Reținerea din alte plăți efectuate în folosul rezidentului (art. 90 CF)

Ordin SFS nr. 242, din 07.05.2018

Data adăugării răspunsului - 10.05.2018

        Care este regimul fiscal al acţiunilor de publicitate însoţite de acordarea cadourilor, premiilor, cîştigurilor, care nu cad sub incidenţa noţiunii de companie promoţională? Care este regimul fiscal al cadourilor, premiilor, cîştigurilor, primite de către persoanele fizice în cadrul desfaşurării de către întreprindere a acţiunilor de publicitate, care nu cad sub incidenţa noţiunii de companie promoţională? Care sunt criteriile după care o companie promoţională este calificată ca fiind anunţată public?           În conformitate cu art. 5 pct. 38) al Codului fiscal, campania promoţională este modalitatea de promovare a vînzărilor prin organizarea de concursuri, jocuri, loterii anunţate public şi desfăşurate pe o perioadă de timp limitată, cu acordarea de cadouri, premii, cîştiguri.          În cazul în care, acordarea cadourilor, premiilor şi cîştigurilor în folosul persoanei fizice, ce nu practică activitate de întreprinzător, reprezintă rezultatul desfăşurării unei campanii promoţionale, acestea vor fi impozitate conform art. 901 alin. (1) din Codul fiscal, adică din fiecare cîştig, plătitorul de cîştig este obligat sa reţină şi să verse la buget un impozit în mărime de 10%.          În cazul în care, acordarea cadourilor, premiilor şi cîştigurilor în folosul persoanei fizice, ce nu practică activitate de întreprinzător, nu reprezintă rezultatul desfăşurării unei campanii promoţionale, acestea se vor impozita în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, care prevede că persoanele care desfăşoară activitate de întreprinzător, indicate la alin. (1) a aceluiaşi articol, reţin, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptînd întreprinzătorii individuali şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art. 18 din Codul fiscal.          Totodată, ţinem să menţionăm că potrivit prevederilor cap. III din Legea cu privire la publicitate (nr. 1227 din 27 iunie 1997), accesul la publicitate se realizează prin intermediul mijloacelor de informare precum: radioul, televiziunea, presa periodică, în serviciile cinematografice, video, informaţionale, cu folosirea reţelelor telefonice, telegrafice, telex, publicităţii exterioare, amenajarea locurilor de comerţ şi de prestări de servicii, publicitatea pe mijloacele de transport şi pe trimiterile poştale.          Prin urmare, caracterul public al Campaniei promoţionale se va asigura pe una din sursele specificate la Legea nominalizată.  [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 10.05.2018
Ordin SFS nr. 80, din 14.02.2025

      În temeiul art. 39 alin.(1) din Codul fiscal,  active de capital reprezintă:
a) titlurile (cotele) de participare, obligaţiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător;
b) proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător;
c) terenurile;
d) opţionul la procurarea sau vînzarea activelor de capital.
     În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași articol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obținute de către aceasta conform art. 18 din Codul fiscal, exceptând deţinătorii de patente de întreprinzător, întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 10¹, 10² şi 10³ din Codul fiscal.
     Totodată, potrivit alin.(4) din articolul menționat, nu se reţine impozitul conform alin.(2) din venitul obținut în urma următoarelor tranzacții legate de active de capital:
a) înstrăinarea mijloacelor de transport rutier;
b) înstrăinarea titlurilor (cotelor) de participare, obligaţiunilor, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător;
c) arendarea terenurilor agricole şi/sau activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau înstrăinarea forţată a activelor de capital.
     Conform prevederilor art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în componența venitului impozabil se include creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7) din Cod.
     Astfel, entitatea care procură de la persoane fizice active de capital, cu excepția celor enumerate la art. 90 alin.(4) din Codul fiscal, urmează să rețină la sursa de plată, în prealabil, un impozit în mărime de 12% din suma creșterii de capital, dacă persoana fizică dispune de documente confirmative privind baza valorică a activului procurat.
     Lista documentelor confirmative ce reprezintă temei pentru confirmarea bazei valorice a activelor de capital este aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 40 din 6 februarie 2018.
     În cazul în care entitatea nu dispune de documente confirmative, privind baza valorică a activului procurat sau aferent documentelor prezentate de persoana fizică apar suspiciuni, acesta urmează să rețină la sursa de plată, în prealabil, un impozit în mărime de 12% din suma creșterii de capital, fără a lua în calcul baza valorică a activului procurat.

Data adăugării răspunsului - 14.02.2025

Ordin SFS nr. 154, din 05.03.2020

      În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași aticol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 10¹, 10² şi 10³, pe veniturile obținute de către aceasta conform art. 18 din Codul fiscal.          
      Conform prevederilor art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în componența venitului impozabil se include creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7) din Cod.         
    Astfel, entitatea care procură de la persoane fizice active de capital urmează să rețină la sursa de plată, în prealabil, un impozit în mărime de 12% din suma creșterii de capital, dacă dispune de documente confirmative privind baza valorică a activului procurat.          
     Lista documentelor confirmative ce reprezintă temei pentru confirmarea bazei valorice a activelor de capital este aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 40 din 6 februarie 2018.
    În cazul în care entitatea nu dispune de documente confirmative privind baza valorică a activului procurat sau aferent documentelor prezentate apar suspiciuni, acesta urmează să rețină la sursa de plată, în prealabil, un impozit în mărime de 12% din suma creșterii de capital, fără a lua în calcul baza valorică a activului procurat. 
        

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data arhivării răspunsului - 14.02.2025

        Se va retine la sursa de plata impozitul pe venit în cazul achizitionarii de la persoanele fizice a unui activ de capital?           Capitolul 5 ,,Creşterea şi pierderile de capital” din Codul fiscal reglementează recunoaşterea şi determinarea creşterii si pierderilor de capital. Totodată, în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.         Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole.         Astfel, entitatea care procura de la persoane fizice active de capital urmează să retină la sursa de plată, în prealabil, un impozit în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice.

Data arhivării răspunsului - 06.03.2020
Ordin SFS nr. 149, din 04.03.2020

Data adăugării răspunsului - 04.03.2020

        Care este modalitatea de impozitare a ajutorului banesc primit de persoanele fizice de la asociatiile obstesti?            În cazul în care ajutoarele sunt oferite în conformitate cu statutul asociaţiei obşteşti filantropice, ele reprezintă venit neimpozabil, în conformitate cu art. 20 lit. l) din Codul fiscal.          În cazul în care statutul organizaţiei nu prevede acordarea ajutoarelor, aceste venituri se califică drept impozabile, în conformitate cu art.18 din Codul fiscal şi potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal entitatea reţine în prealabil 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 04.03.2020
Ordin SFS nr. 80, din 14.02.2025

     Donația în folosul persoanelor fizice se efectuează prin încheierea unui contract de donaţie, în conformitate cu prevederile art. 827 din Codul civil.
     Patrimoniul primit de către persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova cu titlu de donaţie sau de moştenire, cu excepţia donaţiilor efectuate conform art.901 alin.(31), potrivit prevederilor art. 20 lit. i) din Codul fiscal, reprezintă sursă de venit neimpozabilă.
      În temeiul art.901 alin.(31) din Codul fiscal, persoanele specificate la art.90 reţin şi achită la buget un impozit în mărime de 6% din mărimea sumei mijloacelor băneşti donate persoanelor fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător.
     Astfel, la efectuarea donației sub formă de bunuri, persoana juridică nu va reține impozitul pe venit la sursa de plată în folosul persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova.

Data adăugării răspunsului - 14.02.2025

Ordin nr. 216, din 18.07.2017
Entitatea efectuează donații ale bunurilor în folosul persoanelor fizice în formă monetară și nemonetară. Se reține impozitul la sursa de plată?
Donația în folosul persoanelor fizice se efectuează prin încheierea unui contract de donaţie, în conformitate cu prevederile art. 827 din Codul civil.         
Patrimoniul primit de către persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova cu titlu de donaţie, potrivit prevederilor art. 20 lit. i) din Codul fiscal, reprezintă sursă de venit neimpozabila.         
Astfel, la efectuarea donației persoana juridică nu va reține impozit la transmiterea bunurilor și a mijloacelor bănești în folosul persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova.           
Totodată, potrivit prevederilor art. 40 alin. (4) din Codul fiscal, persoana care face o donaţie se consideră că a vândut bunul donat la un preț ce reprezintă mărimea maximă din baza lui valorică ajustată sau prețul lui de piață la momentul donării.          
Calcularea bazei valorice ajustate a proprietății la momentul donaţiei se efectuează ţinând cont de prevederile art. 26 și conform art. 42 alin. (1) din Codul fiscal, separat pe fiecare obiect donat. 
Baza valorică a proprietății donate se consideră, pentru destinatar, mărimea determinată în conformitate cu art. 42 alin. (1) din Codul fiscal.           
De asemenea, potrivit art. 21 alin. (4) din Codul fiscal, persoana care face o donaţie sub formă de mijloace băneşti se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea sumei mijloacelor băneşti donate.

Data arhivării răspunsului - 26.09.2024

 (în vigoare pînă la 13.01.2012) Donarea unor bunuri în folosul persoanelor fizice se efectueaza prin încheierea unui contract de donatie, în conformitate cu prevederile art. 287 din Codul civil. Patrimoniul primit de catre persoane fizice ai Republicii Moldova cu titlu de donatie, potrivit prevederilor art. 20 lit. i) din Codul fiscal, reprezinta sursa de venit neimpozabila. Regimul fiscal al cheltuielilor suportate de contribuabil, în cazul efectuarii unor donatii în folosul persoanelor fizice, este stabilit de art. 902 alin. (3) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 18.07.2017

Ordin SFS nr. 462, din 26.09.2024

    Donația în folosul persoanelor fizice se efectuează prin încheierea unui contract de donaţie, în conformitate cu prevederile art. 827 din Codul civil. Patrimoniul primit de către persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova cu titlu de donaţie, potrivit prevederilor art. 20 lit. i) din Codul fiscal, reprezintă sursă de venit neimpozabilă.
   Astfel, la efectuarea donației sub formă de bunuri, persoana juridică nu va reține impozitul pe venit la sursa de plată în folosul persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova.
[Modificările sunt operate în temeiul Legii nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

Data arhivării răspunsului - 14.02.2025
Ordin SFS nr. 410, din 26.07.2021

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași articol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 10¹, 10² şi 10³, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.        

Respectiv, acordarea unui ajutor material persoanelor care nu sunt angajaţi ai entităţii, constituie, în conformitate cu prevederilor art. 18 lit. o) din Codul fiscal, sursa de venit impozabilă, pentru care entitatea reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice.        

De asemenea, articolul 92 din Codul fiscal stabilește obligațiunea de achitare a impozitelor reținute la sursa de plată și prezentarea dărilor de seamă fiscale privind plățile și impozitele reținute către Serviciul Fiscal de Stat.         

Prin urmare, suma plăţii, precum şi suma impozitului reținut din acesta se vor reflecta în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) (în rîndul 31, codul sursei de venit “PL”), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.94 din 30.07.2020, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost plățile respective.  

Data adăugării răspunsului - 02.08.2021

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași articol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 10¹, 10² şi 10³, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.          

Respectiv, acordarea unui ajutor material persoanelor care nu sunt angajaţi ai entităţii, constituie, în conformitate cu prevederilor art. 18 lit. o) din Codul fiscal, sursa de venit impozabilă, pentru care entitatea reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice.         

 De asemenea, articolul 92 din Codul fiscal stabilește obligațiunea de achitare a impozitelor reținute la sursa de plată și prezentarea dărilor de seamă fiscale privind plățile și impozitele reținute către Serviciul Fiscal de Stat.          

Prin urmare, suma plăţii, precum şi suma impozitului reținut din acesta se vor reflecta în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18) (în rîndul 31, codul sursei de venit “PL”), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126 din 04.10.2017, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost plățile respective.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data arhivării răspunsului - 06.03.2020

        În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101 şi 102, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.          Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.         Respectiv, acordarea unui ajutor material persoanelor care nu sunt angajaţi ai entităţii, constituie, în conformitate cu prevederilor art. 18 lit. o) din Codul fiscal, sursa de venit impozabilă, pentru care, entitatea reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice.         De asemenea, articolul 92 din Codul fiscal stabilește obligațiunea de achitare a impozitelor reținute la sursa de plată și prezentarea dărilor de seamă fiscale privind plățile și impozitele reținute către Serviciul Fiscal de Stat.         Prin urmare, suma plăţii precum şi suma impozitului reținut din acesta se vor reflecta în Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18) (în rîndul 31, codul sursei de venit “PL”), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126 din 04.10.2017, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost plățile respective.         (Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018, publicat în Monitorul Oficial nr.464-470 din 29.12.2017 și în temeiul prevederilor Ordinului Ministerului Finanțelor nr.126 din 04.10.2017 (în vigoare 01.01.2018) publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 383-388 art. 1947 din 03.11.2017)

Data arhivării răspunsului - 06.03.2020
Ordin SFS nr. 154, din 05.03.2020

Data adăugării răspunsului - 06.03.2020

        Care este regimul fiscal al ajutoarelor materiale oferite persoanelor terțe de către organizațiile filantropice, care nu sunt angajați ai întreprinderii?         În conformitate cu prevederile art. 20 lit. l) din Codul fiscal, ajutoarele primite de la organizații filantropice – fundații și asociații obștești – în conformitate cu prevederile statutului acestor organizații și ale legislației reprezintă surse de venit neimpozabile.          Respectiv, în situatia în care, acordarea ajutoarelor de către organizația necomercială se efectuează în conformitate cu prevederile statutului și legislației în vigoare, acestea reprezintă surse de venit neimpozabile pentru beneficiari, iar asociația nu are obligația de a prezenta informația către Serviciul Fiscal de Stat.         Totodată, în cazul în care, statutul organizației nu reglementează acordarea ajutoarelor materiale, atunci sumele respective, în conformitate cu prevederilor art. 18 lit. o) din Codul fiscal, vor fi calificate drept surse de venit impozabile pentru beneficiari.          Astfel, în cazul în care plățile menționate se califică drept venituri impozabile, potrivit prevederilor art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, entitatea reține, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice.          Suma plății precum și suma impozitului reținut din acesta se vor reflecta în „Darea de seama privind suma venitului achitat si impozitul pe venit retinut din acesta” (forma IRV14, în rîndul (codul 31) – codul sursei de venit “SER”), anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014, care se prezintă Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost plățile respective.

Data arhivării răspunsului - 06.03.2020
Ordin SFS nr. 0, din 01.01.2011

Data adăugării răspunsului - 22.02.2017

       [modificările operate în Baza generalizată a practicii fiscale conform Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.267 din 23.12.2011(în vigoare 13.01.2012)]       Cum se vor impozita veniturile îndreptate spre achitare fondatorului întreprinderii?      În conformitate cu prevederile art. 90¹ alin. (3¹) lit. d) din Codul fiscal, persoanele specificate la art. 90 alin. (1) retin si achita la buget un impozit în marime de 15% din veniturile îndreptate spre achitare fondatorilor întreprinzatorilor individuali sau gospodariilor taranesti (de fermier). Prevederea prezentei litere nu se aplica fondatorilor întreprinzatorilor individuali sau gospodariilor taranesti (de fermier care obtin venituri din vînzari în marime de pîna la 3 milioane de lei pe an si al caror numar mediu scriptic de personal nu depaseste 9 persoane. Astfel, în cazul în care pentru anul 2010 întreprinderea a depasit indicatorii stabiliti în lit. d) alin. (3¹) art. 90¹ din Cod, si a achitat venituri fondatorului întreprinderii, din aceste venituri urmeaza a se retine impozit în marime de 15% din platile efectuate.

Data arhivării răspunsului - 22.02.2017
Ordin SFS nr. 617, din 05.07.2016

Data adăugării răspunsului - 07.07.2016

(în vigoare pînă la 13.01.2012) Conform prevederilor alin.(3) art.90 din Codul fiscal, persoanele indicate la alin.(1) retin în prealabil, ca parte a impozitului, o suma în marime de 5% din platile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptînd întreprinzatorii individuali si gospodariile taranesti (de fermier), pe veniturile obtinute de catre aceasta conform art.18 din Codul fiscal. Nu se retine în prealabil suma în marime de 5% din platile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obtinute de catre acesta conform art.20, 88, 89, 901 alin.(3) si 91 din Codul fiscal. Totodata, potrivit prevederilor lit. у) art.20 din Codul fiscal, veniturile obtinute de persoanele fizice, cu exceptia întreprinzatorilor individuali si gospodariilor taranesti (de fermier), de la predarea materiei prime secundare, precum si de la livrarea productiei din fitotehnie si horticultura în forma naturala si a productiei din zootehnie în forma naturala, în masa vie si sacrificata, sunt stabilite ca surse de venit neimpozabile. Dat fiind faptul ca, livrarile productiei mentionate la lit.у) art.20 din Codul fiscal, presupune livrarea productiei produse de catre persoanele fizice, iar cresterea fructelor citrice nu este o activitate specifica pentru Republica Moldova, venitul achitat în folosul persoanelor fizice de la achizitionarea productiei nominalizate, se va impozita în modul general stabilit.

Data arhivării răspunsului - 07.07.2016
Ordin SFS nr. 154, din 05.03.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din înstrăinarea valorilor mobiliare.          

Astfel, persoana juridică nu are obligația să rețină un impozit din plățile efectuate în folosul persoanei fizice de la achiziționarea valorilor mobiliare.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 06.03.2020

(în vigoare pînă la 13.01.2012) În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele indicate la alin. (1) din acest articol retin de asemenea, în prealabil, ca parte a impozitului, o suma în marime de 5% din platile efectuate în folosul persoanelor fizice, exceptând întreprinzatorii individuali si gospodariile taranesti (de fermier), pe veniturile obtinute de catre acesta conform art. 18 din Codul fiscal. Articolul 18 din Codul fiscal prevede sursele de venit impozabile, care se includ în venitul brut si din care se retine impozitul pe venit. Modul de retinere de la persoanele fizice a impozitului pe venit din platile efectuate în folosul acestora este prevazut în Regulamentul cu privire la retinerea impozitului pe venit la sursa de plata din alte plati decît salariul, aprobat prin Hotarîrea Guvernului nr. 77 din 30.01.2008 (Monitorul Oficial nr. 32-33 din 15.02.2008, art.174). Potrivit pct.4 al Regulamentului indicat, obiect al impunerii la sursa de plata este: pentru cetatenii Republicii Moldova, cetatenii straini si apatrizii: a) venitul îndreptat spre achitare în folosul lor, altul decît cel sub forma de salariu, inclusiv în forma nemonetara, care reprezinta surse de venit impozabile, indicate în art.18 al Codului. Astfel, în cazul procurarii de la persoanele fizice a hârtiilor de valoare impozitul pe venit la sursa de plata se retine din suma îndreptata spre achitare. Suplimentar mentionam ca potrivit art. 24 alin. (8) din Legea pentru punerea în aplicare ale titlurilor I si II ale Codul fiscal, nu se impoziteaza pîna la 1 ianuarie 2015 valorile mobiliare corporative sub forma de obligatiuni emise pe un termen ce depaseste 3 ani.

Data arhivării răspunsului - 06.03.2020
Ordin SFS nr. 118, din 13.02.2015

Data adăugării răspunsului - 02.10.2017

        Se aplica fata de contribuabil prevederile art. 902 din Codul fiscal, în cazul în care întreprinderea transfera la contul trezorerial al Ministerului Finantelor, mijloace financiare pentru sinistratii ce au suferit în urma inundatiilor?          În conformitate cu prevederile art. 902 alin. (1) din Codul fiscal, la depasirea limitei pentru cheltuielile aferente donatiilor în scopuri filantropice sau de sponsorizare stabilite la art.36, contribuabilul care aplica cota zero la impozitul pe venit calculeaza si achita un impozit în marime de 15% din suma depasirii. Totodata, potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul rezident are dreptul la deducerea oricaror donatii facute de el pe parcursul anului fiscal în scopuri filantropice sau de sponsorizare, dar nu mai mult de 10% din venitul impozabil. În acest scop, venitul impozabil al contribuabilului se determina fara a se lua în considerare scutirile ce i se acorda. De asemenea, potrivit prevederilor art. 36 alin. (2) din Codul fiscal pot fi deduse, conform articolului nominalizat, numai donatiile facute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autoritatilor publice si institutiilor publice specificate la art.51, a organizatiilor necomerciale specificate la art.52 alin.(1) lit.a) si b) si la art.533, precum si în favoarea organizatiilor religioase specificate la art.52 alin.(1) lit.c). În cazul în care entitatea se conforma prevederilor articolelor nominalizate, aceasta este în drept sa atribuie cheltuielile mentionate în adresare la deduceri în scopuri fiscale, daca suma ajutorului filantropic nu depaseste limita stabilita la art. 36 alin. (1) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 02.10.2017
Ordin SFS nr. 119, din 18.02.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (3) din Codul fiscal, nu se reține în prealabil impozitul conform alin.(2), din plăţile efectuate în folosul deţinătorilor de patente de întreprinzător. 

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 18.02.2020

        În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101 şi 102, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.         Totodată, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea cu privire la patenta de întreprinzător nr. 93-XIV din 15 iulie 1998, impunerea fiscală a titularului patentei se efectuează sub forma de taxă pentru patentă, care include impozitul pe venit, taxele pentru resursele naturale, taxa pentru unităţile comerciale şi/sau unităţile de deservire socială, taxa pentru amenajarea teritoriului.         De asemenea, potrivit prevederilor art. 20 lit. x) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice obţinute din activitatea în bază patentei de întreprinzător, sunt considerate surse de venit neimpozabile.         Astfel, ţinând cont de prevederile legislaţiei fiscale, nu urmează de a reţine impozitul pe venit la sursa de plată din plăţile achitate în favoarea titularului patentei de întreprinzător.         (Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018, publicat în Monitorul Oficial nr.464-470 din 29.12.2017)

Data arhivării răspunsului - 18.02.2020

Ordin nr. 521, din 01.07.2011
Conform contractului de vânzare-cumpărare încheiat în perioada 2010 cu o autoritate publica centrala, persoana fizica a înstrăinat un bun imobil unei familii de sinistrați. Urmează în cazul dat de a retine impozitul pe venit la sursa de plata din venitul obţinut de la înstrăinarea bunului menţionat?

În legatura cu necesitatea lichidarii consecintelor inundatiilor din vara anului 2010 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea cu privire la acordarea facilitatilor pentru lichidarea consecintelor din vara anului 2010 (nr. 191din 15.07.2010) prin care au fost stabilite facilitati la pata TVA, taxelor vamale si taxelor pentru efectuarea procedurilor vamale, precum si la accize pentru contribuabilii care au realizat marfuri, au prestat servicii destinate lichidarii consecintelor inundatiilor mentionate.
Astfel, tinând cont de cele relatate, precum si de faptul ca Codul fiscal nu prevede scutirea de plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice care au obtinut venit ca urmare a realizarii unui imobil, persoana fizica nu beneficiaza de scutirea impozitului pe venit din venitul obtinut de la înstrainarea imobilului.
Prin urmare, în legatura cu realizarea imobilului mentionat în adresare, persoana fizica este obligata potrivit prevederilor art. 37 din Codul fiscal sa determine cresterea sau pierderea de capital.
Conform prevederilor art. 37 alin. (5) din Codul fiscal, marimea cresterii de capital provenita din vînzare, schimb sau din alta forma de înstrainare (scoatere din uz) a activelor de capital este egala cu excedentul sumei încasate în raport cu baza valorica a acestor active.
De asemenea, potrivit alin. (7) al aceluiasi articol, suma cresterii de capital în anul fiscal este egala cu 50% din suma excedentara a cresterii de capital recunoscute peste nivelul oricaror pierderi de capital suportate pe parcursul anului fiscal.
Totodata, în cazul determinarii cresterii de capital, potrivit art. 83 din Codul fiscal, urma de a prezenta inspectoratului fiscal teritorial Declaratia persoanei fizice cu privire la la impozitul pe venit (forma CET 08) în termen de pîna la 31 martie 2011, în care se va tine cont si de suma impozitului pe venit retinut în prealabil, conform prevederilor art. 90 alin. (3) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 26.09.2024

Ordin nr. 433, din 16.04.2013 
Urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată în cazul arendării de la persoana juridică a unui mijloc de transport?
În conformitate cu modificările efectuate prin Legea nr. 267 din 23.12.2011, art. 90 din Codul fiscal, a fost aprobat în noua redacţie.
Astfel, ţinând cont de modificările efectuate la articolul menţionat, la entitate nu apare obligaţia de a reţine impozit pe venit la sursa de plată în cazul în care arendează de la persoana juridică un mijloc de transport.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 26.09.2024

(în vigoare pînă la 13.01.2012) Potrivit prevederilor art. 90 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, orice persoana care desfasoara activitate de întreprinzator, orice reprezentanta, conform art.5 pct.20), institutie, organizatie, inclusiv orice autoritate publica si institutie publica, ce achita serviciile de locatiune, dare în arenda (cu exceptia arendei terenurilor agricole) retine, în prealabil, ca parte a impozitului, o suma în marime de 5% din plata respectiva. Totodata, conform prevederilor art. 901 alin. (32) din Codul fiscal, pe perioada actiunii prevederilor alin.(31) nu se efectueaza retinerea impozitului pe venit în marime de 5% prevazuta la art. 90 alin. (2) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 17.04.2013
Ordin SFS nr. 119, din 18.02.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) lit.e) și alin. (2)-(3) din Codul fiscal, orice organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, au obligația de a reţine în prealabil impozitul pe venit la sursa de plată, în mărime de 12% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.          

Astfel, mijloacele financiare (pentru alimentare, şi premiere) achitate în folosul membrilor echipei sportive, se consideră sursele de venit impozabile (art. 18 lit.o) din Codul fiscal), din care urmează de a reţine în prealabil impozit la sursa de plată în mărime de 12%.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 18.02.2020

        Urmează de a reţine impozit pe venit la sursa de plată din mijloacelefinanciare alocate de către administraţia publică locală pentru alimentarea şipremierea unei echipe sportive, membrii căruia nu sunt salariaţi ai autorităţiipublice locale?           În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.         Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, precum şi din suma arendei terenurilor agricole.         Astfel, mijloacele financiare (pentru alimentare, şi premiere) achitate în folosul membrilor echipei sportive, se consideră sursele de venit impozabile (art. 18 lit.o) din Codul fiscal), din care urmează de a reţine în prealabil impozit la sursa de plată în mărime de 7%.         Totodată, menţionăm că potrivit prevederilor art. 92 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 90 din Codul fiscal, pînă la 1 martie al anului fiscal imediat următor celui în care au fost efectuate plăţile, urmează să prezinte beneficiarului acestor plăţi informaţii privind tipul venitului achitat, suma acestuia precum şi suma impozitului reţinut, în cazul reţinerii.         De asemenea, ţinem să relatăm că numai în cazul în care, persoanele fizice nominalizate vor obţine venit care va depăşi suma scutirii personale, acordate conform art. 33 alin. (1), cu excepţia cazurilor în care obţin venituri impozabile doar din plăţile primite conform art.90, vor fi obligaţi să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET08), potrivit art. 83 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. [Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 267 din 23.12.2011(publicată în Monitorul Oficial nr. 13-14 din 13.01.2012), în vigoare aprobării de la data publicării.]

Data arhivării răspunsului - 18.02.2020
Ordin SFS nr. 119, din 18.02.2020

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași aticol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.          

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit.c) din Codul fiscal, primele și alte retribuții similare care se includ în venitul brut, constituie sursele de venit impozabile.          

Astfel, în cazul acordării de ziua profesională a primelor în formă monetară, precum și în formă nemonetară în folosul persoanelor terțe, primele date urmează a fi impozitate în mărime de 12%.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 18.02.2020

        În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.           Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.          De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit.c) din Codul fiscal, primele și alte retribuții similare care se includ în venitul brut, constituie sursele de venit impozabile.          Astfel, în cazul acordării de ziua profesională a primelor în formă monetară, precum și în formă nemonetară în folosul persoanelor terțe, primele date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 alin.(1) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 18.02.2020
Ordin SFS nr. 119, din 18.02.2020

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași aticol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.          

De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit. o) din Codul fiscal, alte venituri care nu au fost specificate la literele menționate se includ în venitul brut și constituie sursele de venit impozabile.          

Astfel, în cazul achitării în folosul persoanelor terțe a remunerațiilor pentru jurizare, plățile date urmează a fi impozitate în mărime de 12%.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 18.02.2020

        În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101 şi 102, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.         Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.         De asemenea, potrivit prevederilor art.18 lit. o) din Codul fiscal, alte venituri care nu au fost specificate la literele menționate se includ în venitul brut și constituie sursele de venit impozabile.         Astfel, în cazul achitării în folosul persoanelor terțe a remunerațiilor pentru jurizare, plățile date urmează a fi impozitate în mărime de 7%, potrivit prevederilor art. 90 alin.(1) din Codul fiscal.         (Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018, publicat în Monitorul Oficial nr.464-470 din 29.12.2017)

Data arhivării răspunsului - 18.02.2020
Ordin SFS nr. 119, din 18.02.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil un impozit în mărime de 12% din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 18.02.2020

        Apare la persoana juridică obligația de reținere a impozitului pe venit în mărime de 7%, în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă?         În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.          Astfel, ţinând cont de prevederile legislației fiscale menționate, în cazul procurării unui activ de capital de la o persoană fizică, din numele căreia acționează persoana juridică (creditorul gajist) conform contractelor de gaj sau ipotecă, față de persoanele fizice nu se extind prevederile art. 90 alin.(1) din Сodul fiscal, privind reținerea impozitului pe venit la sursa de plată în mărime de 7%.

Data arhivării răspunsului - 18.02.2020
Ordin SFS nr. 187, din 25.03.2020

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași aticol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.          

Conform prevederilor art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în componența venitului impozabil se include creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7) din Cod.          

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier.          

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură un activ de capital cu intenția utilizării acestuia în scopurile companiei, respectiv, la efectuarea plății în folosul persoanei fizice va avea obligația de a efectua reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 12%, cu excepția саzului procurării mijloacelor de transport rutier.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 26.03.2020

        În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.           Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.          Astfel, în cazul în care compania de leasing procura un activ de capital cu intenția utilizării acestuia în scopurile companiei, aceasta la efectuarea plăți în folosul persoanei fizice va avea obligația de a efectua reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 7 %, cu excepția саzului procurării mijloacelor de transport rutier.

Data arhivării răspunsului - 26.03.2020
Ordin SFS nr. 867, din 08.09.2016

Data adăugării răspunsului - 09.10.2018

        Compania de leasing a procurat de la persoana fizică-cetățean un automobil care ulterior urmează a fi transmis în leasing. Va avea obligație compania de leasing să rețină ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% conform prevederile art. 90 din Codul fiscal?           În conformitate cu prevederile art. 3 din Legea cu privire la leasing nr. 59 din 28.04.2005, contract de leasing constituie contract în a cărui bază o parte (locator) se obligă, la cererea unei alte părţi (locatar), să îi asigure posesiunea şi folosinţa temporară a unui bun, contra unei plăţi periodice (rată de leasing), achiziţionat sau produs de locator, iar la expirarea contractului să respecte dreptul de opţiune al locatarului de a cumpăra bunul, de a prelungi contractul de leasing ori de a face să înceteze raporturile contractuale.         De asemenea, potrivit art. 6 din Legea menționată, forma juridică a operațiunilor de leasing este contractul de leasing dintre locator şi locatar şi contractul de vînzare-cumpărare (furnizare) dintre locator şi vînzător (furnizor), fie un contract complex, încheiat în condițiile art.7 şi 8 din Legea dată.         Totodată, menționăm că, conform art. 90 din Codul fiscal, nu se reține in prealabil suma in mărime de 7 % din plățile efectuate in folosul persoanei fizice pe veniturile obținute de către aceasta, din suma înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing.         Prin urmare, în cazul în care compania de leasing a procurat automobilul cu scopul de a-l transmite ulterior în leasing, aceasta nu va avea obligația de a efectuată reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 7% din plățile îndreptate în folosul persoanei fizice.

Data arhivării răspunsului - 09.10.2018
Ordin SFS nr. 187, din 25.03.2020

În conformitate cu prevederile art. art.90 alin.(2)-(3) din Codul fiscal, contribuabilii specificați la alin. (1) al aceluiași articol, au obligația de a reține în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12% din plățile efectuate în folosul persoanei fizice, exceptând întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obținute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.          

Conform prevederilor art. 18 lit. e) din Codul fiscal, în componența venitului impozabil se include creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7) din Cod.          

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier.          

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor de cumpărare – vânzare şi le transmite în leasing altor persoane fizice sau juridice, din sumele îndreptate spre achitare se reţine în prealabil impozitul pe venit în mărime de 12%, cu excepția cazului procurării mijloacelor de transport rutier.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 279-280 art. 401 din 06.09.2019)

Data adăugării răspunsului - 26.03.2020

 În conformitate cu prevederile art. 90 alin.(1) din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, iar în cazul lichidării agentului economic – din plăţile la lichidare în formă nemonetară.   Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor de cumpărare – vânzare şi le transmite în leasing altor persoane fizice sau juridice, din sumele îndreptate spre achitare se reţine în prealabil impozitul pe venit în mărimea stabilită în articolul menţionat, cu excepția cazului procurării mijloacelor de transport rutier.

Data arhivării răspunsului - 26.03.2020
Ordin SFS nr. 187, din 25.03.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din suma înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.          

Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor lease - back şi aceste bunuri mobiliare şi imobiliare se transmit în leasing (locaţiune, arendă, chirie) acestor persoane (vânzătorilor), din suma achitată nu se reţine impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 90 alin.(4) din Codul fiscal.          

Ţinând cont de prevederile legislaţiei în vigoare, în cazul în care entitatea, iniţial a încheiat cu persoana fizică contractul lease – back, indiferent de rezilierea ulterioară a acestuia, prevederile articolului 90 alin.(4) din Codul fiscal nu se extind faţă de entitate.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 279-280 art. 401 din 06.09.2019)

Data adăugării răspunsului - 26.03.2020

        Se va reţine oare impozitul pe venit la sursa de plată în cazul procurării de la persoane fizice a proprietăţii conform contractelor lease – back ulterior reziliate?           În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, nu se reţine în prealabil impozitul pe venit din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, din suma înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back.         Astfel, în cazul în care compania de leasing procură de la persoanele fizice active de capital conform contractelor lease - back şi aceste bunuri mobiliare şi imobiliare se transmit în leasing (locaţiune, arendă, chirie) acestor persoane (vânzătorilor), din suma achitată nu se reţine impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal.         Ţinând cont de prevederile legislaţiei în vigoare, în cazul în care entitatea, iniţial a încheiat cu persoana fizică contractul lease – back, indiferent de rezilierea ulterioară a acestuia, prevederile articolului 90 din Codul fiscal nu se extind faţă de entitate.

Data arhivării răspunsului - 26.03.2020
Ordin SFS nr. 573, din 24.10.2018

Data adăugării răspunsului - 25.10.2018

        Urmează IFS teritorial să aplice careva sancțiuni, în cazul în care din plățile efectuate în folosul avocatului care activează prin cabinetul avocatului de către agentul economic nu au fost reținut impozitul pe venit?         Potrivit explicațiilor oferite de Ministerul Finanțelor, prin circulara nr. 14/3-13/384 din 16.12.2013, pentru perioada fiscală 2013, potrivit prevederilor art. 90 din Codul fiscal, din plăţile efectuate în adresa cabinetului de avocat urma a fi efectuată reținerea prealabilă a impozitului pe venit în mărime de 7%.          Totodată, explicaţiile anterioare emise de Ministerul Finanţelor şi/sau IFPS, care contravin prevederilor expuse nu generează obligația de revedere a acţiunilor ce au fost realizate ca efect a celor expuse în scrisorile menţionate, agenţii economici neavînd obligaţia să-şi revadă dările de seamă prezentate şi să îşi recalculeze şi onoreze obligaţiile fiscale vis-a-vis de perioadele anterioare.          În același timp, în conformitate cu prevederile alin. (4) art. 234 din Codul fiscal, persoanele scutite de impozite şi/sau taxe, precum şi cele care au calculat greşit impozitul şi/sau taxa din cauza explicaţiilor greşite, prezentate în scris de organul fiscal, sînt absolvite de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.

Data arhivării răspunsului - 25.10.2018
Ordin SFS nr. 163, din 14.02.2017

Comasarea cu întrebarea și răspunsul expus la nr. 29.1.7.3.24.

Data adăugării răspunsului - 08.11.2017

 În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal (modificat prin Legea nr.281 din 16.12.2016, în vigoare din 01.01.2017), nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91,din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.  Astfel, la procurarea de la persoana fizică a unui mijloc de transport rutier, nu se va reţine impozitul pe venit în mărime de 7% din suma achitată acestea

Data arhivării răspunsului - 08.11.2017
Ordin SFS nr. 187, din 25.03.2020

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier.

Astfel, la procurarea de la persoana fizică a unui mijloc de transport rutier, nu se va reţine impozitul pe venit în mărime de 12% din suma achitată acestea.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 alin. (1) din Codul fiscal, prin Legea nr.122 din 16.08.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 279-280 art. 401 din 06.09.2019)

Data adăugării răspunsului - 26.03.2020

 În conformitate cu prevederile art. 90 din Codul fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art. 5 pct. 20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap.101, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.   Nu se reţine în prealabil suma în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art. 20, 88, 89, 901 şi 91, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital.   Totodată, potrivit art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 88-90 şi art. 91 vor prezenta o dare de seamă care va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor.

Data arhivării răspunsului - 26.03.2020
Ordin SFS nr. 613, din 13.12.2021

       În conformitate cu art. 90 alin. (5) din Codul fiscal, prin derogare de la alin. (3) al aceluiași articol, în cazul plăţilor la lichidare, impozitul pe venit se reţine din diferenţa dintre suma îndreptată spre achitare şi valoarea nominală a cotei de participare în capitalul social al agentului economic aflat în proces de lichidare.
(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.257 din 16.12.2021, în vigoare din 01.01.2021).

Data adăugării răspunsului - 16.12.2021

Potrivit art.57 alin.(2) din Codul fiscal, în cazul lichidării agentului economic, beneficiarii proprietăţii distribuite sunt trataţi astfel ca şi cum ei au schimbat cotele lor de participaţie în capitalul agentului economic lichidat pe o sumă egală cu valoarea de piaţă a proprietăţii obţinute.          

Concomitent, în conformitate cu art.90 alin.(5) din Cod, prin derogare de la alin.(3) al aceluiași articol, în cazul plăţilor la lichidare, impozitul pe venit se reţine din diferenţa dintre suma îndreptată spre achitare şi valoarea nominală a cotei de participare în capitalul social al agentului economic aflat în proces de lichidare.          

În cazul în care potrivit naturii plăților finale îndreptate spre plată asociaților/ acționarilor/ membrilor/ fondatorilor entității, acestea provin din proprietatea distribuită, atunci se vor aplica prevederile art.57 alin.(2) și art.90 alin.(5) din Codul fiscal.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data arhivării răspunsului - 04.03.2020

        Potrivit art.57 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal, în cazul lichidării agentului economic, beneficiarii proprietăţii distribuite sunt trataţi astfel ca şi cum ei au schimbat cotele lor de participaţie în capitalul agentului economic lichidat pe o sumă egală cu valoarea de piaţă a proprietăţii obţinute.          Concomitent, în conformitate cu art.90 alin.(2) din Cod, prin derogare de la art.90 alin.(1) al aceluiași articol, în cazul plăţilor la lichidare, impozitul pe venit se reţine din diferenţa dintre suma îndreptată spre achitare şi valoarea nominală a cotei de participare în capitalul social al agentului economic aflat în proces de lichidare.          În cazul în care natura plăților finale îndreptate spre plată asociaților/ acționarilor/ membrilor/ fondatorilor entității, provin din proprietatea distribuită, se vor aplica prevederile art.57 alin.(2) și art.90 alin.(2) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 04.03.2020
Ordin SFS nr. 149, din 04.03.2020

Potrivit art.20 lit.r) din Codul fiscal în cazul ajutorului material acordat persoanelor fizice din mijloacele sindicatelor, limita neimpozabilă constituie un salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de Guvern, per angajat anual, cu excepția ajutorului acordat în caz de deces şi/sau boală a angajatului sau a rudelor şi/sau afinilor de gradul I ai acestuia. 

Prin urmare, la acordarea ajutorului material persoanelor fizice din mijloacele sindicatelor, cu excepția celor care nu se limitează (în caz de deces şi/sau boală a angajatului sau a rudelor şi/sau afinilor de gradul I ai acestuia) din suma care va depăși cuantumul salariului mediu lunar pe economie se va calcula impozitul pe venit potrivit art.90 din Codul fiscal (reținerea în prealabil a 12% din suma ajutorului material).          

Astfel, reieșind din cele menționate, din ajutorul material acordat din mijloacele sindicatelor pe parcursul anului, care depășește cuantumul salariului mediu lunar pe economie urmează să se calculeze impozitul pe venit.          

(Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.90 din Codul fiscal, prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare din 01.01.2020, publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019)

Data adăugării răspunsului - 04.03.2020

        Potrivit art.20 lit.r) din Codul fiscal în cazul ajutorului material acordat persoanelor fizice din mijloacele sindicatelor, limita neimpozabilă constituie un salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de Guvern, per angajat anual, cu excepția ajutorului acordat în caz de deces şi/sau boală a angajatului sau a rudelor şi/sau afinilor de gradul I ai acestuia.          Prin urmare, la acordarea ajutorului material persoanelor fizice din mijloacele sindicatelor, cu excepția celor care nu se limitează (în caz de deces şi/sau boală a angajatului sau a rudelor şi/sau afinilor de gradul I ai acestuia) din suma care va depăși cuantumul salariului mediu lunar pe economie se va calcula impozitul pe venit potrivit art.90 din Codul fiscal (reținerea în prealabil a 7% din suma ajutorului material).          Astfel, reieșind din cele menționate, din ajutorul material acordat din mijloacele sindicatelor pe parcursul anului, care depășește cuantumul salariului mediu lunar pe economie urmează să se calculeze impozitul pe venit.

Data arhivării răspunsului - 04.03.2020
Ordin SFS nr. 426, din 15.11.2023

Conform art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, nu se reține impozitul pe venit la sursa de plată din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier.
Potrivit prevederilor art. 5 din Codul transporturilor rutiere nr. 150 din 17.07.2014, vehicul rutier este un sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de autopropulsare. În sensul prezentului cod, sînt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele, definite astfel:
a) autovehicul – vehicul rutier autopropulsat, suspendat pe roţi, şenile sau tălpi, destinat transportului rutier de persoane sau de bunuri ori efectuării de lucrări;
b) remorcă – vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
c) semiremorcă – vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încît asupra tractorului sau axei de tractare se exercită o forţă verticală semnificativă;
d) tractor – vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractării de remorci/semiremorci.
Astfel, prevederile art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal se extind asupra tuturor vehiculelor rutiere enumerate supra.

Data adăugării răspunsului - 17.11.2023

În conformitate cu prevederile art. 5 din Codul transporturilor rutiere nr. 150 din 17.07.2014, noțiunea de vehicul rutier reprezintă sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de autopropulsare. În sensul prezentului cod, sînt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele.
În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, nu se reține impozitul în prealabil conform alin.(2) al articolului menționat, din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier.
Astfel, la procurarea de la persoana fizică a unei remorce, nu se va reţine impozitul pe venit în mărime de 12% din suma achitată acesteia.   

Data arhivării răspunsului - 17.11.2023
Ordin SFS nr. 107, din 11.03.2022

      În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu se reține impozitul pe venit în prealabil, ca parte a impozitului, din suma arendei terenurilor agricole.
      Prin urmare, din suma arendei terenurilor agricole nu se reține impozitul pe venit la sursa de plată.

Data adăugării răspunsului - 11.03.2022

news-events