Conform prevederilor art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal, informaţia prezentată de către persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor fizice care practică activitate independentă, va conţine date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei. Respectiv în cazul în care în contabilitatea întreprinderii se înregistrează atât intrări de sume acordate de către persoana fizică ca împrumut cât şi rambursări a împrumutului în adresa aceleiași persoane fizice, pentru a stabili depășirea plafonului de 200 mii lei se vor calcula cumulativ sumele tranzacțiilor.
În Anexa nr. 11 al Ordinului Serviciului Fiscal de Stat nr. 427 din 21.08.2018 informația se prezintă pentru fiecare operațiune de contractare/rambursare a împrumuturilor în parte, cu indicarea datei operațiunii și modalității de contractare/rambursare.
Art. 22611 alin. (5) lit. i) din Codul fiscal prevede că informațiile trebuie să conțină date despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei. Având în vedere că reflectarea contractărilor/rambursărilor împrumuturilor în contabilitatea întreprinderii poate fi efectuată inclusiv prin alte operațiuni decât în numerar, transfer sau cesiune/preluare datoriei, operațiunile de tipul iertarea datoriei, aport în capital statutar, anularea conform termenului de prescripție etc. se vor indica cu codul de operare 4 "Altele".
Conform art. 22611 alin. (5) lit. i) din CF se vor raporta informaţiile despre contractarea/rambursarea împrumuturilor pe parcursul unui an fiscal, reflectate în contabilitatea întreprinderii, ce depăşesc cumulativ suma de 200 mii de lei. Respectiv, în cazul în care nu au fost contractate/rambursate împrumuturi pe parcursul anului fiscal de raportare, în sumă ce depășește cumulativ 200 mii de lei pe o persoană fizică, nu apare obligațiunea de raportare, chiar dacă soldul împrumutului la începutul perioadei depășește 200 mii lei.
Care este procedura de corectare a informației din surse indirecte prezentate eronat care a fost deja prelucrată și acceptată de către SFS?
În cazul depistării unor erori/omisiuni (de exemplu prezentarea eronată a subiecților și/sau obiectului tranzacției, etc.), după prezentarea informației, raportorul are dreptul să prezinte informația corectată, prin anularea înscrierilor (tranzacțiilor) neveridice și prezentarea repetată acestora cu operarea corectărilor corespunzătoare. Anularea nemijlocită a informației se efectuează prin parcurgerea următorilor pași în Serviciul Informațional Automatizat „Colectarea informației din sursele indirecte”:
Pasul 1. – din compartimentul „Аcceptate” se va selecta prin bifare una sau mai multe înscrieri cu erori/omisiuni, procesate și acceptate de către Serviciul Fiscal de Stat.
Pasul 2. – se va accesa opțiunea „Anulează” care se regăsește în bara de titlu al compartimentului „Acceptate”.
Pasul 3. - se va crea și prezenta o informație nouă (corectată) prin completarea acesteia manual sau încărcarea unui fișier de tip MS Excel sau fișier de tip XML, la alegere, cu respectarea procedurii de semnare și expediere a informației.
În conformitate cu art. 188 din Codul fiscal, contribuabilul are dreptul să prezinte informația corectată până la emiterea de către organul fiscal a deciziei cu privire la inițierea unui control fiscal aferent perioadelor pentru care se prezintă informația.