Ordinul SFS nr. 145 din 01-04-2024

  • 31 Metodologia controlului
  • 31.7 Metodologia controlului tichetelor de masă

31.7.1

Ce reprezintă tichetele de masă?
Tichetul de masă este un card de plată prevăzut la art.5 pct.401 din Codul fiscal, emis de către operator în condiţiile legii, acordat de către angajator salariaţilor, pentru a fi folosit ca instrument de plată în scopul procurării de produse alimentare în unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul.
Astfel, în conformitate cu art.5 pct.401) din Codul fiscal, instrument de plată este un dispozitiv (dispozitive) personalizat (e) (card de plată, telefon mobil etc.) şi/sau orice serie de proceduri (tehnice – coduri PIN, TAN, alte tipuri de coduri, login/parolă etc. sau funcţionale – transfer de credit, debitare directă) convenite între utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată şi folosite de utilizatorul serviciilor de plată pentru a iniţia un ordin de plată.
Totodată, conform prevederilor Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă, tichet de masă constituie valoarea nominală înscrisă într-un cont special acordat de către angajator salariaţilor, ale cărei emitere şi evidenţă se asigură de către operatorul de tichete de masă. Accesul la tichetul de masă emis în condiţiile legii menționate se realizează de beneficiar prin intermediul instrumentelor de plată prevăzute la art.5 pct.401) din Codul fiscal nr.1163/1997, prin care se efectuează plăţi, inclusiv online, în scopul procurării de produse alimentare în unităţile comerciale/de alimentaţie publică care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.7 Metodologia controlului tichetelor de masă

31.7.2

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.5 Legea nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi

31.5.1

Ce sancțiune va aplica Serviciul Fiscal de Stat agentului economic pentru desfășurarea activității fără licență?
Conform prevederilor art.121 alin.(1) din Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător nr.160 din 22.07.2011, licenţa este actul permisiv, eliberat de către autoritatea de licenţiere în procesul de reglementare a activităţii de întreprinzător, care atestă dreptul titularului de licenţă de a desfăşura, pentru o perioadă stabilită, integral sau parţial, genul de activitate indicat în aceasta, cu respectarea condiţiilor de licenţiere.
În cazul în care se va constata încălcarea privind desfășurarea activității fără de licență, se va întocmi proces - verbal cu privire la contravenție, în cazul în care nu a expirat termenul de prescripție de un an de la momentul comiterii contravenției, în dependență de tipul contravenției, în temeiul unuia din următoarele articole ale Codului Contravențional: art. 169 [Încălcarea normelor de desfăşurare a activităţii de către participanţii la piaţa energiei electrice, la piaţa gazelor natural, la furnizarea serviciului public de alimentare cu apă și/sau de canalizare și la producerea, distribuția și/sau furnizarea energiei termice], art. 1691 [Încălcarea normelor de desfăşurare a activităţii de către participanţii la piaţa produselor petroliere], 248 [Utilizarea fără licenţă şi fără permis tehnic a canalelor, a frecvenţelor radio, a resurselor de numerotare], 263 alin. (4) [Desfăşurarea unei activităţi de întreprinzător fără autorizaţie, licenţă sau certificat, eliberate de autoritatea competentă în temeiul legii], 2771 [Încălcarea legislaţiei cu privire la jocurile de noroc], 284 [Încălcarea legislaţiei cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi producţiei alcoolice], 290 [Activitatea bancară fără autorizaţie], 2932 [Încălcarea legislaţiei cu privire la prestarea serviciilor de plată şi emiterea de monedă electronică], 3042 [Nerespectarea cerinţelor privind activitatea participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară], 305 [Încălcarea regulilor de activitate în domeniul asigurărilor], 364 [Încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate].
În cazul în care acțiunile agentului economic întrunesc elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute la art.241 din Cod penal, agentul economic riscă sancțiune penală.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.5 Legea nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi

31.5.3

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.4 Legea nr. 1100-XIV din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice.

31.4.1

Ce acte normative reglementează verificările operative în cadrul controalelor fiscale din domeniul circulației alcoolului etilic?
Potrivit art.12 din Legea nr.1100/2000 cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice, la întreprinderile producătoare de alcool etilic și băuturi alcoolice tari se efectuează control fiscal prin verificarea operativă, Serviciul Fiscal de Stat (SFS) având și atribuțiile de extragere lunară a datelor privind consumul de alcool etilic prin contoare de evidentă cu memorie fiscală.
Întreprinderile producătoare de alcool etilic și băuturi alcoolice tari sunt obligate să utilizeze mijloace de măsurare și de control adecvate și legalizate, verificate metrologic (pentru fabricarea alcoolului etilic și /sau a producției alcoolice).
Actele normative care servesc drept călăuză la efectuarea controlului fiscal, inclusiv la verificarea operativă a întreprinderilor producătoare de alcool etilic și băuturi alcoolice tari, sunt:
- Regulamentul privind cerințele la montarea, exploatarea, deservirea tehnică și metrologică a contoarelor de evidență cu memorie fiscală și efectuarea verificării operative la agenții economici producători de alcool etilic, distilate și băuturi alcoolice tari, aprobat prin Ordinul comun nr.172/245/216 din 28 decembrie 2010 al Ministerului Finanțelor, Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și Ministerului Economiei;
- Regulamentul cu privire la efectuarea controlului fiscal la fața locului prin metoda verificării operative, aprobat prin Ordinul SFS nr.339 din 18 iunie 2021;
- Ghidul privind trasabilitatea alcoolului etilic, distilatelor și băuturilor alcoolice tari, și metodologia exercitării controlului fiscal efectuat la agenții economici producători, aprobat prin Ordinul SFS nr.241 din 20 iulie 2023;
- Codul fiscal, aprobat prin Legea nr.1163 din 24 aprilie 1997.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.1 Legea nr.231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerúl interior

31.1.2

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.1 Legea nr.231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerúl interior

31.1.3

Întrebarea se transferă în arhivă
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.1 Legea nr.231 din 23 septembrie 2010 cu privire la comerúl interior

31.1.1

Întrebarea se transferă în arhivă
news-events