Metodologia şi procedurile de control

Ordin SFS nr. 135, din 26.02.2025

    Articolul 188 din Codul fiscal prevede procedura de prezentare a dării de seamă corectate.
    Darea de seamă fiscală corectată este versiunea dării de seamă fiscale precedente.
    Contribuabilul care descoperă că darea de seamă fiscală prezentată anterior conține o greșeală sau o omisiune are dreptul să prezinte o dare de seamă fiscală corectată, conform formularului şi modului de întocmire în vigoare pentru darea de seamă fiscală care se corectează. Cu excepţia dărilor de seamă fiscale prin care se efectuează corectări aferente contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, contribuabilul este în drept să prezinte darea de seamă fiscală corectată nu mai târziu de 6 ani de la termenul-limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează.
    Darea de seamă fiscală corectată, depusă înainte sau în termenul stabilit pentru prezentarea dărilor de seamă fiscale pe o anumită perioadă fiscală se consideră dare de seamă fiscală pentru perioada respectivă.
    Darea de seamă fiscală corectată nu va fi luată în considerare şi, prin urmare, nu va fi modificată darea de seamă precedentă dacă cea corectată a fost prezentată:
- după emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la iniţierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiect va fi şi darea de seamă prezentată greşit sau cu omisiuni;
- pe o perioadă supusă unei verificări documentare sau după ea;
- mai târziu de 6 ani de la termenul-limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează, cu excepţia dărilor de seamă fiscale prin care se efectuează corectări aferente contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii.
     Astfel, contribuabilul este în drept să depună dare de seamă fiscală corectată până la emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la inițierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiectiv va fi și darea de seamă prezentată greșit sau cu omisiuni sau pentru o perioadă care nu a fost supusă unei verificări documentare sau după ea, cu condiția respectării termenului limită de prezentare a dării de seamă fiscale care se corectează permis de legislație.
    Totodată, prin derogare de la prevederile alin.(4) al art.188 din Codul fiscal, darea de seamă fiscală corectată şi prezentată în baza art.92 alin.(2) şi (3) va fi luată în considerare după efectuarea controlului fiscal, iar darea de seamă precedentă va fi modificată doar dacă corectările au fost efectuate la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat.

Data adăugării răspunsului - 24.03.2025

Ordin SFS  nr.  356 din 28.09.2017

    Articolul 188 din Codul fiscal prevede procedura de prezentare a dării de seamă corectate.
    Darea de seamă fiscală corectată este versiunea dării de seamă fiscale precedente.
   Contribuabilul care descoperă că darea de seamă fiscală prezentată anterior conține o greșeală sau o omisiune are dreptul să prezinte o dare de seamă fiscală corectată, conform formularului şi modului de întocmire în vigoare pentru darea de seamă fiscală care se corectează.
    Darea de seamă fiscală corectată, depusă înainte sau în termenul stabilit pentru prezentarea dărilor de seamă fiscale pe o anumită perioadă fiscală se consideră dare de seamă fiscală pentru perioada respectivă.
   Darea de seamă fiscală corectată nu va fi luată în considerare şi, prin urmare, nu va fi modificată darea de seamă precedentă dacă cea corectată a fost prezentată:
    - după emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la iniţierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiect va fi şi darea de seamă prezentată greşit sau cu omisiuni;
      - pe o perioadă supusă unei verificări documentare sau după ea.
     Astfel, contribuabilul este în drept să depună dare de seamă fiscală corectată până la emiterea de către conducerea organului care exercită controlul a unei decizii scrise cu privire la inițierea efectuării unui control fiscal, al cărui obiectiv va fi și darea de seamă prezentată greșit sau cu omisiuni sau pentru o perioadă care nu a fost supusă unei verificări documentare sau după ea.

Data arhivării răspunsului - 24.03.2025
Ordin SFS nr. 137, din 01.04.2024

Conform prevederilor art.2671 alin.(1) din Codul fiscal, contestația împotriva deciziei Serviciului Fiscal de Stat sau acțiunii funcționarului fiscal poate fi depusă în decursul a 30 de zile de la data comunicării sau notificării privind decizia sau întreprinderea acțiunii contestate. Dacă persoana indicată la art.267 alin.(1), din motive independente de voinţa ei, nu a putut respecta termenul legal de depunere a contestaţiei, atunci, la cerere, ea poate fi repusă în termen de Serviciul Fiscal de Stat. Culpa reprezentantului legal se atribuie reprezentatului.
Totodată, în cazul când contestaţia se depune după expirarea acestui termen, fără ca să fie repusă în termen în modul prevăzut la acelaşi alineat, aceasta rămâne neexaminată.
Respectiv, conform prevederilor art.2673 alin.(1) din Codul fiscal, Serviciul Fiscal de Stat examinează contestația în termen de 30 de zile de la data primirii, cu excepția cazurilor în care conducerea Serviciului Fiscal de Stat emite o decizie cu privire la prelungirea acestui termen, fapt despre care este înștiințat contribuabilul. Perioada cu care se prelungește termenul nu va depăși 30 de zile.

Data adăugării răspunsului - 04.04.2024

 

Ordin nr. 356 din 28.09.2017

  Conform prevederilor art. 268 alin. (1) din Codul fiscal, contestația împotriva deciziei Serviciului Fiscal de Stat sau acțiunii funcționarului fiscal poate fi depusă în decursul a 30 de zile de la data primirii deciziei sau a întreprinderii acțiunii contestate. În cazul omiterii acestui termen din motive întemeiate, el poate fi restabilit, la cererea persoanei vizate în decizie sau împotriva căreia a fost întreprinsă acțiunea, de Serviciul Fiscal de Stat.
    Totodată, în cazul în care contribuabilul va depune contestația după expirarea acestui termen, aceasta va rămâne neexaminată și se va restitui reclamantului.
     Respectiv, conform prevederilor art. 270 din Codul fiscal, Serviciul Fiscal de Stat examinează contestația în termen de 30 de zile calendaristice din data primirii, cu excepția cazurilor în care conducerea Serviciului Fiscal de Stat emite o decizie cu privire la prelungirea acestui termen, fapt despre care este înștiințat contribuabilul. Timpul cu care se prelungește termenul nu va depăși 30 de zile calendaristice.

Data arhivării răspunsului - 04.04.2024
Ordin SFS nr. 137, din 01.04.2024

Contribuabilul care a încetat activitatea, conform prevederilor art.697 alin. (3) și (4) din Codul fiscal, este obligat în termen de 5 zile de la adoptarea unei astfel de decizii să prezinte o informație la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat.
Persoana fizică care a încetat activitatea independentă va depune la subdiviziunea SFS în a cărei rază teritorială de deservire îşi are adresa de domiciliu sau on-line prin intermediul portalului www.sfs.md (SIA „e-Cerere", modulul „Înregistrarea on line a contribuabililor") următoarele documente:
  • cererea de înregistrare/actualizare a datelor/încetare a activității pentru persoanele ce desfășoară activitate independentă, conform anexei nr.1 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.2/2017, în care se va selecta tipul cererii „Încetarea activității independente";
  • registrul de evidență a procurărilor de la persoanele fizice ce nu desfășoară activitate de întreprinzător pentru anul în care a fost depusă cererea de încetare a activității independente (în cazul depunerii cererii de radiere la DDF). În cazul neprezentării/lipsei registrului menționat, contribuabilul va depune o declarație pe proprie răspundere (în formă liberă) privind neefectuarea procurărilor de la persoanele fizice ce nu desfășoară activitate de întreprinzător pe parcursul anului respectiv;
  • confirmarea privind luarea la evidență fiscală a persoanei fizice care desfășoară activitate independentă, în cazul în care contribuabilul dispune de aceasta.
Concomitent, persoana fizică va prezenta centrului de asistență tehnică cererea privind radierea din evidență a ECC, conform Regulamentului cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control, aprobat prin Ordinul SFS nr.632/2020.
Urmare a recepționării cererii de radiere a ECC, persoana responsabilă din cadrul subdiviziunii SFS (DDF) va radia ECC din evidență, în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control, aprobat prin Ordinul SFS nr.632/2020.
Încetarea activității independente are loc fără efectuarea controlului fiscal și doar după radierea ECC din evidență, cu emiterea Deciziei cu privire la încetarea din oficiu a activității independente.

Data adăugării răspunsului - 04.04.2024

 

Ordin nr. 504 din 13.12.2017

  Contribuabilul care a încetat activitatea, conform prevederilor art. 697 alin. (3) și (4) din Codul fiscal, este obligat în termen de 5 zile de la adoptarea unei astfel de decizii să prezinte o informație la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, cu anexarea obligatorie a declarației cu privire la impozitul pe venit din activitatea independentă.
     La cererea de încetare a activității independente și de încetare /radiere din evidență a MCC se vor anexa și setul de documente aferente anexelor nr. 1-2 aprobate prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 2 din 9 ianuarie 2017 și documentele contabile pentru efectuarea controlului fiscal.
   Subdiviziunile SFS (DDF) efectuează controlul fiscal la încetarea activității independente pe principii generale în temeiul Deciziei privind inițierea controlului fiscal. La finalizarea controlului fiscal se va întocmi actul de control potrivit art. 216 alin. (5) din Codul fiscal, indiferent de faptul dacă au fost sau nu depistate încălcări ale legislației.
      În cadrul controlului se vor verifica obligațiile contribuabilului privind ținerea contabilității în partidă simplă aferente procurării/achiziționării bunurilor, ținerea corectă a înscrierilor în contabilitate a veniturilor și cheltuielilor, corespunderea înregistrărilor în ordine cronologică în baza documentelor justificative ce țin doar de activitatea independentă.
   După efectuarea controlului, persoana fizică va primi un exemplar al actului de control și Decizia pe marginea acestuia cu restituirea documentelor contabile. Pentru încălcarea legislației persoana fizică care desfășoară activitate independentă va fi trasă la răspundere conform prevederilor Codului fiscal și Codului contravențional.

Data arhivării răspunsului - 04.04.2024
Ordin SFS nr. 504, din 13.12.2017

    Potrivit prevederilor art. 699 alin. (2) din Codul fiscal, pentru contribuabilii care inițiază activitatea în cursul perioadei fiscale, perioadă fiscală se consideră perioada de la data înregistrării contribuabilului în Registrul fiscal de stat, în conformitate cu art. 6913, și până la încetarea activității în decursul anului sau până la finele anului calendaristic.
  Totodată, conform prevederilor art. 6910 alin. (1) din Codul fiscal, obiect al impunerii este venitul din activități independente obținut în perioada fiscală de declarare.
    În baza art. 6912 alin.(1) din Codul fiscal, calcularea impozitului pe venit se efectuează prin aplicarea cotei impozitului asupra venitului din activități independente, care nu poate constitui mai puțin de 3000 de lei anual.
   Prin urmare, persoana care desfășoară activități independente urmează să achite impozit pe venit pentru perioada octombrie-decembrie în mărime de 1% din venitul din activități independente, dar care nu trebuie să constituie mai puțin de 3000 de lei anual.

Data adăugării răspunsului - 13.12.2017

Ordin SFS nr. 504, din 13.12.2017

    Conform legislației în vigoare, persoanele fizice pot desfășura activitate de comerț dacă sunt deținătoare ale patentei de întreprinzător în comerț sau dacă sunt înregistrate conform capitolului 102 al Codului fiscal ,,Regimul fiscal al persoanelor fizice ce desfășoară activități independente”.
    Astfel, în cazul comerțului cu mărfuri second-hand, pe lângă faptul că acesta se admite doar în spații autorizate de către autoritățile locale (sau piețe specializate în cazul patentei de întreprinzător), conform Hotărârii Guvernului nr. 427 din 7 iunie 2017, se permite comercializarea îmbrăcămintei și articolelor textile folosite, ce au fost supuse procesului de curățare și tratare în cadrul întreprinderilor specializate, fapt confirmat prin documente care certifică inofensivitatea igienico-sanitară a acestor bunuri, eliberate de instituții abilitate, destinate pentru fiecare lot (scrisoarea Ministerului Economiei și Infrastructurii nr. 04/6-5127 din 5 septembrie 2017).

Data adăugării răspunsului - 13.12.2017

Ordin SFS nr. 504, din 13.12.2017

        La momentul actual legislația în vigoare nu prevede facilități la achitarea impozitului din activitatea independentă pentru anumite categorii de persoane.

Data adăugării răspunsului - 13.12.2017

Ordin SFS nr. 259, din 13.05.2025

  Determinarea obligațiilor fiscale, în cadrul controlului fiscal, se va efectua pentru o perioadă care nu depăşeşte termenul de prescripție stabilit la art. 264 alin. (1) din Codul fiscal - de 4 ani.
  De menționat că, Serviciul Fiscal de Stat, în corespundere cu art. 264 alin. (3) din Codul fiscal, poate extinde perioada supusă controlului de 4 ani, dar care nu va depăşi 6 ani de la ultima dată stabilită pentru prezentarea dării de seamă fiscale, în cazul în care contribuabilul nu a prezentat darea de seamă fiscală sau în cazul în care solicită restituirea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite.
  În cazul în care contribuabilul va solicita compensarea ori restituirea sumelor plătite în plus conform termenului de prescripție prevăzut la art. 266 din Codul fiscal, în termen de 6 ani din data efectuării și/sau apariției lor, Serviciului Fiscal de Stat poate repune în termen şi accepta cererea de compensare şi/sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite dacă contribuabilul prezintă dovezi privind imposibilitatea respectării termenului de prescripţie de 6 ani.
  Potrivit art. 17 alin. (1) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017, entitatea este obligată să păstreze documentele contabile care cuprind documentele primare, registrele contabile, situaţiile financiare şi alte documente aferente organizării şi ţinerii contabilităţii. Documentele contabile sunt sistematizate şi păstrate conform regulilor şi termenelor stabilite de Organul de stat pentru supravegherea şi administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.
  Prin Ordinul nr. 57 din 27 iulie 2016 al Serviciului de Stat de Arhivă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 247-255 (5680-5688) din 5 august 2016) a fost aprobat Indicatorul documentelor-tip și termenelor lor de păstrare pentru organele administrației publice, pentru instituțiile, organizațiile și întreprinderile Republicii Moldova și Instrucțiunea privind aplicarea Indicatorului, întocmite în conformitate cu prevederile Legii privind Fondul Arhivistic al Republicii Moldova nr. 880 din 22 ianuarie 1992.
În redacția actuală a Indicatorului documentelor-tip a fost exclusă prevederea conform căreia documentele contabile pot fi acceptate spre nimicire doar în situația în care contribuabilul a fost supus controlului fiscal pentru perioada respectivă.
  Astfel, articolul 228 din Indicatorul documentelor-tip prevede obligativitatea păstrării documentelor primare care justifică efectuarea operaţiunilor economice: documente primare cu regim special (facture, factura fiscală, act de achiziţie a mărfurilor, act de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente, borderou de achiziţii, etc.) şi alte documente primare (documente bancare, acte de primire-predare, deconturi de avans, etc.) pentru o perioadă de 6 ani.
  În același timp, art. 228 din Indicatorul documentelor-tip prevede că în cazul apariţiei litigiilor şi divergenţelor, intentării proceselor judiciare, documentele primare care justifică efectuarea operaţiunilor economice se păstrează până la pronunţarea hotărârii definitive şi irevocabile. În bănci şi după operaţiunile de export-import – 6 ani.
  Respectiv, documentele primare care justifică efectuarea operaţiunilor economice se vor păstra la contribuabil, în mod obligatoriu, pentru o perioadă de 6 ani.

Data adăugării răspunsului - 15.05.2025

   

Ordin SFS nr. 128 din 25.04.2023

 Activitatea contribuabilului va fi supusă controlului din partea Serviciului Fiscal de Stat sau alte organe cu atribuții de administrare fiscală, la determinarea obligațiilor fiscale se vor solicita documentele contabile a căror termene de prescripție se determina în cel mult 4 ani, conform prevederilor art. 264 alin. (1) din Codul fiscal.
   Termenul de prescripţie nu se extinde asupra impozitului, taxei, majorării de întîrziere (penalităţii) sau sancţiunilor fiscale aferente unui impozit, unei taxe concrete dacă darea de seamă fiscală care stabileşte obligaţia fiscală conţine informaţii ce induc în eroare sau reflectă fapte ce constituie infracţiuni fiscale ori nu a fost prezentată.
    În cazul în care contribuabilul va solicita compensarea ori restituirea sumelor plătite în plus conform termenului de prescripție prevăzut la art. 266 din Codul fiscal, în termen de 6 ani din data efectuării și/sau apariției lor, Serviciului Fiscal de Stat poate repune în termen şi accepta cererea de compensare şi/sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite dacă contribuabilul prezintă dovezi privind imposibilitatea respectării termenului de prescripţie de 6 ani.
     Concomitent, menționăm că prin Ordinul nr. 57 din 27 iulie 2016 al Serviciului de Stat de Arhivă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 247-255 ( 5680-5688) din 5 august 2016), a fost aprobat Indicatorul documentelor – tip și termenelor lor de păstrare pentru organele administrației publice, pentru instituțiile, organizațiile și întreprinderile Republicii Moldova, întocmit în conformitate cu prevederile Legii privind Fondul Arhivistic al Republicii Moldova nr. 880-XII din 22 ianuarie 1992. Indicatorul prevede termenul de păstrare a documentelor pentru fiecare tip de document.
   În redacția actuală a acestui Indicator și în Instrucțiune a fost exclusă prevederea conform căreia documentele contabile pot fi acceptate spre nimicire doar în situația în care contribuabilul a fost supus controlului fiscal pentru perioada respectivă.
    Totodată, articolul 228 din Indicator prevede păstrarea documentelor primare pentru perioada de 6 ani care justifică efectuarea operaţiunilor economice: documente primare cu regim special (factură, factura fiscală, act de achiziţie a mărfurilor, act de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente, borderou de achiziţii, etc.) şi alte documente primare (documente bancare, acte de primire-predare, deconturi de avans, etc.) în instituțiile – surse de completarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.
   Respectiv, documentele contabile care fac parte din Fondul arhivistic de stat pînă la transmiterea lor spre păstrare permanentă în arhivele de stat se vor păstra în mod obligatoriu la contribuabil pentru perioada de 6 ani (fiscali).
    Contribuabilul la care a expirat termenul de păstrare a documentelor contabile chiar dacă nu a fost efectuat controlul fiscal, este în drept să inițieze procedura de nimicire și/sau remitere a documentelor Fondului Arhivistic conform termenului și în modul stabilit în prevederile Indicatorului documentelor-tip, aprobat prin Ordinul nr.57 din 27 iulie 2016 al Serviciului de Stat de Arhivă.

Data arhivării răspunsului - 15.05.2025
Ordin SFS nr. 128, din 25.04.2023

  Potrivit prevederilor art.216 alin.(4) din Codul fiscal, durata unui control fiscal la fața locului nu trebuie să depășească două luni calendaristice. În cazuri excepționale, conducerea organului care exercită controlul fiscal poate să decidă prelungirea duratei în cauză cu cel mult trei luni calendaristice sau să suspende controlul. Perioada suspendării controlului și prezentării documentelor nu se include în durata efectuării controlului.
   Durata de efectuare a unui control fiscal se stabilește în funcție de tipul verificării, perioada de activitate supusă controlului, volumul de tranzacții economico-financiare a contribuabilului, specificul activității acestuia și numărul de funcționari fiscali încadrați în efectuarea acestuia, precum și în funcție de alte criterii care ar permite determinarea duratei de efectuare a controlului fiscal, inclusiv cele de risc.
  Termenul maxim de efectuare a unui control fiscal, ținând cont de prelungirea acestuia, nu trebuie să depășească cinci luni calendaristice din data inițierii controlului. Totodată, Codul fiscal nu stabilește perioada maximă de suspendare a controlului fiscal la fața locului, aceasta fiind stabilită în funcție de circumstanțele ce au generat necesitatea suspendării controlului.
  Respectiv, termenul de efectuare a controlului fiscal se calculează din ziua începerii lui până la ziua semnării actului de control de către funcționarii fiscali, inclusiv, exceptând perioada suspendării controlului fiscal.

Data adăugării răspunsului - 03.05.2023

Ordin SFS nr. 128, din 25.04.2023

  În corespundere cu prevederile art.216 alin.(5) din Codul fiscal, actul de control se întocmește la finalizarea controlului fiscal și se înmânează contribuabilului.
  În pct.7 din Decizia privind inițierea controlului (formularul DIC), aprobat prin Ordinul Directorului Serviciului Fiscal de Stat nr.245/2019, se indică data finalizării controlului.
  Dacă contribuabilii, persoanele cu funcții de răspundere ale acestora sau persoana responsabilă a agentului economic din subdiviziunea respectivă a acestuia, din diferite motive refuză de a primi sub semnătură un exemplar al actului de control, funcționarii fiscali notează sub semnătura aplicată de aceștia următorul text: ,,a refuzat semnarea și primirea actului de control. Un exemplar al actului de control se expediază prin intermediul oficiului poștal/ cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul SFS”.
  În acest caz, actul de control se expediază contribuabilului în termen de până la 3 zile lucrătoare de la data semnării actului de control de către funcționarii fiscali.
Modalitatea de expediere şi înmânare a actelor Serviciului Fiscal de Stat este prevăzută la              art.1291 alin.(1) din Codul fiscal, precum și în Regulamentului cu privire la procedura de comunicare a actelor emise de Serviciul Fiscal de Stat, aprobat prin Ordinul SFS nr.194/2019.
  Astfel, în corespundere cu prevederile actelor nominalizate supra, comunicarea actului de control se efectuează după cum urmează:
 a) comunicarea actului de control persoanelor menționate la art.187 alin.(21) din Codul fiscal se efectuează prin intermediul cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul SFS, cu indicarea adresei electronice a contribuabilului la care urmează a fi remise.
 În cazul în care nu a fost posibilă expedierea actului de control prin intermediul cutiei poștale electronice, acesta va fi comunicat prin publicitate conform art.1291 din Codul fiscal.
  b) comunicarea actului de control persoanelor fizice, care nu practică activitate de întreprinzător, se efectuează prin expedierea actului prin poștă, cu scrisoare recomandată şi cu aviz de primire, la adresa de domiciliu a persoanei fizice sau e-mail.
  În cazul în care nu a fost posibilă informarea contribuabilului despre întocmirea actului de control fiscal și posibilitatea de a lua cunoștință cu conținutul acestuia se va comunica prin publicitate.

Data adăugării răspunsului - 03.05.2023

Ordin SFS nr. 135, din 26.02.2025

  Potrivit prevederilor art.239 din Codul fiscal scopul procedurii de examinare a cazului de încălcare fiscală constă în: clarificarea promptă, multilaterală, exhaustivă și obiectivă a circumstanțelor în care s-a produs, soluționarea lui în strictă conformitate cu legislația, asigurarea îndeplinirii deciziei, precum și stabilirea cauzelor și condițiilor care au contribuit la comiterea încălcării fiscale, prevenirea încălcărilor, educarea în spiritul respectării legilor și consolidarea legalității.
   Cazul de încălcare fiscală este examinat la oficiul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat unde contribuabilul se află la evidență sau asistență ori în alt loc, stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
   În plus, contribuabilul poate opta asupra unei modalități alternative de examinare a cazului de încălcare a legislației în regim online prin intermediul sistemelor de comunicare online („Skype”, „Skype for business”,  „Zoom” etc.), fapt despre care urmează să informeze Serviciul Fiscal de Stat la adresa electronică indicată în citație.
   Cazul de încălcare fiscală se examinează în termen de 15 zile din data:
   a) prezentării dezacordului – dacă a fost prezentat la timp;
   b) expirării termenului de prezentare a dezacordului – dacă nu a fost prezentat sau dacă a fost prezentat cu întârziere.
  Totodată, în cazul prezentării unor argumente întemeiate, termenul menționat supra poate fi prelungit cu 30 de zile prin decizia organului abilitat să examineze cazurile de încălcare fiscală, inclusiv în baza demersului argumentat, prezentat de persoana trasă la răspundere pentru încălcare fiscală, conform art.243 alin.(2) din Codul fiscal. În aceste cazuri, persoanei trase la răspundere pentru încălcare fiscală i se comunică din timp, conform art.243 alin.(1) din Codul fiscal, data examinării cazului.
  De menționat, că la solicitarea scrisă a contribuabilului cu mențiunea că este de acord cu rezultatele controlului, examinarea cazului de încălcare fiscală poate fi efectuată fără respectarea termenului de prezentare a dezacordului prevăzut la art.216 alin.(8) din Codul fiscal.
  Cazul de încălcare fiscală se examinează în prezența persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării și/sau reprezentantului acesteia în baza procurii.
   În caz de neprezentare la data, ora și locul indicat în citație, cazul de încălcare fiscală poate fi examinat în lipsa persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării.
   După examinarea cazului de încălcare fiscală, Serviciul Fiscal de Stat, emite una din următoarele decizii privind:
   a) aplicarea de sancțiune fiscală și/sau încasarea de impozit, taxă, calculate suplimentar, de majorare de întârziere;
   b) clasarea cazului;
   c) suspendarea cazului și efectuarea unui control repetat.

Data adăugării răspunsului - 03.05.2023

Ordin SFS nr. 135, din 26.02.2025

       Articolul 246 din Codul fiscal prevede termenul de examinare a cazului de încălcare a legislației.
      Ulterior, după finalizarea examinării cazului de încălcare a legislației se emite decizia asupra cazului de încălcare a legislației. În decursul a 3 zile după emiterea deciziei, un exemplar al deciziei se înmânează sau se comunică conform modalităţilor prevăzute de prezentul cod persoanei vizate în ea. (art.250 alin.(2) din Codul fiscal).
      În situația în care înmânarea deciziei asupra cazului de încălcare a legislației nu a fost posibilă, aceasta va fi comunicată în conformitate cu prevederile art.1291 din Codul fiscal.

Data adăugării răspunsului - 24.03.2025

Ordinul SFS nr.128 din 25.04.2023

  Articolul 246 din Codul fiscal prevede termenul de examinare a cazului de încălcare a legislației.
  Ulterior, după finalizarea examinării cazului de încălcare a legislației se emite decizia asupra cazului de încălcare a legislației. În decursul a 3 zile după emiterea deciziei, un exemplar al deciziei se înmânează sau se expediază recomandat persoanei vizate în ea (art.250 alin.(2) din Codul fiscal).
  Astfel, un exemplar al deciziei pe suport de hârtie, ținând cont de prevederile art.250 alin.(2) din Codul fiscal, urmează a fi înmânată sau expediată recomandat la adresa contribuabilului.        Totodată, în paralel, o copie a deciziei este transmisă și prin poșta electronică a contribuabilului declarată la SFS. În situația în care înmânarea sau expedierea recomandată a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală nu a fost posibilă, decizia va fi comunicată prin publicitate, în conformitate cu prevederile  art.1291 din Codul fiscal.
 

Data arhivării răspunsului - 24.03.2025
Ordin SFS nr. 128, din 25.04.2023

  În conformitate cu prevederile art.266 alin.(1) din Codul fiscal, cererea de compensare ori de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislației fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării și/sau apariției lor.
  Totodată, conform prevederilor art.101 alin.(5) din Codul fiscal, subiectul impozabil are dreptul la restituirea sumei TVA pentru perioadele fiscale în care au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere și doar în cazul când există suma depășirii sumei TVA aferente procurărilor asupra sumei TVA aferente livrărilor.
  Astfel, dreptul la restituire a TVA este condiționat de efectuarea livrării scutite de TVA cu drept de deducere.
  Din cele menționate rezultă faptul că, curgerea termenului de prescripție de 6 ani începe din perioada fiscală în care a avut loc exportul de mărfuri/servicii, care a generat apariția dreptului la restituire a TVA.

Data adăugării răspunsului - 03.05.2023

Ordin SFS nr. 135, din 26.02.2025

     În conformitate cu art.234 alin.(4) din Codul fiscal, persoanele scutite de impozite și/sau taxe, precum și cele care au calculat greșit impozitul și/sau taxa din cauza explicațiilor greșite, prezentate în scris de Serviciul Fiscal de Stat sunt absolvite de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
     Astfel, conform normei respective, în cazul prezentării în scris a explicațiilor greșite de către SFS, contribuabilul care, având în vedere aceste explicații, a calculat greșit impozitul și/sau taxa va fi scutit de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
        În sensul dat, este de menționat că, potrivit art.231 alin.(1) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcare fiscală înseamnă aplicarea de către Serviciul Fiscal de Stat, în condițiile prevăzute de legislația fiscală, a unor sancțiuni față de persoanele care au săvârșit încălcări fiscale.
         Conform alin.(2) al aceluiași articol, temeiul tragerii la răspundere pentru încălcare fiscală este însăși încălcarea fiscală.
         Potrivit art.235 alin.(2) din Codul fiscal, pentru încălcarea fiscală poate fi aplicată sancțiunea fiscală sub formă de avertizare sau amendă.
      Totodată, conform art.233 alin.(3) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale conform prezentului titlu sau la o altă răspundere juridică pentru încălcarea legislației fiscale nu exonerează persoana sancționată de obligația plății impozitului, taxei, altor plăţi și/sau majorării de întârziere (penalității), stabilite de legislație.
      Astfel, în cazul calculării greșite a impozitului și/sau taxei din cauza explicațiilor greșite date în scris de SFS, contribuabilul va fi scutit de aplicarea sancțiunilor, nu și de obligația de a achita nemijlocit impozitul, taxa și/sau alte plăți, precum și majorarea de întârziere (penalitatea).

Data adăugării răspunsului - 24.03.2025

Ordin SFS nr. 128, din 25.04.2023

  În conformitate cu art.234 alin.(4) din Codul fiscal, persoanele scutite de impozite și/sau taxe, precum și cele care au calculat greșit impozitul și/sau taxa din cauza explicațiilor greșite, prezentate în scris de Serviciul Fiscal de Stat sunt absolvite de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
  Astfel, conform normei respective, în cazul prezentării în scris a explicațiilor greșite de către SFS, contribuabilul care, având în vedere aceste explicații, a calculat greșit impozitul și/sau taxa va fi scutit de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
  În sensul dat, este de menționat că, potrivit art.231 alin.(1) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcare fiscală înseamnă aplicarea de către Serviciul Fiscal de Stat, în condițiile prevăzute de legislația fiscală, a unor sancțiuni față de persoanele care au săvârșit încălcări fiscale.
  Conform alin.(2) al aceluiași articol, temeiul tragerii la răspundere pentru încălcare fiscală este însăși încălcarea fiscală.
  Potrivit art.235 alin.(2) din Codul fiscal, pentru încălcarea fiscală poate fi aplicată sancțiunea fiscală sub formă de avertizare sau amendă.
  Totodată, conform art.233 alin.(3) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale conform prezentului titlu sau la o altă răspundere juridică pentru încălcarea legislației fiscale nu exonerează persoana sancționată de obligația plății impozitului, taxei și/sau majorării de întârziere (penalității), stabilite de legislație.
  Astfel, în cazul calculării greșite a impozitului și/sau taxei din cauza explicațiilor greșite date în scris de SFS, contribuabilul va fi scutit de aplicarea sancțiunilor, nu și de obligația de a achita nemijlocit impozitul și/sau taxa, precum și majorarea de întârziere (penalitatea).
 

Data arhivării răspunsului - 24.03.2025
Ordin SFS nr. 221, din 28.06.2023

       Conform prevederilor Legii nr. 93/2017 cu privire la statistica oficială, clasificatoarele şi nomenclatoarele sunt aprobate și implementate, pentru a fi utilizate în scopuri statistice.
       Potrivit art. 10 alin. (1) și (2) din Legea nr. 845/1992, întreprinderea este în drept să practice orice genuri de activitate, cu excepţia celor interzise de lege.
       Întreprinderea are dreptul să practice anumite genuri de activitate, determinate de legislaţie, numai după ce a obţinut autorizarea pentru genul respectiv de activitate conform Legii nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător sau, în cazul activităţii din domeniul financiar (bancar şi nebancar), conform legilor speciale care îl reglementează.
      Prin urmare, legislația nu interzice desfășurarea unui gen de activitate, ce nu se regăsește în actele de constituire/certificate de înregistrare.
      În cazul în care activitatea este supusă autorizării/licențierii, practicarea acesteia se permite doar după obținerea actului permisiv.

Data adăugării răspunsului - 29.06.2023

news-events