Ordinul SFS nr. 128 din 25-04-2023

  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.8

Care este termenul maxim de efectuare a unui control fiscal la fața locului?

  Potrivit prevederilor art.216 alin.(4) din Codul fiscal, durata unui control fiscal la fața locului nu trebuie să depășească două luni calendaristice. În cazuri excepționale, conducerea organului care exercită controlul fiscal poate să decidă prelungirea duratei în cauză cu cel mult trei luni calendaristice sau să suspende controlul. Perioada suspendării controlului și prezentării documentelor nu se include în durata efectuării controlului.
   Durata de efectuare a unui control fiscal se stabilește în funcție de tipul verificării, perioada de activitate supusă controlului, volumul de tranzacții economico-financiare a contribuabilului, specificul activității acestuia și numărul de funcționari fiscali încadrați în efectuarea acestuia, precum și în funcție de alte criterii care ar permite determinarea duratei de efectuare a controlului fiscal, inclusiv cele de risc.
  Termenul maxim de efectuare a unui control fiscal, ținând cont de prelungirea acestuia, nu trebuie să depășească cinci luni calendaristice din data inițierii controlului. Totodată, Codul fiscal nu stabilește perioada maximă de suspendare a controlului fiscal la fața locului, aceasta fiind stabilită în funcție de circumstanțele ce au generat necesitatea suspendării controlului.
  Respectiv, termenul de efectuare a controlului fiscal se calculează din ziua începerii lui până la ziua semnării actului de control de către funcționarii fiscali, inclusiv, exceptând perioada suspendării controlului fiscal.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.9

Care este modalitatea de semnare și înmânare a actului de control?

  În corespundere cu prevederile art.216 alin.(5) din Codul fiscal, actul de control se întocmește la finalizarea controlului fiscal și se înmânează contribuabilului.
  În pct.7 din Decizia privind inițierea controlului (formularul DIC), aprobat prin Ordinul Directorului Serviciului Fiscal de Stat nr.245/2019, se indică data finalizării controlului.
  Dacă contribuabilii, persoanele cu funcții de răspundere ale acestora sau persoana responsabilă a agentului economic din subdiviziunea respectivă a acestuia, din diferite motive refuză de a primi sub semnătură un exemplar al actului de control, funcționarii fiscali notează sub semnătura aplicată de aceștia următorul text: ,,a refuzat semnarea și primirea actului de control. Un exemplar al actului de control se expediază prin intermediul oficiului poștal/ cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul SFS”.
  În acest caz, actul de control se expediază contribuabilului în termen de până la 3 zile lucrătoare de la data semnării actului de control de către funcționarii fiscali.
Modalitatea de expediere şi înmânare a actelor Serviciului Fiscal de Stat este prevăzută la              art.1291 alin.(1) din Codul fiscal, precum și în Regulamentului cu privire la procedura de comunicare a actelor emise de Serviciul Fiscal de Stat, aprobat prin Ordinul SFS nr.194/2019.
  Astfel, în corespundere cu prevederile actelor nominalizate supra, comunicarea actului de control se efectuează după cum urmează:
 a) comunicarea actului de control persoanelor menționate la art.187 alin.(21) din Codul fiscal se efectuează prin intermediul cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul SFS, cu indicarea adresei electronice a contribuabilului la care urmează a fi remise.
 În cazul în care nu a fost posibilă expedierea actului de control prin intermediul cutiei poștale electronice, acesta va fi comunicat prin publicitate conform art.1291 din Codul fiscal.
  b) comunicarea actului de control persoanelor fizice, care nu practică activitate de întreprinzător, se efectuează prin expedierea actului prin poștă, cu scrisoare recomandată şi cu aviz de primire, la adresa de domiciliu a persoanei fizice sau e-mail.
  În cazul în care nu a fost posibilă informarea contribuabilului despre întocmirea actului de control fiscal și posibilitatea de a lua cunoștință cu conținutul acestuia se va comunica prin publicitate.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.10

Care este procedura de examinare a cazului de încălcare fiscală?

  Potrivit prevederilor art.239 din Codul fiscal scopul procedurii de examinare a cazului de încălcare fiscală constă în: clarificarea promptă, multilaterală, exhaustivă și obiectivă a circumstanțelor în care s-a produs, soluționarea lui în strictă conformitate cu legislația, asigurarea îndeplinirii deciziei, precum și stabilirea cauzelor și condițiilor care au contribuit la comiterea încălcării fiscale, prevenirea încălcărilor, educarea în spiritul respectării legilor și consolidarea legalității.
   Cazul de încălcare fiscală este examinat la oficiul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat unde contribuabilul se află la evidență sau asistență ori în alt loc, stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
   În plus, contribuabilul poate opta asupra unei modalități alternative de examinare a cazului de încălcare a legislației în regim online prin intermediul sistemelor de comunicare online („Skype”, „Skype for business”,  „Zoom” etc.), fapt despre care urmează să informeze Serviciul Fiscal de Stat la adresa electronică indicată în citație.
   Cazul de încălcare fiscală se examinează în termen de 15 zile din data:
   a) prezentării dezacordului – dacă a fost prezentat la timp;
   b) expirării termenului de prezentare a dezacordului – dacă nu a fost prezentat sau dacă a fost prezentat cu întârziere.
  Totodată, în cazul prezentării unor argumente întemeiate, termenul menționat supra poate fi prelungit cu 30 de zile prin decizia organului abilitat să examineze cazurile de încălcare fiscală, inclusiv în baza demersului argumentat, prezentat de persoana trasă la răspundere pentru încălcare fiscală, conform art.243 alin.(2) din Codul fiscal. În aceste cazuri, persoanei trase la răspundere pentru încălcare fiscală i se comunică din timp, conform art.243 alin.(1) din Codul fiscal, data examinării cazului.
  De menționat, că la solicitarea scrisă a contribuabilului cu mențiunea că este de acord cu rezultatele controlului, examinarea cazului de încălcare fiscală poate fi efectuată fără respectarea termenului de prezentare a dezacordului prevăzut la art.216 alin.(8) din Codul fiscal.
  Cazul de încălcare fiscală se examinează în prezența persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării și/sau reprezentantului acesteia în baza procurii.
   În caz de neprezentare la data, ora și locul indicat în citație, cazul de încălcare fiscală poate fi examinat în lipsa persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării.
   După examinarea cazului de încălcare fiscală, Serviciul Fiscal de Stat, emite una din următoarele decizii privind:
   a) aplicarea de sancțiune fiscală și/sau încasarea de impozit, taxă, calculate suplimentar, de majorare de întârziere;
   b) clasarea cazului;
   c) suspendarea cazului și efectuarea unui control repetat.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.11

Care este procedura de înmânare a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală?

  Articolul 246 din Codul fiscal prevede termenul de examinare a cazului de încălcare a legislației.
  Ulterior, după finalizarea examinării cazului de încălcare a legislației se emite decizia asupra cazului de încălcare a legislației. În decursul a 3 zile după emiterea deciziei, un exemplar al deciziei se înmânează sau se expediază recomandat persoanei vizate în ea (art.250 alin.(2) din Codul fiscal).
  Astfel, un exemplar al deciziei pe suport de hârtie, ținând cont de prevederile art.250 alin.(2) din Codul fiscal, urmează a fi înmânată sau expediată recomandat la adresa contribuabilului.        Totodată, în paralel, o copie a deciziei este transmisă și prin poșta electronică a contribuabilului declarată la SFS. În situația în care înmânarea sau expedierea recomandată a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală nu a fost posibilă, decizia va fi comunicată prin publicitate, în conformitate cu prevederile  art.1291 din Codul fiscal.
 
  • 36 Primele de asigurare obligatorie de asistență medicală
  • 36.1 Persoanele juridice și fizice ce practică activitate de întreprinzător

36.1.12

Cine participă la examinarea cazului de încălcare a legislației în calitate de contribuabil?

  Potrivit art.243 din Codul fiscal, cazul de încălcare fiscală se examinează în prezenţa persoanei trase la răspundere pentru săvîrşirea încălcării. Serviciul Fiscal de Stat o anunţă în scris (prin citaţie) despre locul, data şi ora examinării cazului.
  Cazul de încălcare fiscală poate fi examinat în lipsa persoanei trase la răspundere pentru săvîrşirea încălcării numai dacă există informaţii că a fost anunţată în modul stabilit despre locul, data şi ora examinării cazului şi dacă de la ea nu a parvenit un demers argumentat de a fi amînată examinarea.
  Cazul de încălcare a legislației poate fi examinat în lipsa persoanei trase la răspundere pentru săvârșirea încălcării numai dacă există confirmare că aceasta a fost anunțată în modul stabilit despre locul, data și ora examinării cazului și dacă de la ea până la data stabilită pentru adoptarea deciziei nu a parvenit un demers argumentat de a fi amânată examinarea.
   Contribuabilul, în cadrul examinării cazului de încălcare a legislației, ținând cont de prevederile art. 374-381 din Codul civil, poate să-și exercite drepturile sale:
-în cazul persoanei fizice – personal, printr-un reprezentant sau de comun cu reprezentantul;
-în cazul persoanei juridice – prin intermediul conducătorului sau al reprezentantului său.
  Atât în cazul persoanei fizice, cât și în cazul persoanei juridice, împuternicirile reprezentantului (avocatului), conform prevederilor art. 46 din Codul administrativ, trebuie să fie confirmate printr-o procură.
  Procura dată de persoana fizică se autentifică, după caz, de notar, de secretarul primăriei satului (comunei), de administrația (conducerea) persoanei la care lucrează sau învață mandantul, de administrația instituției curativ-profilactice staționare, în care mandantul se află pentru tratament, de comandantul (șeful) unității militare – dacă mandantul este militar, sau de șeful locului de detențiune -  dacă mandantul este în detențiune.
   Procura din partea unei persoane juridice se eliberează de conducătorul ei.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.13

Cum poate fi apreciat corect termenul de prescripție stabilit pentru solicitarea restituirii TVA din buget în cazul efectuării livrărilor scutite de TVA cu drept de deducere?

  În conformitate cu prevederile art.266 alin.(1) din Codul fiscal, cererea de compensare ori de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislației fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării și/sau apariției lor.
  Totodată, conform prevederilor art.101 alin.(5) din Codul fiscal, subiectul impozabil are dreptul la restituirea sumei TVA pentru perioadele fiscale în care au fost efectuate livrări scutite de TVA cu drept de deducere și doar în cazul când există suma depășirii sumei TVA aferente procurărilor asupra sumei TVA aferente livrărilor.
  Astfel, dreptul la restituire a TVA este condiționat de efectuarea livrării scutite de TVA cu drept de deducere.
  Din cele menționate rezultă faptul că, curgerea termenului de prescripție de 6 ani începe din perioada fiscală în care a avut loc exportul de mărfuri/servicii, care a generat apariția dreptului la restituire a TVA.
  • 31 Metodologia controlului
  • 31.6 Metodologia şi procedurile de control

31.6.14

Va fi scutit contribuabilul de achitarea impozitului/taxei, penalităților și a amenzilor aferente în cazul în care calculele au fost efectuate în baza explicațiilor greșite, prezentate în scris de către Serviciul Fiscal de Stat?

  În conformitate cu art.234 alin.(4) din Codul fiscal, persoanele scutite de impozite și/sau taxe, precum și cele care au calculat greșit impozitul și/sau taxa din cauza explicațiilor greșite, prezentate în scris de Serviciul Fiscal de Stat sunt absolvite de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
  Astfel, conform normei respective, în cazul prezentării în scris a explicațiilor greșite de către SFS, contribuabilul care, având în vedere aceste explicații, a calculat greșit impozitul și/sau taxa va fi scutit de răspundere pentru diminuarea, calcularea incorectă sau neplata acestora.
  În sensul dat, este de menționat că, potrivit art.231 alin.(1) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcare fiscală înseamnă aplicarea de către Serviciul Fiscal de Stat, în condițiile prevăzute de legislația fiscală, a unor sancțiuni față de persoanele care au săvârșit încălcări fiscale.
  Conform alin.(2) al aceluiași articol, temeiul tragerii la răspundere pentru încălcare fiscală este însăși încălcarea fiscală.
  Potrivit art.235 alin.(2) din Codul fiscal, pentru încălcarea fiscală poate fi aplicată sancțiunea fiscală sub formă de avertizare sau amendă.
  Totodată, conform art.233 alin.(3) din Codul fiscal, tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale conform prezentului titlu sau la o altă răspundere juridică pentru încălcarea legislației fiscale nu exonerează persoana sancționată de obligația plății impozitului, taxei și/sau majorării de întârziere (penalității), stabilite de legislație.
  Astfel, în cazul calculării greșite a impozitului și/sau taxei din cauza explicațiilor greșite date în scris de SFS, contribuabilul va fi scutit de aplicarea sancțiunilor, nu și de obligația de a achita nemijlocit impozitul și/sau taxa, precum și majorarea de întârziere (penalitatea).
 
news-events