Ordinul SFS nr. 13 din 22-01-2025

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.16

Care sunt criteriile de calificare a domiciliului contribuabilului în cazul înstrăinării bunului imobil?
     Conform art.20 lit.y3) din Codul fiscal, venitul obținut de persoana fizică rezident a Republicii Moldova de la înstrăinarea locuinței de bază, reprezintă sursă de venit neimpozabilă.
     Potrivit prevederilor art. 5 pct. 46) din Codul fiscal, locuinţă de bază este locuinţa care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) este proprietatea contribuabilului în decurs de cel puţin 3 ani;
    b) constituie domiciliul/reşedinţa contribuabilului în decursul ultimilor 3 ani pînă la momentul înstrăinării, inclusiv în cazul în care domiciliul/reşedinţa a fost anulat/anulată cu cel mult 90 de zile înainte de data înstrăinării.
     Totodată, potrivit art.38 alin.(1) din Codul civil, domiciliul persoanei fizice este locul unde aceasta își are reședința obișnuită. Se consideră că persoana își păstrează domiciliul atât timp cât nu și-a stabilit un altul.         
      Conform art.39 alin.(1) – (2) din Codul civil, pînă la proba contrară, domiciliul sau reşedinţa temporară a persoanei fizice se prezumă că se află la locul menţionat ca atare în buletinul de identitate sau, după caz, în alt act de identitate prevăzut de lege. În lipsa acestor menţiuni ori atunci cînd acestea nu corespund realităţii, stabilirea sau schimbarea domiciliului ori a reşedinţei temporare nu va putea fi opusă altor persoane.         
      În conformitate cu prevederile pct. 92 din Hotărîrea Guvernului nr. 125 din 18.02.2013 pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova, persoanele nu pot avea concomitent decît un singur domiciliu şi/sau o singură reşedinţă temporară. În cazul în care aceştia deţin mai multe locuinţe, îşi pot stabili domiciliul sau reşedinţa temporară în oricare din acestea.
      Potrivit pct.93 sbpct.1) din Hotărârea nominalizată, autorităţile competente pentru înregistrare la domiciliu sau la reşedinţa temporară şi radiere din evidenţă pentru cetăţenii Republicii Moldova sunt subdiviziunile Agenţiei Servicii Publice.
         De asemenea, potrivit pct.96 din Hotărîrea menționată, înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară, radierea din evidenţă se efectuează prin introducerea datelor în Registrul de stat al populaţiei şi, după caz, prin modalitățile specificate la sbpct.1) - 4) din acesta.         
         Astfel, potrivit pct.97 din Hotărâre, se consideră valabilă ultima informaţie privind înregistrarea la domiciliu şi/sau reşedinţa temporară, indicată în actele de identitate specificate la punctul 96 din prezentul Regulament şi actualizată în Registrul de stat al populaţiei.
          În cazul în care datele din actele de identitate privind înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară nu corespund celor incluse în Registrul de stat al populaţiei, se consideră autentice cele din Registrul de stat al populației.
          [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.1

Care este modalitatea de calculare a impozitului pe venit de către persoana fizică care nu desfășoară activitatea de întreprinzător în cazul înstrăinării unui bun imobil?

    Proprietatea privată (bunul imobil) nefolosită în activitatea de întreprinzător, potrivit art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, se consideră activ de capital.
   Totodată, potrivit art. 18 lit. e) din Codul fiscal, creșterea de capital definită la art. 40 alin. (7) reprezintă sursă de venit impozabilă care se include în venitul brut.
   Conform prevederilor art. 40 alin. (1) din Codul fiscal, mărimea creșterii sau pierderii de capital provenite din vînzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital este egală cu diferența dintre suma încasată (venitul obținut) și baza valorică a acestor active.
   Concomitent, potrivit art. 42 alin. (1) din Codul fiscal, bază valorică a activelor de capital se confirmă documentar conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor şi constituie valoarea:
   a) valoarea activelor de capital procurate;
   b) valoarea activelor de capital create de contribuabil.
    În cazul lipsei documentelor de confirmare a valorii bunurilor imobiliare construite cu forţele proprii, baza valorică constituie valoarea de piaţă estimată de organele cadastrale teritoriale;
   c) valoarea activelor (la data dobîndirii dreptului de proprietate) obţinute ca urmare a redistribuirii (transmiterii) proprietăţii în devălmăşie între soţi sau între foştii soţi, dacă o astfel de redistribuire (transmitere) rezultă din necesitatea împărţirii proprietăţii comune în caz de divorţ;
    d) valoarea de piaţă a activelor de capital (la data dobîndirii dreptului de proprietate) obţinute prin moştenire, titlu de donaţie sau prin contractul de întreţinere pe viaţă;
    e) valoarea de piaţă a activelor de capital (la data dobândirii dreptului de proprietate) obţinute prin schimb;
    f) valoarea activelor de capital privatizate;
   g) zero în cazul lipsei documentelor de confirmare a activelor de capital; h) valoarea activelor confirmate documentar – în alte cazuri;
    i) valoarea activelor de capital obținute fără plată, în cazul în care din valoarea respectivă a fost achitat impozitul pe venit;
    j) valoarea titlurilor (cotelor) de participare tranzacţionate în cadrul stock option plan, care reprezintă preţul de achiziţie preferenţial stabilit la data acordării dreptului.
    Pentru titlurile (cotele) de participare dobândite cu titlu gratuit, baza valorică a acestora este considerată egală cu zero;
   k) valoarea contribuţiei, exprimată în mijloace băneşti, conform documentelor de constituire a agentului economic, a activelor de capital sub formă de acţiuni sau alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, obţinută ca rezultat al contribuţiei la capitalul unui agent economic efectuate după 1 ianuarie 1998, inclusiv contribuţiile suplimentare ulterioare.
    Astfel, suma creșterii de capital în perioada fiscală se calculează din suma excedentară a creşterii de capital recunoscute peste nivelul oricăror pierderi de capital suportate pe parcursul perioadei fiscale în mărimea de 50% conform art. 40 alin. (7) din Codul fiscal.
   Potrivit art. 20 lit. y3) din Codul fiscal, veniturile obţinute de persoanele fizice rezidente (cetăţeni ai Republicii Moldova şi apatrizi) de la înstrăinarea locuinţei de bază reprezintă surse de venit neimpozabile.
   Prevederile art. 5 pct. 46) din Codul fiscal stabilesc că, locuință de bază este locuința care întrunește cumulativ următoarele condiții:
   a) este proprietatea contribuabilului în decurs de cel puţin 3 ani;
   b) constituie domiciliul/reședința contribuabilului în decursul ultimilor 3 ani pînă la momentul înstrăinării, inclusiv în cazul în care domiciliul/reședința a fost anulat/anulată cu cel mult 90 de zile înainte de data înstrăinării.
    Ca dovadă a domiciliului, potrivit art.39 alin.(1) din Codul civil, se prezumă că se află la locul menţionat ca atare în buletinul de identitate sau, după caz, în alt act de identitate prevăzut de lege.
    Potrivit art. 40 alin. (5) din Codul fiscal, creșterea sau pierderea de capital, nu este recunoscută în cazul încheierii unui contract de donaţie între rude de gradul I, precum şi între soţi.
   Astfel, la înstrăinarea activelor de capital, cu excepția locuinței de bază, contractului de donaţie între rude de gradul I, precum şi între soţi, persoanele fizice, care nu practică activitate de întreprinzător, vor calcula impozitul pe venit, ținând cont de suma impozabilă a creșterii de capital, aplicând cota stabilită la art. 15 lit. a) din Codul fiscal, prin prezentarea Declarației persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit nu mai târziu de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune, cu achitarea impozitului în același termen.
    [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.4

Bonul fiscal reprezintă document confirmativ la determinarea bazei valorice a activului de capital?
      În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Codul fiscal, bază valorică a activelor de capital se confirmă documentar conform modului stabilit în Anexa la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 40 din 6 februarie 2018.
    Potrivit pct. 3 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată (anexa nr. 3), aprobat prin Hotarîrea Guvernului nr. 141 din 27 februarie 2019, la efectuarea decontărilor băneşti în numerar şi/sau prin alt instrument de plată pentru operaţiunile economice cu plătitorii, contribuabilii sînt obligaţi să utilizeze echipamentul de casă şi de control, eliberînd plătitorilor bonurile de casă sau documentele fiscale emise de acesta.         
     Astfel, bonul de casă (bon fiscal) este documentul care confirma doar încasarea banilor în numerar și nu poate servi ca document confirmativ la determinarea bazei valorice a activului de capital.
      [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.7

Care este baza valorică a titlurilor (cotelor) de participare procurate de către persoana fizică după 1 ianuarie 1998?

       În conformitate cu art.39 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal, titlurile (cotele) de participare, obligațiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, sunt active de capital.
        La rândul său, titlu (cotă) de participare, conform prevederilor art.5 pct. 48) din Codul fiscal, reprezintă orice acțiune sau altă parte socială într-o persoană juridică.
        Potrivit art. 42 alin. (1) din Codul fiscal, baza valorică a titlurilor (cotelor) de participare procurate de către persoanele fizice constituie valoarea contribuției, exprimată în mijloace băneşti, conform documentelor de constituire a agentului economic, a activelor de capital sub formă de acţiuni sau alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, obţinută ca rezultat al contribuţiei la capitalul unui agent economic efectuate după 1 ianuarie 1998, inclusiv contribuțiile suplimentare ulterioare.
        [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]    

  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.18

Care este regimul fiscal în cazul înstrăinării de către persoana fizică, care nu practică activitate de întreprinzător, a proprietății moștenite?

        Conform art. 18 lit. e) din Codul fiscal, creşterea de capital definită la art.40 alin.(7) din Cod, constituie sursă de venit impozabilă, care se include în venitul brut.
       Titlurile (cotele) de participare, obligaţiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, reprezintă active de capital potrivit art. 39 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
        În conformitate cu prevederile art. 40 alin. (1) din Codul fiscal, mărimea creşterii sau pierderii de capital provenite din vînzare, schimb sau din altă formă de înstrăinare a activelor de capital este egală cu diferenţa dintre suma încasată (venitul obţinut) şi baza valorică a acestor active.
        Astfel, obligația fiscală la impozitul pe venit urmează a fi calculată reieșind din prevederile Capitolului 5 Titlul II din Codul fiscal de către contribuabil, care a înstrăinat proprietate moștenită.
       Totodată, potrivit art. 42 alin. (1) lit. d) din Cod, bază valorică a activelor de capital obținute prin moștenire, se confirmă documentar conform ordinului Ministerului Finanțelor nr.40 din 06.02.2018 și constituie valoarea de piață a activelor de capital obținute prin moștenire, la data dobândirii dreptului de proprietate.
        Confirmarea documentară a bazei valorice în cazul proprietății obținute prin moștenire se asigură prin următoarele modalități:
        1) Certificatul de moștenitor legal și raportul de evaluare emis de către un evaluator competent care confirmă valoarea de piață a activului la data dobândirii dreptului de proprietate;
       2) Certificatul de moștenitor legal și certificatul privind valoarea bunului imobil emis de către entitatea responsabilă să țină evidența de stat a bunurilor imobile.
        Respectiv, conform art. 40 alin. (7) din Codul fiscal, suma creșterii de capital în perioada fiscală este egală cu 50% din suma excedentară a creșterii de capital recunoscute peste nivelul oricăror pierderi de capital suportate pe parcursul perioadei fiscale.
       Astfel, persoanele fizice care înstrăinează proprietatea moștenită, urmează să calculeze impozitul pe venit reieșind din suma impozabilă a creșterii de capital, aplicând cota stabilită la art.15 lit. a) din Codul Fiscal.
        [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.25

Ce reprezintă active de capital?

       În conformitate cu prevederile art. 39 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, titlurile (cotele) de participare, obligațiunile, alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, reprezintă active de capital.
        [Modificare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]
  • 29 Impozitul pe venit
  • 29.2 Persoanele fizice ce nu practică activitate de întreprinzător
  • 29.2.4 Creşterile şi pierderile de capital

29.2.4.27

Cum se determină creșterea sau pierderea de capital în cazul tranzacțiilor cu titluri (cote) de participare dobândite în cadrul programului stock-option plan?

       Obligația persoanei fizice aferente determinării creșterii sau pierderii de capital în cazul tranzacțiilor cu titluri (cote) de participare dobândite în cadrul programului stock-option plan este reglementată de art.40 alin.(62) din Codul fiscal.       
         Astfel, creşterea sau pierderea de capital în cazul tranzacţiilor cu titluri (cote) de participare dobândite la preţ preferenţial sau gratuit în cadrul stock option plan se determină ca diferenţa dintre preţul de vânzare (suma încasată/venitul obţinut) a titlurilor (cotelor) de participare şi baza valorică a acestora.
         În acest sens, prevederile art.42 alin.(1) lit. j) din Codul fiscal, stabilesc că baza valorică a activelor tranzacționate în cadrul „stock option plan” reprezintă valoarea titlurilor (cotelor) de participare tranzacţionate în cadrul stock option plan, care reprezintă preţul de achiziţie preferenţial stabilit la data acordării dreptului. Pentru titlurile (cotele) de participare dobândite cu titlu gratuit, baza valorică a acestora este considerată egală cu zero.
        [Completare în baza generalizată a practicii fiscale în baza Legii pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) nr.214 din 31.07.2024, Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 355-357 din 15.08.2024, în vigoare începând cu 01.01.2025]
news-events