Ordinul SFS nr. 542 din 11-11-2024

  • 4 Accizele
  • 4.3 Înregistrarea ca platitor de acciz

4.3.1

Cine este obligat sa se înregistreze în calitate de subiect al impunerii cu accize ?

   În conformitate cu prevederile art.126(1) din Codul fiscal, persoanele juridice și persoanele fizice care preconizeaza să se ocupe sau care se ocupă cu prelucrarea și/sau fabricarea mărfurilor pasibile impunerii cu accize sunt obligate să primească certificatul de acciz de modelul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat, pînă a începe desfășurarea activității în cauză.

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.1 Persoane juridice şi fizice ce practică activitate de întreprinzător
  • 29.1.4 Scutiri şi alte deduceri

29.1.4.5

Care este procedura de obținere a scutirii pentru persoanele întreținute, la calcularea impozitului pe venit și care sunt documentele confirmative care urmează a fi prezentate?
    Dreptul și mărimea scutirii pentru persoanele întreținute acordate persoanei fizice la calcularea impozitului pe venit este stabilit în art. 35 al Codului fiscal.
     Scutirea pentru persoanele întreținute se acordă rezidentului Republicii Moldova sau la locul de muncă de bază, sau la locul de muncă prin cumul. Scutirea pentru persoanele întreţinute se aplică din luna următoare lunii apariţiei acestui drept în condiţiile respectării cerinţelor prevăzute la alin.(2) şi (3)din articolul menționat.
     Persoană întreținută este persoana care întrunește cerințele specificate la art. 35 alin. (2) și (3) din Cod, și anume:
a) este un ascendent sau descendent al contribuabilului sau al soţiei (soţului) contribuabilului (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii) ori persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie rudă de gradul doi în linie colaterală;
b) are un venit ce nu depăşeşte suma anuală în mărimea stabilită la acest alineat. La calcularea venitului nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate.
      Curatorul minorilor în vîrstă de la 14 pînă la 18 ani şi tutorele legal au dreptul la o scutire suplimentară în mărimea specificată la alin.(1), în funcţie de caz, pentru fiecare persoană aflată sub tutelă şi/sau curatelă, care întruneşte cerinţele specificate la alin.(2) lit.b) din articolul menționat.
      În scopul determinării mărimii și categoriei scutirilor pentru persoanele întreținute care urmează a fi acordată angajatului, ultimul, nu mai tîrziu de data stabilită pentru începerea lucrului în calitate de angajat, urmează să prezinte patronului cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reținut din salariu, la care acesta are dreptul, anexînd la ea următoarele documentele:
1) Statutul de rezident al Republicii Moldova se confirmă prin următoarele documente:
- copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie: buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, permisele de şedere, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naştere al copilului; sau
- copia paşaportului cetăţeanului străin sau al apatridului;
-certificatul de rezidenţă– pentru cetăţenii străini.
2)Concomitent cu documentele care confirmă statutul de rezident al Republicii Moldova se prezintă următoarele documente, după caz:
a)pentru persoana întreținută descendent (inclusiv și înfiat) al contribuabilului sau un ascendent (inclusiv și înfietor) al contribuabilului:
- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) sau copia certificatului de naştere (înfiere) al contribuabilului (în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent al contribuabilului);
- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute;
- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului (în cazul în care acesta are un alt nume de familie decît cel indicat în certificatul de naştere);
- copia legitimaţiei de pensionar sau a documentului care confirmă mărimea bursei (în cazul în care persoana întreţinută este student învaţă peste hotarele Republicii Moldova)
b)pentru persoana întreținută descendent (inclusiv și înfiat) al soției (soțului) contribuabilului, precum și un ascendent (inclusiv și înfietor) al soției (soțului) contribuabilului:
- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) al soţiei (soţului) a contribuabilului sau copia certificatului de naştere (înfiere) al soţiei (soţului) contribuabilului, în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent;
- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;
- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute.
с) pentru persoana întreținută- persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate:
- copia certificatului de naştere al persoanei întreţinute, iar în cazul în care persoana întreţinută este o rudă a contribuabilului în linie colaterală, de gradul al doilea inclusiv copia certificatului de naştere al contribuabilului;
- copia certificatului eliberat de către Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale;
- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute.
d) pentru persoana întreținută ce se află sub tutela (curatela) contribuabilului:
-copia documentului care atestă că contribuabilul are statut de tutore sau de curator (hotărîrea autorității administrației publice locale aferentă instituirii tutelei sau curatelei).2
2Pct.9, 17, 30 și 34 din Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din  22.08.2014 (Monitorul Oficial al R. Moldova, 256-260/745, 29.08.2014)
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 10 din 03.01.2020, în vigoare din 10.01.2020]
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.5 Declaraţia cu privire la impozitul pe venit

29.2.5.31

Care sunt modalitățile de achitare online a impozitului pe venit de către persoanele fizice (cetățeni) care nu practică activitatea de întreprinzător?

Achitarea online a impozitului pe venit permite achitarea impozitului pe venit prin intermediul serviciului „Achitarea online a impozitelor și taxelor de către persoanele fizice-cetățeni” de pe portalul www.sfs.md fără utilizarea semnăturii electronice.
PASUL 1: Accesați pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat www.sfs.md rubrica Servicii.

1-31 

 PASUL 2: Selectați rubrica Persoane fizice, apoi serviciul Achitarea on-line a impozitelor și taxelor locale și accesați link-ul https://servicii.fisc.md/TaxesAndFees.aspx.

2-31 

PASUL 3: Introduceți IDNP-ul și accesați butonul Autorizare.3-31 

PASUL 4: Selectați categoria impozitului/taxei și denumirea clasificației economice.

4-31 

5-31 

Notă:

Pentru achitarea impozitului pe venitul persoanelor fizice spre plată (urmare a depunerii Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit Formularul – CET18) se va selecta clasificația economică 111121.

PASUL 5: Accesați butonul Adaugă categorie și indicați suma impozitului/taxei spre plată și salvați datele.

6-31 

PASUL 6: Accesați butonul Achită: x lei.

7-31 

PASUL 7: Veţi fi redirecţionat către pagina serviciului Mpay unde veți bifa rubrica privind acceptarea Termenilor și condițiilor, ulterior veți accesa butonul Confirmă.

8-31 

PASUL 8: Accesați butonul Achită (în cazul achitării cu utilizarea instrumentelor de plată fără numerar) sau butonul Descarcă nota de plată (în cazul achitării în numerar).

9-31 

PASUL 9: Selectați modalitatea de plată.

10-31 

Serviciul MPay vă pune la dispoziție 5 modalități de achitare:
1. Card Bancar;
2. Sisteme mobile de plăți
3. Internet Banking;
4. Numerar la Bancă, Terminale de plată și Poșta Moldovei;
5. Monedă electronică.

Atenție: Puteți expedia nota de plată la adresa electronică, indicând email-ul Dvs. și tastând Expediază.

1. Card bancar:
Dacă doriți să achitați cu cardul bancar, serviciul MPay acceptă spre plată carduri bancare Visa și MasterCard emise atât de băncile comerciale din Moldova cât și cele din străinătate.
Actualmente doar 3 bănci comerciale au licență ce le oferă dreptul să proceseze plățile cu cardul.
Logotipul acestor 3 bănci este prezent la compartimentul dat.
După selectarea băncii procesatoare, urmează să introduceți datele deținătorului cardului (nume, prenume, data expirării, CVV) și să achitați plata.
11-31 

2. Sisteme mobile de plăți

Această modalitate de plată permite să achitați prin intermediul Google Pay fiind o modalitate rapidă și simplă de a plăti cu ajutorul smartphone-ului. Actualmente doar 1 băncă comercială oferă dreptul să proceseze plățile cu cardul. Logotipul acestei bănci este prezent la compartimentul dat.

12-31 

3. Internet Banking:

Actualmente, în Serviciul MPay este disponibil serviciul Internet Banking a 7 bănci comerciale (acestea pot fi identificate în imaginea de mai jos). Dacă Dvs. utilizați servicii de Internet Banking prestate de una din băncile disponibile, accesați logotipul băncii date și vă autentificați în serviciul Internet Banking. Odată autentificați, găsiți opțiunea de plată MPay și indicați identificatorul notei de plată (numărul MPay) și achitați această plată.

13-31  

4. Numerar:

      Serviciul MPay este integrat cu terminale Cash-In, bănci și Poșta Moldovei (acestea pot fi identificate în imaginea de mai jos) pentru plățile în numerar. Pentru a putea utiliza acest mijloc de plată, aveți nevoie de identificatorul notei de plată (numărul MPay) care începe cu doi de zero și este urmat de 12 cifre. Puteți descărca și tipări nota de plată care conține numărul MPay (ex. 00812853606362).
      Astfel, prezentați numărul de identificare sau nota de plată operatorului de la ghișeu sau de la oficiul poștal, menționând că doriți să achitați prin MPay impozitul/taxa. La terminalul de plată selectați opțiunea MPay și introduceți numărul de identificare, apoi achitați.

14-31 

5.Portofel electronic:

Pentru a achita serviciul prin intermediul portofelului electronic, trebuie să selectați prestatorul de servicii de plată disponibil (aceștia pot fi identificați în imaginea de mai jos).

15-31 

PASUL 10: Obțineți confirmarea de plată.

Obținerea confirmării de plată este ultimul pas pe care trebuie să-l faceți. Indiferent de metoda de plată aleasă, Serviciul MPay, după efectuarea plății oferă posibilitatea de a descărca confirmarea. Dacă plata a fost efectuată prin metoda numerar la terminal, la ghișeul băncii sau la oficiul poștal, veți obține suplimentar un bon de plată.

news-events