Modul de prezentare a informatiei de subiectii nominalizati în art.22611 si art.92 din Codul fiscal

Ordin nr. 76, din 22.02.2019

     Conform art. 22611 alin. (2) lit. 12) din Codul Fiscal, începând cu 01.01.2018, persoanele care desfășoară activitate de întreprinzător, cu excepția deținătorilor de patente de întreprinzător şi persoanelor fizice care practică activitate independentă, sunt obligate să prezinte Serviciului Fiascal de Stat, în scopul estimării venitului persoanei fizice prin metode indirecte, informația privind împrumuturile contractate/rambursate de la persoane fizice în perioada anului fiscal. (Modificarea a fost întrodusă prin Legea nr. 288 din 15.12.2017)     
     Respectiv, persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă urmează să prezinte informaţia privind împrumuturile contractate de la persoane fizice în perioada anului fiscal şi cele rambursate persoanelor fizice începând cu perioada anului 2018, termenul de prezentare fiind până la 25 februarie a anului următor anului de gestiune.

Ordin nr. 76, din 22.02.2019

      Conform art. 22611 alin. (2) pct. 11 și 12 din Codul fiscal, persoanele fizice şi/sau juridice enumerate mai jos vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat următoarele informaţii: 
- persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă prezintă informaţia despre cheltuielile efectuate de către persoanele fizice la procurarea mijloacelor de transport;
- persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă prezintă informaţia privind împrumuturile contractate de la persoane fizice în perioada anului fiscal şi cele rambursate persoanelor fizice;         
     Conform pct. 2 al Ordinului SFS nr. 427 din 21.08.2018 informaţia furnizată în baza art.22611 din Codul fiscal se va prezenta doar aferent persoanelor fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova.          
     Astfel, informația care urmează să fie prezentată despre împrumuturi sau procurări de mijloace de transport conform art. 22611 alin. (2) pct. 11 și 12 din Codul fiscal, nu se prezentată doar aferent persoanelor fizice nerezidenți.          
     În cazul, în care contribuabilul cunoaște cu certitudine că cetățeanul Republicii Moldova nu este rezident a Republicii Moldova în scopuri fiscale informația nu se va raporta.

Ordin nr. 35, din 22.01.2021

    Conform prevederilor art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal, informaţia prezentată de către persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă, va conţine date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei.     
       Plafonul de 200 de mii de lei se aplică separat împrumuturilor și separat rambursărilor în procesul de furnizare a informației.
     Respectiv, obligațiunea de raportare a informației aferente contractarea/rambursarea împrumuturilor apare în cazul, în care în contabilitatea întreprinderii pe parcursul unui an fiscal se înregistrează intrări de sume, acordate de către persoana fizică ca împrumut, ce depășesc cumulativ suma de 200 mii de lei sau se înregistrează rambursări a împrumutului în adresa persoanei fizice, ce depășesc cumulativ suma de 200 mii de lei.
      Plafonul de 200 mii de lei este stabilit corespunzător persoanei fizice în parte de la care au fost contractate sau căreia i-au fost rambursate împrumuturi pe parcursul unui an fiscal.     
       În cazul depășirii plafonului de 200 mii lei a împrumuturilor contractate sau rambursate de la/către persoane fizice pe parcursul unui an fiscal cumulativ pe întreprindere, fără depășirea acestuia aferent unei persoane fizice, nu apare obligația raportării informației respective.
[Temei: Explicația Comisiei parlamentare „Comisiei economie, buget și finanțe” CEB04 nr. 08 din 14.01.2020]

         Conform prevederilor art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal, informaţia prezentată de către persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă, va conţine date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei. Respectiv în cazul în care în contabilitatea întreprinderii se înregistrează atât intrări de sume acordate de către persoana fizică ca împrumut cât şi rambursări a împrumutului în adresa aceleiași persoane fizice, pentru a stabili depășirea plafonului de 200 mii lei se vor calcula cumulativ sumele tranzacțiilor.

Ordin nr. 76, din 22.02.2019

    În Anexa nr. 11 al Ordinului Serviciului Fiscal de Stat nr. 427 din 21.08.2018 informația se prezintă pentru fiecare operațiune de contractare/rambursare a împrumuturilor în parte, cu indicarea datei operațiunii și modalității de contractare/rambursare.

Ordin nr. 34, din 23.01.2020

    Art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal prevede că informațiile trebuie să conțină date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei.        
     Plafonul de 200 de mii de lei se aplică separat împrumuturilor și separat rambursărilor în procesul de furnizare a informației.          
    Având în vedere că reflectarea contractărilor/rambursărilor împrumuturilor în contabilitatea întreprinderii poate fi efectuată inclusiv prin alte operațiuni decât în numerar, transfer sau cesiune/preluare datoriei, operațiunile de tipul iertarea datoriei, aport în capital statutar, anularea conform termenului de prescripție etc. se vor indica cu codul de operare 4 "Altele".

 Art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal prevede că informațiile trebuie să conțină date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei. Având în vedere că reflectarea contractărilor/rambursărilor împrumuturilor în contabilitatea întreprinderii poate fi efectuată inclusiv prin alte operațiuni decât în numerar, transfer sau cesiune/preluare datoriei, operațiunile de tipul iertarea datoriei, aport în capital statutar, anularea conform termenului de prescripție etc. se vor indica cu codul de operare 4 "Altele".

Ordin nr. 76, din 22.02.2019

    Conform Ordinului Serviciului Fiscal de Stat nr. 427 din 21.08.2018, informația se prezintă doar în format electronic prin intermediul portalului www.servicii.sfs.md accesând în compartimentul „Persoane juridice”, serviciul „Colectarea informațiilor din sursele indirecte”.
    În scopul prezentării informației conform anexei nr.10 și nr.11 la Ordinul SFS nr.427 din 21.08.2018, accesul la sistem Sistemul Informațional Automatizat ”Colectarea Informației din Sursele Indirecte”, este asigurat de I.P. „Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”, în mod automatizat, pentru utilizatorii înregistrați cu rol de administrator si contabil-șef.          
    Întru utilizarea unei metode mai simple de semnare a documentelor sistemul permite încărcarea datelor într-un singur fișier format XML, care permite ulterior semnarea prin aplicarea unei singuri semnături electronice.

Ordin nr. 34, din 23.01.2020

    Conform art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul Fiscal se vor raporta informaţiile despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei.       
    Plafonul de 200 de mii de lei se aplică separat împrumuturilor și separat rambursărilor în procesul de furnizare a informației.          
    Respectiv, în cazul în care nu au fost contractate/rambursate împrumuturi pe parcursul anului fiscal de raportare, în sumă ce depășește cumulativ 200 mii de lei pe o persoană fizică, nu apare obligațiunea de raportare, chiar dacă soldul împrumutului la începutul perioadei depășește 200 mii lei.

         Conform art. 22611 alin. (5) lit. i) din CF se vor raporta informaţiile despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei.   Respectiv, în cazul în care nu au fost contractate/rambursate împrumuturi pe parcursul anului fiscal de raportare, în sumă ce depășește cumulativ 200 mii de lei pe o persoană fizică, nu apare obligațiunea de raportare, chiar dacă soldul împrumutului la începutul perioadei depășește 200 mii lei.

Ordin nr. 74, din 03.02.2020

    Conform prevederilor art. 22611 alin. (2) pct. 8) din Codul fiscal, notarii și alte persoane care desfășoară activitate notarială prezintă Serviciului Fiscal de Stat următoarele informații:         
a) informația privind contractele de vânzare-cumpărare, de schimb, de arendă a bunurilor imobiliare și mobiliare;         
b) informația privind contractele de împrumut și de donații;     
c) informația privind alte contracte aferente activelor de capital. Potrivit prevederilor art. 2162 și art. 2163 din Codul civil, moștenirea este transmiterea patrimoniului unei persoane fizice decedate către una sau mai multe persoane.       
     Astfel, în temeiul art. 2542 din Codul civil, dreptul moștenitorului la moștenire este confirmat prin certificat de moștenitor.          
   Conform prevederilor art. 992 din Codul civil, contractul este acordul de voință între două sau mai multe persoane prin care se stabilesc, se modifică sau se sting raporturi juridice.        
    În contextul clauzelor legale expuse mai sus, certificatul de moștenitor se referă la activele de capital, dar după forma actului juridic nu reprezintă un contract. Respectiv, reieșind din redacția actuală a articolului 22611 alin. (2) pct. 8) din Codul fiscal, notarii și alte persoane care desfășoară activitate notarială nu au obligația de a prezenta informația privind certificatele de moștenitor.

Ordin nr. 109, din 26.02.2021

    În conformitate cu prevederile art. 22611 alin. (2) pct. 8) din Codul fiscal, notarii și alte persoane care desfășoară activitate notarială vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat informațiile privind contractele autentificate notarial pe numele persoanei fizice cetățean pe parcursul unui an fiscal.     
Notari și persoanele ce practică activitate notarială vor prezenta:     
a) informația privind contractele de vânzare-cumpărare, de schimb, de arendă a bunurilor imobiliare și mobiliare;     
b) informația privind contractele de împrumut și de donații;    
c) informația privind alte contracte aferente activelor de capital.   
    În informație se vor include date despre contractele enumerate mai sus, autentificate notarial pe parcursul unui an fiscal a căror valoare cumulativă depășește suma de 300 mii lei pe numele unei persoane fizice, precum și date prezentate de notari privind contractele ce țin de înstrăinarea activelor de capital de către persoane fizice, indiferent de valoarea contractului.   
    Modul, structura și termenele de prezentare a informațiilor ce urmează a fi prezentate în mod obligatoriu Serviciului Fiscal de către subiecții indicați în art. 22611 din Codul fiscal sunt stabilite prin Ordinul SFS nr. 427 din 21.08.2018 „Cu privire la stabilirea modului, structurii și termenilor de prezentare a informației de către subiecții nominalizați în art. 92 și art. 22611 din Codul fiscal”.   
    Potrivit prevederilor art. 42 alin. (1) din Legea cu privire la organizarea activității notarilor nr. 69 din 14 aprilie 2016, activitatea notarului încetează în următoarele cazuri:   
a) depunerea cererii în acest sens;   
b) decesul notarului;   
c) declararea notarului ca fiind dispărut fără veste sau decedat;   
d) retragerea licenței;   
e) atingerea vârstei de 65 de ani;  
f) necorespunderea acestuia condițiilor prevăzute la art.8 alin.(3) lit. a), b), h) și i);   
g) anularea licenței.   
      Încetarea activității notarului se dispune prin ordin al ministrului justiției din oficiu, la cererea notarului sau la cererea Camerei Notariale (art. 42 alin. (2) din Legea nr. 69/2016).   
     Modul de păstrare, pregătire, evidență și predare în arhivă a actelor notariale se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentul privind modul de păstrare, pregătire, evidență și predare a actelor notariale (în continuare - Regulament), aprobat prin Ordinul Ministerului Justiției nr. 847 din 16.10.2017.   
     Conform art. 42 alin. (6) din Legea 69/2016 și pct. 43 din Regulament, după comunicarea ordinului de suspendare sau încetare a activității sale, notarul este obligat, în termen de o lună, să predea arhiva actelor notariale în conformitate cu legislația, cu excepția actelor contabile și rapoartelor financiare.   
     Arhiva activității notariale, potrivit prevederilor pct. 2 din Regulament este formată din actele notariale îndeplinite de notar în procesul activității notariale care, potrivit legislației se supun păstrării, actele în temeiul cărora acestea au fost îndeplinite și registrele actelor notariale. În cazul în care notarul căruia i-a fost suspendată sau încetată activitatea este în imposibilitate să predea personal arhiva activității notariale din motive obiective, predarea se asigură în termenul stabilit la pct. 43 din Regulament, de către comisia creată de Camera Notarială, în componența căreia se includ și persoane desemnate de Ministerul Justiției, potrivit prevederilor pct. 45 din Regulament.
       Potrivit prevederilor art. 11 lit. g1) și i) din Legea nr. 69/2016 notarul are obligația să preia, în conformitate cu ordinul ministrului justiţiei, arhiva activităţii notarului a cărui activitate se suspendă sau încetează, precum și să prezinte rapoartele prevăzute de legislaţie.
      Astfel, obligația prezentării informațiilor în conformitate cu prevederile art. 22611 din Codul fiscal, rămâne notarului care își suspendă/încetează activitatea și urmează a fi prezentate până la predarea arhivei activității notariale și a semnăturii electronice, în cazul în care notarul căruia i-a fost suspendată sau încetată activitatea este în imposibilitate să prezinte informațiile personal din motive obiective (art. 42 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 69/2016), informațiile vor fi prezentate de către notarul investit prin Ordinul Ministerului Justiției.

Ordin nr. 382, din 13.10.2022

      În cazul depistării unor erori/omisiuni (de exemplu prezentarea eronată a subiecților și/sau obiectului tranzacției, etc.), după prezentarea informației, raportorul are dreptul să prezinte informația corectată, prin anularea înscrierilor (tranzacțiilor) neveridice și prezentarea repetată acestora cu operarea corectărilor corespunzătoare. Anularea nemijlocită a informației se efectuează prin parcurgerea următorilor pași în Serviciul Informațional Automatizat „Colectarea informației din sursele indirecte”:
Pasul 1. – din compartimentul „Аcceptate” se va selecta prin bifare una sau mai multe înscrieri cu erori/omisiuni, procesate și acceptate de către Serviciul Fiscal de Stat.

Pasul 2. – se va accesa opțiunea „Anulează” care se regăsește în bara de titlu al compartimentului „Acceptate”.

1 (1) 
Ca urmare, înscrierea va obține statutul „anulat” și se va stoca în compartimentul „Anulate” cu menționarea datei și orei efectuării acțiunii de anulare.

3 

Pasul 3. - se va crea și prezenta o informație nouă (corectată) prin completarea acesteia manual sau încărcarea unui fișier de tip MS Excel sau fișier de tip XML, la alegere, cu respectarea procedurii de semnare și expediere a informației.

4  
       În conformitate cu art. 188 din Codul fiscal, contribuabilul are dreptul să prezinte informația corectată până la emiterea de către organul fiscal a deciziei cu privire la inițierea unui control fiscal aferent perioadelor pentru care se prezintă informația.

news-events