În conformitate cu prevederile art. 18 și 20 din Codul fiscal, sumele primite de către persoanele fizice (inclusiv funcționarii publici) sub formă de indemnizație unică, precum și ajutor material, reprezintă surse de venit impozabile.
Data adăugării răspunsului - 03.12.2015Ordin SFS nr. 67, din 08.02.2018
În conformitate cu prevederile art. 18 și 20 din Codul fiscal, sumele primite de către persoane fizice sub forma de indemnizație în baza art. 42 din Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 „Cu privire la funcția publica și statutul funcționarului public”, reprezintă surse de venit impozabile.Ordin SFS nr. 763, din 07.09.2011
În conformitate cu prevederile art. 14 lit. a) din Codul fiscal, venitul din orice surse aflate în Republica Moldova, precum şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova, cu excepţia deducerilor şi scutirilor la care au dreptul, obţinut de persoanele juridice şi fizice rezidente ale Republicii Moldova care desfăşoară activitate de întreprinzător, reprezintă venit impozabil.Ordin SFS nr. 878, din 31.10.2011
Articolul 20 din Codul fiscal, specifică sursele de venit din care nu se calculează impozitul pe venit. Potrivit prevederilor art.25 alin.(1) din Legea privind statutul alesului local nr.768 din 02.02.2000, la expirarea mandatului, alesului local care a activat cel puţin doi ani în această calitate i se acordă o indemnizaţie unică, egală cu salariul mediu lunar pe economia naţională pentru anul precedent.Ordin SFS nr. 122, din 26.03.2024
În conformitate cu prevederile art. 18 lit. c) din Codul fiscal, plăţile pentru munca efectuată şi serviciile prestate (inclusiv salariile), facilităţile acordate de patron, onorariile, comisioanele, primele şi alte retribuţii similare, se consideră surse de venit impozabile, care se includ în venitul brut.
Totodată, potrivit prevederilor art. 19 lit. d) din Codul fiscal, facilităţile impozabile acordate de angajator includ suma dobânzii, determinată reieşind din diferenţa pozitivă dintre rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, şi rata dobânzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului.
Prevederile prezentei litere nu se aplică creditelor acordate de bănci şi organizaţii de creditare nebancară salariaţilor acestora în condiţiile generale în care acestea acordă credite persoanelor fizice terţe. În sensul prezentului articol, prin condiţii generale se înţeleg condiţiile acceptate de către bănci şi organizaţii de creditare nebancară privind oferirea creditelor cel puţin unei persoane fizice terţe pentru acelaşi produs financiar oferit salariaţilor.
De asemenea, menţionăm că, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plăteşte lucrătorului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern. Statistica ratelor pe anii respectivi este stabilită de Banca Naţională şi poate fi vizualizată pe pagina oficială www.bnm.md.
Astfel, entitatea urmeză de a reţine impozitul pe venit la sursa de plată din suma facilităţii acordate de către angajator, potrivit prevederilor art. 19 lit. d) din Codul fiscal, aplicînd cotele impozitului stabilite la art. 15 lit. a) din Codul fiscal.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 297-301 din 10.08.2023, în vigoare 01.01.2024]
Cum se stabileşte obiectul impozabil potrivit prevederilor 542 din Codul fiscal utilizînd indicatorii raportului financiar?
În conformitate cu prevederile art. 542 din Codul fiscal, obiect al impunerii este venitul din activitatea operaţională obţinut în perioada fiscală declarată.
De asemenea, conform scrisorii IFPS nr. (26-08/2-02/1/1211)17/22 din 02.03.2012 şi potrivit prevederilor Standardului Naţional de Contabilitate nr. 5, activitatea operaţională este activitatea de bază a întreprinderii în vederea obţinerii venitului din vînzarea producţiei, mărfurilor, executarea lucrărilor, prestarea serviciilor, precum şi din alte tipuri de activităţi.
Astfel, veniturile din activitatea operaţională sunt înregistrate în conturile contabile 611 „Venituri din vînzări” şi 612 „Alte venituri operaţionale” din Planul de conturi contabile al activităţii economice-financiare a întreprinderilor, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 174 din 25 decembrie 1997. În Raportul de profit şi pierderi indicatorii conturilor 611 şi 612 se reflectă respectiv la codul rândurilor 010 şi 040.
Data arhivării răspunsului - 26.02.2016Sursele de venit impozabile sunt stabilite în articolul 18 din Codul Fiscal.
Data adăugării răspunsului - 12.05.2014 În conformitate cu prevederile art. 901 alin. (33) din Codul fiscal, fiecare plătitor de cîştiguri urmează să rețină și să verse la buget un impozit în mărime de 18% din cîştigurile de la jocurile de noroc, cu excepţia cîştigurilor de la loterii şi/sau pariuri sportive, în partea în care valoarea fiecărui cîştig nu depăşeşte 1% din scutirea personală stabilită la art.33 alin.(1) din Codul fiscal.
Totodată, potrivit art. 12 pct. 14) din Codul fiscal, cîştiguri reprezintă veniturile brute obținute de la jocurile de noroc, loterii și de la campaniile promoționale atît în formă monetară, cît și nemonetară. Câştigul obţinut prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice reprezintă valoarea totală a sumei retrase din contul de joc. În scopul aplicării prezentei noţiuni, cîştigul de la jocurile de noroc realizat în cazinouri, la automatele de joc, la pariuri pentru competiţiile/ evenimentele sportive reprezintă valoarea diferenţei pozitive dintre suma cîştigată şi suma mizată, confirmată documentar. În celelalte cazuri, cîştigul reprezintă suma totală cîştigată.
[Modificările operate în temeiul Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023 și Legii nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.05.2021]
În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (1)-(6) din Codul fiscal, termenul de achitare a impozitului în rate survine pentru:
- agenţii economici sînt obligaţi să achite, nu mai tîrziu de 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie ale anului fiscal, sume egale cu 1/4 din:
a) suma calculată drept impozit ce urmează a fi plătit, conform titlul II din Codul fiscal, pentru anul respectiv; sau
b) impozitul ce urma să fie plătit, conform prezentului titlu, pentru anul precedent.
- întreprinderile agricole, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), obligate să achite impozitul în rate conform alin.б(1), dispun de dreptul de a achita impozitul în două etape:
1/4 din suma indicată la alin. (1) lit. a) sau b) – pînă la 25 septembrie şi 3/4 din această sumă – pînă la 25 decembrie ale anului fiscal;
- întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află sediul central (adresa juridică) transferă la buget de la sediul subdiviziunilor partea impozitului pe venit calculată proporţional numărului mediu scriptic de salariaţi ai subdiviziunii pentru anul precedent ori partea impozitului pe venit calculată proporţional venitului obţinut de subdiviziune conform datelor din evidenţa financiară a acesteia pe anul precedent.
Prevederile menționate nu se aplică agenţilor economici impozitaţi conform regimului fiscal stabilit la cap. 71 din titlul II şi celui stabilit la cap.1 titlul X.
Totodată, prin derogare de la prevederile liniuței întîi și doi, agenţii economici care aplică perioada fiscală prevăzută la art. 121 alin. (4) sînt obligaţi să achite, pînă la data de 25 a fiecăror trei luni ale perioadei fiscale curente, sume egale cu 1/4 din:
a) suma calculată drept impozit ce urmează a fi plătit, conform titlul II din Codul fiscal, pentru perioada fiscală respectivă; sau
b) impozitul ce urma să fie plătit, conform prezentului titlu, pentru perioada fiscală precedentă. Prevederile prezentului articol nu se aplică agenţilor economici menţionaţi la art. 87 alin.(11) pentru perioadele fiscale 2023–2025.
[Modificările operate în temeiul Legii nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Dobînzile aferente depozitelor bancare se vor include în venitul brut al agentului economic și se vor impozita în modul general stabilit, potrivit art.18 lit. g) din Codul fiscal.
Data adăugării răspunsului - 04.09.2019Ordin SFS nr. 570, din 10.12.2019
În conformitate cu prevederile art. 513 din Codul fiscal, instituţiile de învăţămînt publice, prin derogare de la art. 51, şi instituţiile de învăţămînt private se scutesc de impozitul pe venitul obţinut din desfăşurarea nemijlocită a procesului de învăţămînt conform Codului educaţiei.Ordin SFS nr. 122, din 26.03.2024
În conformitate cu prevederile art. 901 alin. (37) din Codul fiscal, băncile, asociaţiile de economii şi împrumut, precum şi emitenţii de titluri de creanţă şi obligaţiuni reţin un impozit în mărime de 6% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
Prin urmare, dobânzile achitate de către bănci, asociațiile de economii și împrumut, precum şi emitenţii de titluri de creanţă şi obligaţiuni persoanelor fizice rezidente, constituie surse de venit impozabile.
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 297-301 din 10.08.2023, în vigoare 01.01.2024]
În care perioadă fiscală contribuabilul are dreptul la trecerea în cont a impozitului pe venit achitat în alt stat, în cazul în care certificatul care confirmă achitarea (reținerea) impozitului pe venit peste hotarele Republicii Moldova a fost prezentat în altă perioadă decât cea în care a fost reținut impozitul?
Ordin nr. 380 din 12.08.2024
În cazurile în care angajatorul a oferit salariaților cadouri în natură sub formă de vouchere. Constituie oare valoarea voucherului sursă de venit impozabilă?
Angajatorul oferă salariaților săi abonamente la sala de sport. Valoarea abonamentelor oferite constituie sursă de venit impozabilă?
Ordin SFS nr. 388, din 15.08.2024
Potrivit art.20 lit. d6) din Codul fiscal plățile suportate de angajator conform art.24 alin. (193) și anume abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile 93.11, 93.12 sau 93.13 ale Clasificatorului activităților din economia Moldovei, în mărime de până la 50% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat, constituie sursă de venit neimpozabilă.Entitatea suportă cheltuieli aferente primelor de asigurare facultativă de asistență medicală pentru salariații săi. Care este regimul fiscal al acestor plăți efectuate în folosul salariaților?
Ordin SFS nr. 388, din 15.08.2024
În temeiul art.20 lit. d6) din Codul fiscal plățile anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistență medicală ale salariatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat fiecărui salariat, constituie sursă de venit neimpozabilă.Data arhivării răspunsului - 27.02.2025