„Conformarea fiscală reprezintă un proces complex, implementat de peste 10 ani, care vizează în primul rând interacțiunea dintre autoritatea fiscală și agentul economic, precum și sprijinul acordat contribuabililor pentru respectarea legislației în vigoare. În corelare cu documentele strategice de dezvoltare instituționale, viziunea SFS rezidă în ideea de consolidare și parteneriat cu contribuabilul sub amprenta că „Împreună construim o societate prosperă și onestă”. Aici avem în vedere crearea de condiții optime pentru conformarea fiscală voluntară, prin administrare eficientă și deservire fiscală de calitate. Disciplina fiscală este rezultatul unei gestionări corecte a activității antreprenoriale, al unei contabilizări transparente și al unei comunicări eficiente între toate compartimentele entității”, a declarat Olga Golban.
Autoritatea fiscală încurajează conformarea voluntară printr-o combinație de educație, instrumente digitale, proceduri simplificate și servicii orientate spre contribuabil. Eforturile s-au concentrat pe îmbunătățirea vizitelor de consiliere fiscală, simplificarea procedurilor, oferirea de ghiduri clare privind obligațiile fiscale și explicarea regulilor fiscale într-un mod mai accesibil și ușor de înțeles pentru public.
Serviciul Fiscal de Stat aprobă anual un Program de Conformare Voluntară, care servește drept plan național de acțiuni pentru monitorizarea sectoarelor economiei cu risc ridicat. Acest program sprijină contribuabilii care își onorează obligațiile fiscale la timp și integral, abordând totodată comportamentele neconforme prin identificarea și descurajarea contribuabililor care evită în mod conștient plata impozitelor, taxelor și a altor plăți obligatorii.
În anul 2024 a fost elaborat și implementat sistemul de management al riscurilor de conformare, prin care a fost automatizată administrarea cazurilor de neprezentare a dărilor de seamă pentru taxa pe valoare adăugată și accize. Contribuabilii sunt notificați automat în cazul omisiunii depunerii acestor declarații, cu posibilitatea extinderii mecanismului și asupra altor tipuri de rapoarte fiscale.
Totodată, în cadrul aceluiași sistem a fost dezvoltat compartimentul pentru administrarea riscurilor TVA, aflat în prezent în etapa de testare. Acesta are rolul de a informa contribuabilii cu privire la eventualele neconformități, precum nedeclararea facturilor fiscale, diferențele dintre sumele declarate de furnizori și beneficiari sau discrepanțele identificate în declarația TVA12. Notificările vor fi transmise automat, lunar, în Cabinetul personal al contribuabilului și vor include lista facturilor nereflectate, diferențele de TVA înregistrate și alte divergențe.
Referindu-se la prioritățile administrației fiscale, Olga Golban a subliniat obiectivul de modernizare prin consolidarea abordării bazate pe riscuri, prin revizuirea și menținerea Programului de Conformare care targhetează obiectivul ca toți contribuabilii să își respecte obligațiile legale în mod voluntar, corect și la timp, pentru a atinge un echilibru între educație, asistență, monitorizare și impunere.
Acest obiectiv urmează a fi realizat prin: