Ordinul SFS nr. 431 din 21-11-2023

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.15 Factura fiscală

28.15.28

Are  dreptul agentul economic  să elibereze 2 exemplare de facturi fiscale la livrarea mărfurilor?

Conform pct.4 din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118 din 28 august 2017, în funcţie de numărul exemplarelor de facturi fiscale executate tipografic, utilizate la documentarea faptului economic şi specificul acestuia, este stabilită destinaţia exemplarelor se stabileşte după cum urmează:
1) Exemplarul 1 al facturii fiscale pentru operaţiunile prevăzute la pct.3 din Instrucţiune se arhivează la cumpărătorul/beneficiarul de mărfuri, active (servicii) şi este destinat pentru înregistrarea intrării în gestiune a mărfurilor, activelor (serviciilor). În cazul în care entitatea deţine statut de plătitor de TVA, în baza acestui exemplar se realizează dreptul la deducere.
2) Exemplarul 2 al facturii fiscale se arhivează la furnizorul de mărfuri, active (servicii) şi este destinat pentru înregistrarea scoaterii din gestiune a mărfurilor, activelor sau transmiterea serviciilor executate. Eliberarea exemplarului 2 atrage după sine calcularea TVA pe livrarea mărfurilor (serviciilor) efectuată de către entităţile înregistrate în calitate de plătitor de TVA.
3) Pentru operaţiunile prevăzute la pct.3 din Instrucţiune, primul, al treilea şi al patrulea exemplar, confirmat prin semnătura şi, după caz, ştampila furnizorului şi semnătura intermediarului (transportatorului), se remit intermediarului (transportatorului), din care:
a) primul exemplar este înmînat, după caz, de către furnizor, intermediar (transportator) cumpărătorului/beneficiarului de mărfuri, active;
b) al treilea şi al patrulea exemplar, confirmat prin semnătura şi, după caz, ştampila cumpărătorului/beneficiarului, se remit intermediarului (transportatorului) şi servesc ca bază pentru contabilitatea activităţii de transport.
4) al cincilea exemplar se completează de către furnizor şi serveşte drept autorizaţie la ieşirea unităţii de transport de la locul de încărcare.
La imprimarea facturilor fiscale generate în sistemul informaţional automatiza "e-Factura", precum şi la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale de către entităţile ce dispun de acest drept, indicarea numărului de ordine a exemplarului nu este obligatorie, dreptul la deducere nefiind condiţionat de numărul acestuia.
Prin urmare, la livrarea mărfurilor, în cazul în care lipsește intermediarul (transportatorul), entitatea are dreptul la utilizarea facturii fiscale în 2 exemplare.
  • 1 Dispoziții generale
  • 1.1 Noţiuni generale

1.1.31

Care este modalitatea verificării obligațiilor fiscale de către persoanele fizice?

Contribuabilii, persoane fizice-cetățeni, care doresc să își verifice existența obligației de achitare a impozitului pe venit o pot face online, prin intermediul serviciului „Contul curent al contribuabilului”, disponibil pe portalul www.sfs.md sau prin intermediul Portalului Guvernamental al cetățeanului www.mcabinet.gov.md.
Pentru a verifica obligația de achitare a impozitului pe venit prin intermediul „Contul curent al contribuabilului”, se vor efectua următorii pași:
1: Obținerea semnăturii electronice
Pentru a accesa serviciul „Contul curent al contribuabilului”, precum și alte servicii online disponibile, este nevoie ca persoana să dețină semnătură electronică sau mobilă. Semnătura se emite de către prestatorii de servicii de certificare acreditați în domeniu.
Procesul de solicitare și obținere a semnăturii electronice este specific fiecărui prestator în parte și poate fi consultat pe paginile oficiale ale acestora. Semnătura electronică poate fi obținută de la următorii prestatori de servicii de certificare:
I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”;
I.P. „Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”;
I.M. Orange Moldova S.A.; I.M. Moldcell S.A.
2: Accesarea Cabinetului personal al contribuabilului
SIA „Cabinetul Personal al Contribuabilului” este disponibil pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat.
În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul destinat sistemului și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

 

3: Accesarea Contului curent al contribuabilului:

După completarea datelor de contact, din „Tabloul de bord”, disponibil în interfața „Cabinetului personal al contribuabilului” se va accesa butonul „Vezi toate” din compartimentul „Servicii persoană fizică”.

În interfața nouă deschisă, din lista serviciilor disponibile se va selecta compartimentul „Contul curent al contribuabilului”, după care butonul „Contul curent al contribuabilului”.

4: Generarea raportului pentru vizualizarea obligației fiscale

S-a deschis interfața SIA „Contul curent al contribuabilului”. În cadrul sistemului pot fi generate mai multe rapoarte specifice, iar pentru a vizualiza informația despre lipsa sau existența obligației de achitare a impozitului pe venit se va selecta Raportul: CC 02 Contul curent generalizat.

 

La deschiderea Raportului, toate câmpurile necesare pentru determinarea obligației fiscale s-au completat automat conform informațiilor disponibile din cadrul sistemului informațional al SFS. Astfel, rămâne doar, conform preferințelor, să selectați formatul raportului (tip: PDF, Excell, Word) și să accesați butonul „Generează Raportul”.

Raportul generat se află în compartimentul „Rapoarte generate” și pentru a fi deschis, se va accesa iconița cu însemnul formatului fișierului selectat anterior.

5: Citirea datelor din Raportul generat

În cazul în care există obligația de achitare a impozitului pe venit, această informație se va vizualiza în coloana „Debit”.

În cazul în care există supraplată la impozitul pe venit, această informație se va vizualiza în coloana „Credit”.

Modalitatea de a verifica obligația de achitare a impozitului pe venit prin intermediul prin intermediul Portalului Guvernamental al cetățeanului www.mcabinet.gov.md:

1: Accesarea Mcabinet:

Portalul Guvernamental al cetățeanului se va accesa pe pagina www.mcabinet.gov.md.
În partea dreaptă a paginii web, se accesează compartimentul „Autentificare” și se efectuează procedura de Autentificare prin semnătura electronică sau mobilă.

2: Vizualizarea informației

În interfața deschisă, la compartimentul „Situația fiscală” se vor afișa veniturile, precum și existența obligației fiscale.

Totodată, la accesarea compartimentului „Situația fiscală” din lista blocurilor afișate în partea stângă a ecranului, veți avea posibilitatea de a descărca „Certificatul de lipsa sau existența restanțelor față de bugetul public național”.

De asemenea, verificarea obligațiilor fiscale poate fi efectuată și fizic la orice subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, unde urmează să vă adresați conform razei de deservire cu buletinul de identitate.

  • 28 Taxa pe valoarea adaugată
  • 28.15 Factura fiscală

28.15.88

Care este modul de completare a facturii fiscale la comercializarea lotului unic de bunuri în cadrul licitației? 

În conformitate cu pct. 9 din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118 din 28.08.2017, factura fiscală se perfectează de către furnizor pentru fiecare cumpărător/beneficiar în parte, cu completarea obligatorie a tuturor rechizitelor necesare pentru achitarea completă şi corectă pe operaţiunile efectuate şi, de asemenea, pentru scoaterea din gestiune şi intrarea în gestiune a mărfurilor livrate, activelor transmise.
Astfel, la completarea facturii fiscale urmează a fi indicate expres bunurile – obiect al tranzacției, cu prezentarea după caz a documentelor anexate la factura fiscală.
Totodată, la eliberarea facturii, furnizorul de bunuri va respecta prevederile Ordinului Ministerului Finanțelor nr.118/2017, asigurînd completarea acesteia conform regulilor prevăzute.
 
Temei: Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.26-08/4-01/152329 din 19.10.2023
 
news-events