Ordin MF nr. 152 din 22.12.2017

O R D I N

cu privire la  modificarea şi  completarea  Ordinului

Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017

 

nr. 152  din  22.12.2017

 (în vigoare 01.01.2018) 

 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 451-463 art. 2302 din 29.12.2017

 

* * *

În vederea executării prevederilor art.92 alin.(5) şi ale art.133 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, din 8 februarie 2007, ediţie specială),

ORDON:

1. Ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 4 octombrie 2017 cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC18) Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate şi a Instrucţiunii cu privire la modul de completare a formularului nominalizat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.383-388, art.1947) se modifică şi se completează după cum urmează:

1) anexa nr.2 se modifică în redacţia potrivit anexei la prezentul ordin;

2) ordinul se completează cu:

a) Formularul tipizat (Forma DSA18) Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale, conform anexei nr.3;

b) Instrucţiunea cu privire la modul de completare a Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18), conform anexei nr.4.

2. Serviciul Fiscal de Stat va aduce la cunoştinţa contribuabililor prezentul ordin prin publicarea acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

3. Prezentul ordin intră în vigoare la 1 ianuarie 2018.

MINISTRUL FINANŢELOR Octavian ARMAŞU
Nr.152. Chişinău, 22 decembrie 2017.

 

Anexa nr.2

la Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.126 din 4 octombrie 2017

 

INSTRUCŢIUNE

cu privire la modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului

pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor

de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18)

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18) care se întocmeşte pe un formular, aprobat de Ministerul Finanţelor.

2. Darea de seamă nominalizată se prezintă, în termenul stabilit de legislaţia fiscală, subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe sau utilizând în mod obligatoriu, potrivit art.187 din Codul fiscal, metode automatizate de raportare electronică, în forma şi în modul reglementat de Serviciul Fiscal de Stat. La prezentarea Dării de seamă pe suport de hârtie nu se admit modificări şi completări. La depistarea unor greşeli şi/sau erori contribuabilii sunt în drept să prezinte Darea de seamă corectată în condiţiile stabilite la art.188 din Codul fiscal.

3. Darea de seamă corectată este versiunea dării de seamă precedente şi se prezintă în modul stabilit la art.188 din Codul fiscal. Darea de seamă corectată poate fi prezentată şi la necesitatea corectării datelor ce nu ţin de obligaţiile declarate (spre exemplu, datele din tabelul nr.3, cum ar fi: categoria persoanei asigurate, codul funcţiei, perioada de activitate etc.).

În cazul în care ca rezultat al controlului fiscal au fost calculate suplimentar contribuţii de asigurări sociale sau a fost micşorată suma acestora, entitatea este obligată să prezinte Darea de seamă (Forma IPC18) bifând câmpul "După controlul fiscal" prin care va modifica doar indicatorii din tabelul nr.3 şi anume rândurile pentru angajaţii/persoanele fizice pentru care obligaţia a fost modificată. În cazul menţionat suma totalurilor din tabelul nr.3 nu urmează să fie completată.

4. Rezidenţii parcurilor IT prezintă Darea de seamă (Forma IPC18) şi completează în mod obligatoriu doar tabelul nr.2 şi parţial tabelul nr.3, în partea ce ţine de informaţia ce vizează venitul asigurat calculat în condiţiile stabilite la art.16 din Legea nr.77 din 21 aprilie 2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei pe fiecare angajat şi contribuţiile de asigurări sociale aferente acestui venit, cu excepţia rândurilor 1-4. În cazul în care rezidenţii parcurilor IT calculează plăţi în folosul persoanelor fizice terţe pentru serviciile prestate, sau executarea de lucrări, alte plăţi care constituie baza de calcul pentru contribuţiile menţionate, aceştia vor completa Darea de seamă (Forma IPC18) în modul general stabilit.

5. Instituţiile, pentru care în temeiul legislaţiei în vigoare sunt stabilite norme speciale de protecţie a datelor, prezintă informaţia din tabelul nr.3 privind persoanele asigurate conform reglementărilor stabilite între instituţie şi Casa Naţională de Asigurări Sociale.

6. Pentru perioadele de până la 1 ianuarie 2018 (data intrării în vigoare a Dării de seamă (Forma IPC18) dările de seamă/declaraţiile de corectare şi primare prezentate cu întârziere ce vizează impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii urmează să fie prezentate, potrivit formularelor tipizate valabile până la data menţionată, organelor care au administrat aceste dări de seamă/declaraţii.

 

II. MODUL DE COMPLETARE A DĂRII DE SEAMĂ

Darea de seamă (Forma IPC18) se completează după cum urmează:

În preambulul dării de seamă se reflectă:

în rubrica "Denumirea contribuabilului" – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;

în rubrica "Rezidentul parcurilor IT" – contribuabilul înregistrat în calitate de rezident al parcurilor IT pune semnul "√" în pătrăţelul respectiv;

în rubrica "Tipul dării de seamă (bifaţi)" se bifează în dreptul indicatorului "primară" în cazul în care darea de seamă pentru perioada fiscală indicată se prezintă pentru prima dată sau în dreptul indicatorului "de corectare" – în cazul în care pentru perioada fiscală indicată se prezintă darea de seamă care corectează darea de seamă primară;

în rubrica "Serviciul Fiscal de Stat" – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă darea de seamă;

în rubrica "Codul fiscal" – codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

în rubrica "Codul CNAS" – semnul convenţional de înregistrare, atribuit de către CNAS fiecărui plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat;

în rubrica "Codul genului principal de activitate" – codul genului principal de activitate, determinat conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei, care corespunde codului din patru cifre;

în rubrica "Codul localităţii (CUATM)" – codul localităţii unde este înregistrat sediul central al contribuabilului – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărârea Departamentului "Moldova-Standard" nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;

în rubrica "Perioada fiscală" – perioada fiscală pentru care se prezintă darea de seamă respectivă. Rubrica data se completează sub formă de cod cu următorul format:

P/NN/AAAA,

unde:

P – indică periodicitatea prezentării dării de seamă şi poate primi valorile "L" – pentru perioada fiscală lunară (art.121 din Codul fiscal);

NN – indică numărul de luni pentru perioada lunară (L): de la 1 până la 12;

AAAA – indică anul gestionar;

în rubrica "După controlul fiscal" se pune semnul "√" în pătrăţelul respectiv în cazul în care se prezintă Darea de seamă după controlul fiscal în cadrul căruia au fost calculate suplimentar sau micşorate contribuţiile de asigurări sociale;

în rubrica "Data prezentării" – data efectivă a prezentării dării de seamă subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.

 

Tabelul nr.1 Suma venitului achitat, impozitul pe venit şi primele

de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute din acesta

la codul 11 col. 4 – suma venitului calculat şi îndreptat spre achitare în luna de gestiune sub formă de salarii şi facilităţi fiscale conform art.88 alin.(1) din Codul fiscal (suma respectivă se reflectă fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii), inclusiv veniturile specificate la art.71 alin.(1) lit.n) şi o) din Codul fiscal achitate în folosul nerezidenţilor, precum şi veniturile specificate la art.88 alin.(5) din Codul fiscal;

la codul 11 col. 5 – suma impozitului pe venit reţinut din suma venitului indicat în coloana 4;

la codul 11 col.6 – suma primelor calculate şi reţinute de către angajatori, alte persoane juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător abilitate cu acest drept. Se reflectă suma primelor calculate din salarii şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, care constituie baza de calcul a primelor menţionate potrivit Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002;

la codul 12 col.4 – venitul impozabil lunar achitat în luna de gestiunea angajaţilor agenţilor economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespund activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997;

la codul 12 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din suma venitului indicat în col.4;

la codul 12 col.6 – suma primelor calculate şi reţinute de către angajatori, alte persoane juridice şi fizice care nu practică activitate de întreprinzător abilitate cu acest drept. Se reflectă suma primelor calculate din salarii şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, care constituie baza de calcul a primelor menţionate potrivit Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002;

la codul 21 col.4 – suma venitului achitat sub formă de dobândă (art.89 din Codul fiscal);

la codul 21 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;

la codul 31 col.4 – suma veniturilor din care se reţine în prealabil impozitul pe venit, conform art.90 din Codul fiscal;

la codul 31 col.5 – suma impozitului pe venit care se reţine din venitul reflectat în col.4;

la codul 32 col.4 – suma veniturilor din care nu urmează să se reţină în prealabil impozitul pe venit (art.90 din Codul fiscal). Ca exemplu poate servi suma arendei terenurilor agricole achitate persoanei fizice care a transmis în arendă terenurile menţionate, suma achitată din înstrăinarea valorilor mobiliare etc.;

la codul 41 col.4 – veniturile obţinute de către persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător de la transmiterea în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare, cu excepţia terenurilor agricole (art.901 alin.(3) din Codul fiscal);

la codul 41 col.5 – suma impozitului pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 42 col.4 – suma dividendelor achitate (art.901 alin.(31) din Codul fiscal);

la codul 42 col.5 – suma impozitului pe venit din dividendele menţionate în col.4;

la codul 43 col.4 – suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social (art.901 alin.(31) din Codul fiscal);

la codul 43 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile indicate în col.4;

la codul 44 col.4 – venitul achitat sub formă de royalty în folosul persoanelor fizice potrivit art.901 alin.(31) din Codul fiscal;

la codul 44 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;

la codul 45 col.4 – câştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia câştigurilor de la campaniile promoţionale şi/sau din loterii şi pariuri (art.901 alin.(33) din Codul fiscal);

la codul 45 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 46 col.4 – câştigurile de la campaniile promoţionale şi/sau din loterii şi pariuri;

la codul 46 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 47 col.4 – plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea, aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural (art.901 alin.(35) din Codul fiscal);

la codul 47 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;

la codul 48 col.4 – plăţile efectuate în folosul persoanelor fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către acestea aferente desfacerii prin unităţile comerciale de consignaţie a mărfurilor (art.901 alin.(36) din Codul fiscal);

la codul 48 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 51 col.4 – venitul sub formă de royalty îndreptat spre achitare persoanelor nerezidente;

la codul 51col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 52 col.4 – suma venitului sub formă de dobânzi îndreptate spre achitare nerezidenţilor;

la codul 52 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionare în col.4;

la codul 53 col.4 – venitul sub formă de creştere de capital;

la codul 53 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 54 col.4 – dividendele achitate în folosul nerezidentului;

la codul 54 col.5 – impozitul pe venit din dividendele indicate în col.4;

la codul 55 col.4 – suma retrasă din capitalul social, aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi), în perioadele 2010-2011 inclusiv, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social;

la codul 55 col.5 – impozitul pe venit reţinut din venitul menţionat în col.4;

la codul 56 col.4 – alte plăţi direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art.71, cu excepţia dividendelor şi a sumelor specificate la art.901 alin.(31) liniuţa a treia din Codul fiscal;

la codul 56 col.5 – impozitul pe venit reţinut din veniturile menţionate în col.4;

la codul 61 col.4 – suma totală a veniturilor achitate;

la codul 61 col.5 – suma totală a impozitului pe venit reţinut din veniturile reflectate în col.4;

la codul 61 col.6 – suma totală a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate şi reţinute de către angajatori, alte persoane abilitate cu acest drept din plăţile salariale şi alte recompense achitate în perioada de gestiune, ce constituie baza de calcul pentru primele menţionate în conformitate cu prevederile Legii nr.1593 din 26 decembrie 2002.

Pentru plăţile reflectate la codurile 51 – 56, în cazul în care acestea potrivit tratatelor internaţionale privind evitarea dublei impuneri se scutesc de impozitare, se vor completa doar indicatorii din col.4 "Venit calculat şi îndreptat spre achitare (lei)".

 

Anexa la Tabelul nr.1 Informaţia privind repartizarea impozitului

 pe venit calculat din salarii pe subdiviziuni

în col.2 – codul subdiviziunii entităţii;

în col.3 – codul localităţii unde este înregistrat sediul central al contribuabilului – cod unic de identificare (4 semne), conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale (CUATM), aprobat şi pus în aplicare de la 3 septembrie 2003 prin Hotărârea Departamentului Moldova-Standard" nr.1398-ST din 3 septembrie 2003;

în col.4 – se reflectă suma totală a impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată (suma totală de la col.5 + col.6);

în col.5 – se reflectă suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată din venitul reflectat de angajator cu codul sursei de venit SAL;

în col.6 – se reflectă suma impozitului pe venit reţinut pentru perioada declarată din venitul reflectat de angajator cu codul sursei de venit SAL a).

 

Tabelul nr.2 Informaţia privind începerea, suspendarea

şi desfacerea relaţiilor de muncă

în col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate în tabel care se va repeta în cazul în care se îndeplinesc mai multe înscrieri pe aceeaşi persoană asigurată;

în col.2 – numele şi prenumele persoanei căreia i se declară venitul asigurat, conform datelor din documentul ce identifică persoana;

în col.3 – numărul de identificare a persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare a persoanei asigurate. În lipsa numărului de identificare a persoanei, coloana dată se completează cu seria şi numărul actului de identitate a acesteia, prevăzut de legislaţia în vigoare, pentru stabilirea statutului de asigurat în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

în col.4 – se indică codul personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale;

în col.5 – se înscrie codul funcţiei în care se regăsesc persoanele asigurate în conformitate cu Clasificatorul funcţiilor care dă dreptul la pensie în condiţii avantajoase elaborat de CNAS. Rubrica dată se completează doar de către entităţile economice care angajează persoane în funcţiile prevăzute de Clasificator;

în col.6 – data, luna şi anul naşterii persoanei asigurate;

în col.7 – codul modificărilor relaţiilor de muncă (statutul persoanei asigurate) conform Clasificatorului modificării relaţiilor de muncă aprobat de CNAS de comun cu CNAM;

în col.8 – data atribuirii la categoria indicată în col.5/col.7.

Notă: În cazul survenirii riscului asigurat (maladie sau alte afecţiuni) la persoana fizică care s-a angajat pe parcursul lunii, angajatorii prezintă cu scop informativ, până la data prezentării Dării de seamă (Forma IPC18) pentru perioada de raportare, prin canale electronice de raportare, informaţia privind iniţierea relaţiilor de muncă conform Listei de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate (Declaraţia CNAM) sau pe suport de hârtie - agenţiilor teritoriale ale CNAM.

Ulterior informaţia prezentată pe parcursul lunii de gestiune urmează să fie inclusă în darea de seamă (Forma IPC18) carese prezintă pentru această perioadă.

 

Tabelul nr.3. Declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor

de asigurări sociale de stat obligatorii şi informaţia privind evidenta nominală

a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale

în col.1 – numărul curent al înscrierii efectuate în tabel, care se va repeta în cazul în care se îndeplinesc mai multe înscrieri pe aceeaşi persoană asigurată;

în col. 2 – numele şi prenumele persoanei căreia i se declară venitul asigurat, conform datelor din documentul ce identifică persoana;

în col. 3 – numărul de identificare a persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare a persoanei asigurate. În cazurile de lipsă a acestuia, rubrica dată nu se va completa cu alte caractere (informaţii);

în col. 4 – codul personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale;

în col. 5, col. 6 – data începerii şi încheierii activităţii de muncă, precum şi data începerii şi încheierii concediului medical pe parcursul lunii. Rubrica dată poate include şi alte perioade care depăşesc perioada de gestiune şi au impact asupra stabilirii prestaţiilor de asigurări sociale: perioada aflării în concediul medical, concediul de odihnă anual. Nu se acceptă reflectarea dublă a perioadelor, înscrierile menţionate se vor efectua cu un rând separat (metoda reflectării cu 3 rânduri). Sumele acordate pentru concediul de odihnă, precum şi pentru concediile medicale se reflectă în perioadele /lunile pentru care acestea sunt calculate.

în col. 7 – codul categoriei în care se regăsesc persoanele asigurate în conformitate cu Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS. Pentru o persoană pot fi indicate diferite coduri ale categoriei cu diferite perioade din luna de gestiune sau din lunile anterioare sau posterioare lunii de gestiune;

în col. 8 – codul funcţiei în conformitate cu Clasificatorul ocupaţiilor (profesiilor, funcţiilor). Se pot indica diferite coduri, respectiv cu diferite perioade în luna de gestiune. Se completează obligatoriu;

în col. 9 – fondul de salarizare şi alte recompense, care servesc drept bază de calcul a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru asigurat. Reflectarea se efectuează conform metodei de calcul. La completarea declaraţiilor lunare, în mod electronic, nu pot fi reflectate sume cu semnul " –" (minus);

în col. 10 – suma indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă (concediul medical) calculată. Indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă se reflectă în lunile pentru care a fost calculată, cu divizarea perioadelor (metoda de reflectare cu 3 rânduri). Cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă se indică integral, începând cu prima zi de îmbolnăvire, repartizat pe categoriile tipurilor de boală şi sursele de achitare;

în col. 11 – suma contribuţiei individuale de asigurări sociale calculate. Contribuţia se determină aplicând tariful contribuţiei (%) asupra indicatorului reflectat în rubrica corespunzătoare a categoriei persoanelor asigurate. Contribuţia individuală nu poate fi mai mică decât tariful stabilit de legislaţia în vigoare, iar suma anuală totală a contribuţiilor nu va depăşi plafonul din baza de calcul anuală în cadrul unei entităţi. Dacă angajatul cumulează mai multe funcţii în cadrul unei entităţi economice, atunci suma contribuţiilor individuale de asigurări sociale pe funcţiile cumulate nu trebuie să depăşească plafonul stabilit anual sau suma contribuţiei aferentă lunilor lucrate efectiv;

în col. 12 – cuantumul contribuţiilor de asigurări sociale calculate conform cotei corespunzătoare. Contribuţia se determină aplicând cota (%) contribuţiei la cuantumul corespunzător rubricii categoriei persoanelor asigurate;

în rând. 1 "Contribuţii de asigurări sociale datorate de angajator, inclusiv:" – se reflectă categoria de plătitor şi tariful aplicabil în anul de gestiune, şi anume:

în rând. 1.1 "Angajatorii, conform tarifului de 23%" – se completează de către entitatea care aplică tariful pentru calcularea contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 23%. Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. Pentru entităţile care prezintă dările de seamă în mod electronic indicatorul din col.9 se completează automatizat şi se ajustează manual în cazurile în care în coloana 7 sunt completate categoriile 143, 156, 160 pentru care contribuţiile se calculează conform acestui tarif. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 23%;

în rând.1.2 "Angajatorii, conform tarifului de 33%" – se completează de către entitatea care aplică tariful de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 33% şi funcţiile angajaţilor corespund codului corespunzător din Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS (cod. 148, 143, 156, 160). Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariilor şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense, dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. Pentru entităţile care prezintă dările de seamă în mod electronic indicatorul din col.9 se completează automatizat şi se ajustează manual în cazurile în care în coloana 7 sunt completate categoriile 143, 156, 160 pentru care contribuţiile se calculează conform acestui tarif. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator care se determină ca produsul dintre indicatorul din col.9 şi tariful de 33%;

în rând.1.3 "Angajatorii, conform tarifului de 23% la 2 salarii medii lunare prognozate pe economie" – se completează de către entitatea care aplică tariful de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 23% din două salarii medii lunare prognozate pe economie, în cuantumul aprobat anual de Guvern, şi funcţiile angajaţilor corespund codului corespunzător din Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS (cod.145, 143, 156, 160). Indicatorul din col.9 se completează manual şi nu poate fi mai mare decât produsul dintre numărul angajaţilor care satisfac cerinţele stabilite la art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi suma a două salarii medii lunare prognozate pe economie, în cuantumul aprobat anual de Guvern. În col.12 se reflectă suma contribuţiei care se determină ca produsul dintre indicatorul reflectat în col.9 şi tariful în mărime de 23%;

în rând.1.4 "Angajatorii, conform tarifului de 22%" – se completează de către entitatea care aplică tariful pentru calcularea contribuţiilor de asigurări sociale în mărime de 22%* şi funcţiile angajaţilor corespund codului corespunzător din Clasificatorul categoriilor persoanelor asigurate elaborat de CNAS (cod.147, 143, 156, 160). Indicatorul din col.9 constituie suma totală a salariului şi a altor recompense calculate pentru fiecare angajat al entităţii, precum şi pentru persoanele fizice altele decât angajaţii cărora le-au fost calculate alte recompense dacă acestea constituie baza de calcul a contribuţiilor de asigurare socială. Pentru entităţile care prezintă dările de seamă în mod electronic indicatorul din col.9 se completează automatizat şi se ajustează manual în cazurile în care în coloana 7 sunt completate categoriile 147, 143, 156, 160 pentru care contribuţiile se calculează conform acestui tarif. În col.12 se reflectă suma contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajator care se determină în mod automatizat şi constituie: suma din col.9 înmulţită la tariful de 22%;

în rând.1.5 "inclusiv din mijloacele angajatorului 16%" – se completează indicatorul col.12 care constituie 16% din suma reflectată în col.9;

*Notă: indicatorii din rând. 1.4 şi rând.1.5 se completează de angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul întregului an bugetar exclusiv activităţile stipulate în grupele 01.1 – 01.6 din CAEM. În cazul în care angajatorii din agricultură pe parcursul anului de gestiune încep să desfăşoare şi alte activităţi, aceştia urmează să recalculeze contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii de la începutul anului aplicând tariful 23%.

Suma indicatorilor din rândurile 1.1 – 1.4 col.9 şi col.12 urmează să fie egală, respectiv, cu suma din rândul TOTAL cоl.9 şi col.12.

în rând.1.6 "Persoanele fizice, conform taxei fixe" – se completează col.11 de către persoanele fizice care conform legislaţiei în vigoare sunt obligate să se asigure în mod individual şi să achite lunar câte 1/12 din suma anuală a contribuţiei stabilită în sumă fixă pentru anul de gestiune. În cazul în care persoanele fizice sunt stabilite şi în calitate de angajatori, acestea vor completa, după caz, indicatorii din rând.1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5;

în rând.2 "Suma bazei de calcul a contribuţiei individuale şi suma totală a contribuţiei individuale calculate" – se completează col.9 cu suma totală a bazei de calcul a contribuţiei individuale (suma salariilor şi a altor recompense calculate). Suma salariilor şi a altor recompense calculate per persoană nu urmează să depăşească cuantumul lunar de cinci salarii medii prognozate pe economie pentru anul de gestiune. Salariul mediu lunar prognozat pe economie se aprobă anual de către Guvern. În col.11 se reflectă indicatorul care constituie suma totală a contribuţiei individuale calculate pe fiecare angajat /persoană fizică alta decât angajatul în perioada de gestiune. Pentru entităţile care prezintă dările de seamă în mod electronic indicatorul din col.11 se completează automatizat şi trebuie să fie egal cu indicatorul din rândul 2 col.9 înmulţit la 6%. Suma indicatorilor din rândurile 1.6 şi 2, col.11 trebuie să fie egală cu indicatorul din rândul TOTAL, coloana 11;

în rând.3 "Suma totală a indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune, inclusiv:" – se completează indicatorul din col.10 cu suma indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune din mijloacele BASS care constituie suma totală a rândurilor 3.1 – 3.4;

în rând.3.1 "Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS", în rând. 3.2 "Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS"; în rând.3.3 "Indemnizaţii calculate pentru îngrijirea copilului bolnav" şi în rând.3.4 "Indemnizaţii calculate pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS" – se completează col.10 în care se reflectă suma indemnizaţiilor calculate în perioada de gestiune. În caz de prezentare a dării de seamă în mod electronic suma indemnizaţiilor calculate se generează în mod automatizat şi constituie suma totală a indemnizaţiilor calculate pentru angajaţi în perioada de gestiune;

în rând.4 "Suma totală a indemnizaţiei plătite în perioada de gestiune, inclusiv:" – se completează indicatorul din col.10 cu indemnizaţiile plătite efectiv în perioada de gestiune din mijloacele BASS, care constituie suma totală a rândurilor 4.1 – 4.4;

în rând. 4.1"Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă plătite din mijloacele BASS", în rînd.4.2 "Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau de o boală profesională plătite din mijloacele BASS"; în rând.4.3 "Indemnizaţii plătite pentru îngrijirea copilului bolnav" şi în rând.4.4 "Indemnizaţii plătite pentru incapacitate temporară de muncă plătite din prima zi de incapacitate din mijloacele BASS" – în col.10 se reflectă în mod manual suma indemnizaţiilor efectiv plătite în perioada de gestiune.

 

 

Anexa nr.3

la Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.126 din 4 octombrie 2017

Forma/Форма DSA18

 

I N F O R M A Ţ I E

privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale

ИНФОРМАЦИЯ

об установлении социальных прав в государственной системе социального страхования

 

Denumirea contribuabilului ___________________

Наименование налогоплательщика

Codul fiscal___________________

Фискальныйкод  

Serviciul Fiscalde Stat _________________

Государственная налоговая службa

Codul CNAS___________________

Код НКСС

Luna, anul de gestiune_______

Отчетный месяц, год

Data prezentării_____________

Дата представления

 

Nr. crt./
nr.

lunii

№ п/п/

месяца

Numele,
prenumele
persoanei
asigurate

Фамилия,
имя
застра-
хованного
лица
Numărul de identificare a persoanei asigurate (IDNP)

Идентифи-
кационный номер застрах-
ованного лица (IDNP)

Cod personal de asigurare socială (CPAS)

Индивидуаль-
ный код социального страхования (CPAS)

Perioada de muncă şi de incapacitate temporară de muncă

Период работы и временной нетрудоспо-
собности

Categoria persoanei asigurate

Категория застрахо-
ванного лица

Codul funcţiei

Код долж-
ности

Fondul de salarizare şi alte recompense

Фонд оплаты труда и прочих вознаграж-
дений

Indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă

Пособия по временной нетрудоспо-
собности

Contribuţii individuale de asigurări sociale calculate

Индивидуа-
льные взносы социального страхования начисленные

Contribuţii datorate de angajator calculate

Взносы работода-
теля
начисленные

de la data de
 с рабочей даты
până la data de
 по рабочую дату
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1
2                  
3                      
4                      
5                      
6                      
                     
 

Conducător/Руководитель___________________                       Contabilul şef/Главный бухгалтер _______________________

 

 

Anexa nr.4

la Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.126 din 4 octombrie 2017

INSTRUCŢIUNE

cu privire la modul de completare a Informaţiei privind stabilirea

drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune stabileşte modul de completare a Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18) care se întocmeşte pe un formular aprobat de Ministerul Finanţelor.

2. Informaţia nominalizată se prezintă pe parcursul lunii de gestiune şi este destinată declarării statutului persoanei asigurate căreia, în cazul survenirii riscului asigurat, este necesară determinarea dreptului la prestaţie.

2.1 Se prezintă de către angajatori doar în cazul în care informaţia declarată nu conţine date financiare şi reflectă doar perioada de aflare a persoanei într-un risc asigurat (perioada de îngrijire a copilului până la 3 ani, perioada aflării în concediul paternal) şi categoria corespunzătoare Clasificatorului categoriilor persoanelor asigurate. Se completează strict la necesitatea reflectării situaţiilor menţionate indicând informaţia în corespundere cu ordinele întocmite de către angajator, care vor servi drept temei pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale.

2.2 Se prezintă de persoanele fizice specificate la art.5 alin.(1) lit.b) din Legea nr.489 din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (întreprinzătorii individuali, avocaţii, notarii, executorii judecătoreşti, administratorii) la necesitatea stabilirii pensiei pe parcursul anului de gestiune.

3. Entităţile care utilizează metode automatizate de raportare electronică, potrivit art.187 din Codul fiscal, prezintă Serviciului Fiscal de Stat în mod electronic Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale (Forma DSA18).

În cazul în care entitatea nu dispune de semnătură electronică, aceasta prezintă Informaţia menţionată subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat pe suport de hârtie.

4. Informaţia menţionată la subpct.2.1, prezentată pe parcursul lunii de gestiune, nu se include de către angajatori în Darea de seamă (Forma IPC18), tabelul nr.3, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat până la data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune.

Informaţia menţionată la subpct.2.2, prezentată pe parcursul anului, se include, obligatoriu, în modul stabilit la declararea anuală a obligaţiilor.

 

II. MODUL DE COMPLETARE A INFORMAŢIEI

Informaţia (Forma DSA 18) se completează după cum urmează:

În preambulul Informaţiei se reflectă:

în rubrica "Denumirea contribuabilului" – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare;

în rubrica "Codul fiscal" – codul fiscal, care reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

în rubrica "Serviciul Fiscal de Stat" – denumirea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte contribuabilul, la care prezintă informaţia;

în rubrica "Codul CNAS" – semnul convenţional de înregistrare, atribuit de către CNAS fiecărui plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat;

în rubrica "Luna, anul de gestiune" – perioada în care se prezintă informaţia. Rubrica dată se completează sub formă de cod cu următorul format:

P/NN/AAAA,

unde:

P – periodicitatea prezentării şi poate primi valoarea "L";

NN – numărul lunii: de la 1 până la 12;

AAAA – anul gestionar;

în rubrica "Data prezentării" – data efectivă a prezentării Informaţiei privind stabilirea drepturilor sociale în sistemul public de asigurări sociale subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.

În tabelul Informaţiei se reflectă:

col. 1 – numărul curent al înscrierii efectuate. Pentru entităţile specificate la pct.2.2 înscrierea efectuată va corespunde numărului lunii pentru care se declară contribuţia;

col. 2 – numele şi prenumele persoanei conform datelor din documentul ce identifică persoana. Pentru entităţile specificate la subpct. 2.2 se va repeta în funcţie de numărul de luni pentru care a fost achitată contribuţia;

col. 3 – numărul de identificare al persoanei (IDNP) ce se conţine în documentul de identificare al persoanei asigurate. Câmpul este obligatoriu pentru completare;

col. 4 – numărul codului personal de asigurare socială atribuit fiecărei persoane la momentul înregistrării în Registrul de stat al evidenţei individuale. Câmpul este obligatoriu pentru completare;

col. 5-6 – data începerii şi încheierii perioadelor declarate conform codului din coloniţa 7 pentru cazurile specificate la subpct. 2.1. Perioadele reflectate pot depăşi perioada de gestiune. La prezentarea Informaţiei de către entităţile specificate la subpct. 2.2 se indică lunile până în luna survenirii riscului asigurat (pensia);

col. 7 – codul categoriei în care se regăseşte persoana asigurată în conformitate cu Clasificatorul categoriei persoanelor asigurate elaborat de CNAS. Pentru cazurile specificate la subpct. 2.1. se indică categoria corespunzătoare riscului asigurat în care se află persoana. Pentru entităţile specificate la subpct. 2.2 se va indica categoria corespunzătoare statutului asiguratului;

col. 8-12 – se completează, în mod obligatoriu, cu indicele zero în cazurile specificate la subpct. 2.1. Pentru cazurile specificate la subpct. 2.2 se vor completa cu indicele zero, cu excepţia coloanei 11, unde se indică suma lunară a contribuţiei individuale calculate.

 

 

Ordin MF nr. 152 din 22.12.2017.pdf
news-events