Ordinul SFS nr. 405 din 26-08-2024

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.9 Reținerea finală a impozitului din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente (art.901 alin.(37)CF)

29.1.7.9.3

Se reține impozitul pe venit la sursa de plată din suma dobânzii capitalizate la contul persoanei fizice rezidente în conformitate cu contractul de depozit încheiat cu banca?
   În conformitate cu prevederile art.901 alin.(37) din Codul fiscal băncile, asociațiile de economii şi împrumut, precum şi emitenții de valori mobiliare corporative reţin un impozit în mărime de 6% din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente.
    Potrivit art.44 alin.(1) din Codul fiscal, evidența veniturilor persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează conform contabilității de casă.
   Astfel, conform alin.(2) al articolului menționat prin contabilitatea de casă se înțelege metoda conform căreia venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obținut în mijloace bănești sau sub altă formă.
   Prin urmare, la capitalizarea dobânzii la contul persoanei fizice – rezidente, conform contractului de depozit încheiat cu banca, aceasta urmează să calculeze impozitul pe venit aplicând cota în mărime de 6%.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.32

Care este modalitatea de impozitare a veniturilor persoanei juridice nerezidente de la transmiterea în leasing, în arendă sau în subarendă, din locaţiunea, sublocaţiunea, superficia sau din uzufructul proprietăţii aflate pe teritoriul Republicii Moldova, unei persoane juridice rezidente a Republicii Moldova?
    Conform prevederilor art.70 alin.(1) din Codul fiscal, nerezidenţii care obţin venituri impozabile din Republica Moldova au obligaţia de a plăti impozit determinat conform modului stabilit de capitolul 11 al Titlului II din Codul fiscal.
    Concomitent, potrivit prevederilor art.71 alin.(1) lit.k) din Codul fiscal, veniturile din operaţiunile de leasing, din darea în arendă sau în subarendă, din locaţiunea, sublocaţiunea, superficia sau din uzufructul proprietăţii aflate pe teritoriul Republicii Moldova, se consideră venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate.
    De asemenea, conform art.73 alin.(1) din Codul fiscal, veniturile persoanelor juridice nerezidente, specificate la art.71 din Codul fiscal, cu excepţia celor de la alin.(1) lit.a), care nu ţin de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri, cu excepţia veniturilor din prestarea de servicii ce ţin de deschiderea şi gestionarea conturilor corespondente ale băncilor corespondente şi de efectuarea decontărilor.
    Prin urmare, veniturile persoanei juridice nerezidente obținute din transmiterea în leasing, în arendă sau în subarendă, din locaţiunea, sublocaţiunea, superficia sau din uzufructul proprietăţii aflate pe teritoriul Republicii Moldova, unei persoane juridice, urmează a fi impozitate la sursa de plată în modul prevăzut la art.73 alin.(1) din Codul fiscal, conform cotelor stabilite la art.91 din Codul fiscal.   
    Concomitent, conform prevederilor art.4 alin.(1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional, care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional. 
    Totodată, potrivit art.793 alin.(2) din Codul fiscal, pentru aplicarea prevederilor tratatelor internaţionale, nerezidentul are obligaţia de a prezenta plătitorului de venit, până la data achitării venitului, un certificat de rezidenţă eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidenţă.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.34

Poate fi efectuată atestarea venitului și a impozitului pe venit achitat/reținut în Republica Moldova din veniturile nerezidentului pe formularele eliberate de alte state?
    În conformitate cu prevederile art.793 din Codul fiscal și a pct.42 din Anexa nr.7 a Ordinului Ministrului Finanțelor nr.50/2017, în cazuri speciale, în scopul aplicării prevederilor Convențiilor pentru evitarea dublei impuneri, contribuabilii urmează să completeze formularul statelor străine ce atestă impozitul pe venit achitat de nerezident în Republica Moldova (cu traducerea în limba de stat efectuată de traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264-XVI din 11 decembrie 2008, cu excepţia celor prezentate în limba rusă şi în limba engleză), anexând la acesta Certificatul privind atestarea impozitului pe venit achitat/reţinut în Republica Moldova din veniturile nerezidentului (Forma 3-DTA17), urmând a fi autentificate prin aplicarea ştampilei de către Serviciul Fiscal de Stat.
    Astfel, suplimentar la formularul eliberat de alt stat, contribuabilii urmează să prezinte Cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului pe venit achitat/reţinut în Republica Moldova din veniturile nerezidentului (Forma 2-DTA17) și documentele în copie (cu traducere în limba de stat, efectuată de traducători autorizaţi, conform modului stabilit în Legea nr.264 din 11 decembrie 2008, cu excepţia documentelor întocmite în limba rusă şi în limba engleză):
  1. a) care certifică rezidenţa beneficiarului (în cazul în care venitul acestuia se impozitează conform prevederilor convenţiei (acordului));
  2. b) contractul/documentul care atestă obţinerea venitului în Republica Moldova, pentru perioada fiscală în care se solicită certificatul de rezidenţă. În caz de necesitate, la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat, se vor prezenta documente ce confirmă achitarea venitului obţinut şi a impozitului pe venit.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.29

Persoana fizică nerezidentă desfășoară activitate conform unui contract de muncă în cadrul unei entități rezidente a Republicii Moldova. Cum vor fi reflectate în Declaraţia (Forma IPC21) sumele achitate în favoarea nerezidentului și impozitul reținut?
    Potrivit prevederilor art.71 alin.(1) lit.n) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenţilor obţinute din Republica Moldova, se consideră veniturile primite de persoanele fizice nerezidente sub formă de salarii şi alte remuneraţii similare din activitatea desfăşurată conform contractului (acordului) de muncă şi/sau orice altă plată diferită de cele stabilite la prezentul alineat, primită de administrator, fondator, membru al consiliului de administraţie ori membru al organelor de conducere ale unui rezident al Republicii Moldova sau nerezident care dispune de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova, dacă asemenea venituri sunt cheltuieli ale reprezentanţei permanente, indiferent de locul exercitării efective a obligaţiilor administrative încredinţate acestor persoane.
      De asemenea, menţionăm că potrivit art.73 alin.(4) din Codul fiscal, veniturile persoanelor fizice nerezidente, specificate la art.71 lit.n) şi o) din Codul fiscal, urmează a fi supuse impozitării la sursa de plată în modul prevăzut la art.88 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri şi/sau scutiri aferente acestor venituri, cu excepţia primelor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală achitate conform legislaţiei.
     Prin urmare, în Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), aprobată prin Ordinul nr.94/2020, la codul 11 „Plăţi salariale, art.88 din Codul fiscal” (codul sursei de venit „SAL”) se vor reflecta veniturile specificate la art.71 lit.n) şi o) din Codul fiscal, achitate în folosul nerezidenţilor, precum şi impozitul reţinut din aceste venituri, conform art.88 din Codul fiscal.
     Totodată, dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional (art.4 alin.(1) din Codul fiscal).
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.33

Poate fi efectuată atestarea, pe formularele eliberate de alte state, a rezidenței pentru cetățenii străini care au devenit rezidenți în scopuri fiscale ai Republicii Moldova?
    În temeiul art.793 din Codul fiscal și a pct.23 din Anexa nr.7 a Ordinului Ministrului finanțelor nr.50/2017, în cazuri speciale, în scopul aplicării prevederilor Convențiilor pentru evitarea dublei impuneri, contribuabilii - rezidenți ai Republicii Moldova urmează să completeze formularele emise în conformitate cu legislația fiscală a statelor solicitante, anexând la acestea Certificatul de rezidență al Republicii Moldova (Forma 1-DTA17), autentificate prin aplicarea ştampilei de către Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova.        
     Suplimentar la formularul eliberat de alt stat, contribuabilii urmează să prezinte:
1) Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17);
2) Copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
3) Documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin în Republica Moldova pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.31

Care este modalitatea de impozitare a veniturilor, îndreptate spre plată persoanelor juridice nerezidente, obținute din prestarea serviciilor persoanelor specificate la art.90 din Codul fiscal pe teritoriul Republicii Moldova?
    Venituri ale nerezidenților obţinute din Republica Moldova pentru care se impune obligația de a plăti impozit în Republica Moldova, indiferent dacă sunt primite în Republica Moldova sau în străinătate, se consideră veniturile specificate la art.71 din Codul fiscal.
    În conformitate cu prevederile art.71 alin.(1) lit.b1) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenților obținute din Republica Moldova se consideră alte venituri din servicii prestate pe teritoriul Republicii Moldova care nu sunt prevăzute în articolul 71 din Codul fiscal.
    Potrivit art.73 alin.(1) din Codul fiscal, veniturile persoanelor juridice nerezidente, specificate la art.71, cu excepţia celor de la alin.(1) lit.a), care nu ţin de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri, cu excepţia veniturilor din prestarea de servicii ce ţin de deschiderea şi gestionarea conturilor corespondente ale băncilor corespondente şi de efectuarea decontărilor.
    Prin urmare, veniturile persoanei juridice nerezidente obținute din prestarea serviciilor pe teritoriul Republicii Moldova urmează a fi impozitate la sursa de plată în modul prevăzut la art.73 alin.(1) din Codul fiscal, conform cotelor stabilite la art. 91 din Codul fiscal.
    Concomitent, potrivit prevederilor art.4 alin.(1) din Codul fiscal, dacă un tratat internaţional, care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
     Totodată, conform art.793 alin.(2) din Codul fiscal, pentru aplicarea prevederilor tratatelor internaţionale, nerezidentul are obligaţia de a prezenta plătitorului de venit, până la data achitării venitului, un certificat de rezidenţă eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidenţă.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.8

La solicitarea unei entităţi, în Republica Moldova sunt invitați specialişti străini, care furnizează diverse servicii (consultaţii referitor la procesul de producere, calitatea producţiei, auditul firmei etc.). Întreprinderea acordă nerezidenţilor cazarea pe cont propriu. Se consideră oare aceste plăţi achitate în folosul nerezidenţilor ca cheltuieli de reprezentanţă?
     În conformitate cu prevederile pct. 51 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 693/2018, la cheltuieli de reprezentanţă, ce ţin de activitatea de întreprinzător a entităţii se raportează doar cheltuielile suportate pentru primirea delegaţiilor, atît în Republica Moldova, cît şi în afara Republicii Moldova, ce contribuie la buna desfăşurare a activităţii de întreprinzător şi includ:
1) cheltuielile pentru primirea oficială a delegaţiilor, inclusiv a celor străine, pentru încheierea diverselor acorduri, contracte etc.;
2) cheltuielile pentru frecventarea manifestărilor culturale şi reprezentaţiilor teatralizate în procesul de negocieri ale unor acorduri în scop antreprenorial;
3) cheltuielile de transport în timpul primirii delegaţiilor conform programului stabilit;
4) cheltuielile pentru achitarea serviciilor traducătorilor neîncadraţi în personalul întreprinderii;
5) cheltuielile pentru trataţii în timpul şi locul unde decurg negocierile de afaceri şi manifestările culturale respective;
6) сadouri/suvenire în mărimea ce nu depăşeşte 2% din suma scutirii personale anuale, pentru fiecare persoană, primită în delegaţie/deplasare realizată conform programului.
    Astfel, conform prevederilor Hotărîrii menţionate, cheltuielile privind cazarea şi alimentarea persoanelor nerezidente nu se atribuie la cheltuieli de reprezentanţă .
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.40

Urmează oare a fi eliberat Certificat de rezidență (Forma 1-DTA17) agenţilor economici din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului?
    În conformitate cu art.4 alin.(1) din Codul fiscal,dacă un tratat internaţional care reglementează impozitarea sau include norme care reglementează impozitarea, la care Republica Moldova este parte, stipulează alte reguli şi prevederi decât cele prevăzute de legislaţia fiscală, se aplică regulile şi prevederile tratatului internaţional.
    În acest sens, art.793 alin.(9) din Codul fiscal, stabilește că modul de atestare şi confirmare a rezidenţei Republicii Moldova în scopul beneficierii de prevederile convenţiilor (acordurilor) pentru evitarea dublei impuneri încheiate între Republica Moldova şi alte state se stabileşte de Ministerul Finanţelor.
    Astfel, potrivit pct.18-211 din Instrucţiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, certificatul de rezidenţă se utilizează de către solicitanţi, persoane fizice şi persoane juridice, pentru a atesta rezidenţa pe teritoriul Republicii Moldova. Atestarea rezidenţei solicitantului se efectuează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Acesta se prezintă plătitorului de venit al statului străin, în original și se eliberează o dată pe an, indiferent de numărul, regularitatea şi tipul de venit achitat, în baza cererii conform Formei CCR17, depuse de către solicitant.
    Totodată, art.3 alin.(1)-(2) din Legea nr.173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria), stabilește că în componenţa Republicii Moldova se va constitui unitatea teritorială autonomă cu statut juridic special Transnistria. Transnistria este parte componentă inalienabilă a Republicii Moldova şi, în limita împuternicirilor stabilite de Constituția şi alte legi ale Republicii Moldova, soluţionează problemele date în competenţa ei.
    În aceiași ordine de idei, conform art.1 din Hotărârea Guvernului nr.815/2005 cu privire la regularizarea traficului de mărfuri şi servicii ce constituie obiectul activităţii de comerţ exterior a agenţilor economici din Transnistria, precum şi furnizarea de către aceştia a reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice, începînd cu data de 25 ianuarie 2006, Instituţia publică "Agenţia Servicii Publice" va ţine evidenţa agenţilor economici (persoane juridice şi întreprinzători individuali) din regiunea transnistreană care efectuează operaţiuni de export-import, prestează servicii de transport auto şi furnizează reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, atribuindu-le codul IDNO şi înscriind provizoriu datele în Registrul de Stat al Unităţilor de Drept.
    Este de menționat faptul că convențiile de evitare a dublei impuneri încheiate de RM utilizează în calitate de stat contractant termenul „Moldova” care înseamnă Republica Moldova și, utilizat în sens geografic, înseamnă teritoriul acesteia, cuprins între frontierele sale, alcătuit din sol, subsol, ape și spațiul aerian de deasupra solului și apelor, asupra căruia RM își exercită suveranitatea și jurisdicția sa deplină și exclusivă, în conformitate cu legislația sa internă și cu dreptul internațional.
    Prin urmare, agentul economic din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului poate solicita Certificat de rezidență (Froma 1-DTA17) doar în cazul în care acesta este înregistrat la ASP, dispunând de cod IDNO și având înscrise datele provizorii în Registrul de Stat al Întreprinderilor şi în Registrul de Stat al Organizaţiilor.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.8 Impozitarea unor categorii de contribuabili

29.1.8.46

Întrebarea-răspuns se transferă în arhivă

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.42

Care sunt actele necesare pentru a obține certificatul de rezidență (Forma 1- DTA17)?

    În conformitate cu prevederile pct.211 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenți în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, Certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează pentru fiecare categorie de contribuabili după cum urmează:
  1. Pentru persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, care desfășoară activitate de întreprinzător:
- Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17).
  1. Pentru persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova:
- Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17);
- Copia buletinului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea şi domiciliul persoanei fizice, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil.
  1. Pentru persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova:
- Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17);
- Copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
- Documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid în Republica Moldova pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.
     La calcularea perioadei de 183 de zile se vor include următoarele zile:
- toate zilele prezenţei fizice, inclusiv zilele de sosire şi de plecare; şi
- zilele petrecute în afara statului de activitate, precum şi zilele de sîmbătă şi duminică, sărbătorile naţionale, sărbătorile şi deplasările de serviciu legate direct de activitatea destinatarului în acest stat, după care a fost reîncepută activitatea pe teritoriul statului respectiv.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.43

Unde se depun documentele pentru obținerea Certificatului de rezidență (Forma 1-DTA17)?
    Pentru obținerea Certificatului de rezidență (Forma 1-DTA17), contribuabilul are posibilitatea de a depune „Cererea de eliberare a certificatului de rezidență (Forma CCR17)”:
- la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;
- la adresa de e-mail a Serviciului Fiscal de Stat (mail@sfs.md), cu respectarea cerinţelor de semnare electronică a documentului, în corespundere cu Legea privind identificarea electronică şi serviciile de încredere nr.124/2022;
- accesând SIA „Cabinetul personal al contribuabilului”, compartimentul „Servicii persoană fizică” sau „Servicii persoană juridică”, modulul „Certificatul de rezidență”. Rezultatul examinării cererii este expediat automat de sistem la adresa de e-mail indicată în aceasta.
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.44

În cât timp se eliberează Certificatul de rezidență (forma 1-DTA17)?

    În conformitate cu prevederile pct.19 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenți în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, Certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.4 Impozitarea nerezidenţilor

29.4.45

În ce cazuri Serviciul Fiscal de Stat este în drept să refuze eliberarea certificatului de rezidență ?

    Potrivit Ordinului Ministrului finanțelor nr.50/2017, Certificatul de rezidenţă (Forma 1-DTA17) se utilizează de către solicitanți - persoane fizice şi persoane juridice, pentru a atesta rezidenţa pe teritoriul Republicii Moldova în scopul beneficierii de prevederile Convenţiilor (Acordurilor) pentru evitarea dublei impuneri, încheiate între Republica Moldova şi alte state.
    Atestarea rezidenţei solicitantului se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat în baza cererii conform Formei CCR17, depuse de către solicitant, la care se anexează documentele specificate la pct.211 din Anexa nr.7 a Ordinului menționat.
    Astfel, Serviciul Fiscal de Stat este în drept să refuze solicitantului eliberarea certificatului de rezidență în cazul lipsei Acordului/Convenției pentru evitarea dublei impuneri între state sau neprezentării setului complet de documente.

 

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.7 Reţinerea impozitului la sursa de plată
  • 29.1.7.9 Reținerea finală a impozitului din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente (art.901 alin.(37)CF)

29.1.7.9.5

Care este modul de impozitare a venitului, obținut de persoanele fizice, sub formă de dobânzi de la valorile mobiliare de stat?

    În conformitate cu prevederile art.901 alin.(38) din Codul fiscal, Ministerul Finanţelor sau dealerii primari în sensul Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat reţin un impozit în mărime de 6% din veniturile sub formă de dobânzi de la valorile mobiliare de stat obţinute de către persoanele fizice.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.8 Impozitarea unor categorii de contribuabili

29.1.8.55

Este în drept rezidentul zonei economice libere să beneficieze de scutirea de impozitul pe venit aferent veniturilor din livrările efectuate către alţi rezidenți ai Republicii Moldova, stabilite de art.49 lit.d) din Codul fiscal, ce nu sunt rezidenţi ai zonelor economice libere?

     În conformitate cu art.49 lit.d) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în continuare – „Cod”) rezidenţii care au investit în mijloacele fixe ale întreprinderilor lor şi/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei economice libere un capital echivalent cu cel puţin 5 milioane de dolari SUA sunt scutiţi, pe o perioadă de 5 ani, începând cu trimestrul imediat următor trimestrului în care a fost atins volumul indicat de investiţii, de plata impozitului pe venitul aferent exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova al mărfurilor (serviciilor) obţinute în zona economică liberă ca rezultat al activităţii prevăzute la art.6 alin.(10) lit.a) din Legea nr.440/2001 cu privire la zonele economice libere sau aferent livrării mărfurilor (serviciilor) respective către alţi rezidenţi ai zonelor economice libere pentru mărfurile (serviciile) orientate spre export.
      Prin urmare, ținând cont de faptul că, în prevederile expuse supra, este stipulat că dreptul de a beneficia de scutire de plata impozitului este condiționată de efectuarea exportului în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova sau de livrarea altui rezident ZEL, veniturile de la livrarea efectuată altor rezidenți ai Republicii Moldova care nu sunt rezidenți ZEL, nu corespunde condițiilor, stabilite la art.49 lit.d) din Codul fiscal și, respectiv, aplicarea facilității menționate nu este aplicabilă.
 (Temei: Scrisoarea Ministerului Finanțelor nr.15/3-13/100 din 11 aprilie 2024)
news-events