Nota de informare privind salariul şi alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajaților, precum şi plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS21)

Ordin SFS nr. 504, din 28.09.2018

În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.6918 şi art.88–91, cu excepţia impozitului reţinut pentru câştigurile de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea fiecărui câştig nu depăşeşte scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1), vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Această dare de seamă va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art.90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor. În cazul în care, pe parcursul perioadei fiscale, persoanele care sînt obligate să reţină la sursă impozitul se lichidează sau se reorganizează prin dezmembrare, acestea urmează să prezinte darea de seamă menţionată în termen de 15 zile de la data aprobării bilanţului de lichidare/ repartiţie a întreprinderii în proces de lichidare sau reorganizare.          

Astfel, în cazul achitării venitului, care a fost impozitat prin reținere finală la sursa de plată conform art. 90¹ din Codul fiscal, agentul economic va reflecta în Darea de seamă anuală suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut.          

În cazul în care entitatea se lichidează sau se reorganizează prin dezmembrare, acestea urmează să prezinte darea de seamă menționată în termen de 15 zile de la data aprobării bilanțului de lichidare/ repartiție a întreprinderii în proces de lichidare sau reorganizare.

Data adăugării răspunsului - 07.09.2020

        În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 88-90, art. 901 – dacă venitul achitat (pe tip de venit) depăşeşte scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1), şi art. 91, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Această dare de seamă va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor.           Astfel, în cazurile în care venitul achitat, care a fost impozitat prin reținere finală la sursa de plată conform art. 901 din Codul fiscal, depășește cuantumul scutirii personale stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal, agentul economic va reflecta în Darea de seamă anuală suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Determinarea depășirii scutirii personale stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal se face pe fiecare tip de venit.

Data arhivării răspunsului - 07.09.2020
Ordin SFS nr. 185, din 19.04.2019

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

        Care este modalitatea de reflectare în Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către patron în folosul angajaților, precum și plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul și impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS14), a veniturilor salariale aferente anului 2014 achitate angajaților, subiecților care practică activitate de întreprinzător, a căror gen principal de activitate este realizarea de programe, prevăzut în Anexa nr.1 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II al Codului fiscal, dacă pînă în luna septembrie 2014 din Darea de seamă fiscală (forma IRV09) acestea au fost reflectate la codul sursei de venit - SAL, iar ulterior în Darea de seamă forma IRV14 (începând cu luna septembrie 2014) la codul sursei de venit - SAL a)?           În Nota de informare privind salariul și alte plăți efectuate de către patron în folosul angajaților, precum și plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul și impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS14), aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.697 din 22.08.2014, informația sumelor de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu precum și reținerile impozitului pe venit a angajaților din domeniul IT, trebuie să fie reflectate cu codul SAL a) pentru toată perioada fiscală a anului 2014.

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 32, din 30.01.2025

  În conformitate cu art. 163 alin. (6) din Codul fiscal, codul fiscal oricărei persoane fizice – cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin sau apatrid – care dispune de obiecte impozabile sau care are obligaţii fiscale, conform legislaţiei fiscale, sau care a obţinut dreptul de a exercita o anumită activitate în baza patentei de întreprinzător, reprezintă codul personal (IDNP) atribuit conform cadrului normativ de către autoritatea competentă sau este identic cu numărul actului de identitate al cetăţeanului străin sau al apatridului.
 [Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr. 204 din 24.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

Data adăugării răspunsului - 31.01.2025

Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

Ținînd cont de prevederile art. 163 alin. (6) din Codul fiscal, codul fiscal al oricărei persoane fizice – cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin sau apatrid reprezintă codul personal indicat pe verso-ul buletinului de identitate sau este identic cu numărul actului de identitate al cetăţeanului străin sau al apatridului.    

Codul fiscal al persoanelor fără buletin de identitate reprezintă seria şi numărul pașaportului, iar dacă nu au nici paşaport, seria şi numărul certificatului de naştere sau al altui act de identitate.

Data arhivării răspunsului - 31.01.2025

        Cum urmează a fi completate rubricile care se referă la codul fiscal al persoanei în Nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi(forma IALS 14), în condițiile în care aceasta nu dispune de cod fiscal?           Ținînd cont de prevederile art. 163 alin. (6) din Codul fiscal, codul fiscal al oricărei persoane fizice – cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin sau apatrid reprezintă codul personal indicat pe verso-ul buletinului de identitate sau este identic cu numărul actului de identitate al cetăţeanului străin sau al apatridului.         Codul fiscal al persoanelor fără buletin de identitate reprezintă seria şi numărul pașaportului, iar dacă nu au nici paşaport, seria şi numărul certificatului de naştere sau al altui act de identitate.

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art. 90 din Cod, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă (Nota de informare (forma IALS), în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Această dare de seamă va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor.          

Astfel, în cazul în care, pe parcursul anului, în adresa persoanelor fizice au fost achitate careva venituri, de la care nu apare obligația de reținere a impozitului de 12%, aceste venituri urmează a fi reflectate în darea de seamă forma IALS, la codul sursei de venit PLs).

Data adăugării răspunsului - 07.09.2020

        Apare obligația de reflectare în Nota de informare privind salariul şi alte plăți efectuate de către patron în folosul angajaților, precum şi plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decît salariul şi impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS 14) a veniturilor îndreptate în favoarea persoanelor fizice de la care nu apare obligația de reținere a impozitului de 7%?          În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care în decursul anului au avut obligația să reţină impozitul în conformitate cu art.88–90, prezintă organului fiscal teritorial, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, Nota de informare privind salariul şi alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din alte surse de venit decît salariul şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi (forma IALS 14), în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plății și a impozitului pe venit reţinut.   De asemenea, este de menționat că potrivit art. 90 din Codul fiscal, ca excepție, nu apare obligația de reținere a impozitului pe venit din plățile îndreptate spre achitare deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cabinetului avocatului, a notarului public, a executorului judecătoresc, a biroului individual al mediatorului.                Astfel, în cazul în care, pe parcursul anului, în adresa persoanelor fizice, de la care nu apare obligația de reținere a impozitului de 7%, au fost achitate careva venituri, pentru aceste venituri nu apare obligația de a le reflecta în darea de seamă forma IALS 14.

Data arhivării răspunsului - 07.09.2020
Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

În conformitate cu prevederile art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plătește lucrătorului salariu (inclusiv primele și facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat și de deduceri, și să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern.   

De asemenea, prevederi privind calcularea și reținerea de către angajator, a contribuțiilor de asigurări sociale si prime de asigurări obligatorii de asistenta medicală sunt stabilite în art. 20 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale, nr.489-XIV din 08.07.1999, precum și în art. 25 din Legea cu privire la mărimea, modul si termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenta medicala nr. 1593 din 26.12.2002.    

În cazul în care de către executorul judecătoresc s-au încasat forțat sume ce urmează a fi achitate persoanelor fizice, fără a fi calculat si reținut impozitul pe venit la sursa de plată, contribuții de asigurări sociale si prime de asigurare obligatorie de asistență medicală, angajatorul este obligat în termen de pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, să prezente organului fiscal teritorial o dare de seama fiscala anuală (forma IALS21) privind salariu și alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajaților, în care va indica numele si prenumele (denumirea), adresa si codul fiscal al persoanelor fizice, suma venitului transferat, fără a indica impozitul pe venit, contribuții individuale de asigurări sociale si prime de asigurare obligatorie de asistență medicală aferente sumei transferate.    

Cît privește calcularea si reținerea contribuțiilor de asigurări sociale și a primelor de asigurări obligatorii de asistență medicală, angajatorul, conform legislației în vigoare, urmează să calculeze și achite din cont propriu, inclusiv și pentru angajați:    

- contribuțiile de asigurări sociale, conform tarifului stabilit pentru perioada în care urmau de a fi calculate aceste plăți;   

- primele de asistență medicală, conform tarifelor stabilite pentru perioada fiscala în care s-au transferat aceste sume.

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

        Cum se vor executa obligațiile patronului de reținere și achitare a impozitului pe venit, contribuțiilor de asigurări sociale si prime de asigurare obligatorie de asistență medicală, în cazul încasării de către executorul judecătoresc, conform deciziei instanței de judecată a sumelor ce urmează a fi achitate persoanei fizice, fără efectuarea reținerilor conform legislației?           În conformitate cu prevederile art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare patron care plătește lucrătorului salariu (inclusiv primele și facilitățile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat și de deduceri, și să rețină din aceste plăți un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern.          De asemenea, prevederi privind calcularea și reținerea de către angajator, a contribuțiilor de asigurări sociale si prime de asigurări obligatorii de asistenta medicală sunt stabilite în art. 20 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale, nr.489-XIV din 08.07.1999, precum și în art. 25 din Legea cu privire la mărimea, modul si termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenta medicala nr. 1593 din 26.12.2002.          În cazul în care de către executorul judecătoresc s-au încasat forțat sume ce urmează a fi achitate persoanelor fizice, fără a fi calculat si reținut impozitul pe venit la sursa de plată, contribuții de asigurări sociale si prime de asigurare obligatorie de asistență medicală, angajatorul este obligat în termen de pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, să prezente organului fiscal teritorial o dare de seama fiscala anuală (IALS14) privind salariu și alte plăți efectuate de către patron în folosul angajaților, în care va indica numele si prenumele (denumirea), adresa si codul fiscal al persoanelor fizice, suma venitului transferat, fără a indica impozitul pe venit, contribuții individuale de asigurări sociale si prime de asigurare obligatorie de asistență medicală aferente sumei transferate.          Cît privește calcularea si reținerea contribuțiilor de asigurări sociale și a primelor de asigurări obligatorii de asistență medicală, angajatorul, conform legislației în vigoare, urmează să calculeze și achite din cont propriu, inclusiv și pentru angajați:          - contribuțiile de asigurări sociale, conform tarifului stabilit pentru perioada în care urmau de a fi calculate aceste plăți;           - primele de asistență medicală, conform tarifelor stabilite pentru perioada fiscala în care s-au transferat aceste sume.

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 185, din 19.04.2019

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

        Începând cu care dată a anului 2015 agentul economic, care a efectuat reținerea finală a impozitului pe venit, urmează să reflecte informația aferentă venitului achitat și impozitului pe venit reținut din acesta în Nota de informare (forma IALS 14), ținând cont de completările și modificările introduse în art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, prevederi care au intrat în vigoare la 1 mai 2015?           Persoanele care sunt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 901 din Codul fiscal urmează să reflecte în Nota de informare (forma IALS 14, anexa nr. 2 la Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014) informația anuală pentru anul 2015 aferentă venitului achitat, valoarea căruia depășește scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal.          Totodată, obligația de declarare a veniturilor şi impozitului pe venit reţinut final la sursa de plată nu survine în toate cazurile, ci doar atunci cînd plăţile efectuate în folosul persoanei fizice în decursul anului depăşesc suma scutirii personale stabilite la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal. Pentru astfel de plăţi se va declara întreaga sumă a venitului achitat şi a impozitului pe venit reţinut.

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 263, din 14.06.2019

     În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art.6918 şi art.88–91, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut. Această dare de seamă va include și datele despre persoanele și/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum și sumele veniturilor achitate în folosul lor.  
    Astfel, în dările de seamă lunară (forma IPC21), precum și anuală (forma IALS21), angajatorul urmează să declare salariul, alte plăți efectuate în folosul angajatului/persoanei fizice și impozitul pe venit reținut din aceste plăți conform art.6918 şi art.88–91 din Codul fiscal, indicînd și datele despre persoanele și veniturile scutite de impozitarea prealabilă conform art. 90 din Codul fiscal.          
     În cazul în care venitul angajatului/persoanei fizice provine din surse pe venit neimpozabile, specificate în art. 20 din Codul fiscal, acesta nu se va reflecta în dările de seama menționate.

Data adăugării răspunsului - 07.09.2020

Ordin SFS nr. 263, din 14.06.2019

    În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art. 88–91 din Codul fiscal, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut.   
    Astfel, reieșind din prevederile art. 92 din Codul fiscal, în dările de seamă lunare și anuale se vor include veniturile impozabile și impozitul pe venit reținut la sursa de plată.   
   Prin urmare, dat fiind faptul că, veniturile obținute de către angajați, specialitățile cărora sunt indicate în lista activităților de realizare de programe (Anexa nr. 1 din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal nr. 1164 – XIII din 24 aprilie 1997), care parțial sunt scutite de impozitul pe venit, vor fi incluse în dările de anuale (forma IPC21, IALS21) doar suma veniturilor impozabile și impozitul pe venit reținut la sursa de plată, la codul sursei de venit SALa).

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

Ordin SFS nr. 140, din 01.04.2024

     În conformitate cu prevederile art. 71 alin. (1) lit. n) și o) din Codul fiscal, veniturile primite de persoanele fizice nerezidente sub formă de salarii şi alte remuneraţii similare din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele stabilite la prezentul alineat, primită de administrator, fondator, membru al consiliului de administrație ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredințate acestor persoane și veniturile sub formă de facilităţi, specificate la art. 19 din Codul fiscal, acordate persoanelor fizice nerezidente de un angajator rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, se consideră venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate.
      Potrivit art. 73 alin. (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 lit. n) şi o), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88, fără dreptul la deduceri şi/sau scutiri aferente acestor venituri, cu excepţia primelor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală achitate conform legislaţiei.
      Astfel, veniturile obținute din activitatea desfășurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele specificate la lit. n), precum și veniturile sub formă de facilități, specificate la lit. o) din art. 71 al Codului fiscal, se vor impozita la sursa de plată potrivit art. 88 din Codul fiscal, în modul stabilit de Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.
      Prin urmare, veniturile specificate la art. 71 lit. n) și o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenților, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal, se reflectă în Nota de informare anuală (forma IALS 21) în col. 5 cu codul sursei de venit SAL.
[Modificările sunt operate în temeiul Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

Data adăugării răspunsului - 01.04.2024

Ordin nr. 263, din 14.06.2019
Cum se vor reflecta în darea de seamă anuală (forma IALS) veniturile persoanelor fizice nerezidente aferente activității desfășurate conform contractului (acordului) de muncă sau în baza altor contracte cu caracter civil?
În conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71, care nu țin de o reprezentanță permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art. 91, fără dreptul la deduceri, cu excepția veniturilor menționate la alin. (4) din articolul respectiv.   
Potrivit alin. (4) din articolul menționat, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 lit. n) și o), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88, fără dreptul la deduceri și/sau scutiri aferente acestor venituri.   
Astfel, veniturile obținute din activitatea desfășurată conform contractului (acordului) de muncă sau din cea desfășurată în baza altor contracte cu caracter civil, specificate la lit. n), precum și veniturile sub formă de facilități, specificate la lit. o) din art. 71 al Codului fiscal, se vor impozita la sursa de plată potrivit art. 88 din Codul fiscal, în modul stabilit de Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.   
Prin urmare, veniturile specificate la art. 71 lit. n) și o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenților, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal, se reflectă în Nota de informare anuală (forma IALS) în col. 5 cu codul sursei de venit SAL.

Data arhivării răspunsului - 01.04.2024
Ordin SFS nr. 263, din 14.06.2019

    În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art. 88–91 din Codul fiscal, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut.   
   Prin urmare, potrivit modului de completare a dării de seamă anuală (forma IALS21), veniturile achitate persoanelor fizice, care nu desfășoară activitate de întreprinzător, aferent transmiterii în posesie și/sau folosință (locațiune, arendă, uzufruct) a proprietății mobiliare/imobiliare și impozitul reținut din acestea, urmează de a fi reflectate în col. 5 cu codul sursei de venit „FOL”.

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

Ordin SFS nr. 140, din 01.04.2024

    Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, veniturile primite de persoanele fizice nerezidente sub formă de salarii şi alte remuneraţii similare din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele stabilite la prezentul alineat, primită de administrator, fondator, membru al consiliului de administrație ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredințate acestor persoane, se consideră venituri ale nerezidenților obținute în Republica Moldova.
     Conform art. 73 alin. (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 lit. n), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88 din Cod, fără dreptul la deduceri şi/sau scutiri aferente acestor venituri, cu excepţia primelor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală achitate conform legislaţiei.
    Astfel, veniturile persoanelor fizice nerezidente primite de administrator, fondator, membru al consiliului de administrație ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanței permanente, se vor impozita la sursa de plată potrivit art. 88 din Codul fiscal, în modul stabilit de Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.
      Prin urmare, veniturile specificate la art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, achitate persoanelor fizice nerezidente, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal, se reflectă în Nota de informare anuală (forma IALS 21) în col. 5 cu codul sursei de venit SAL.
[Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021 și Legii nr. 356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

Data adăugării răspunsului - 01.04.2024

Ordin nr. 263, din 14.06.2019
Ce cod al sursei de venit se indică în darea de seamă anuală (forma IALS) la reflectarea venitului sub formă de salariu (onorarii conducătorilor, fondatorilor sau membrilor consiliului de administrație) achitat persoanei fizice nerezidente?
Potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, veniturile obținute din activitatea desfășurată conform contractului (acordului) de muncă sau din cea desfășurată în baza altor contracte cu caracter civil, inclusiv onorariile conducătorilor, fondatorilor sau membrilor consiliului de administrație și/sau alte plăți primite de membrii organelor de conducere ale persoanei juridice rezidente, indiferent de locul exercitării efective a obligațiilor administrative încredințate acestor persoane, se consideră venituri ale nerezidenților obținute în Republica Moldova.   
Conform art. 73 alin. (4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art. 71 alin. (1) lit. n), urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art. 88 din Cod, fără dreptul la deduceri și/sau scutiri aferente acestor venituri.    
Astfel, veniturile obținute sub formă de salariu (onorarii conducătorilor, fondatorilor sau membrilor consiliului de administrație), se vor impozita la sursa de plată potrivit art. 88 din Codul fiscal, în modul stabilit de Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014.   
Prin urmare, veniturile specificate la art. 71 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenților, precum și impozitul reținut din aceste venituri, conform art. 88 din Codul fiscal, se reflectă în Nota de informare anuală (forma IALS) în col. 5 cu codul sursei de venit SAL.

Data arhivării răspunsului - 01.04.2024
Ordin SFS nr. 140, din 01.04.2024

    În conformitate cu art. 901 alin. (35) din Codul fiscal, persoanele specificate la art. 90 reţin un impozit în mărime de 6% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali, a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şi a persoanelor fizice care desfăşoară activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap. 103, pe veniturile obţinute de către acestea aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi a produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural.
     De asemenea, conform art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, veniturile respective și impozitul reținut urmează să fie declarate prin darea de seamă anuală (forma IALS 21), aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 95 din 30 iulie 2020, indicând numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice în folosul căreia au fost efectuate plățile, cu reflectarea în col. 5 a codului sursei de venit „LIV”.
[Modificările sunt operate în temeiul Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

Data adăugării răspunsului - 01.04.2024

Ordin nr. 263, din 14.06.2019
În conformitate cu art. 901 alin. (35) din Codul fiscal, aferent veniturilor obținute de persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în legătură cu livrarea producției din fitotehnie și horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor și a produselor derivate din nuci, și a producției din zootehnie în formă naturală, în masă vie și sacrificată, cu excepția laptelui natural, se aplica reținerea finală a impozitului pe venit la sursa de plată în mărime de 5%.   
De asemenea, conform art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, veniturile respective și impozitul reținut urmează să fie declarate prin darea de seamă anuală (forma IALS), aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 149 din 05.09.2018, indicînd numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice în folosul căreia au fost efectuate plățile, cu reflectarea în col. 5 a codului sursei de venit „LIV”.

Data arhivării răspunsului - 01.04.2024
Ordin SFS nr. 263, din 14.06.2019

    Potrivit noțiunii expuse la art. 2 din Legea nr. 22 din 23.02.2018 privind exercitarea unor activități necalificate cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, „zilier” este persoană fizică, cetățean al Republicii Moldova, cetățean străin sau apatrid, care are capacitate de muncă și care exercită, contra unei remunerații, activități necalificate cu caracter ocazional pentru un beneficiar.   
    Din plățile achitate zilierilor pentru serviciile și lucrările ocazionale efectuate, beneficiarii urmează să rețină la sursa de plată impozitul pe venit conform art. 88 alin. (5) din Codul fiscal, aplicînd cota prevăzută la art. 15 lit. a) din Codul fiscal.  
     Conform art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, entitatea urmează să prezinte Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă anuală (forma IALS21) în care va indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut, cu reflectarea în col. 5 la codul sursei de venit SAL.

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

Ordin SFS nr. 31, din 19.01.2021

Data adăugării răspunsului - 19.01.2021

        Cum urmează a fi raportată informația privind persoanele întreținute în Anexa la Forma IALS18 după modificările operate în formular și Modul de completare al acestuia prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.115 din 20 august 2019?         În conformitate cu art.92 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.6918 şi art.88–91, cu excepţia impozitului reţinut pentru câştigurile de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea câştigurilor nu depăşeşte scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1), vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă (Forma IALS18), în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut.          Astfel, în anexa la Forma IALS18 “Informaţia privind persoanele întreţinute”, în coloana 1 se indică numărul curent al angajatului. Respectiv, înscrierile în anexa la Forma IALS18 se efectuează în mod consecutiv. Totodată, însă în cazul în care angajatul a solicitat două sau mai multe scutiri pentru persoanele întreţinute, datele reflectate în col. 1 şi 2 ale anexei (numărul curent şi codul fiscal al angajatului) se repetă pentru fiecare persoana întreţinută.          Prima perioadă de raportare conform modificărilor efectuate este perioada fiscală 2019.

Data arhivării răspunsului - 19.01.2021
Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

    Conform modului de completare a Notei de informare (Forma IALS), aprobat respectiv prin Ordinele Ministerului Finanțelor nr. 140 din 20 noiembrie 2017, nr. 149 din 5 septembrie 2018, în coloana 6 se indică suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală.   
   Totodată, potrivit Instrucțiunii privind modul de completare a Dării de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), aprobată prin Ordinul Ministerului finanțelor nr.126 din 04.10.2017, în coloana 4 din darea de seamă respectivă se indică suma venitului calculat și îndreptat spre achitare în luna de gestiune sub formă de salarii și facilități fiscale conform art. 88 alin. (1) din Codul fiscal (suma respectivă se reflectă fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenta medicală și a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii), inclusiv veniturile specificate la art. 71 alin.(1) lit. n) și o) din Codul fiscal achitate în folosul nerezidenților, precum și veniturile specificate la art. 88 alin. (5) din Codul fiscal.   
   Conform art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, darea de seamă anuală (Forma IALS21) trebuie să cuprindă informația privind: numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut.   
   Prin urmare, în coloana 6 din Nota de informare (Forma IALS21) la codul sursei de venit SAL, urmează a indica venitul calculat și îndreptat spre achitare, fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii pentru perioada de gestiune.

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

        În coloana 6 ”Suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală” din Nota de informare (forma IALS) la codul sursei de venit SAL, se indică suma salariului brut sau net?  În coloana 6 ”Suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală” din Nota de informare (forma IALS) la codul sursei de venit SAL, se indică suma salariului brut sau net?           Conform modului de completare a Notei de informare (Forma IALS14), aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.140 din 20 noiembrie 2017, în coloana 6 se indică suma totală a venitului îndreptat spre achitare în perioada fiscală, inclusiv suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent.         Totodată, potrivit Instrucțiunii privind modul de completare a Dării de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC18), aprobată prin Ordinul Ministerului finanțelor nr.126 din 04.10.2017, în coloana 4 se indică suma venitului calculat şi îndreptat spre achitare în luna gestionară, unde suma respectivă se reflectă fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi fără deducerea contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii.         Astfel, deoarece Nota de informare (Forma IALS14) cuprinde informația anuală privind salariul şi alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajaţilor, generalizată în baza Dărilor de seamă (Forma IPC18) prezentate lunar, coloana 6 se va completa analogic coloanei 4.         Prin urmare, în coloana 6 din Nota de informare (Forma IALS14) la codul sursei de venit SAL, urmează a indica venitul calculat şi îndreptat spre achitare, fără deducerea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii pentru perioada de gestiune. (Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul prevederilor Ordinului Ministerului finanțelor nr.126 din 04.10.2017 (în vigoare 01.01.2018) publicat în Monitorul Oficial nr. 383-388 din 03.11.2017 și Ordinul Ministerului finanțelor nr.140 din 20.11.2017 (în vigoare 01.12.2017) publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 421-427 art. 2076 din 01.12.2017)

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

    Potrivit art. 92 alin. (3) din Codul fiscal, persoanele care sunt obligate să rețină impozitul în conformitate cu art. 6918 și 88–91 vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele și prenumele (denumirea), adresa și codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plățile, precum și suma totală a plății și a impozitului pe venit reținut. Această dare de seamă va include și datele despre persoanele și/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum și sumele veniturilor achitate în folosul lor. În cazul în care, pe parcursul perioadei fiscale, persoanele care sunt obligate să rețină la sursă impozitul se lichidează sau se reorganizează prin dezmembrare, acestea urmează să prezinte darea de seamă menționată în termen de 15 zile de la data aprobării bilanțului de lichidare/ repartiție a întreprinderii în proces de lichidare sau reorganizare.          
     Astfel, Nota de informare (forma IALS21), urmează a fi prezentată cu includerea informației privind veniturile achitate de agentul economic în favoarea angajaților care activează în cadrul tuturor subdiviziunilor, precum şi a plăților efectuate în favoarea terților și impozitului reținut din acestea pe parcursul perioadei fiscale de gestiune, în conformitate cu art. 92 alin. (3) din Codul fiscal.

Data adăugării răspunsului - 07.09.2020

        Cum se prezentă nota de informare (forma IALS 14) dacă agentul economic are mai multe subdiviziuni?           Potrivit art.92 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.88–91 vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Această dare de seamă va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art.90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor. În cazul în care, pe parcursul perioadei fiscale, persoanele care sînt obligate să reţină la sursă impozitul se lichidează sau se reorganizează prin dezmembrare, acestea urmează să prezinte darea de seamă menţionată în termen de 15 zile de la data aprobării bilanţului de lichidare/ repartiţie a întreprinderii în proces de lichidare sau reorganizare.         Astfel, Nota de informare (forma IALS 14), urmează a fi prezentată cu includerea informației privind veniturile achitate de agentul economic în favoarea angajaților care activează în cadrul tuturor subdiviziunilor, precum ți a plăților efectuate în favoarea terților și impozitului reținut din acestea în conformitate cu art.92 alin.(3) din Codul fiscal, pe parcursul perioadei fiscale de gestiune. (Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul modificării art.92 alin. (3) din Codul fiscal, prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018, publicat în Monitorul Oficial nr.464-470 din 29.12.2017)

Data arhivării răspunsului - 07.09.2020
Ordin SFS nr. 654, din 07.12.2018

Data adăugării răspunsului - 21.01.2020

        Cum se vor reflecta în Darea de seama lunară (forma IRV14) și anuală (Forma IALS14) veniturile achitate persoanelor fizice, care sunt scutite de reținerea prealabilă a impozitului pe venit, potrivit art. 90 din Codul fiscal?         În conformitate cu prevederile art. 92 alin. (2) din Codul fiscal, dările de seamă fiscale privind veniturile achitate şi impozitul pe venit reţinut la sursa de plată se prezintă de către plătitorii veniturilor Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plăţile, cu excepţia dării de seamă indicate la alin. (3) din articolul menționat, pentru care este prevăzut alt termen de prezentare.          Potrivit prevederilor alin. (3) din articolul menționat, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 88-90, art. 901 – dacă venitul achitat (pe tip de venit) depăşeşte scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1), şi art. 91 vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut. Această dare de seamă va include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art. 90, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul lor.          Astfel, conform Notei explicative (Anexa nr. 4 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22 august 2014), în Darea de seamă lunară (forma IRV14) la codul sursei de venit SER și anuală (Forma IALS14) se vor reflecta plățile efectuate în folosul persoanelor fizice aferent veniturilor scutite de impozitare prealabilă conform art. 90 din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 21.01.2020
Ordin SFS nr. 140, din 01.04.2024

     Conform art. 90 alin. (4) din Codul fiscal, nu se reţine impozit pe venit în prealabil din:
a) plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art. 20, 88, 89, 901 şi 91;
b) înstrăinarea mijloacelor de transport rutier;
c) înstrăinarea activelor de capital prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. a);
d) suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital;
e) plăţile la lichidare în formă nemonetară, în cazul lichidării agentului economic.
     Potrivit Instrucțiunii cu privire la modul de completare a Darii de seamă lunare (formularul IPC 21), anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 94 din 30 iulie 2020, la codul sursei PLs) (codul 32 col.4) se indică suma veniturilor din care nu urmează să se rețină impozitul pe venit conform art. 90 alin.(4) din Codul fiscal. Respectiv, în darea de seamă anuală (forma IALS 21), la codul sursei PLs) entitatea urmează să indice plățile menționate.
[Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 01.01.2024]

Data adăugării răspunsului - 01.04.2024

Ordin nr. 57, din 30.01.2020
Potrivit Instrucțiunii cu privire la modul de completare a Darii de seamă lunare (formularul IPC18), anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126 din 04.10.2017, la codul sursei PLs) (codul 32 col.4 ) se indică suma veniturilor din care nu urmează să se rețină impozitul pe venit conform art. 90 alin.(4) din Codul fiscal.         
Respectiv, în darea de seamă anuală (forma IALS) entitatea urmează să indice la codul sursei PLs) următoarele plăți efectuate pe parcursul perioadei fiscale în folosul persoanei fizice, scutite de impozitare prealabilă conform art.90 (4) din Codul fiscal:
- la înstrăinarea mijloacelor de transport rutier; 
- la înstrăinarea valorilor mobiliare;
- la arenda terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital;
- la lichidarea agentului economic, plăţile achitate în formă nemonetară.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]

Data arhivării răspunsului - 01.04.2024

        Potrivit Instrucțiunii cu privire la modul de completare a Darii de seamă lunare (formularul IPC18), anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.126 din 04.10.2017, la codul sursei PLs) (codul 32 col.4 ) se indică suma veniturilor din care nu urmează să se rețină impozitul pe venit conform art. 90 din Codul fiscal.         Respectiv, în darea de seamă anuală (forma IALS) plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, pe veniturile obţinute de către aceasta din înstrăinarea mijloacelor de transport rutier, din înstrăinarea valorilor mobiliare, precum şi din suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital, în cazul lichidării agentului economic din plăţile achitate în formă nemonetară (scutite de impozitare prealabilă conform art.90 din Codul fiscal), se vor indica la codul sursei PLs).

Data arhivării răspunsului - 13.02.2020
Ordin SFS nr. 140, din 01.04.2024

    În conformitate cu prevederile art. 901 alin (33) liniuța întâi din Codul fiscal, fiecare plătitor de cîştiguri urmează să reţină şi să verse la buget un impozit în mărime de 18% din cîştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia câștigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea fiecărui câștig nu depăşeşte 1% din scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1).
    Totodată, potrivit art. 92 alin. (3) din Codul fiscal persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art. 6918 şi art. 88–91, cu excepţia impozitului reţinut pentru câștigurile de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea câștigurilor nu depăşeşte scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut.
    Respectiv, plătitorul de cîştiguri urmează să reflecte în Nota de informare (forma IALS 21) veniturile sub formă de cîştiguri de la loterii şi/sau pariuri, cu excepţia câștigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive, în partea în care valoarea fiecărui câștig nu va depăşi scutirea personală stabilită la art. 33 alin. (1) din Codul fiscal.
[Modificările sunt operate în temeiul aprobării Legii nr. 356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

Data adăugării răspunsului - 01.04.2024

Ordin nr. 390, din 11.09.2019
În conformitate cu prevederile art. 901 alin (33) din Codul fiscal fiecare plătitor de cîştiguri urmează să reţină şi să verse la buget un impozit în mărime de 12% din cîştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia cîştigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive, în partea în care valoarea fiecărui cîştig nu depăşeşte 1% din scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1) din Codul fiscal.
Totodată, potrivit art. 92 alin. (3) din Codul fiscal persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.6918 şi art.88–91, cu excepţia impozitului reţinut pentru câştigurile de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea câştigurilor nu depăşeşte scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1) din Codul fiscal, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut.
Respectiv, plătitorul de cîştiguri urmează să reflecte în Nota de informare (forma IALS) veniturile sub formă de cîştiguri de la loterii şi/sau pariuri, cu excepţia cîştigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive, în partea în care valoarea fiecărui cîştig nu va depăşi scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1) din Codul fiscal.

Data arhivării răspunsului - 01.04.2024
Ordin SFS nr. 33, din 20.01.2021

      În conformitate cu art.92 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.6918 şi art.88–91, cu excepţia impozitului reţinut pentru câştigurile de la loterii şi/sau pariuri sportive în partea în care valoarea câştigurilor nu depăşeşte scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1), vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal, o dare de seamă (Forma IALS21), în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal al persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut.          
    Astfel, în anexa la Forma IALS21“Informaţia privind persoanele întreţinute”, în coloana 1 se indică numărul curent al angajatului. Respectiv, înscrierile în anexa la Forma IALS21 se efectuează în mod consecutiv.

Data adăugării răspunsului - 20.01.2021

Ordin SFS nr. 240, din 29.05.2024

     În conformitate cu art.311 alin.(5) din Legea nr.135/2007, plățile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an.
   Prin urmare, având în vedere faptul că, plățile din capitalul de stimulare sunt asimilate dividendelor, acestea urmează a fi reflectate în Nota de informare privind salariul şi alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajaților, precum şi plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reținut din aceste plăți (forma IALS21) în col.5 indicând codul sursei de venit DIV a).
[Completare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Explicațiilor Ministerului Finanțelor nr.26-08/1-07-180874 din 18.12.2023]

Data adăugării răspunsului - 29.05.2024

news-events