Chișinău, 03 iunie 2016 - Ne propunem o abordare contemporană a relației dintre Fisc și cetățeanul plătitor de taxe și impozite, în care Serviciului Fiscal de Stat este un partener al mediului de afaceri, ca un instrument prin activitatea căruia se asigură dezvoltarea și bunăstarea comună. SFS, uneori, mai este privit, greșit de altfel, ca o instituție care acționează asupra mediului de afaceri, doar în vederea asigurării resurselor la buget. Este nevoie de schimbarea mentalității, atât a contribuabililor, dar și a funcționarilor publici. Într-un stat modern, Fiscul promovează politicile guvernamentale prin colectarea resurselor bugetare pentru domeniul social, cultural, educațional și asigură condiții concurențiale egale pentru agenții economici, prin eliminarea evazioniștilor, a declarat, solicitat de presă, Șeful SFS, Serghei Pușcuța.
Sloganul nostru este „Funcționarul fiscal – în serviciul contribuabilului!”, ceea ce presupune axarea eforturilor pe activități de conformare benevolă, pe educare şi instruire atât a cetățenilor, cât şi a funcționarilor fiscali, sporirea gradului de transparență în activitate, tratament echidistant al contribuabililor, relații amiabile cu cetățenii, servicii adaptate nevoilor acestora, profesionalism şi corectitudine în relația cu mediul de afaceri şi cu societatea. Este o abordare modernă, practicată de omologii noștri din țările lumii cu cele mai eficiente autorități fiscale, pe care motiv sunt adeptul convins al acestei opțiuni.
Este necesar să oferim educație pentru viitorii contribuabili, care să înțeleagă că din taxe și impozite crește nivelul de trai și este foarte important să transparentizăm modul de cheltuire a banului public. Accente deosebite vom acorda pregătirii profesionale continuă a angajaților Fiscului, precum realizăm și necesitatea stimulării mai bune a inspectorilor fiscali, oferirea unui grad înalt de protecție, abilitarea cu noi împuterniciri etc., toate aceste momente fiind stipulate în Proiectul de lege de modernizare a SFS.
Cu toate acestea, obiectivul major rămâne în continuare onorarea demnă de către contribuabili a obligației lor față de buget. Astfel pe parcursul celor 100 de zile de activitate, Serviciul Fiscal de Stat a asigurat executarea pe deplin a încasărilor la bugetul publicat național, administrate de către autoritatea fiscală, a mai specificat Serghei Pușcuța.
Potrivit datelor operative ale SFS, în luna mai ale anului 2016 de către Serviciul Fiscal de Stat au fost încasate venituri la bugetul public naţional în sumă de 2033,8 mil. lei, ceea ce reprezintă 100,6% sau +12,2 mil.lei faţă de sarcina stabilită.
Corespunzător componentelor bugetului public naţional, sumele încasate în valoare absolută şi valoare procentuală faţă de sarcinile stabilite se prezintă după cum urmează:
- la bugetul de stat – 808,0 mil. lei sau 100,8% (+6,1 mil. lei);
- la bugetele locale – 235,5 mil. lei sau 101,8% (+4,2 mil. lei);
- la bugetul asigurărilor sociale de stat – 746,6 mil.lei sau 99,5% (-4,0 mil. lei);
- la fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală – 243,7 mil.lei sau 102,4% (+5,8 mil. lei).
În raport cu veniturile încasate în luna mai ale anului 2015, la bugetul public naţional este înregistrată o creștere a veniturilor încasate cu 216,5 mil.lei sau cu 11,9%. Corespunzător componentelor bugetului public naţional, dinamica se prezintă după cum urmează:
- la bugetul de stat – creștere cu 99,5 mil. lei sau cu 14,1%;
- la bugetele locale – creștere cu 25,3 mil. lei sau cu 12,0%;
- la bugetul asigurărilor sociale de stat – creștere cu 64,2 mil. lei sau cu 9,4%;
- la fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală – creștere cu 27,4 mil. lei sau cu 12,7%.
Cumulativ în 5 luni ale anului 2016 de către Serviciul Fiscal de Stat au fost încasate venituri la bugetul public naţional în sumă de 10596,0 mil. lei, ceea ce reprezintă 99,5% sau -51,0 mil.lei faţă de sarcina stabilită.
Corespunzător componentelor bugetului public naţional, sumele încasate în valoare absolută şi valoare procentuală faţă de sarcinile stabilite se prezintă după cum urmează:
- la bugetul de stat – 4510,8 mil. lei sau 100,4% (+19,8 mil. lei);
- la bugetele locale – 1227,9 mil. lei sau 97,2% (-35,7 mil. lei);
- la bugetul asigurărilor sociale de stat – 3654,9 mil.lei sau 96,6% (-127,6 mil. lei);
- la fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală – 1202,4 mil.lei sau 108,3% (+92,5 mil. lei).
În raport cu perioada similară a anului 2015, la bugetul public naţional este înregistrată o creștere a veniturilor încasate cu 1251,2 mil.lei sau cu 13,4%. Corespunzător componentelor bugetului public naţional, dinamica se prezintă după cum urmează:
- la bugetul de stat – creștere cu 601,3 mil. lei sau cu 15,4%;
- la bugetele locale – creștere cu 148,2 mil. lei sau cu 13,7%;
- la bugetul asigurărilor sociale de stat – creștere cu 292,9 mil. lei sau cu 8,7%;
- la fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală – creștere cu 208,9 mil. lei sau cu 21,0%.
Notă: Informații mai detaliate despre cele 100 de zile ale Dlui Serghei Pușcuța la șefia Serviciului Fiscal de Stat din Republica Moldova găsiți în Raportul de activitate al Şefului Serviciului Fiscal de Stat Serghei Puşcuţa pentru 100 de zile, care poate fi accesat pe linkul următor - http://www.fisc.md/rapoarte_informatii.aspx?file=8086
Serviciul de presă al IFPS