Ordinul SFS nr. 147 din 18-03-2021

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.3 Obiectul impunerii cu TVA

28.3.45

Constituie obiect impozabil cu TVA returnarea mijloacelor fixe, anterior primite în gestiune economică de către întreprinderile de stat și întreprinderile municipale?
   Conform art.93 pct.3) din Codul fiscal, livrare de mărfuri reprezintă transmiterea a dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parţială.   
   Potrivit art.93 pct.6) din Codul fiscal, livrare impozabilă reprezintă livrare de mărfuri, livrare (prestare) de servicii, cu excepţia celor scutite de TVA, fără drept de deducere, efectuate de către subiectul impozabil în procesul activităţii de întreprinzător.   
   Conform art.95 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, obiecte impozabile constituie livrarea mărfurilor, serviciilor de către subiecţii impozabili, reprezentînd rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.   
   Conform art.3 alin.(2) din Legea cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală nr. 246 din 23.11.2017, bunurile domeniului public al statului/unităţii administrativ-teritoriale/ unităţii teritoriale autonome Găgăuzia aflate în administrarea întreprinderii nu aparţin acesteia cu drept de proprietate.   
   Astfel, ținând cont de cele menționate mai sus, returnarea mijloacelor fixe anterior primite în gestiune economică, nu constituie obiect impozabil cu TVA.
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.5 Operaţiuni de import

28.5.25

Se califică ca import de servicii taxa de stat percepută de către autoritățile altui stat în scopul perfectării actelor, de la rezidenții Republicii Moldova?
   Conform art.93 pct.4) din Codul fiscal, livrare (prestare) de servicii reprezintă activitate de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale, de consum şi de producţie, inclusiv darea proprietăţii în arendă, locaţiune, uzufruct, leasing operaţional, transmiterea cu plată sau gratuit a drepturilor privind folosirea oricăror mărfuri, obiecte ale proprietăţii industriale şi obiecte ale dreptului de autor şi ale drepturilor conexe; activitate de executare cu plată sau gratuit a lucrărilor de construcţii şi montaj, de reparaţie, de cercetări ştiinţifice, de construcţii experimentale şi a altor lucrări.   
   Import de servicii reprezintă prestare de servicii de către persoanele juridice şi fizice nerezidente ale Republicii Moldova persoanelor juridice şi fizice rezidente sau nerezidente ale Republicii Moldova, pentru care locul prestării se consideră a fi Republica Moldova (art.93 pct.9) din Codul fiscal).   
   Locul livrării mărfurilor, serviciilor reprezintă locul efectuării livrării, determinat conform regulilor stabilite în art.110 și art.111 (art.93 pct.15) din Codul fiscal).   
   În conformitate cu prevederile art.111 alin.(1) lit.e) liniuța 3, locul livrării serviciilor se consideră sediul, în cazul când acesta lipsește, domiciliul ori reședința beneficiarului de servicii ale consultanţilor, inginerilor, birourilor de consultanţă, avocaţilor, contabililor şi de marketing (studiere a pieţei).   
  În conformitate cu prevederile art.111 alin.(4) din Codul fiscal, locul livrării serviciilor care nu au fost enumerate la alin.(1)–(3) se consideră sediul sau, în cazul în care acesta lipsește, domiciliul ori reședința persoanei care prestează serviciile respective.   
  Prin urmare, în situația în care serviciile prestate de către nerezident în adresa rezidentului nu se includ în lista serviciilor enumerate la art.111 alin.(1) lit.e) din Codul fiscal, locul prestării acestora se consideră sediul, domiciliul ori reședința persoanei care prestează serviciile respective.   
   În acest sens, serviciile prestate de către autoritățile altor state, pentru care se încasează taxa de stat, nu se califică ca fiind import de servicii.   
   [Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.15/3-06/96 din 01.03.2021].
  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.21 Deducerea sumei TVA pentru marfurile, serviciile procurate

28.21.55

 
news-events