Venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, în raport cu care apare obligația de reținere a impozitului pe venit la sursa de plată, sunt stabilite la art.71 alin.(1) din Codul fiscal.
În partea ce ține de veniturile nerezidenților care nu sunt specificate la art.71 alin.(1) din Codul fiscal (cotizațiile de membru în folosul nerezidentului - asociației internaționale), reținerea impozitului pe venit la sursa de plată nu se efectuează.
Ordin nr. 478, din 14.09.2018
În conformitate cu prevederile art. 70 alin. (1) din Codul fiscal, nerezidenții care obţin venituri impozabile din Republica Moldova au obligaţia de a plăti impozit determinat conform modului stabilit de capitolul 11 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova se consideră veniturile, sub formă de creştere de capital, obţinute de către persoanele fizice nerezidente care nu desfăşoară activitate de întreprinzător pe teritoriul Republicii Moldova, determinate conform art.40 alin.(7) din Codul fiscal, aferente activelor de capital specificate la art.39 din Codul fiscal, aflate, înregistrate, emise pe teritoriul Republicii Moldova.
Prevederile art. 71 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal stabilesc că, veniturile obţinute de persoanele juridice nerezidente, sub formă de creştere de capital, determinate conform art.40 alin.(1)–(4), din vânzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital specificate la art. 39 din Codul fiscal, aflate, înregistrate, emise pe teritoriul Republicii Moldova, se consideră venituri ale nerezidenților obținute din Republica Moldova.
Totodată, în conformitate cu prevederile art.91 alin.(1) din Codul fiscal, persoanele menționate la art. 90 din Codul fiscal rețin din veniturile nerezidentului, specificate la art. 71, cu excepţia celor specificate la art. 71 alin. (1) lit. a), precum şi a celor specificate la liniuţele a doua, a treia şi a patra din prezentul alineat din Codul fiscal, un impozit din suma plăților în folosul nerezidentului în mărimea cotei stabilite la acest articol.
Astfel, la procurarea de la un nerezident a unui bun imobil amplasat pe teritoriul Republicii Moldova, persoana juridică rezidentă urmează să determine creșterea de capital și să rețină impozitul pe venit la sursa de plată din suma achitată în rate nerezidentului persoanei fizice sau juridice.
La invitaţia entităţii în Republica Moldova sosesc specialişti străini, care furnizează diverse servicii (consultaţii referitor la procesul de producere, calitatea producţiei, semnarea contractelor, auditul firmei etc.). Întreprinderea acordă nerezidenţilor cazarea pe cont propriu. Se consideră oare aceste plăţi achitate în folosul nerezidenţilor ca cheltuieli de reprezentanţă?
Ordin nr. 616, din 09.11.2018
În conformitate cu prevederile pct. 51 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 693 din 11.07.2018, la cheltuieli de reprezentanţă, ce ţin de activitatea de întreprinzător a entităţii se raportează doar cheltuielile suportate pentru primirea delegaţiilor, atît în Republica Moldova, cît şi în afara Republicii Moldova, ce contribuie la buna desfăşurare a activităţii de întreprinzător şi includ: În conformitate cu prevederile art.70 alin.(1) din Codul fiscal, nerezidenţii care obţin venituri impozabile din Republica Moldova au obligaţia de a plăti impozit determinat conform modului stabilit de capitolul 11 din Codul fiscal.
Potrivit art.71 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal, venituri a nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova se consideră veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanţă din orice domeniu, dacă aceste venituri sunt obţinute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unei reprezentanţe permanente în Republica Moldova, indiferent de locul prestării acestora.
Totodată, potrivit art.73 alin.(1) din Codul fiscal, veniturile persoanelor juridice nerezidente, specificate la art.71, cu excepţia celor de la alin.(1) lit.a), care nu ţin de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri, cu excepţia veniturilor din prestarea de servicii ce ţin de deschiderea şi gestionarea conturilor corespondente ale băncilor corespondente şi de efectuarea decontărilor.
Respectiv, în cazul descris în întrebare, veniturile nerezidentului cad sub incidenţa art.71 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal și urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91 din Codul fiscal.
Totodată, menționăm că, potrivit art.4 alin.(1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
Potrivit art. 71 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, drept venituri ale nerezidenților obţinute din Republica Moldova se consideră royalty (redevențele) obţinute de la un rezident sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă aceste royalty sunt cheltuieli ale reprezentanţei permanente.
Asemenea venituri includ, plăţi de orice natură primite în calitate de recompensă pentru utilizarea ori transmiterea dreptului de utilizare a oricărui drept de autor şi/sau a drepturilor conexe, inclusiv asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv filme de cinema şi filme sau benzi pentru televiziune sau radiodifuziune, a oricărui brevet de invenţie, marcă comercială, design sau model, plan, produs soft, formulă secretă sau proces, pentru utilizarea ori transmiterea dreptului de utilizare a informaţiei referitoare la experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
În conformitate cu art. 91 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele menționate la art. 90 din Codul fiscal reţin și achită din plățile direcționate spre achitare nerezidentului, specificate la art.71, cu excepţia celor specificate la art. 71 alin. (1) lit. a), precum şi a celor specificate la liniuţele a doua, a treia şi a patra din prezentul alineat din Codul fiscal, un impozit în mărime de 12%.
Totodată, potrivit art. 4 alin. (1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internațional.
Astfel, la existența tratatului internațional, la care Republica Moldova este parte, se aplică regulile şi prevederile tratatului internațional, cu condiția aplicării prevederilor art. 793 alin. (2) din Codul fiscal.
Concomintent, evidențiem că în cazul neprezentării Certificatului de rezidență sau lipsei tratatului privind evitarea dublei impuneri la care Republica Moldova este parte, urmează a fi aplicat regimul de impozitare general stabilit.
În conformitate cu prevederile art. 71 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, se consideră dobânzile plătite de un rezident sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea dobânzi sunt cheltuieli ale reprezentanţei permanente.
Totodată, potrivit prevederilor art. 91 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele menţionate la art. 90 din Codul fiscal, reţin şi achită un impozit în mărime de 12% din plăţile direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art. art.71 din Codul fiscal, cu excepţia celor specificate la art. 71 alin. (1) lit. a), precum şi a celor specificate la liniuţele a doua, a treia şi a patra din prezentul alineat din Codul fiscal.
Astfel, în cazul în care un nerezident al Republicii Moldova a primit un împrumut de la un nerezident care dispune de o reprezentanță permanentă în Republica Moldova şi aceste dobânzi sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, la achitarea venitului sub formă de dobânzi în folosul nerezidentului urmează să se rețină un impozit în mărime de 12% din suma dobânzii, potrivit 71 alin.(1) lit. f) din Codul fiscal.
Concomitent, potrivit prevederilor art. 4 alin.(1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
Pentru a beneficia de prevederile tratatelor internaţionale, nerezidentul are obligaţia de a prezenta plătitorului de venit, până la data achitării venitului, un certificat de rezidenţă eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidenţă în conformitate cu art.793 din Codul fiscal.
În conformitate cu prevederile art. 91 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele menţionate la art. 90 din Cod reţin şi achită un impozit în mărime de:
- 12% din plăţile direcţionate spre achitare nerezidentului aferente veniturilor de la art. 71, cu excepţia celor specificate la art. 71 alin. (1) lit. a), precum şi a celor specificate la liniuţele a doua, a treia şi a patra din prezentul alineat;
- 15% din dividende, inclusiv sub formă de acţiuni sau cote-părţi, aferente profitului nerepartizat obţinut în perioadele fiscale 2008–2011 inclusiv;
- 15% din sumele specificate la art. 901 alin. (31) liniuţa a treia;
- 6% din dividendele specificate la art. 71 lit. e).
Astfel, dividendele achitate nerezidentului, inclusiv sub formă de acţiuni sau cote-părţi, din profitul nerepartizat aferent perioadelor fiscale altele decît cele care sunt reglementate expres, se vor impozita la sursa de plată la cota de 6%.
Totodată, contribuabilul plătitor de dividende urmează, la efectuarea plăților în folosul nerezidentului, să se conducă de prevederile art. 4 alin. (1) din Cod, care reglementează că, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decît cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
În conformitate cu prevederile art.71 alin.(2) din Codul fiscal, veniturile nerezidenţilor, cu excepţia celor care dispun de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, din transportul internaţional aerian obţinute din efectuarea curselor regulate nu sînt considerate venituri obţinute în Republica Moldova şi respectiv reprezintă surse de venit neimpozabile.
Data adăugării răspunsului - 13.03.2014În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decît cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internațional.
Data adăugării răspunsului - 21.05.2014 În conformitate cu prevederile art.79³ alin. (1) din Codul fiscal, aplicarea tratatelor internaţionale care reglementează impozitarea sau includ norme ce reglementează impozitarea se efectuează în modul stabilit de prevederile tratatelor internaţionale şi ale legislaţiei fiscale din Republica Moldova. Prevederile tratatelor internaţionale prevalează asupra legislaţiei fiscale din Republica Moldova, iar în cazul în care sînt cote diferite de impozitare în tratatele internaţionale şi în legislaţia fiscală din Republica Moldova, se aplică cotele de impozitare mai favorabile. Pentru interpretarea prevederilor tratatelor internaţionale încheiate de Republica Moldova cu alte state se utilizează Comentariile la Modelul Convenţiei pentru evitarea dublei impuneri al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.
Totodată, ținem să menționăm că în conformitate cu prevederile art. 79³ alin. (2) din Codul fiscal, pentru aplicarea prevederilor tratatelor internaţionale, persoana fizică nerezidentă are obligaţia de a prezenta plătitorului de venit, până la data achitării venitului, certificatul de rezidenţă pe suport de hârtie în original şi/sau în formă electronică, eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidenţă. Persoana juridică nerezidentă, pentru a-şi confirma rezidenţa, prezintă plătitorului de venit copia certificatului de rezidenţă sau a documentului ce atestă înregistrarea acesteia în ţara sa de rezidenţă, sau a extrasului de pe pagina web oficială a autorităţii din statul de rezidenţă ce atestă rezidenţa fiscală ori înregistrarea persoanei juridice. Documentul ce atestă rezidenţa emis într-o limbă străină se prezintă plătitorului de venit cu traducere în limba română, cu excepţia celui emis în limba engleză sau în limba rusă. Certificatul de rezidenţă este valabil pentru anul/anii pentru care a fost emis, cu excepţia situaţiei în care se schimbă condiţiile de rezidenţă. Certificatul de rezidenţă emis pentru o perioadă fiscală este aplicabil şi pe perioada primelor 60 de zile ale perioadei fiscale următoare, cu excepţia situaţiei în care se schimbă condiţiile de rezidenţă. În cazul în care certificatul de rezidenţă nu a fost prezentat, se vor aplica prevederile legislaţiei fiscale din Republica Moldova.
Potrivit pct.13 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenții Republicii Moldova (anexa nr.7 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.50 din 15 martie 2017), certificatul de rezidență prezentat de nerezident, în temeiul art.793 din Codul fiscal, poate fi prezentat în formă electronică, potrivit legislației statului străin. Veridicitatea documentului electronic poate fi verificată pe pagina web a autorității fiscale a statului emitent, sau în lipsa unei astfel de posibilități, conform procedurilor stabilite de Serviciul Fiscal de Stat și autoritatea competentă a statutului străin.
În cazul în care certificatul de rezidență nu a fost prezentat, se vor aplica prevederile legislației fiscale din Republica Moldova.
Potrivit art. 10 par. 1 a Convenţiei între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei pentru evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale, dividendele plătite de o companie rezidenta unui Stat contractant rezidentului celuilalt Stat contractat pot fi impozitate în acest celălalt Stat.
Concomitent, ţinem să relatăm că în conformitate cu prevederile art. 10 par. 2 a Convenţiei nominalizate, totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul contractant a cărui rezidentă este compania plătitoare de dividende potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă destinatarul efectiv este posesorul dividendelor şi este supus impozitului, acest impozit nu trebuie să depăşească 5 la sută din suma totală a dividendelor, dacă dreptul asupra dividendelor îl are compania (alta decât o societate) şi asemenea companie este deţinătoare a cel puţin 25 la sută din capitalul companiei plătitoare de dividende.
Data adăugării răspunsului - 21.05.2014Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenţilor obţinute în Republica Moldova se consideră veniturile obţinute din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă sau din cea desfăşurată în baza altor contracte cu caracter civil, inclusiv onorariile conducătorilor, fondatorilor sau membrilor consiliului de administraţie şi/sau alte plăţi primite de membrii organelor de conducere ale persoanei juridice rezidente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredinţate acestor persoane.
De asemenea, menţionăm că conform art. 73 alin. (3) și (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 din Codul fiscal, care nu ţin de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91, fără dreptul la deduceri, cu excepţia veniturilor menţionate la alin.(4) din articolul menționat, unde este stabilit că veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 lit. n) şi o) din Codul fiscal, urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri şi/sau scutiri aferente acestor venituri.
Prin urmare, în Darea de seamă (forma IPC21) la codul 11 (codul sursei de venit SAL) “Plăţi salariale, art. 88 din Codul fiscal” se vor reflecta veniturile specificate la art. 71 lit. n) şi o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenţilor, precum şi impozitul reţinut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal.
Data arhivării răspunsului - 19.05.2023Persoana fizică nerezident acordă servicii unei entități în baza unui contract de muncă. Cum vor fi reflectate în Darea de seamă (forma IPC21) sumele achitate în favoarea nerezidentului și impozitul reținut?
Ordin nr. 163, din 18.05.2023
Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate, constituie veniturile obţinute din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă sau din cea desfăşurată în baza altor contracte cu caracter civil, inclusiv onorariile şi/sau alte plăţi primite de administrator, fondator, membru al consiliului de administraţie ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanţei permanente, indiferent de locul exercitării efective a acestor activităţi.Care este modalitatea de impozitare a veniturilor persoanelor juridice nerezidente obținute din prestarea serviciilor pe teritoriul Republicii Moldova?
Ordin nr. 184, din 26.06.2017
Conform prevederilor art. 70 alin. (1) din Codul fiscal, întregul venit al contribuabilului nerezident se împarte în venit obținut:Care este modalitatea de impozitare a veniturilor persoanei juridice nerezidente la transmiterea în arendă sau în subarendă, din locaţiunea sau din uzufruct a proprietăţii aflate în Republica Moldova, unei persoane juridice?
Ordin 163, din 18.05.2023
Conform prevederilor art.70 alin. (1) din Codul fiscal, nerezidenţii care obţin venituri impozabile din Republica Moldova au obligaţia de a plăti impozit determinat conform modului stabilit de capitolul 11 al Titlului II din Codul fiscal.Poate fi efectuată atestarea rezidenței pentru cetățenii străini care au devenit rezidenți în scopuri fiscale ai Republicii Moldova pe formularele eliberate de alte state?
Ordin nr. 621, din 13.11.2018
În temeiul art.793 din Codul fiscal și a pct.23 din Anexa nr.7 a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.50 din 15 martie 2017, în cazuri speciale, în scopul aplicării prevederilor Convențiilor pentru evitarea dublei impuneri, contribuabilii - rezidenți ai Republicii Moldova urmează să completeze formularele emise în conformitate cu legislația fiscală a statelor solicitante, anexînd la acestea Certificatul de rezidență al Republicii Moldova (Forma 1-DTA17), autentificat prin aplicarea ştampilei de către Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova.Poate fi efectuată atestarea venitului și a impozitului pe venit achitat de nerezidenții Republicii Moldova pe formularele eliberate de alte state?
Urmează oare a fi eliberat certificat de rezidență (Forma 1-DTA17) agenţilor economici din Unitatea administrativ teritorială din stînga Nistrului?
Ordin nr. 265, din 14.06.2019
În conformitate cu art.4 alin.(1) din Codul fiscal,dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decît cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.Care sunt actele necesare pentru a obține certificatul de rezidență (Forma 1- DTA17)?
Care sunt actele necesare pentru a obține certificatul de rezidență (Forma 1- DTA17)?
Ordin nr. 214, din 24.05.2022
În conformitate cu prevederile pct. 21 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenții Republicii Moldova, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.50 din 15 martie 2017, certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează pentru fiecare categorie de contribuabili, după cum urmează:Unde se depun documentele pentru primirea Certificatului de rezidență (Forma 1-DTA17)?
Ordin nr. 214, din 24.05.2022
În temeiul Ordinului Serviciului Fiscal de Stat nr. 5 din 1 aprilie 2017, cererea pentru primirea Certificatului de rezidență (Forma 1-DTA17) însoțită de pachetul de documente se depune la direcțiile deservire fiscală în raza de deservire a contribuabilului sau la Direcția generală administrarea contribuabili mari, după caz.
Data arhivării răspunsului - 02.09.2024În cât timp se eliberează Certificatul de rezidență (forma 1-DTA17)?
În conformitate cu prevederile pct.19 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenți în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, Certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Data adăugării răspunsului - 02.09.2024În cît timp se eliberează certificatul de rezidență (forma 1-DTA17)?
Ordin nr. 214, din 24.05.2022
În conformitate cu prevederile pct. 19 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenții Republicii Moldova, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.50 din 15 martie 2017, Certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Data arhivării răspunsului - 02.09.2024În ce cazuri Serviciul Fiscal de Stat este în drept să refuze eliberarea certificatului de rezidență ?
Data adăugării răspunsului - 02.09.2024
Ordin nr. 214, din 24.05.2022
Potrivit Ordinului Ministerului Finanțelor nr.50 din 15 martie 2017, certificatul de rezidenţă (Forma 1-DTA17) se utilizează de către solicitanți - persoane fizice şi persoane juridice, pentru a confirma rezidenţa pe teritoriul Republicii Moldova în scopul beneficierii de prevederile Convenţiilor (Acordurilor) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state.Care este modalitatea de confirmare a rezidenței unei persoane juridice nerezidente?
Care este modul de impozitare a veniturilor nerezidentului obținut din comercializarea mărfurilor?
Care este modalitatea de impozitare a veniturilor persoanelor juridice nerezidente obținute din prestarea de servicii?
Care este documentul ce urmează a fi întocmit de către agentul economic rezident în cazul în care sunt achitate plăți în favoarea persoanelor fizice nerezidente pentru locațiunea bunurilor imobiliare?
Prin Ordinul comun al Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova şi Biroului Naţional de Statistică nr. 88/106 din 06.10.2008 este aprobată instrucţiunea privind completarea formularului tipizat cu regim special ,,Actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente”, unde se prezintă modalitatea de completare a actului de achiziţie.
Astfel, potrivit instrucțiunii, actul se întocmeşte în cazul achiziţiilor de locaţiune şi refacturare a serviciilor aferente de la persoanele fizice, neînregistrate în calitate de întreprinzători, fără a fi specificat dacă persoana fizică este rezident sau nerezident.
Prin urmare, achiziția serviciilor de locațiune de la persoanele fizice nerezidente se documentează prin formularul ,,Actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente”.
Trebuie de reținut impozitul pe venit din plățile suportate de către un agent economic rezident al Republicii Moldova în favoarea persoanei fizice nerezidente, sub formă de plăți pentru cazare, transport, hrană, oferite în cadrul executării de către nerezident a contractului de prestări servicii, contractului de muncă sau alt contract civil?
Potrivit art. 70 alin. (1) din Codul fiscal nr.1163/1997, nerezidenții care obțin venituri impozabile din Republica Moldova au obligația de a plăti impozit determinat conform modului stabilit de Capitolul 11 Titlul II din Codul fiscal, iar veniturile acestora, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate, se consideră veniturile indicate la art. 71 alin. (1) din Codul fiscal.
Totodată, impozitul pe venit la sursa de plată se reține de la nerezidenți indiferent de forma și locul achitării venitului (art. 73 alin. (5) din Codul fiscal).
Prin urmare, în cazul în care plățile suportate de către un agent economic rezident în favoarea persoanei fizice nerezidente sub formă de plăți pentru cazare, transport, hrană sunt asociate activităților generatoare de venituri prevăzute la art. 71 alin. (1) din Codul fiscal, cu excepția celor de la alin. (1) lit. a) din articolul menționat, regimul fiscal aplicat acestora va fi cel general stabilit, plătitorul având obligația de calculare și achitare a impozitului pe venit.
(Temei: scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.15/2-14/261 din 4 octombrie 2023)
Urmează oare a fi impozitat patrimoniul primit pe teritoriul Republicii Moldova cu titlu de moștenire de către persoana fizică nerezidentă?
Potrivit art. 13 lit. e) din Codul fiscal, persoanele fizice nerezidente care nu desfăşoară activitate de întreprinzător pe teritoriul Republicii Moldova şi pe parcursul perioadei fiscale obţin venituri conform capitolului 11 din prezentul titlu sunt subiecți ai impunerii cu impozitul pe venit.
Concomitent, veniturile nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate, sunt specificate în art. 71 alin. (1) din Codul fiscal.
Astfel, ținînd cont de faptul că patrimoniul primit pe teritoriul Republicii Moldova cu titlu de moștenire de către persoana fizică nerezidentă nu este specificat în art. 71 alin. (1) din Codul fiscal, acesta nu urmează a fi supus impozitării.