Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul Strășeni, în scopul sporirii gradului de conformare fiscală benevolă, asigură administrarea fiscală în mod eficient prin utilizarea mai multor forme și metode de interacțiune cu contribuabilii, inclusiv activitatea funcționarilor fiscali în sectoarele de administrare fiscală. Inspectorii de sector își exercită funcțiile prin purtarea de discuții individuale referitoare la consecințele nerespectării legislației fiscale, prin popularizarea legislației fiscale, cooperarea cu colectivele de muncă, formațiunile obștești și antrenarea cetățenilor la dezvoltarea civismului fiscal. Pentru asigurarea conformării acestora, IFS Strășeni a întreprins următoarele măsuri:
• 39 agenți economici au fost informați vis-a-vis de neconformarea voluntară prin înmânarea scrisorii-tip;
• cu 86 contribuabili au fost purtate discuții verbale;
• au fost desfășurate seminare pe domenii de activitate – 8;
• au fost organizate ședințe metodologice –3.
Pentru exercitarea sarcinii, funcționarul fiscal de sector explică persoanelor care practică diferite activități economice obligațiile de înregistrare a afacerilor, de ținere a evidenței contabile, de utilizare a MCC, de a dispune de autorizații și licențe pentru funcționare etc., prevederi ce se conțin în actele normativ-legislative fiscale.
Potrivit noțiunilor de bază prevăzute în art. 5 alin. 16) al Codului fiscal, orice activitate conform legislației, desfășurată de către o persoană, care are drept scop obținerea venitului, cu excepția muncii efectuate în baza acordului (contractului) de muncă, sau în urma desfășurării căreia se obține venit, reprezintă activitate de întreprinzător, afacere (business), iar în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (1) al Legii cu privire la antreprenoriat și întreprinderi nr.845-XII din 03.01.1992, întreprinzătorul este obligat să înregistreze întreprinderea, filiale și reprezentanțele, înființate de către acesta pe teritoriul Republicii Moldova, până la începerea activității lor economice.
În cazul desfășurării activității de întreprinzător fără înregistrare la Camera Înregistrării de Stat sau la o altă autoritate publică competentă, ori cu act de înregistrare declarat nevalabil, conform art. 263 alin. (1) din Codul contravențional al Republicii Moldova se aplică amendă de la 50 la 150 de unități convenționale, ceea ce constituie de la 1000 lei la 3000 lei.,
Concomitent, pe 15.04.2016, în scopul popularizării legislației fiscale, a fost desfășurat un seminar informativ pentru contribuabili din oraș care activează în piață, care au fost informați despre genurile de activitate ce pot fi practicate în baza patentei de întreprinzător, luându-se în calcul ultimele modificări efectuate ala Legislație și anume:
Genurile de activitate expuse la pozițiile 1.1. ,,Comerțul cu amănuntul la tarabe, tejghele, tonete, în chioșcuri (gherete), pavilioane și din autovehicule în piețe și/sau în locuri autorizate de autoritatea administrației publice locale” și 1.2. „Comerțul cu produse alimentare și mărfuri ușor alterabile autohtone, cu condiția respectării cerințelor sanitar-epidemiologice privind depozitarea, păstrarea și comercializarea lor”, începând cu 1 ianuarie 2017 – se exclud.
Astfel, patenta de întreprinzător va fi eliberată sau prelungită pentru genurile de activitate specificate pe un termen ce nu va depăși data de 31 decembrie 2016. Potrivit art. 7 alin. (1) din Lege, patenta se eliberează sau se prelungește pe o durată de o lună sau, la dorința solicitantului, pe o durată mai mare. Totodată, reieșind din situația excepțională în cazul genurilor de activitate care, conform Legii, se exclud dintr-o anumită dată, patenta de întreprinzător poate fi eliberată pentru perioada lunii decembrie 2016 cu durata mai mică de o lună, ce nu va depăși data de 31.12.2016.
În acest caz, prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (1) din Lege, taxa pentru patentă poate fi calculată până la termenul de valabilitate a patentei, conform Legii.
La eliberarea patentei de întreprinzător urmează a fi respectate prevederile art.4 alin. (5) din Lege, potrivit cărora la cererea de eliberare sau de prelungire a patentei se anexează documentele confirmative de achitare a contribuției de asigurare socială de stat pentru întreaga perioadă solicitată de desfășurare a activității în baza patentei de întreprinzător sau actele care confirmă scutirea de plata contribuției, precum și documentele ce confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală.
În activitatea de sector, funcționarii fiscali, se călăuzesc de Hotărârile și dispozițiile Guvernului Republicii Moldova, alte decizii, ordine și acte normative ale organelor publice centrale, locale și ale IFPS privind administrarea fiscală, Codul de conduită a funcționarului fiscal.
Galeria foto a noutății:
Foto: www.fisc.md