Raport cu privire la rezultatele serviciului „Declaraţie electronică”

05/09/2012
table#tabel3 tr td { font-size: 12px; color: #434343; padding: 6px; border-bottom:1px solid #e8e8e8; text-align: left; } table { font-size: 14px; color: #474747; } table#tabel3 tr:hover { background-color: #f9f9f9; cursor: default; } h1 { font-size: 14px; } #text1 { color: #434343; } #clas1 { color:#1266a6; font-size:16px; } table tr.ifps-title { border-top: 2px solid #848484; border-bottom: 2px solid #848484; } td.c1 { background-color: #f3f3f3; border:1px solid #fff !important; vertical-align: middle; } Raport cu privire la  rezultatele  serviciului „Declaraţie electronică” Mediul de activitate se conformează, fără echivoc, tehnologiilor informaţionale iar contribuabilii caută prin intermediul lor noi metode de interacţiune cu instituţiile publice/private. În corespundere cu acţiunile pe care le întreprind, agenţii economici sînt obligaţi prin lege să prezinte organului fiscal anumite dări de seamă  (lunare, trimestriale, anuale). Reieşind din acest considerent, în scopul modernizării procesului de interacţiune dintre cele două părţi, Serviciul Fiscal de Stat a găsit soluţia optimă prin implementarea unui sistem electronic, care asigură eficienţa procesului de raportare a contribuabililor. Vorbim în acest context despre serviciul „Declaraţie electronică”, a cărui succes devine tot mai pregnant. Serviciul „Declaraţie electronică” a fost creat în anul 2009 şi reprezintă un instrument eficient de creare, verificare şi transmitere a rapoartelor fiscale prin intermediul reţelei internet. Prestatorul serviciului nominalizat este Î.S.”Fiscservinform” – administratorul tehnico-tehnologic al Serviciului Fiscal de Stat (SFS). Conceput ca un serviciu, care să susţină activitatea contribuabililor şi să le faciliteze munca pe care o prestează, „Declaraţia electronică” include o serie de avantaje, printre care menţionăm: timpul scurt de procesare a documentelor, accesul rapid la informaţie, obţinerea posibilităţii de accesare a tuturor serviciilor prestate de Î.S.”Fiscservinform” , excluderea cheltuielilor suplimentare de timp, cheltuieli pentru transport, lipsa necesităţii de deplasare la organul fiscal, excluderea necesităţii de imprimare a formularelor pe suport de hîrtie, disponibilitatea de prezentare a declaraţiei 24/24 ore, 7 zile pe săptămînă în condiţii de maximă comoditate. De avantajele serviciului pot beneficia atît persoanele juridice, cît şi cele fizice Conform datelor statistice, doar pe parcursul anului 2011 - iunie 2012 la serviciul „Declaraţie electronică” au fost conectaţi gratuit 2321 persoane fizice. Numărul persoanelor juridice conectate constituie actualmente 15517 agenţi economici. În perioada septembrie-decembrie 2011, Î.S.”Fiscservinform” a desfăşurat un amplu proiect de conectare gratuită a agenţilor economici plătitori de T.V.A., care se deservesc la IFPS, IFS pe mun. Chişinău, IFS pe mun. Bălţi, Direcţia Marilor Contribuabili (DCM) şi Direcţia administrării fiscale Comrat din cadrul IFS pe unitatea teritorială autonomă Găgăuzia. În conformitate cu prevederile art.187, alin. (21), lit. a) din Codul Fiscal  începînd cu 1 ianuarie 2012, aceşti contribuabili depun dările de seamă către SFS prin intermediul noii metode de raportare fiscală -„Declaraţia electronică”.  Pînă în anul 2009, prezentarea rapoartelor fiscale se efectua pe suport de hîrtie, care reprezenta o metodă mai puţin eficientă, întrucît implica, în primul rînd, timp pentru procesarea datelor. De aceea, pentru a asigura eficienţa procesului de interacţiune a contribuabililor cu SFS şi a facilita activitatea acestora, a fost creat şi introdus serviciul „Declaraţie electronică”. Conform noilor prevederi din legislaţia fiscală, în anul 2011 la serviciul enunţat au fost conectaţi cca 15 000 de agenţi economici, plătitori de T.V.A. din mun. Chişinău, Bălţi şi Comrat. Conectarea acestei categorii de contribuabili a permis acestora să beneficieze de comoditate, precum şi de excluderea unor cheltuieli suplimentare (de timp, materie primă, ş.a.). Din datele prezentate în tabelul de mai jos, putem vizualiza numărul agenţilor economici plătitori de T.V.A., a agenţilor economici neplătitori de T.V.A. şi a persoanelor fizice conectate la serviciul „Declaraţie electronică” pe parcursul anului 2011 – 31 august 2012. De asemenea, aici este inclus şi numărul total de documente fiscale  depuse. Rezultatele atestă o tendinţă de creştere atît a persoanelor conectate, cît şi a rapoartelor prezentate prin intermediul serviciului nominalizat.   Anul 2011   Indicatori Agenţi economici subiecţii impunerii cu T.V.A. Agenţi economici non-subiecţii impunerii cu T.V.A. Persoane fizice Contri-buabili Documente Contri-buabili Documente Contribu-abili Documente Total documente fiscale perfectate 22 473 1 091 863 101 655 698 676 123 736 165 357 Inclusiv:             Documente fiscale perfectate prin intermediul SIA ”Declaraţie Electronică” 6 636 46 002 79 352 876 926   Ianuarie – august 2012 Indicatori Agenţi economici subiecţii impunerii cu T.V.A. Agenţi economici non-subiecţii impunerii cu T.V.A. Persoane fizice Contri-buabili Documente Contri-buabili Documente Contribuabili Documente Total documente fiscale perfectate 22 590 772 000 84 907 540 630 121 570 150 832 Inclusiv:             Documente fiscale perfectate prin intermediul SIA ”Declaraţie Electronică” 15 105 487 006 777 9 609 1 705 1 927   Pentru anul 2012, Serviciul Fiscal de Stat şi-a stabilit un nou obiectiv, axat pe conectarea gratuită a cca 10 000 agenţi economici plătitori de T.V.A. din republică  Astfel, începînd cu 3 septembrie a fost iniţiată o nouă rundă de conectări pentru agenţii economici care cad sub incidenţa art.187, alin. (21), lit. b) din Codul Fiscal. Conform noilor prevederi, începînd cu 1 ianuarie 2013, dările de seamă vor fi prezentate în format electronic şi de către această categorie de contribuabili. Pe baza principiului de regionalizare, au fost create 10 Centre de Conectare, în cadrul cărora conectarea la serviciul „Declaraţie electronică” se va efectua la cel mai înalt nivel. Întregul proces va fi monitorizat şi asigurat de o echipă de specialişti calificaţi şi bine instruiţi, care au fost selectaţi din cadrul Î.S.”Fiscservinform”. Totodată, colaboratorii responsabili de proces vor asigura agenţilor economici vizaţi instruirea prealabilă în utilizarea SIA „Declaraţia electronică”. S-a decis ca aceste instruiri practice să se desfăşoare gratuit, în fiecare zi de vineri, atît pentru vorbitorii de limbă română, cît şi pentru vorbitorii de limbă rusă. Fiecare agent economic care va dori să participe la seminarele de instruire, va trebui iniţial să se programeze, în urma căreia va fi înştiinţat despre locul, data şi ora desfăşurării seminarului.” În tabelul alăturat sînt prezentate locaţiile Centrelor de Conectare Regionale, la care se vor prezenta agenţii economici din raioanele aflate în vecinătate, pentru a încheia acordul de conectare la serviciul „Declaraţie electronică”.   Nr. d/o Centrul de Conectare Regional Raioanele deservite la CCR Numărul de plătitori TVA la 01.03.2012 1. Chişinău Străşeni, Ialoveni, Anenii Noi, Criuleni, Dubăsari 1456 2. Bălţi Bălţi, Sîngerei, Făleşti, Glodeni, Rîşcani 845 3. Orhei Orhei, Teleneşti, Şoldăneşti, Rezina 871 4. Ungheni Ungheni, Nisporeni, Călăraşi 776 5. Edineţ Edineţ, Briceni, Ocniţa, Donduşeni 911 6. Cahul Cahul, Cantemir 665 7. Căuşeni Căuşeni, Ştefan-Vodă 437 8. Comrat Taraclia, Ceadîr-Lunga, Vulcăneşti 496 9. Soroca Soroca, Drochia, Floreşti 768 10. Hînceşti Hînceşti, Basarabeasca, Leova, Cimişlia 709 11 Inclusiv şi agenţii economici care vor fi trecuţi din categoria neplătitorilor de T.V.A. în categoria plătitorilor de T.V.A. 2066 TOTAL: 10 000   Pentru obţinerea unor rezultate eficiente în procesul de conectare a agenţilor economici plătitori de T.V.A. din republică se întreprind mai multe activităţi, care vin în corespundere cu ,,Planul de acţiuni privind informarea şi conectarea la serviciul „Declaraţie electronică”. Conform acţiunilor programate în prezentul plan, la momentul actual au fost finisate lucrările privind dotarea tehnică a centrelor de conectare, precum şi de pregătire a specialiştilor responsabili de procesul conectării.  Totodată, în scopul prevenirii aglomeraţiei şi informării rapide a agenţilor economici, Serviciul Fiscal de Stat a introdus procedura de informare prin intermediul programării prealabile în Registrul Programărilor Electronice (RPE). Conform criteriilor prevăzute în registru, contribuabiliisînt anunţaţi despre necesitatea de conectare la serviciul „Declaraţie electronică” şi, sub semnătură, au primit o înştiinţare în care sînt indicate condiţiile (paşii necesari pentru conectarea la serviciu, documentele utile conectării), timpul programării şi adresa unde trebuie să se prezinte în scopul încheierii acordului. Reprezentanţii legali ai contribuabililor vizaţi (conducătorul, contabilul-şef, altă persoană împuternicită cu drept de semnare a dărilor de seamă), se vor prezenta la data şi ora stabilită. De asemenea, colaboratorii Î.S.”Fiscservinform” au încheiat ciclul seminarelor de informare şi familiarizare a agenţilor economici cu privire la serviciul „Declaraţie electronică”. Aceste seminare s-au derulat pe parcursul a 5 luni (martie-iulie), în 33 de raioane ale republicii. Numărul total de agenţi economici informaţi este de cca 4000 persoane. În cadrul întrunirilor contribuabililor le-au fost aduse explicaţiile de rigoare cu privire la procedura de conectare la serviciu., fiecare participant la seminar a intrat şi în posesia unor materiale informative, în care sînt specificate informaţii suplimentare cu privire la serviciul enunţat. Succesul serviciului „Declaraţiei electronice” se explică prin noile oportunităţi pe care le oferă şi de care pot beneficia atît SFS, cît şi contribuabilii. În ansamblu, aceste facilităţi contribuie la dezvoltarea relaţiilor dintre cele două părţi, ceea ce are repercusiuni pozitive în procesul de administrare fiscală, bazat pe echitate, transparenţă şi eficienţă.  

Noutăți asemănătoare

9411 contracte de locațiune au fost înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat în nouă luni ale anului curent
27/01/2021
9411 contracte de locațiune au fost înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat în nouă luni ale anului curent
Persoanele fizice care au obținut venit impozabil mai mare de 360 000 lei nu vor mai utiliza scutirea personală
10/10/2020
Persoanele fizice care au obținut venit impozabil mai mare de 360 000 lei nu vor mai utiliza scutirea personală
Serviciul Fiscal de Stat monitorizează corectitudinea formării prețurilor la produsele social importante
09/10/2020
Serviciul Fiscal de Stat monitorizează corectitudinea formării prețurilor la produsele social importante
Transportatorii de pasageri, mărfuri și colete, cei naționali și internaționali în vizorul Serviciului Fiscal de Stat
06/10/2020
Transportatorii de pasageri, mărfuri și colete, cei naționali și internaționali în vizorul Serviciului Fiscal de Stat
news-events