct. 32 din Nomenclatorul unităților comerciale, aprobat prin anexa nr. 5 la Legea sus-numită, unitatea comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet este unitatea care desfășoară activitate de comerț electronic fără a dispune de suprafață comercială.
   Pentru unitățile comerciale care dispun de suprafață comercială, această activitate se consideră o practică/modalitate de comercializare și nu se notifică suplimentar în cazul în care nu reprezintă activitatea principală.
   În cazul în care practicile/modalitățile de comercializare caracteristice comerțului electronic reprezintă activitatea principală, se impune notificarea activității de comerț ca unitate comercială de comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, separat de activitatea de comerț ca unitate cu suprafață comercială.
   Prin urmare, contribuabilul care desfășoară activitate de comerț cu amănuntul exclusiv prin intermediul unui magazin on-line (virtual), apare în calitate de subiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii.
   Dacă contribuabilul desfășoară activitate prin intermediul unui magazin on-line (virtual) – care reprezintă activitatea principală și, concomitent, prin intermediul unei unități de comerț cu amănuntul care dispune de suprafață comercială, acesta apare ca subiect al impunerii cu taxa respectivă pentru ambele unități de comerț.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024).și Hotărârii Guvernului nr. 206/2023 cu privire la aprobarea regulamentelor și a regulilor din comerțul interior și abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (în vigoare din 24.11.2023].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.6

Apar ca subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii persoanele care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare?

     Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
    Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
     Unitățile care practică activităţi de pompe funebre şi acordă servicii similare nu corespund tipologiei unităților comerciale specificate în Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
    Respectiv, persoanele care practică activități de pompe funebre și acordă servicii similare nu au obligația de a calcula și achita taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii pentru aceste unități.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.8

Apar ca subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii persoanele care sunt proprietarii unităților comerciale și care nu sunt utilizate de ei pentru desfășurarea comerțului?

    Potrivit art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecții impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiect al impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unitățile care, corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
   Astfel, subiecți ai impunerii sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, unitățile de comerț ale cărora corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
   Obligația de calculare și achitare a taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii apare, reieșind din prevederile art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, din ziua indicată de către autoritatea administrației publice locale în autorizațiile/notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, și pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizațiilor/notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislația în vigoare.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.1 Noţiuni generale

6.6.1.12

În cazul desfășurării activității de fabricare a produselor de morărit (codul CAEM Rev 2– 10.61) prin intermediul morii, apare obligația la agentul economic de a depune notificarea privind inițierea activității de comerț și de a calcula și achita taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?

    Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
   Potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa respectivă sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
   Drept urmare, avînd în vedere că moara, ca unitate de producere, nu face parte din categoria unităților comerciale pentru care autoritatea administrației publice locale (AAPL) este în drept să stabilească taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, aceasta nu apare ca obiect al impunerii cu taxa respectivă.
   Respectiv, persoanele care desfășoară activități de fabricare a produselor de morărit sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii.
  Totodată, în condițiile în care agentul economic desfășoară activitate de comerț cu amănuntul al produselor fabricate, acesta urmează să dețină notificare de funcționare a unității de comerț cu amănuntul, avînd obligația de a calcula și achita taxa pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.5 Calcularea taxei

6.6.5.4

Pentru care perioadă apare obligația de calculare și achitare a taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii în cazul în care activitatea de comerţ prin intermediul unității de comerț a fost condiționată de o anumită perioadă de valabilitate a contractului de locațiune a spațiului, dacă după expirarea perioadei respective activitatea de comerț a încetat? 

     Obiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (în continuare - taxa), conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, îl constituie unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
     Unitatea (spaţiul/structura/teritoriul/dispozitivul) amenajată/instalată conform specificului activităţii de comerţ prin care se desfăşoară activitatea de comerţ constituie unitate comercială (art. 3 al Legii).
     Pentru fiecare unitate comercială în cadrul căreia se desfăşoară activitate de comerţ, comercianţii achită taxa pentru unităţile comerciale şi pentru prestări de servicii în conformitate cu legislaţia fiscală (art. 177 alin. (1) al Legii).
      Activitatea de comerţ este condiţionată de depunerea notificării în comerţ de către persoana înregistrată în condiţiile legii (art. 14 alin. (1) al Legii).
      Activitatea de comerţ nu este limitată în timp, cu excepția cazurilor expuse în art. 173 alin. (1) al Legii.
    Potrivit prevederilor art. 293 al CF, taxa se calculează de sine stătător de către subiecții impunerii din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile/ notificările/coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizaţiilor/notificărilor/coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
     Astfel, reieșind din faptul că taxa urmează a fi calculată și achitată pentru intrega perioada de desfășurare a activității de comerț prin intermediul unității comerciale, în cazul în care după expirarea perioadei de valabilitate a contractului de locațiune a spațiului activitatea de comerţ nu s-a desfășurat, pentru perioada respectivă obligația de calculare și achitare a taxei nu apare.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.7

Sunt considerate obiecte ale impunerii la taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii depozitele de producție în care se organizează păstrarea produselor fabricate și se prestează servicii comerciale complementare?

    Obiecte ale impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, îl constituie unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege).
    Conform punctului 27 al Normelor metodologice de utilizare CAEM-2, termenul "activitate" este definit ca utilizarea factorilor de producție (capital, forță de muncă, energie și materiale) pentru producerea produsului final.
    Produsul rezultat din astfel de activități poate fi transmis sau vândut altor unități (ca parte a operațiunilor comerciale sau necomerciale), transferat în stocuri sau utilizat de unitățile de producție pentru consumul propriu.
   Astfel, activitatea economică se caracterizează prin intrările de produse (bunuri sau servicii), procesul de producție și ieșirile de produse (bunuri sau servicii). Legea reglementează activitatea de comerț ca o activitate a comerciantului în baza unei sau mai multor forme de comerţ, exercitate separat sau combinat, participând la circuitul comercial, prin intermediul unităţilor comerciale, inclusiv prin prestarea serviciilor comerciale complementare.
   Prin unitate comercială, în scopul aplicării prevederilor Legii, potrivit art. 3 al acestuia, se subînțelege o unitate (spaţiu/structură/teritoriu/dispozitiv) amenajată/instalată conform specificului activităţii de comerţ prin care se desfăşoară activitatea de comerţ.
    Drept urmare, depozitul care este amplasat la locul de producție, în care se organizează păstrarea produselor fabricate și se prestează servicii comerciale complementare, nu constituie obiect al impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
     Totodată, în cazul în care întreprinderea producătoare dispune de depozite amplasate în alte locuri decît locul de producere și acestea comportă caracteristicile uneia dintre categoriile de unități comerciale prevăzute în anexa nr. 5 la Lege, depozitele respective apar ca obiecte ale impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.2 Subiecţii impunerii

6.6.2.15

Se califică oare în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii agenții economici care colectează lapte de la persoane fizice (cetățeni), prin intermediul punctelor de colectare a laptelui?

    Conform art. 290 lit. e) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii sînt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dispun de obiecte ale impunerii.
   Obiecte ale impunerii cu taxa respectivă, potrivit art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior.
    Unitățile care desfășoară activitate de colectare a laptelui se includ la poziția 22 ”Depozit” din Anexa nr. 5 la Legea respectivă.
    Respectiv, persoanele care desfășoară activitate de comerț cu ridicata prin intermediul punctelor de colectare a laptelui sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

  • 6 Taxele locale
  • 6.6 Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
  • 6.6.3 Obiectul impunerii şi baza impozabilă

6.6.3.8

Sunt considerate centrele comerciale obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii?

    Obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, sunt unităţile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerţul interior (în continuare - Lege).
      Unitatea comercială, potrivit art. 3 din Lege, reprezintă unitatea (spaţiu/structură/teritoriu/dispozitiv) amenajată/instalată conform specificului activităţii de comerţ prin care se desfăşoară activitatea de comerţ.
     Conform pct. 12 din Nomenclatorul unităţilor comerciale, centrul comercial este unitatea comercială, construcţia cu suprafaţă comercială C sau D, în care se desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul, utilizându-se o infrastructură comună şi adecvată satisfacerii necesităţilor consumatorilor şi ale comercianţilor, care dispune, de regulă, de spaţii destinate alimentaţiei publice.
     Astfel, centrele comerciale sunt obiecte ale impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii, autoritățile administrației publice locale fiind în drept să stabilească cota taxei pentru tipul respectiv de unități.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală) nr. 212/2023 (publicată în Monitorul Oficial, 2023 nr. 297-301/514) în vigoare din 01.01.2024)].

news-events